Wat zouden jullie doen?? (karperbroed)


Plaats reactie
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

16-08-2010 19:43

Op een voor mij zeer bekend superklein slootje wordt elk jaar door een aantal vissen afgepaait.
Wat mij altijd hierbij opvalt was dat zodra de paai over was en de karper zich tegoed had gedaan aan het eigen kuit er weinig tot niets meer over was.
Hooguit enkele honderden eitjes die dan weer vakkundig werden gesloopt door allerlei watervogels enz.
Het was dus tobben voor de nakomers ieder jaar.

Dit jaar heb ik wat hulp geboden :wink:
Een aantal rietstengels met bevrucht kuit achtergehouden en wachten wat er komen ging.
Nou, genoeg hoor 8)
Heb dus nu een 1000 liter bak vol met leuk klein spul.
Uiteraard gaat dit weer teruggezet worden want dat is natuurlijk niet te houden.

Wat zouden jullie doen????
Terugzetten in hetzelfde onoogelijke slootje of toch naar een groot water waar ze misschien meer kans hebben.

Ik ben benieuwd?
Is het internet ook op zondag open?????
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

16-08-2010 19:47

ivm. ziektes gewoon terug zetten in de zelfde sloot. want aan die eitjes kunnen ook ziektes zitten. of een ander water en dan maar hopen dat ze gezond zijn. maar ik zou persoonlijk voor het eerste gaan
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

16-08-2010 21:37

in hetzelfde water terugzetten...maar zelfs dan loop je risico
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

16-08-2010 22:02

voordat je ze over zet, controleren op parasieten e.d. ...

en zorgen dat de watertemperatuur van het betreffende water aardig overeen komt met het water uit jouw bak... ;)

heb je ook foto's?! :D


succes met de opkweek!


gr. ricardo
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

16-08-2010 22:37

Ik zou ze nog even in de bak laten opgroeien tot volgend jaar.....
Of nog langer....

Het slimste en denk ik de meeste kans op overlevende is ze in etappes uit zetten (natuurlijk in dezelfde sloot).
Er komen vissen in verschillende stadia van ontwikkeling en dat is alleen maar goed.

Hoe ouder (lees groter) de visjes hoe beter ze er door komen. Ht voordeel is ook dat je ze langer in warmer water kunt houden en ze dus beter groeien.

Zo zou ik het denk ik doen. Maar goed ik hoor wel hoe je het oplost. Ben benieuwd....

Groetjes Bennie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-08-2010 22:42

Ik zeg niks, want dat wordt hier niet op prijs gesteld schat ik zo in.
Zit hier wel vis?
martijn boer

16-08-2010 22:46

Schrijf dan ook niks :lol:
Erik Balduk
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-07-2010 10:17

16-08-2010 23:55

jasper rosman schreef:ivm. ziektes gewoon terug zetten in de zelfde sloot. want aan die eitjes kunnen ook ziektes zitten. of een ander water en dan maar hopen dat ze gezond zijn. maar ik zou persoonlijk voor het eerste gaan

Welke ziekten zou je verwachten dan?

Als er al een ziekte in de jonge vis of het water zit zou het dan niet veel logischer zijn dat de vis al sterft voordat het uit te zetten is?

Het mooiste zou zijn als de vis een aantal cm groot is voor het uitzetten. De overlevingskans neemt dan aanzienlijk toe zoals Bennie al zegt. Maar hoe ga je dat praktisch uitvoeren met grote hoeveelheden vis? Is het uitzetten van tientallen (misschien wel veel meer) karpers op een bepaalde sloot wel wenselijk?
In de normale situatie waren er misschien maar enkele karpers overgebleven om uit te groeien. Verstoord dit niet het biologische evenwicht van de sloot?
Met misschien wel dit scenario: Te veel karpers --> voedselnijd --> verzwaking --> toenemdende vatbaarheid voor infecties --> grote karpersterfte....?

