Gevlochten lijn? Ja of nee?


Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

28-09-2010 17:49

Al geprobeerd? Ik wel, vaak genoeg. Verder niemand, dat weet ik zeker, daar ik anders op een express geuitte onvolkomenheid gewezen zou worden

Je bent echt geweldig, wist je dat al, zo zeker van je zelf....................................... achter de computer
Groet Ron
Sébastjen Schoenaers
Berichten: 15
Lid geworden op: 19-09-2009 12:27

28-09-2010 17:56

Wat is dit nu allemaal. Zou stom zijn om van die struiken weg te blijven. Er zijn er toch veel onder ons die obstakels bevissen? Als ik overhangende struiken zie, of eender wat onder water kan vinden dat er gevaarlijk uit ziet kan ik me nauwelijks inhouden om daar te gaan vissen. Tenminste als dit zich als karper hotspot zou lenen.
Oplossingen zijn voorslag of inderdaad gevlochten lijn. Ik zelf heb power pro gevlochten staan, en het is gewoon een feit dat deze super sterk is, en gemakkelijk door takjes of dergelijke zal snijden.
Must is wel vissen met tube, om beschadiging van vis te voorkomen.
Goedkope oplossing is voorslag, maar ik kan me voorstellen dat een mooie schichtige vis al rap 20m voorslag door de obstakels trekt.
Als je verantwoord vist beschadig je geen vis door met gevlochten te vissen. Je staat sterker tegenover obstakels. Je hebt sneller feedback als je een aanbeet hebt en op grote afstand vist.
Gebruik gewoon een goeie gevlochten lijn van om en bij de 23/00.
K. van den Herik

29-09-2010 07:32

geachte heer Crombach,

Graag uw ervaring als proffesioneel visser dan aub?

Zelfvertrouwen (zelfst. naamw.)
Synoniem van zelfvertrouwen: stelligheid
Synoniem van zelfvertrouwen: vastberadenheid
Synoniem van zelfvertrouwen: zekerheid
Synoniem van zelfvertrouwen: zelfverzekerdheid


Heb ik geen drugs voor nodig verder.

Hele fijne dag gewenst.
K. van den Herik

29-09-2010 07:36

-----------------------------Jou ervaring is niet altijd die van een ander he.------------------------------


Kom met argumenten en we kunnen een discussie hebben, wat weer de bedoeling is van dit board.

Helaas is 8 van de 10 keer iets gebaseerd op een aanname die een ander eens heeft gedaan en voor waar wordt versleten.

De allemooiste notitie ooit:

's nachts van vang je veel minder. Tussen 1 en 5 is de slechtse vistijd, daarom vis ik alleen avonden of ochtenden. Vis je wel eens 's nachts? Nee nooit. Mijn antwoord? Ik wel daarom heb ik de 2 beste tijden te pakken. Uiteraard was ik weer raar, maar dat vond ik een compliment.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-09-2010 08:09

Wat een waardeloze discussie hier zeg, niet te geloven :evil:
Heb het uiteraard over de manier waarop en niet over de inhoud (die overigens ver te zoeken is).

Zolang iets niet getest is, hebben we het over meningen ... maar zodra er getest is spreken we over feiten.

De feiten zoals door Klaas aangehaald zijn m.i. steekhoudend, maar ook die van Jacco.
Daarnaast heb ik ook nog een mening, ja ja geloof het of niet.

Een vis kan zichzelf nagenoeg niet beschadigen door weg te zwemmen van een strakke lijn, daar heeft de vis de kracht niet voor (en indien wel dan neemt instinct over om maar niet meer die kant op te zwemmen). Het probleem ontstaat als een vis kans ziet om snelheid te maken. Vergelijk dit eens met jezelf, door de volgende proef:

Neem een eind touw, knoop dit aan een stevig paaltje, muur what ever en de andere kant aan jezelf (liefst een beetje hoog). Trek het touw vervolgens strak door langzaam weg te lopen, het touw moet wel een mtr of 5 zijn, en probeer jezelf omver te lopen. Gelukt? nee he ..... dan nu de volgende stap. Neem hetzelfde touw paaltje en in plaats van langzaam weg lopen neem je nu opeens een spurt ...... blijf jij op de been als het touwtje strak trekt?

