An Inconvenient Truth - Al Gore


Wat vind jij van de film?

Onzin
23
26%
Ach, het valt allemaal wel mee
13
15%
Ik maak me wel een beetje zorgen
27
30%
Ik maak me grote zorgen
17
19%
Als we nu niets doen heb ik geen pensioen meer nodig!
9
10%
 
Totaal aantal stemmen: 89
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

06-12-2006 22:33

Hallo karpervissers,

Ik ben Frank Huisman, 39 jaar en werk bij de gemeente Assen als inkoper. Als natuurliefhebber houd ik zowel privé als zakelijk al jaren rekening met het milieu. Dat heb ik van mijn vader meegekregen. Gelukkig gebeurt dat ook steeds meer op overheidsniveau. Maar nog niet genoeg. Lang niet genoeg. Hoe ik dat weet? Kijk maar naar het volgende filmpje met een zeer duidelijke boodschap:

http://www.youtube.com/watch?v=MwY4VU7zhsw

Het is de 1e van 10 delen van ca. 10 minuten lang. Het heeft heel wat opschudding veroorzaakt in de hele wereld, maar naar mijn mening nog lang niet genoeg en daarom:

Ik vind dat jullie ze allemaal moeten zien

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman

PS: De Engelstalige film is weliswaar niet ondertiteld, maar duidelijk genoeg...
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

06-12-2006 22:45

Ja ,zal wel Frank maar als ik de link aanklik die jij erbij hebt staan krijg ik van alles te zien, behalve wat jij aangeeft ?? :o :o
Gr: Hans.
vaak zi'j te bang
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-12-2006 23:04

Nee hoor Hans, de link is wel goed.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

06-12-2006 23:27

Opwarming van de aarde,er zijn vele versies.

We zullen er best wel aan bijdragen met onze vervuiling,maar is het echt zo erg? Ik heb al verschillende dingen er over gelezen en gezien. Interesant vondt ik de proefboringen die gedaan werden op groenland die lieten zien dant de aarde al miljoenen jaren afkoelt en weer opwarmt.
Op dit moment zitten we in een warmere periode na de laatste ijstijd. Uit die boringen kwam ook te voorschijn dat de aarde wel eens sneller opgewarmt is al de laatse jaren het geval is. Deze bevindingen werden al eens vaker geplubliceert ,maar tot frustratie van die wetenschappers die de boringen uitvoerden weggewuift als zijnde nonsens,want het paste immers niet in het straatje van vele 'hard core' milieu actifisten.
En wie zal het zeggen dat de aarde niet de laatste miljoenen of honderduizenden jaren geleden al aan het opwarmen is,en weer afkoelt.
Immers,geen neanderthaler die ooit de tempratuur bijhield.

Andere dingen die er ook mee te maken hebben,zijn de variabele tempraturen van de zon. Die hoeft maar wat omhoog te gaan om hier de boel te laten smelten. Heb ook hier over een interesant progamma over op tv gezien. Het ging over her feit dat juist door de vervuiling die we in de laatste eeuw veroorzaakt hebben de tempratuur welliswaar op aarde gestegen is,maar we het in feite daardoor nog in de hand hebben gehouden. Het ging er over dat juist door dat de luchtvervuiling als een deken om de aarde heenlicht we een groot deel van de zonnehitte tegen houden. Hadden we de boel niet vervuilt dan kon het nu wel eens zo zijn dat het op dit moment de gemiddelde tempratuur zelfs nog wat hoger kan zijn dan dat ie nu is,omdat die grote gasbol waar we omheendraaien nu eenmaal niet al die miljarden jaren de zelfde tempratuur behoud.
Dus nogmaals,dit progamma(meen dat het op de BBC was) ging er dus over dat we met onze vervuiling een groot deel van de zonne hitte tegenhouden. Net andersom als dat wat we constant horen dus.

Wie heeft er nu gelijk,wie het weet mag het zeggen. Feit is wel,honderdduizend jaar geleden had niemand een thermometer,en schreef ook niemand op hoe warm het in die jaren daar voor was.