Ik snap jouw goede bedoelingen, maar het zou ook best wel eens andersom kunnen werken dan je eigenlijk zou willen. Zou je deze situatie niet beter voor kunnen leggen bij een OVB of een karper studiegroep o.i.d.?
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 08:29

waarom gaat het soms helemaal fout erik? als je een karper in een ander water uitzet. omdat die ziektes mee kan dragen. doen vogels toch ook, of ratten. die gaan toch ook niet meteen dood -.-
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

17-08-2010 13:08

Erik Balduk schreef:
Het mooiste zou zijn als de vis een aantal cm groot is voor het uitzetten. De overlevingskans neemt dan aanzienlijk toe zoals Bennie al zegt. Maar hoe ga je dat praktisch uitvoeren met grote hoeveelheden vis? Is het uitzetten van tientallen (misschien wel veel meer) karpers op een bepaalde sloot wel wenselijk?
In de normale situatie waren er misschien maar enkele karpers overgebleven om uit te groeien. Verstoord dit niet het biologische evenwicht van de sloot?
Met misschien wel dit scenario: Te veel karpers --> voedselnijd --> verzwaking --> toenemdende vatbaarheid voor infecties --> grote karpersterfte....?


Mee eens, echter is er na de paai een grote vissterfte geweest in dit bewuste slootje.
Het bestand van ....?? is nu gereduceerd naar 2 :(
Dus wat betreft verstoren van het evenwicht denk ik dat dat meevalt.
Het gaat overigens om 40 visjes. Meer eitjes vond ik niet verantwoord, mede door jullie al aangevoerde opmerkingen.

Wat betreft ziektes ben ik niet echt overtuigd. De vissterfte is niet door ziekte gekomen maar door slecht water/bagger beheer.
Tja, die kleine slootjes worden vaak vergeten.

Ik snap dat jullie op KHV doelen maar of dit nu al bij jonge vis het geval is?? Er is mij geen geval bekend van KHV in dit bewuste water.
Maar goed, de vissjes zijn nu rond de 4 cm en zullen niet eerder worden uitgezet voor de 10 cm.
Zo is de overlevingskans weer een stuk vergroot.
Er zullen er heus wel wat afvallen maar dat is gewoon natuurlijke selectie, en zo hoort het ook.

Bedankt i.e.g alvast voor jullie input.
Is het internet ook op zondag open?????
René vd Put
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-08-2010 23:23
Locatie: Amersfoort

26-08-2010 01:50

40 visjes uit een bepaalde sloot ........ wat moet je ermee ? (het opkweken is wel super !)

Ik ken de sloot niet, als jij denkt dat er 40 visjes op dit moment in kunnen waarom zou je het niet doen ?
Die 40 visjes worden echt wel natuurlijk geselecteerd en uiteindelijk blijven er een paar over.

Overzetten naar een ander water zou (normaliter) ook geen probleem op moeten leveren, ziekten en parasieten heeft elke vis bij zich (qua gezondheid e.d. dan, geen water verstoren waar gericht uitgezet wordt)
Als je KHV erbij haalt dan is idd 1 druppel besmet water al genoeg om ook de kleintjes te besmetten, maar ik geloof niet dat dit aan de orde is in een gewone normale sloot.
Wil je zekerheid dan stuur je een een stukje weefsel van nier of kieuw op naar Lelystad, dan moet je een karpertje opofferen, niet grappig maar heb je wel zekerheid.

Ziekten is al helemaal niet aan de orde lijkt me, wanneer je ze kunt opkweken zonder een al te grote uitval te krijgen dan ben je goed bezig.
Waterkwaliteit is dan op orde, filter functioneert dus prima en voor de zekerheid kun je een afstrijkje maken alvorens je ze terug gaat zetten.
En al zouden er op dat afstrijkje een (klein) aantal parasieten te zien zijn dan nog is er geen man overboord, dat hebben ze immers allemaal.

