StekkenPezen , of Toe-Eigening van je Stek


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-02-2002 14:09

Wanneer is wat nou wat...

Stekken pezen heeft bijna iedereen wel eens mee te maken gehad.
Maar wanneer mag je nou je stek toe-eigenen ?
Het water is en blijft een openbare toegang.
Maar als jij al je liefde-en-werk er in gestopt heb, kan ik zeeer zekerz goed begrijpen dat je 'voelt' dat het 'jouw' stek is.

Wat zijn jullie meningen hierover ?

Christiaan.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-02-2002 14:11

btw, als je zelf op een plek gaat zitten, terwijl je niet weet dat iemand anders hier mischien zit, je voert vaak, maar die andere ook, Wie steelt dan wie z'n stek. Dit is niet op te lossen.
En als je ergens gaat zitten, waar iemand anders voert, die andere noemt JOU dan meteen een stekkenpezer, terwijl jij dan mischien niet eens weet dat hij er ook vist.
Misverstanden worden snel de wereld in geholpen. Maar wie heeft nou z'n goed recht..
Dit is wel een heel moeilijke topic vind ik zelf.....
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

10-02-2002 15:25

het ligt denk ook heel erg aan het water, op een groot openbaar water zou je best een stek kunnen toeeigenen, ruimte zat voor de andere vissers dan nog. Maar op water waar de druk iets groter is, daar is het weer een ander verhaal


Met Vr Gr
Niels K
Gast

10-02-2002 15:35

het is openbaarwater dus de zelfde regel als by de bakker of slager wie er als eerste komt heeft die plek jammer voor degene die daar gevoerd heeft had hy maar eerder moeten komen dus wees verstandig en voer nooit op 1 plek en als er iemand op ""jouw" stek zit overleg dan eerst misschien kan je er nog naast.
het water is van ons allemaal dus myn stek bestaat niet dan moet je naar betaalwater daar kan je reserveren
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-02-2002 15:59

Als ik weet dat er iemand een stek aan het bevoeren is zal ik er uit respect voor de ander niet gaan vissen.

Als ik zelf een voerplek aanleg probeer ik te vermijden dat anderen weten waar dat is. Kan ik ook nooit iemand verwijten dat hij een stekkenpezer is. Zit er dan toch iemand te vissen, tja pech gehad, heeft diegene de zelfde stekkeuze als mij gehad.

Gaat er iemand bewust op mijn voerplek zitten vissen, weet ik gelijk wat voor een vlees ik in de kuip heb. Daar maak ik nog geen eens woorden aan vuil.

Op een heel druk bevist water begin ik geen eens een voerplek. Er is genoeg water in ons land en overal valt wel een visje te vangen. Als ik ga vissen doe ik dat om eens lekker de drukke buitenwereld te kunnen vergeten en heb ik al helemaal geen zin in een vete aan de waterkant.

Groet Bart
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

10-02-2002 17:57

Mijn defenitie van een stekkenpezer; "Een stekkenpezer is iemand die willens en wetens ergens gaat vissen in de wetenschap dat een ander daar een voerstek heeft".
Over het toeeigenen van een stek kan ik alleen maar zeggen;"Een stek is van jou zolang je er zit, het kan toch niet zo zijn dat die stek voor anderen verboden terrein wordt".

Jos
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

10-02-2002 18:13

ik denk weld at je je een stek kunt toeeigenen, voor zover het een vaste kern vissers betreft...met enig overleg en goede wil respecteert iedereen elkaar, en elkaars voerplek. zoals ik al zei kan dit m.i. alleen met locals en andere mensen die er veel vissen, de toevallige visser, die er niet vaak komt kan met een kern geen rekening houden, en er dus niet op aangekeken worden, maar zolang het dezelfde vissers zijn, moet je mekaar de ruimte geven om zo prettig mogelijk te vissen.
wat is er nu mooier dan bijv. je vismaat ook te zien vangen, omdat jij hem ook in de gelegenheid stelt om enigzins goed te vissen.

het blijft echter een moeilijk onderwerp....en bewuste stekkenpezers zullen er zeker blijven, helaas. ook ik ken er 1, ik vang goed op een stek, en de dag erna zit hij er....met zijn readymades....en vangt weinig omdat de vis het aas van een goede voerstek vertrouwt, dus daarom, hopudt moed, is je stek bezet, zoek dan een mooie plek vlak in de buurt, als de vis je aas vertrouwt, hoeft je sessie niet direkt kapot te zijn....
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-02-2002 22:04

Ik heb dit dus ook wel gehad...,

het was onze eerste keer op die bewuste stek.
we hadden al 2weken lang er naar toegegaan..,
dingen constateren enz.
de week erna gevoerd, en heeel goed gevangen voor zo een eerste keer op een geheel nieuwe locatie/stek.
de middag er na waren we weggegaan.
Naar ons doen waren iets vergeten, dus wij die zelfde avond nog terug, en ja hoor, daar zaten die gasten die we de dag ervoor al langs zagen rijden!!