Dus ja..
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-12-2006 09:12

Hoi,

Heb de premiere in Nederland van deze film bijgewoond, studenten waren gratis, vandaar ;-)

De film is volgens typisch amerikaans propaganda concept gemaakt, wat wil je ook, voor een ex-president kandidaat? Er worden zaken bijgehaald als die niet van toepassing zijn op het onderwerp om de gemoederen wat week te maken zodat je eea wat makkelijker in je opneemt. Het is een soort documentaire over de man met een visie die de wereld over trekt met een presentatie om mensen te overtuigen van de klimaatverandering.
Critici worden volgens het "you're with us or against us" principe voor dom uitgemaakt. Over de vorm ben ik dus niet echt te spreken.

De inhoud dan; Gore komt met tegenargumenten voor de meest genoemde kritieken, zoals ook Andre hierboven aanhaalt. Met behulp van fragmenten uit zijn presentatie, gefilmd in verschillende landen, ondersteund met beelden van jaknikkende toeschouwers, legt hij uit wat voor effecten klimaatverandering kan hebben.

Deze soms catastrofale effecten, zoals het verspringen of stilvallen van oceanstromingen en het smelten van de ijskappen, maar ook droogte, worden met cijfers ondersteund. Als er maar een fractie van klopt van wat Gore voorspelt, dan heeft dat al verstrekkende gevolgen.

Gore komt uiteindelijk met een lijstje met - voor de meesten toch bekende - tips, om actie te ondernemen. Deze film is absoluut de moeite waard om te bezoeken, voor zowel critici als fanatici. De film zet je in elk geval aan het denken.

groeten,

Jeroen
Willem Barnas

07-12-2006 10:59

Er zat eergisteren iemand bij Pauw & Witteman, een professor.
Die had je eens moeten horen over meneer Gore.

Evoluties gaan niet over enkele tientallen jaren en als we daar nu al rekening mee moeten houden in alles wat we doen, dan komen we aan vandaag de dag niet meer toe. Dan ben je alleen bezig te beveiligen, in plaat svan ook taken over te laten voor je kinderen. Je kunt niet alles doen, je kunt wel de voedingsbodem creëren.

Iets in die trant was het....

Kan ik me wel in vinden

WB 8)
Willem Barnas

07-12-2006 11:03

Oh en als die hoge Amerikaanse pieten nou echt wat goeds willen doen voor de wereld, laat ze zich dan lekker terugtrekken uit Irak en zich met Afrikaanse kinderen gaan bemoeien. V.w.b. klimaatsverandering is het veel gekijk in een glazen bol. Vandaag de dag is een feit, kun je gelijk mee aan de gang en kun je gelijk mee scoren.

Dus Al, George and the rest.

Begin bij je eigen.

WB 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-12-2006 11:19

Heb de film ook gezien, en het is nog niet eens zo zeer de film die mij boeit. Maar het gegeven dat men 10 jaar geleden zeer weinig over Global Warming en broeikas effecten sprak, en nu de afgelopen 5 jaar is het ineens breed uitgelicht in het nieuws en moet alles veranderen.

Kijk en dan gaat het kriebelen bij mij. Persoonlijk heb ik het idee dat ons nog heel wat te wachten staat, het begint al in ons eigen land met de bouw van complete woonwijken op water (dat zag ik laatst op TV). Zeespiegel stijging in record tempo...

Tevens wanneer ik naar buiten kijk en ik loop in December naar me auto om te gaan werken en wordt 's morgens overvallen door een heerlijk zonnetje en 16 graden dan denk ik maar één ding, dit is geen toeval. Een jaar of 12 geleden heb ik voor het laatst geschaatst in november en nu....

Ik hou me hart vast wat ons nog te wachten staat!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2006 13:12

Hoeveel stijgt de zeespiegel dan en hoe verhoudt dat zich tot het verleden?

Tja, de huidige fluctuatie van het weerbeeld speelt lekker mee in de beeldvorming. De realiteit is dat het broeikaseffect van deze aarde is, of er nu mensen rondlopen of niet. Zo is ook te voorzien dat de aarde een eindig leven heeft. De mate waarin wij invloed hierop uitoefen is de vraag waarover je kunt discussieren. Voor een zinvolle discussie weten wij echter te weinig over gisteren, zodat we niet erg zeker kunnen zijn over morgen.

De vraag is of het zin heeft je uitzonderlijk veel zorgen te maken over zaken die uiteindelijk onvermijdelijk zijn. Onzin mogelijk, maar is het zorgelijk?

