Warme voeten in de winter.


Gebruikersavatar
Rob Willems
Berichten: 10
Lid geworden op: 16-08-2010 18:56
Locatie: Weert

28-10-2010 09:48

Ik wil ook in de winter blijven vissen. Ik heb snel last van koude voeten, op internet bieden ze veel soorten winter schoeisel aan maar welke keuze moet ik maken? Laarzen met voering, of toch beter outdoor schoenen? Wie heeft ervaring en/of tips op dit gebied.
Één dag niet gevist is één dag te weinig geleefd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-10-2010 10:07

Ik blijf ook altijd in de winter vissen, maar heb net als jou snel koude voeten, zelfs in een 5 season slaapzak

ik heb deze laarzen:

Afbeelding

en ik vind dit geweldig qua sokken:

Afbeelding

vooral die warmtepads zijn fantastisch..
Laatst gewijzigd door Sven van Anrooy op 28-10-2010 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

28-10-2010 10:10

Ik heb altijd mijn Viper boots aan. Die "schoenen" zijn ontwikkeld voor tactical teams maar worden ook gebruikt in de bewaking en dergelijke. Lichte en ongelofelijk lekker hoge schoenen, wind- en waterdicht en zelfs voor een Afrikaan op Antarctica is het onmogelijk om daar koude voeten in te krijgen. Ik heb ze bij een dump, Legi Outdoor, in Emmeloord vandaan. Verder ben ik ze nog bij geen enkele dump tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-10-2010 10:16

Kouwelijke voeten heeft niets te maken met de isolatie die jij aan de buitenkant kunt aanbrengen, lees laarzen etc, maar met de doorbloeding van je voeten. Het is dan ook veel slimmer om eens te kijken hoe jij de doorbloeding van je voeten op peil kunt houden, hiervoor een aantal tips:

1. Zorg dat er niets knelt, ik loop in de winter ja ook bij min 10 rustig op mijn crocks langs de waterkant en heb geen centje pijn.
2. Warme / Koude baden zal de doorbloeding stimuleren. Dus nu vast beginnen met een paar keer in de week afwisselnd je sta stokkies in heel warm en heel koud water steken.
3. Voorkom zweetvoeten! Vocht moet verdampen en raad eens waar daar de energie voor vandaan gehaald wordt? Zinkzalf is een aardige oplossing voor zweetvoeten. Overigens bedoel ik niet dat je ontzettende stinkpoten hebt, maar vochtig van het zweet. Stinkpoten is echt een niet voldoende hygiene.

Er zijn er wellicht nog meer maar met bovenstaande heb je de 3 meest omvattende.

Overigens is een slechtere doorbloeding van extremiteiten over het algemeen voorbehouden aan het andere geslacht ..... aan u de conclusie.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-10-2010 10:24

Jeroen,

Ik wordt altijd erg argwanend als er gesproken wordt over anti bacterieel. Ik liep altijd op Teva's in de zomermaanden, tot ik een keer een paar nieuwe kocht die ook een revelutionaire anti bacteriele zool hadden ........

Ik liep niet alleen met onzettende stinkpoten rond (rare ervaring in sandalen overigens) maar ook kreeg ik pronmpt een strepto kokken infectie aan mijn rechter stastokje. Gelukkig voor mij ben ik allergies voor amoxiline anders had ik denk ik moeten leren hinkelen. Mijn streptootje was resistent tegen amoxiline. O what good fun was that :-(
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mark verhorst
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 16:25
Locatie: Utrecht

28-10-2010 11:17

Ik zelf gebruik mijn zeil laarzen dubarrys zijn wel duur maar waterdicht en goretex (dat is ademend) zijn hartstikke warm.
Mvg,

Mark
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-10-2010 12:03

als je last hebt van kouwe voetten kun je het best als je gaat slapen je sokken uitdoen en met blote voeten gaan slapen .. echt geloof me het werkt probeer het maar .
om de reden die hierboven is aangegeven je moet ervoor zorgen dat er niet afknelt ..

mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-10-2010 12:07

Bij de meesten werkt dit wel Jeffrey, maar bij mij absoluut niet. En het doorbloedingsverhaal zit bij mij ook wat lastig, vandaar mijn post over de laarzen en sokken. Die knellen niets af. En in de zak uiteraard een:

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-10-2010 13:13

Heat Factory (merk waarvan Sven de sokken al aanhaalde) levert ook inlegzooltjes met warmtepad onder de tenen. Heb je verwarming van beide kanten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

28-10-2010 14:56

Piepschuim plaatje vooral voor de stoelzitters trekt de kou niet omhoog.

Kan je de laarsje,s opzetten.


Doei.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-10-2010 15:27

Marc Schrikkema schreef:Kouwelijke voeten heeft niets te maken met de isolatie die jij aan de buitenkant kunt aanbrengen, lees laarzen etc, maar met de doorbloeding van je voeten. Het is dan ook veel slimmer om eens te kijken hoe jij de doorbloeding van je voeten op peil kunt houden, hiervoor een aantal tips:

1. Zorg dat er niets knelt, ik loop in de winter ja ook bij min 10 rustig op mijn crocks langs de waterkant en heb geen centje pijn.
2. Warme / Koude baden zal de doorbloeding stimuleren. Dus nu vast beginnen met een paar keer in de week afwisselnd je sta stokkies in heel warm en heel koud water steken.
3. Voorkom zweetvoeten! Vocht moet verdampen en raad eens waar daar de energie voor vandaan gehaald wordt? Zinkzalf is een aardige oplossing voor zweetvoeten. Overigens bedoel ik niet dat je ontzettende stinkpoten hebt, maar vochtig van het zweet. Stinkpoten is echt een niet voldoende hygiene.

Er zijn er wellicht nog meer maar met bovenstaande heb je de 3 meest omvattende.




Overigens is een slechtere doorbloeding van extremiteiten over het algemeen voorbehouden aan het andere geslacht ..... aan u de conclusie.


ja krijg ik ook regelmatig naar m'n hoofd geslingerd heb helaas een slechte doorbloeding en zelfs zomers koude voeten
Vis is vis
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

28-10-2010 16:03

Ik geef cursussen zwemmen in de winter.

:lol:

Nodig zwembroek en petje,of muts.

Ook aanwezig is de iceman voor handige tips en trics.

We beginnen de dag met wakzitten.

Gr sneeuwvlokje.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

28-10-2010 16:51

@ Sven, die heb ik ook op het oog en ik zie dat ze goed bevallen :wink: .
Helaas worden de SHERPA"S al een aantal jaren niet meer gemaakt... Deze waren pas echt fijn al moest je wel jaarlijks nieuwe kopen aangezien de voering plat werd na verloop van tijd.
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

28-10-2010 17:58

IK heb de laarzen van eigner,die zijn wel fijn.En ik slaap altijd met blote voeten!nooit kouwe poten.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-10-2010 21:23

Jacco, deze laarzen vind ik zeker vergelijkbaar. Heb van de winter aardig wat sneeuw gehad, en zelfs een half uurtje in het water gestaan met die laarzen. Nik sgeen koude voeten, ook zonder die Heat Factory sokken..

Men zegt dat ze niet lekker lopen, maar ik ervaar geen hinder. Krui met gemak een wagentje met spullen een kilometer door de sneeuw, met die laarzen aan ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

28-10-2010 22:30

Ik gebruik sinds kort sealskinz sokken. Ideaal voor karpervissers.
Ze zijn waterdicht en ademend! Helaas wel wat prijzig voor een paar sokken...

http://www.futurumshop.nl/product/6174-0005-N0812/267/sealskinz-light-bike-sock-mid-zwart-blauw.phtml
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

29-10-2010 15:49

Deze laarzen zijn wel met stalen neus, maar ondanks dat zijn ze goed warm ook.
Heb ook altijd de Sherpa's gebruikt, maar tot nu toe vind ik deze wat beter.
Maar de echte kou moet nog komen :lol:

http://www.boerenbond-welkoop.nl/produc ... GROEN.html
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

29-10-2010 19:02

mark verhorst schreef: en goretex (dat is ademend) zijn hartstikke warm.