2weken later zouden we een andere stek bezoeken, die lag op de weg via die andere stek van eerder.
En ja hoor... 3 Bivvies, 3meter bij elkaar vandaan, 3 rodpods, 9 hengels, en dit op een stek van nog niet eens 50meter lang.

Ik vond dit heel erg jammer. Of het stekenpezers waren, of net zoals ons geheel nieuw daar, dat zullen we nooit weten, maar voor mij leek het een beetje stekkenpezen, en ik voelde me er heel slecht bij...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2002 09:45

Eén van vervelende bijkomstigheden van de populariteit van het vissen op karper is dat er zoveel op karper vissende personen bij komen.
Het lijkt er ook niet op dat daar verandering cq verbetering in zal komen.

Zien vangen zal personen aantrekken die, vaak uit onwetendheid/hebberigheid en nog vaker met de mentaliteit "scheit aan de wereld" rondlopen.
Onzeker van zichzelf, maar toch graag aan het imago willen voldoen van een goed uitgerust op karper vissend persoon, bezoeken zij de stekken dan maar van een meer fortuinlijk vaak meer initiatief nemende wel visser.

Claimen van stekken kan niet, het water is openbaar en wie zegt dat die ander daar ook niet gevoert heeft.
Heb je met een paar "maten" een afspraak en de stek van de maten loopt niet en ze gaan op jou stek zitten die wel loopt verteld jou heel veel over hun sociale vaardigheden.
Hopende dat zij met schoolzwemmen wel opgelet hebben zou je daar iets aan kunnen doen.

Dit soort personen zul je niet snel op open water tegenkomen.
Daar is het te moeilijk en het zien vangen en voeren is daar niet zo aan de orde.

Wel weer oppassen dat je niet te gemakzuchtig wordt en een dichter bij het water wonende niet visser verzoekt om voor jou te gaan voeren, deze mensen hebben vaak toch ergens ook nog familie die .....!

De kijkers haken daar snel af en zoeken de stekken weer op die per definitie druk bevist worden.
Het cirkeltje is weer rond en over een paar maanden is er weer iemand vaak een jongere of beginnend op karper vissend persoon die weer opnieuw een topic begint met deze titel.

Heren visvrienden probeer het leuk te houden.

Met een niet claimende maar wel oplettende groet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-02-2002 13:24

Allen,

ik vis op een groot water, waar ook wel een vaste kern vist. Het gaat om een man of 10. Van elkaar weten we allemaal wie waar voert. Iedereen heeft dus zo'n beetje zijn eigen stek, en als je eens op een andere plek gaat vissen, overleggen we dat ook vaak met elkaar. Een ander voordeel van zo'n kern vissers is dat we alleen met dezelfde boiliemix vissen (en dus ook voeren).
DUS de weinig beviste stekken worden ook nog eens altijd van hetzelfde voer voorzien... een grooooooot voordeel!!

Tevens zijn dit stekken waar de meeste mensen niet vissen (weinig ruimte, moeilijker bereikbaar etc.) dus "last" van andere vissers hebben we eigenlijk nooit. Maarja, wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Martin
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-02-2002 13:25

volgens mij gaat het niet om hoe jong je bent, of wanneer je begonnen bent om te gaan vissen.
het gaat er meer om dat ik wil weten wat jullie definities van deze begrippen zijn.
Dat ik hier meer over wou weten, heeft niets met mijn 17jarige leeftijd, of mijn nog maar 2,5jaar karpervis ervaring...
Ik vind het een beetje raar dat je dit er bij betrekt.

Deze vraag had net zo goed gesteld kunnen worden door een 35jarige, 15jaar lange karpervisser.....
Ik wil hier niet boos mee op jou reageren hoor..
maar ik vind het gewoon raar dat je dit er bij betrekt ! ; )
Arjan van den Berg

12-02-2002 08:57

Stekkenpezen/claimen en rekening met elkaar houden zoals Martin zegt, zijn twee verschillende dingen.