Groet, Kees
Johan Brijde
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-08-2004 14:56
Locatie: Purmerend

07-12-2006 13:22

De laatste jaren worden alle records op gebied van het klimaat gebroken.

Dit kan volgens mij geen toeval zijn.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-12-2006 14:29

Iemand the day after tomorrow gezien, blijft een film maar na het zien van de docu over Gore en de voorspellingen kloppen dan geen fictie.

Wat is het effect van een warmer wordende aarde en daaropvolgend het veranderen van de water en windstromen over aarde? Uit onderzoek blijkt een nieuwe ijstijd en die kan sneller komen dan we denken.

De aarde is ingesteld op herstel en zal zich dan ook wel herstellen, maar of wij als mensheid dat herstel overleven? Weet wel dat ik binnen 30 jaar naar Tilburg kan rijden om een bezoekje aan de Noordzee te brengen en dat ik het zelfs nog misschien meemaak anders mijn kinderen dat er in NL niet meer te vissen valt omdat er honderden meters ijs op ons landje liggen. Zolang de wereld geregeerd wordt door de fossiele brandstof bedrijven en de wereldpolitiek als marjonetpopjes aan hun voeten dansen zal er ook geen drastische wijziging komen. De instelling van de mens is dat ze pas handelen als er iets ergs gebeurt en maatregelen nemen tegen gevolgen, niet oorzaken. Stijgt de zee, bouwen we toch hogere dijken... Het wordt tijd dat die olie eens op is en we kunnen overgaan op schone brandstoffen, maar ja, ook die zijn in handen van de fossiele brandstofbedrijven en worden pas vrijggegeven op het moment dat het te duur wordt om die olie uit de grond te halen.

Maar ach, die karpers in Nederland worden wel steeds dikker omdat de aarde opwarmt, toch? Tegen de tijd dat het water in ijs verandert verhuis ik wel naar centraal Afrika, want overal ter wereld zwemmen die vinnige vrienden.

Maar Frank, had hem nog niet gezien en heb hem met veel aandacht bekeken, ondanks een gekleurd beeld dat gegeven wordt wel een realistisch wat wij nog mee gaan maken.

Iemand nog een ijshengeltje te koop? :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

07-12-2006 14:42

Wat Andre net aanhaalt heb ik laatst ook gezien, het was gewoon een duidelijk verhaal en berust op feiten, onderbouwd en logisch, en niet een eoa halleloeja verhaal.
De Mensheid heeft 40-100jr terug de boel flink verknalt/vervuilt, er ontstonden flinke gaten in de ozonlaag, en door de roetuitstotingen ontstond er een deken om de aarde zgn broeikaseffect, dit deken houdt de warmte tegen van de zonnestralen maar ook de warmte vast van de aarde zelf, nu we schoner gaan leven en er veel minder roetuitstoot plaatsvindt ''verdwijnt'' de deken beetje bij beetje en krijgt de zon veel meer impact op het milieu (ook al dichten sommige gaten in de ozonlaag) en warmt de boel zodanig op dat het idd wel eens veel sneller kan gaan dan we met zijn allen denken. Met andere woorden, we hebben of zijn ons eigen graf aan het graven.
Ik denk wel dat het een combinatie is van twee factoren, naast de milieu vervuiling vind er m.i. ook een warmere periode plaats na de ijstijd.

gr hij die 5 meter onder de zeespiegel leeft :( :o :-?
Raymond
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

07-12-2006 15:22

Kort samengevat,De Wereld is Om Zeep :o



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-12-2006 16:54

Ik zie een duidelijke verdeling in de reacties: Diegene die hem wél en diegene die hem niet hebben gezien :-?. Vergeet niet dat deze docufilm op feiten is gebaseerd en op voorspellingen op basis van talloze wetenschappelijke onderzoeken (en niet alleen uit de USA :wink: ).

Om de twijfelaars even aan het denken te zetten: Gore noemt het aantal wetenschappelijke studies/rapporten die over het broeikaseffect geschreven zijn (728 geloof ik). Er was er niet één die één van de andere 727 studies/rapporten tegensprak.
Van de niet-wetenschappelijke spraken 53% van de rapporten elkaar tegen... Hiermee doel ik nadrukkelijk op de invloed van de pers op de publieke opinie.