Behalve wanneer het echt koud word. Want dan bevriest het vocht tussen de verschillende lagen in de schoen. Als het koud genoeg is dan kan goretex namelijk niet genoeg ademen. Dan bevriest je schoen. Bevroren schoen is bevroren voeten.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

29-10-2010 20:26

[quote="Sven van Anrooy"]Ik blijf ook altijd in de winter vissen, maar heb net als jou snel koude voeten, zelfs in een 5 season slaapzak

ik heb deze laarzen:

[img]http://www.eurotackle.nl/shop/images/P/SAD-LAARS.jpg[/img

Deze laarzen heb ik ook, werken super! Als je in t water sta merk je dat nog geeneens..
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

30-10-2010 21:39

hoi

ik heb laarzen van arca type artic termo+
die bevallen mij erg goed en zijn niet eens zo gekke duur

http://www.hengelsportkuperus.nl/kledin ... armtelaars

groeten dave


ps ben zo ie zo heel erg tevreden over kuperus awq prijs en serves en ze nemen de tijd voor je
Gebruikersavatar
Kevin Bosch
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-09-2010 23:22
Locatie: Omgeving Arnhem

30-10-2010 23:19

Snowboots zitten heerlijk warm.

Paar thermo sokken erin en klaar :P
frederik puntdraad
Berichten: 38
Lid geworden op: 18-11-2010 10:50

20-11-2010 15:09

volgens mij kun je het beste veel lagen aan doen goede muts en die spullen van heatsource werken als de beste. heb zelf een wollen muts met membraam erin zodat ik met nat weer de knar droog hou. mutsen zijn niet goedkoop wel erg comfortabel. Die mutsen zijn van sealskinz
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

20-11-2010 15:13

Heel simpel. Koude voeten? Ga maar eens 30 seconden in het water staan. Daarna goed afdrogen en schone sokken aandoen.
Binnen 5 minuten stoom je je laarzen uit.

Die warmre-pads van Sven zijn pro. Het scheelt je in ieder geval 30 sec in het koude water staat :wink:
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

20-11-2010 18:45

mickey mouse boots van een dumpzaak,pikzwart en de neus lijkt op mickey mouse oren,geen grap
ze kosten maar 40 euro en aangezien ik al tien jaar alle opties geprobeerd had in de winter was ik radeloos
deze tip was echt perfect ,ik heb thuis nog een paar extra staan ,geloof maat 44 of 45
echt bloedhete voetjes zelfs in stilstand......,super aanrader
ow ja verwacht geen vrouwen te versieren met die boots :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-11-2010 10:51

Marc, die tip van dat warme en koude water klinkt interessant, kun je dat iets meer uitleggen? Eerst in heet en dan direct in koud, of?

Ik heb de Sherpa's gehad, waren warm maar gingen vrij snel lek, valt ook niet fatsoenlijk op te lopen, wel behoorlijk warm. Daarna 2 setjes Boom 80, ook lekker warm maar de binnenvoering is vrij snel platgelopen waardoor je behoorlijk wat ruimte in je laars krijgt en gaat slippen. Dan is de binnenvvoering helemaal zo weg. Willen ook nog wel eens lek gaan trouwens.

Nu sinds 2 jaar laarzen van Eiger, lijken wel tuinmanlaarzen maar bevallen goed, zijn warm, lopen nog redelijk en hebben een goed antislip zool. Waren nog goed betaalbaar ook dacht ik.

Een tip: koop je warmtelaarzen niet te groot. Aanvankelijk zal je denken dat ze strak zitten maar na 1 of 2 keer dragen worden ze echt al een stuk losser omdat de voering platter wordt en dan zitten ze goed.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."