Maar zelfs het rekening met elkaar houden is op kleinere wateren bijna onmogelijk.

Stel dat je in het voorjaar op een voor jouw goede stek zit, andere stekken worden allemaal ingenomen en er wordt lekker gevist, niemand zit op jouw stekkie en jij niet op die van anderen. Maar je weet dat diezelfde stek in de zomer en het najaar totaal niet produceert.

Wat moet je dan? Alle stekken zijn "bezet" je kan dus nergens terecht en je kan niet vissen waar je wilt.

Volgens mij is dus zelfs rekening met elkaar houden (heel goed hoor) maar wel beperkent in je visserij.

Het beste is dus gewoon geen vaste stekken en voor een ieder vrij bewegen langs de waterkant. Zoals dat op de circuitwateren ook gebeurd. Want velen lopen wel op die circuitwateren te zeiken, maar stekkenpezen komt daar bijna niet voor omdat iedereen overal vist.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

12-02-2002 11:48

Arjan,

ik praat ook over groot water, ca 1000 hectare.

Op klein water is dit natuurlijk niet te realiseren. Tevens vist die zogenaamde vaste kern ook nog eens op een kleine plas. Niemand heeft hier tijdelijk zijn "eigen stekkie", dat is niet mogelijk. WEL voeren we daar weer allemaal met hetzelfde aas.

Op kleine wateren (waar meerdere mensen vissen) heeft voorvoeren naar mijns inziens geen zin. Let wel, je hebt voeren en VOORvoeren. Voeren doen we wel, her en der wat boillies dumpen. Gericht voorvoeren op een bepaalde stek wordt door ons niet gedaan.

Martin
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-02-2002 11:50

1000HA, je bedoelt zeker 100 HA :wink:
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

12-02-2002 15:48

Nee :razz:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-02-2002 16:39

Hehe!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

12-02-2002 17:02

Martin, zijn daar toevallig ook wat spiegels uitgezet?

Vr.Gr.

Bertil
Gast

13-02-2002 11:22

Tja, moeilijk onderwerp. Wanneer heb je recht op wat. Kijk, als ik weet dat iemand al weken op een stek is aan het voeren dan zal ik uit respect voor die ander niet op die stek gaan vissen. Zelf zou ik dit ook niet prettig vinden. Ik ben zelfs zo dat als ik eerder op die stek arriveer en nog niet alles heb staan en er komt iemand die mij vriendelijk en rustig verteld al twee weken aan t voeren te zijn op stek (mits ik dat zelf dan niet gedaan heb) dat ik dan rustig de spullen pak en verderop ga zitten. Van de andere kant heb ik zoiets, jammer had je eerder hier moeten zijn. Ik heb t ook al meegemaakt dat ik meteen voor alles en nog wat werd uitgemaakt, sorry maar dan houdt t helemaal op en dan wijk ik dus ook niet van de stek. Dan probeer ik zelfs nog wat daagjes langer te blijven zitten ook.

Je kunt naar mijn idee n stek niet claimen, ze zijn van ons allemaal. Je kunt wel, als er n vreemde op je stekkie zit even je verhaal doen, en ik denk dat menig sociaal karpervisser hier rekening mee houdt, en zorgt dat ie de volgende keer in ieder geval niet meer op jou stek zit. Teminste ik niet, gevoelig blijft t echter als beide de zelfde stek langselkaar doorgevoerd hebben. Wij hebben dat al eens meegemaakt, toen hebben we boillies afgestemd en met die twee jongens n afspraak gemaakt, hun viste op de vrijdag en wij de zaterdag, probleem toch mooi opgelost Wij voerde de maandag en hun de woensdag. Wat wil je nog meer?


En dan heb je nog die echte pezers. Daar moest eens iets aangedaan worden. Naar mijn idee! Daar bedoel ik die lui mee die wat je zien voeren of vangen, en bewust op je stek gaan zitten of 20 meter van je af en dan hun lijnen liefst bovenop die van jouw flikkeren. Ik vind dat je dan mag/moet ingrijpen.

Mijn laatset voorbeeld dateert van twee weken geleden in Belgie. We zaten op n stek van een belg, per ongeluk. Wij dus daar gaan vissen zodra t licht t toeliet. Komt er om 10 uur een belg aangereden, die stopt draait zijn raam open en begint meteen te schelden. HIER VIS IK ALTIJD! Ik heb m dus van harte gefeliciteerd, letterlijk. Had ie me nu normaal angesproken dan was ik meteen ff verderop gaan zitten maar hij begon gelijk te kafferen en dat pik ik dus niet. Begon ie te zeiken dat het ZIJN stek was. Heb ik m gevraagd waar zijn naamplaatje dan stond? Begon ie toen te zeiken of wij hollanders allemaal zo waren?? Dat was t punt dat ik echt in lichterlaaie stond, en toen begon ik dus…. Dit had ie in de gaten en toen is ie heel snel naar huis gegaan……Dacht ik!! Niet dus…! Een kwartier erna stopt een auto aan de overkant van het kanaal en bigint te voeren. Geen probleem! Bovenop mijn stek, kan gebeuren! Toen mij begon op te vallen dat ie wel erg veel voerde gezien de temperatuur e.d. ben ik toch maar eens de verrekijker gaan pakken…..En jawel hoor, daar stond meneer met een doorzichtige 25liter emmer waar nog zeker 10kg knikkers in zaten. Begon ie me toch te eikelen en te lachen. Toen flipte ik helemaal uit! 10 tot 12 kg knikkers in t water met een temperatuur van 6 graden. Wat een idioot, alleen om er voor te zorgen dat wij niks zouden vangen!! Die mafkees! Ik heb m dus ook een speciale verrassing beloofd mocht ik m ooit nog eens tegenkomen. Nadat ik mijn 60 gram richting zijn auto heb geworpen was ie wel zo weg. Ik ben nu een paar keer terug gegaan naar die stek om te kijken of hij er was puur om die kerel aan te spreken op zijn gedrag en dat ie daar behalve mij en zichzelf ook de karper mee kan schaden. Helaas, hij zit er niet meer.

Dit soort gedrag tollereer ik dus absoluut niet!

Wat ik dus bedoel te zeggen. Doe normaal, praat er rustig over en dan zal 90% van de karpervisser jou stek of meteen verlaten of de komende weken met rust laten. Of kom samen tot n oplossing. Want ik, en ik denk ook vele andere karpervisser zouden geen resultaat willen behalen door t voorbereidend werk van een ander.

Tim
Hans-Peter van Ee

15-03-2002 08:48

Heren

Wat ik me vaak afvraag is het volgende:'Wat is de waarde van een vangst op de stek van een ander?'

Volgens mij is karpervissen toch vooral een leerproces, waarin men moet leren hoe men tot een vangst is gekomen.
Vanaf dit punt puzzelt men verder, en komt men er vanzelf achter wat de beste manier is, om regelmatig de karper aan de schubben te komen.

Claimen kan niet, zoals zoveel posters hier al opperen. Het gaat eigenlijk puur om respecteren en gerespecteerd worden.
Helaas loopt er een slag volk rond, die hier niet aan mee doet, en dat is wat het allemaal zo moeilijk maakt voor de mensen die niets claimen of peezen.

met vriendelijke groet

HPE
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

15-03-2002 11:58

Het water is van niemand per definitie. Het gaat om respect en dat is iets wat je op moet kunnen brengen. Zelf ook meegemaakt dat er iemand op de plek zat te vissen waar ik gevoerd had. Pech gehad. Wel de visser gesproken. Vaak komt de redelijkheid naar boven. Ook meegemaakt dat ik op een plek zat waar een tweetal vissers aan het voeren waren zonder dat ik dat wist. Waar ik dan wel pissig om wordt is dat ze dan wel willen voeren.Ik let wel altijd of de plek veel bezocht is door vissers. Je ziet na een weekend bv. waar de bivvy oid heeft gestaan.
Observeren in het weekend is wellicht ook een goede optie. Zoek naar de plekken die weinig of niet bevist worden. Lopen dus!!
Wel zit er achter het "stekkenpezen" het idee dat we elkaar geen karpers gunnen en denken dat wat we doen goed is. Het is de mentaliteit en de hebberigheid naar zoveel mogelijk karpervlees. Wateren waar dus de groten zwemmen ('t liefst een overzichtelijk putje) zijn dus druk. Wil je dit gedoe niet langer meer, zoek dan de stilte op van het grote openbare water.
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

15-03-2002 12:09

Helemaal met Arend eens!!!

En ook op openbaar water moet men elkaar gewoon respecteren! Plaats zat! En met een beetje zoek werk vind ook jij een redelijke, misschien super, productieve stek!!!

Met vriendelijke groet
Riz
Plaats reactie