Dagvissen op een nieuw 'Groot' water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raymond van der Voord
Berichten: 60
Lid geworden op: 19-07-2007 10:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

16-10-2010 23:25

Ola,

Ik wil de komende weken op een nieuwe +- 45Ha groot water gaan vissen. Aangezien je er niet mag nachtvissen, wil ik er 1 dagje per weekend vissen. Ik kan de stek om de dag aanvoeren, maar vraag me af hoe. Begin van de week iets meer en dan afbouwen naar het weekend? of juist andersom? Ik wil met mierzoete boilies aan de slag aangezien het redelijk korte sessies zijn en het een flink modderige bodem is. Ik wil er in die korte tijd er het beste uithalen. Is dit een juiste manier of denken jullie hier anders over?

Groetjes,
Raymond
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

17-10-2010 16:51

ik ben geen kei in de boilievisserij maar ik zou zeggen, probeer eerst eens de vissen te spotten of ga met collega karpervissers een praatje aan, dan heb je in ieder geval een indicatie van waar je moet zijn. Probeer iets afwijkends te doen ten opzichte van de anderen. Ik vraag me af of je misschien niet te laat bent met het opzetten van een voercampagne aangezien de watertemperaturen flink aan het dalen zijn en daarmee waarschijnlijk ook de eetlust van de vissen. nogmaals, ik ben geen expert, maar ik zou zelf iets vroeger zijn begonnen. Qua modderbodem denk ik dat je het best met een pop-upje (single??) kunt gaan vissen en je rig erop aan moet passen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

17-10-2010 23:36

Raymond,

Probeer je voor te verspreiden, d.w.z. niet een stek aanvoeren maar bijvoorbeeld een strook van 300 meter.
Splits de dag voor jezelf op, voer als je gaat vissen verschillende stekken aan. Als je vis spot ga je daar zitten. Vang je binnen 2 uur vis blijf je zitten anders verkas je naar een andere stek.
Ik vis zelf ook op een groot water en diep. In dit geval een zandafgraving met dieptes tot 25 meter. De meeste vissen vang ik nu tussen de 10 en 12 meter diepte, schroom niet om zulke dieptes te bevissen als het water diep is....
Verder is de noordoost oever waarschijnlijk de beste oever om te starten, dit omdat de beste (zw) wind op die oever blaast en omdat de slechtste (O) wind van die oever af blaast. Waarschijnlijk zal zich daar wel vis in de buurt ophouden.
Wat betreft boilie keuze kan een zoete bal goed zijn. Voor mij zou belangrijker zijn een bol te kiezen waarvan je nagenoeg zeker weet dat er in het verleden flink mee gevoerd is....als je geen contacten hebt die je verder kunnen helpen zou ik gaan voor een scopex of robin red garlic. Toch wel een van de meest gebruikte bollen...
Vis proberen te spotten kan je ook doen al zal dat niet meevallen op z'n water....
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-10-2010 13:38

Gewoon lekker gaan vissen en van je fouten leren..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 14:56

Niek Wijnen. schreef:Raymond,

Verder is de noordoost oever waarschijnlijk de beste oever om te starten, dit omdat de beste (zw) wind op die oever blaast en omdat de slechtste (O) wind van die oever af blaast. Waarschijnlijk zal zich daar wel vis in de buurt ophouden.



Succes


Whehe, ik mag ik hartelijk om lachen. Wie zegt dat ZW het beste is en Oost niet? Ik kan me in de winter knalsessies herinneren met sneeuw en een dikke noordoost 6, en weken blanken bij een knappe ZW op de kant.

Er is wel meer aan het handje dan alleen de windrichting, bijvoorbeeld het samenspel met luchtdruk, temperatuur water, temperatuur lucht, en de verschillen daartussen, de windkracht..

Er is bijna niets kortzichtiger dan te zeggen ZW is best, O is klote.

Dat er meer dagen zijn met ZW dan O in bepaalde tijden van het jaar zal eerder verklaren waarom je bij ZW beter hebt gevangen dan bij O. Helaas komen de meesten ook niet verder dan alleen de richting opschrijven en biedt dat de enige houvast.

GAan jullie allemaal aan de NO zijde van het water zitten, dan pak ik de ZW kant. Goed?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

18-10-2010 19:36

Sven,

Begin jij met vissen maar op de zuidwest oever hoor... :wink:

Het lijkt mij in de meeste gevallen toch wel aardig te kloppen wat betreft die windrichtingen. Natuurlijk zijn er meer dingen van belang. Luchtdruk samen met wind zijn wel belangrijke factoren. Als je sterke stijgingen of dalingen hebt van luchtdruk heb je vaak goede dagen ongeacht de windrichting....Periodes van hoge luchtdruk zijn vaak niet zo best Bij warm zonnig weer bijvoorbeeld. Bij lang mooi warm weer komt de wind in de zomer steevast uit het oosten hoor. Dit geld in het najaar/winter ook voor koude periodes ook oosten wind en vaak weinig natte onthaakmatten.
Bij periodes lage luchtdruk zal je al een stuk beter vangen....en volgens mij komt de wind dan toch heel vaak uit zuid, zuidwest of west.....
Maar goed hierover valt nog wel meer te vertellen.
Mijn ervaring is dat vissen de wind vaak volgen op een groot water...je zal in ieder geval in het gros van de gevallen meer vis vangen op de kant waar de wind staat dan waar het water in de luwte ligt(tenzij je koude wind hebt)...en hoe harder het dan waait hoe beter....
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 19:46

Bij echte extreme windkracht 10+ (Zwarte Zaterdag, jaren terug 4 doden in NL ofzo) was een dwarswind vaak productiever dan een wind vol op de bakkes.