Terug naar de vis.
Hji blijft achter met een eind lijn en zwemt naar de veilige takken. Daar zwemt hij tussen om ervoor te zorgen dat hij veilig is. Langzaam maar zeker zwemt de vis zich vast maar voelt zich relatief veilig en als hij niet zwemt is er geen druk dus vis stopt. Dan gebeurd er iets waardoor vis alsnog weer uit de start blokken moet met zeg een 1,5 mtr speling van de lijn achter zijn lijf. Vis in paniek geeft behoorlijk wat gas op de korte afstand, maar de lijn stond al relatief strak maar heeft vermoedelijk wel iets bewegingsvrijheid. Gevolg laat zich raden.

Maakt het wat uit of dit gaat om een shokleader middel dikke nylon of gevlochten draad? Eerlijk gezegd denk ik dat hij met gevlochten draad meeste kans heeft omdat die nog wel eens wel door wier dunne takken etc kan snijden. Alle andere vormen zittenvast en that's it voor de vis.

Wat een winst voor de vis als hij toch eens alleen met de onderlijn achter kon blijven in dit soort gevallen, weinig kans op vast komen te zitten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

29-09-2010 08:28

Marc,

Minder waardeloos dan je denkt, alleen hier en daar wat ruis.

mijn conclusie. Een pistool is geen moordwapen de man met een pistoorl is geen moordenaar, hij kan het echter zomaar worden, maar heeft daar geen pistool voor nodig.

Als je het door hebt graag pb want ik snap er niks van: hoewel elk ding kan in verkeerde handen of bij verkeerd gebruik, schade aanrichten. Alle dingen dan maar afschaffen of de gebruiker educaten?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-09-2010 09:32

Educatie is mooi, maar wat als de ontvangende kant al denkt alle antwoorden te kennen, wie is intelligent genoeg om zich door argumenten te laten overtuigen en eerdere stokpaardjes te laten schommelen?
Ikzelf blijf zo ver mogelijk van gevlochten lijn, al was het alleen maar omdat tijdens mijn eerste kennismaking mijn vinger gescalpeerd werd, ik zenuwachtig wordt van al dat gedreun in mijn hengel en ik een aardig compromis heb gevonden in gecoat nylon met veel minder rek.
Toch lees ik hier dingen die mij laten nadenken of ik mijzelf niet te kort doe in sommige situaties, groot obstakel voor mij als erkend lid van de gooi- en smijtgeneratie is de voorslag, het lukt mij gewoon niet om een voorslagknoop te maken waarmee ik kan werpen met vertrouwen.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2010 10:53

Kan heel goed Rick. Blijven oefenen? :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-09-2010 11:46

Wel lastig zeker nu je met een hand geen vijf koffie meer kan bestellen Rick :lol:

De uiteinde van je nylonvoorslag dubbelvouwen. De gevlochten lijn er doorheen 8 wikkelingen maken en weer terug er doorheen halen. Voorzichtig aantrekken zodat de wikkelingen netjes langs elkaar liggen. De uiteinde van je gevlochten lijn moet naast de andere gv liggen. Is het niet zo dan heb je hem er verkeerd er doorgehaald en hem je een probleem. Heb in dit warme land waar ik momenteel vertoef geen materiaal voorhanden anders zou ik het wel op de foto zetten als voorbeeld.

Zo gauw weer in de kou zit zal ik het alsnog doen. :wink:
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-09-2010 11:51

Ik denk te weten welke je bedoelt, ga 't s proberen, thanks!

Groeten van 4.5 vingerige Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.