Met zorgelijke maar strijdlustige groet,

Frank (die in Drenthe woont, wat tussen de 10-32 meter boven NAP ligt :lol: )
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-12-2006 17:48

OK Frank,

Ik ga ze eerst bekijken. Dan kom ik met een mening.

Blub

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-12-2006 17:57

Ach Frank,

Gelukkig hebben we de foto's nog.....

Gegroet, hij die in een Zeeuwse plaggenhut vér onder NAP woont :wink:
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2006 18:55

Alleen die flmpjes gezien, Frank?
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-12-2006 19:37

Ik sluit me helemaal aan bij Jeroen, er worden steeds meer klimaat records gebroken en mijn dure vikingschaatsen kan ik beter op marktplaats gooien :evil: . Zelfs onze gevinde vrienden zijn van slag. Is het allemaal toeval, ik denk het niet.!!
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

07-12-2006 20:16

Hallo

Ik denk dat de wereld een soort periodes (ijstijd enz...) heeft dus ga ik er van uit dat de wereld zo strek is dat over een 20 jaar je er heel anders tegen kijk.

Mijn Mening


Mgv Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Karel Schipper

07-12-2006 21:00

Hallo,
tijdens mijn werk als milieu- inspecteur heb ik bijna dagelijks te maken met controle en handhaving bij bedrijven. Hierbij worden ondermeer emissie- eisen met betrekking tot CFK's, VOS en oxiden gecontroleerd. Indien deze stoffen geen enkele invloed zouden hebben op ons leefmilieu, dan was ik reeds lang geleden met dit werk gestopt.
Het staat voor mij vast dat de mens debet is aan de klimaatverandering.
Vroeger vond men het ook wel meevallen wat betreft de schadelijke invloed van bestrijdingsmiddelen (DDT Aldrin e.d.).
Lees het boek "de dode lente" van Rachel Carson maar.
Velen dachten toen dat het allemaal wel mee viel.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-12-2006 21:32

Kijk eens wat vaker naar discovery of national geographic, veel uitzendingen gaan over Global warming. Heb er inmiddels al een hoop gezien en telkens komt er één ding naar voren, de aarde verandert momenteel heel snel en zeker niet positief.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-12-2006 21:46

En als iedereen alvast bij zichzelf begint dan komen we een heel eind verder.
Je kunt wel de struisvogelpolitiek gaan toepassen en je kop in het zand steken maar ook als je geen wetenschapper bent of niet vol in de materie zit dan nog kun je uit de onderzoeken opmaken dat het de verkeerde kant op gaat.
Al Gore mag dan Al gore zijn, maar het is allemaal onderbouwd en je kan me niet wijs maken dat het gewoon een natuurlijke cycli van de aarde is.
Veel van de gevolgen die nu zichtbaar zijn zijn door toedoen van de mensheid.
Maar goed ieder zijn eigen interpretatie.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2006 22:00

Het is een natuurlijke cyclus van de aarde en we zijn in een periode van langzame opwarming. Ook de onderzeese vulkanische activiteit is toegenomen. Vraag is hoeveel we bijdragen om die cyclus te versnellen. De schattingen lopen uiteen, maar die van de niet sceptici is rond 50%. Volgende vraag is hoeveel we van ons aandeel terug kunnen dringen. Daar wordt aan gewerkt. De laatste jaren is de CO2 uitstoot in Nederland ondanks economische groei minder toegenomen. Onder andere Karel en zijn collega’s houden dat in de gaten. Zeer nuttig dus en moeten we vooral mee doorgaan. Wordt ook hoog tijd dat de Amerikanen er eens wat meer aan gaan doen.

Groet, Kees
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-12-2006 22:09

Heren,

Kunnen we ons niet beter druk gaan maken om wat er NU gaande is?
Oorlogen hier, bommetje daar, tig doden zus, ruzie daar.
Sla de krant maar open. Elke dag zie je ze weer.... die koppen die je eigenlijk liever niet wil zien. Koppen welke volgens mij als normaal gezien worden.

Is dan wel een andere discussie, maar zelf maak ik me daar stukken drukker om, dan wat er over tig jaar gaat gebeuren met de wereld.

Groet,
Frank
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

07-12-2006 22:53

Hmm toch nog een amerikaan die iets wil doen aan het redden van de aarde. Laat amerika gewoon het kyoto protocol ondertekenen. Dan helpen ze in ieder geval met verminderen van uitstoten van broeikasgassen.