Haakmaat & Boillie


Plaats reactie
Hugo Huzen
Berichten: 44
Lid geworden op: 11-01-2002 01:00
Locatie: Almen

10-02-2002 22:32

Zou er een verband zijn tussen de haakmaat en de grote van de boillie?
Toen ik vanacht een run kreeg op mijn hengel met haakmaat 6 een een 24mm boilie, werd na het aanslaan de vis de haak niet goed gezet wat voor een losser zorgde.
Al met al heel jammer, maar kan dit komen doordat de combinatie van haak en boillie verkeerd is? of dat dit gewoon pech was?

Graag hoor ik jullie reacties,
Groeten en vangze,
Hugo
HAFT
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-02-2002 22:34

Daar zit volgens mij wel degelijk een verhouding tot...,
als je een BIJVOORBEELD 30mm boillie heb kan je moeilijk met een haakmaat 10 gaan zitten, want deze word gewoon door de boillie geblokkeerd volgens mij.
Dat het bij jou ook het geval was weet ik niet.
Dat kan ook gewoon pech geweest zijn....
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-02-2002 22:38

tuurlijk moet je erop letten in wat voor verhouding de haak maat tot de boilie is.
klopt de verhouding niet heb je meer kans op een losser. wat je wel kunt doen is gebruik maken van een langere hair dit kan het probleem wel eens verhelpen doordat er dan meer speling zit tussen de boilie en de haak.

succes Tom
Tightlines ><> ><> ><>
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

10-02-2002 22:49

Ik weet niet of je vaak met 24 mm boillies vist maar probeer anders eens een haakmaatje 4 of 2 zelf zou ik een maatje 4 gebruiken.
Of zoals Tom al zei maak je hair wat langer dat wil ook nog wel helpen.
Maar weet je zeker dat het aan de maat ligt?
Heb je de haakpunt ook bekeken.
Want ik heb zelf al een keer gehad dat de haakpunt was verbogen en zo niet goed meer haakte.

Met vriendelijke groet
Danny.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-02-2002 23:45

Hugo,

Het is al eerder aangehaald in deze topic; de lengte van de hair is ook van belang!

Je kan de relatie haakmaat-diameter aas-hairlengte met de volgende proef bekijken.

Maak een paar rigs met verschillende haakmaten en hairlengtes. Neem nu bijvoorbeeld een rig met een kleine haak (mt 10), een 30mm boilie en een hair waarbij de boilie slechts 2 á 3 mm onder de haakbocht hangt.
Als je nu de handpalm test doet, zal je zien dat dit kleine haakje meestal geen vlees pakt. Logisch, want de boilie tilt de haak van het vlees af, waardoor de haak niet pakt.

Herhaal je deze proef met als enige wijziging de lengte van de hair (neem nu bv 3 CM(!) tussenruimte) en je zal zien dat dit haakje nu wél vlees pakt!

Kortom, het is zoeken naar een balans tussen haakmaat-diameter aas-hairlengte.

Suc6

Martijn
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-02-2002 08:28

Maakt geen ruk uit als de hair maar lang genoeg is. Afgelopen zomer prima gevangen met een 26 mm bal onder een haakje zes.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

11-02-2002 11:35

Naar mijn gevoel is het zelfs beter om bv een 22 of 24 mm aan een achtje en lange haar te vissen, dan bv een 18 mm aan een viertje en korte hair.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-02-2002 12:17

Als je maar zorgt dat je hair lang genoeg is kun je zelfs 40 mm boilies vissen met een haakje 8.De haak moet vrij genoeg zonder inmenging van de boilie kunnen draaien.
Tom Boer

12-02-2002 10:25

Waarom vist iedereen met van die kleine haken?

Denken jullie nu echt dat je er veel meer mee vangt. Het klinkt allemaal mooi en we hebben allemaal het boek van Luc gelezen en hij predict kleine haakjes, maar kleine haakjes vullen misschien wel snel, maar na een jaar tobben met kleine haakjes (tot haakmaat 10) en vele losschieters later ben ik weer terug op minimaal een 6 je en het vangen gaat als een trein en ze blijven nog allemaal hangen ook.

Zeker met een 25mm boilie of groter zou ik gewoon een grote haak gebruiken. Het verschil is dan toch moeilijker te merken voor de vis. Zeker als je hem langzaamzinkend aanbied.

Groeten,

Tom
Arjan van den Berg

13-02-2002 09:24

Tom en Menno,

Ik ben het helemaal met jullie eens.

Maar toch lijkt het sinds, zoals Roelof het zegt, heiligverklaring van de dunne lijn, iedereen met een mini haakje te willen gaan vissen.

Schreef Alijn niet in zijn boek, van mini naar maxi, de cirkel is rond?????

MvG

Arjan
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

13-02-2002 17:52

Heren,

Ik vis zo nu en dan ook graag op snoek en dan met kunstaas. Op dat kunstaas zit meestal een dreg gemonteerd. De breedte van die dreg moet minstens even breed zijn als de grootste breedte van het kunstaas liever nog iets breder anders krijg je gegarandeerd veel missers en of lossers.
Zo ook moet je je haak aanpassen aan de groote van je boilie. Op een 25mm boilie durf ik gerust een no.2 haak te gebruiken. Ik kan jullie wel vertellen dat ik vorig jaar GEEN enkele losschieter heb gehad. Dat de lengte van de hair ook een rol kan spelen zal wel waar zijn maar ik heb persoonlijk niet zo'n vertrouwen in een (te)lange hair.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

22-02-2002 16:38

hoy,
Ik vis over het algemeen met 18mm boilie's aan een nr 2 haak, soms een maatje kleiner met ong 1cm plaats tussen de haak en de boilie, heb daarmee praktisch geen losschieters, de vissen zijn is mooi gehaakt en heb er geen problemen mee.
groetjes
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

22-02-2002 18:34

Er is meer dan haakmat & boilie, de lengte van de hair is ook heel belangerijk.
Bij een kleinere haak op hetzelfde formaat aas maakt ik mijn hair altijd wat langer, de gedachte hierachter is dat de haak ook naast het aas kan komen in de bek & niet stijf achter de boilie verborgen zit.

Ik vis ook gerust een 20 mm met haakje 10, de hair is dan mij mij ongeveer een cm.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie