Blijven of gaan?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-02-2002 21:19

Ik zou hierover graag jullie mening of ervaring horen.

Polders die in verbinding staan met rivieren stromen nog weleens geheel onderwater. In deze uiterwaarden liggen visputjes. Nou is mijn vraag of de karpers in die viswateren bij overstroming lekker in die putjes blijven of wegtrekken richting andere putjes.

Vraag twee, als de karper blijft, waarom zal die blijven. Trekt die verder, waarom zal die dat doen?

Bart


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 04-02-2002 21:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-02-2002 16:34

Het kan perfect dat een karper bij overstroming verder trekt. Wanneer het water terug daalt, kan het voorvallen dat de karper op een andere plas is terecht geraakt.

Ik denk wel dat je hierbij een verschil kan maken met treklustige en residente karpers. Je hebt altijd avonturiers en honkvaste vissen.
Het jaargetijde voor overstromingen is meestel de winter. Bij lage watertemperaturen zal de karper veel minder geneigd zijn om uit zijn "woonplaats" te komen en weg te trekken. Maar, de uitzondering bevestigd zoals steeds de regel.

MVG, Mark
Hans-Peter van Ee

14-02-2002 11:51

Hoi Bart

Zelf heb ik wel wat ervaring op zogenaamde 'uiterwaarden-putjes'.
Mij (maar vast ook anderen) is gebleken dat lang niet al die putjes karper opleveren.
De reden dat niet alle putjes karper bevatten komt voort uit het feit dat de vis wel altijd geneigd is om terug te keren op de rivier.
Soms blijkt echter dat er geen weg meer terug is en zit de vis opgesloten in een nieuwe leefomgeving.
Ooit vertelde iemand mij dat de putjes die het langst met de rivier in verbinding staan de meeste karpers bevatten.

met vriendelijke groet

HPE
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

14-02-2002 16:58

Beste Hans,

kan je ook reageren op mijn berichten?

groeten mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-02-2002 19:12

Beste Hans

Afgelopen jaar heb behoorlijk vaak, kan eigenlijk wel zeggen alleen maar op "uiterwaarde putten" gevist. Wat mij inderdaad opviel was dat ik behoorlijk veel rivier karpers ving. Op alle putten die ik bevist heb kwam ik ze tegen. Mooie sterke langgerekte karpers. Nu er weer hoogwater aan zit te komen ben ik benieuwd of ze in die putten zullen blijven. Maar omdat niemand hier echt wat meer over te vertellen heeft denk ik dat aankomend jaar de praktijk het uit moet wijzen.

M.vr.gr.
Bart
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-02-2002 19:34

zo is het Hans
je weet namelijk nooit of de karper is vertrokken, vissen is de enige manier om er achter tekomen en heus het lijkt mij sterk dat er geen karpers meer inzitten ikzelf vis ook in die putten en moet je zeggen dat je soms wel erg veel geduld moet hebben om ze aan de haak te krijgen maar dat het in mijngeval altijd grote karpers zijn die je vangt..........
gr Henny
Plaats reactie