En ook beter voor je spulletjes..

Je geeft zelf (net als ik) al aan dat het een combinatie van factoren is.. Wilde alleen maar even aanhalen dat "ZW is goed en O is slecht" een beetje erg kort door de bocht...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

18-10-2010 19:55

Dat ben ik met je eens Sven, het was ook maar een indicatie van hoe ik het zou doen.
Catch them if you can...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-10-2010 20:08

alleen de titel al en dan GROOT met grote letters uit drukken ,
en dan praat je maar over een putje van 45 hectaren :lol: :lol: :lol:
sorry kon het niet laten.

quote / Ik wil er in die korte tijd er het beste uithalen :lol: :lol: :lol: dat wil iedereen waar die vist.
gewoon uren maken, en je zult er ooit wel op een bepaalde moment achter komen waneer je in een zo kort mogelijk tijd zo veel mogelijk uit kan halen.
mvg succes
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-10-2010 20:48

Nou Sander

45ha is vrij groot te noemen. Waar vis jijzelf dan op? 46ha ? Ghehe!

6400ha is redelijk
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-10-2010 21:03

Succes[/quote]

Whehe, ik mag ik hartelijk om lachen. Wie zegt dat ZW het beste is en Oost niet? Ik kan me in de winter knalsessies herinneren met sneeuw en een dikke noordoost 6, en weken blanken bij een knappe ZW op de kant.

Er is wel meer aan het handje dan alleen de windrichting, bijvoorbeeld het samenspel met luchtdruk, temperatuur water, temperatuur lucht, en de verschillen daartussen, de windkracht..

Er is bijna niets kortzichtiger dan te zeggen ZW is best, O is klote.

Dat er meer dagen zijn met ZW dan O in bepaalde tijden van het jaar zal eerder verklaren waarom je bij ZW beter hebt gevangen dan bij O. Helaas komen de meesten ook niet verder dan alleen de richting opschrijven en biedt dat de enige houvast.

GAan jullie allemaal aan de NO zijde van het water zitten, dan pak ik de ZW kant. Goed?[/quote]


Toch zit er een kern van waarheid in. Als ik op een groot onbekend ergens moet beginnen dan ga ik altijd eerst ff een kijkje nemen op de NO oever, zeker op ondiepe (veen) plassen is het hier vaak iets dieper en de bodem harder doordat de ZW stormen er lekker op beuken. Het is zeker geen wetmatigheid maar je moet ergens beginnen he?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-10-2010 21:10

Martijn Nederpel schreef:

Toch zit er een kern van waarheid in. Als ik op een groot onbekend ergens moet beginnen dan ga ik altijd eerst ff een kijkje nemen op de NO oever, zeker op ondiepe (veen) plassen is het hier vaak iets dieper en de bodem harder doordat de ZW stormen er lekker op beuken. Het is zeker geen wetmatigheid maar je moet ergens beginnen he?


Uiteraard, maar dat is dan weer op een ondiepe veenplas waar jij nu goed voor onderbouwd wat je vind. En voor de zandafgravingen waar ik graag vis heb ik in de loop der jaren toch een hoop andere ideeën bij elkaar gespaard wat betreft de windrichtingen, windkracht en vangsten.

Dat dat ergens anders ook misschien weer anders is merken we in de toekomst wel weer..

Als iedereen zegt dat aardbeienboilies ruk zijn en je er op dat water niks mee vangt schaf ik me in ieder geval een 50 kilo aan. Om maar iets te noemen. Ik hou wel van een beetje controversie en tegendraadsheid op de juiste plekken ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Raymond van der Voord
Berichten: 60
Lid geworden op: 19-07-2007 10:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

18-10-2010 23:27

Heren,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Vissen spotten zal moeilijk worden, heb nu 3x op verschillende tijdstippen een ronde gemaakt, maar in deze periode is het lastig spotten. Het is geen afgraving en daardoor niet diep. Heb via andere vissers begrepen hooguit 3 meter. Zal er de komende tijd gewoon gaan vissen en dan beginnen op de NO oever. Dat is ook de kant waar ik mijn voerstek al was begonnen, dus dat komt goed uit. Qua wind en luchtdruk moet ik nog een hoop leren, maar ja, daarom is het forum natuurlijk ook zo handig.

En Sander, daarom had ik Groot ook tussen haakjes gezet. Voor mij is het een redelijk groot water, voor jou misschien niet.

Hou jullie op de hoogte,

Raymond
Plaats reactie