Kortom: jij kent dat water/slootje het beste dus mag jij inschatten of het verstandig is, ik zou ze gewoon vanuit de opkweekbak overzetten naar die sloot en ondertussen genieten van het opkweken :)
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

26-08-2010 08:30

Het overzetten van vis van het ene water naar het andere water is uit den bozen. Ieder jaar weer lees je over massale karpersterfte door visuitzetting (ook van witvis). Gewoon dit risico niet nemen! Je ziet dit veel in verenigingswater waar weer een nieuwe partij karper wordt opgezet, wat negatieve gevolgen heeft voor het oude bestand.

Zet ze terug waar je ze vandaan hebt. De vissen regelen het onderling wel wie overleefd. Indien je ze te klein terugzet, zal vooral de roofvis zich hier tegoed aan doen (indien die in de sloot aanwezig zijn).

Probeer eens bij te houden wat er gebeurd. Is wel interessant!

Bert
A bad day fishing is better then a good day at work
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-08-2010 15:21

Zelf nu wat jaartjes het opkweken als hobby aangenomen. Inderdaad gewoon in hetzelfde water terugzetten. Ook niet in de toekomst gaan spelen met bestanden uit ander water. Daar kleven gewoon te veel risico's aan.
Geef ze wel genoeg te vreten wil ik je als tip meegeven. Ik stond er eerst versteld van dat kleine karpers kanibalen kunnen zijn.
Van de ong. 100 karpers bleven er 4 over die boven de rest uitgroeide. Langzaam maar zeker verdween het hele bestand. In het begin snapte ik daar niks van. Filter constant gecheckt. Waar bleven ze toch...

Ander leuk iets wat hier ook wel van toepassing is. Een maat van mij heeft laatst waargenomen dat de karpers op zijn water sprongen om visjes te pakken van de oppervlak. Deed me gelijk denken aan die air jaws van national geografic. Zette me wel aan het denken... Dat karpers kleine visjes eten was me al bekend. Dat ze er air jaws praktijken er op nahouden was me onbekend.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-08-2010 08:15

Kijk eens naar de film, waar ze gaan vliegvissen op karper op de MAD river.

Daar vergelijken ze de karpers met steelheads, wat toch echt rovers zijn.
In de film zie je karpers die omhoog komen van de bodem om behoorlijk agressief de vlieg te pakken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

27-08-2010 08:37

He Ron,

leuke uitbreiding van je hobby (of wordt dit al snel een tweede hobby). Heb je een foto van je karperbak?
Succes in ieder geval met de jonkies.

Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

27-08-2010 14:40

Hou er wel rekening mee dat karpers in de ene sloot resistent kunnen zijn voor een virus wat in een ander water nooit is voorgekomen, dus wel het virus dragen en overbrengen zonder zelf ziek te worden, terug in dezelfde sloot zal weinig problemen geven, voor de rest doet Rene een goede suggestie, maar ze nog een tijdje langer houden als je de ruimte hebt is helemaal geweldig, hoe later terug, hoe meer overlevenden, maar ook veel plezier met het observeren.

Mzzl Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

25-08-2017 20:42

Nog even een oud topic omhooghalen. Alweer zeven jaar oud en er zijn nog 7 overgebleven vissen die het fantastisch doen in hun "eigen" slootje.
Hier nog een foto van het begin, helaas heb ik geen foto's meer van de bak waarin ze zijn opgegroeid.
Bij 15 cm zijn ze terug gegaan en groeide de daaropvolgende jaren gestaag door.
Ik had en heb het geluk dat ik er ruimte voor had om dit experiment te doen. Heb je dat niet, begin er nooit aan :wink:

https://plus.google.com/u/0/photos/109956512574431177388/album/6458281742797631729/6458281745014501074?authkey=CMPy5or3_rO7BA

En zo zijn ze nu.

https://plus.google.com/u/0/photos/109956512574431177388/album/6458281742797631729/6458281746737274130?authkey=CMPy5or3_rO7BA

https://plus.google.com/u/0/photos/109956512574431177388/album/6458281742797631729/6458281746656851138?authkey=CMPy5or3_rO7BA
Is het internet ook op zondag open?????
Plaats reactie