Voerstrategie


Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

24-02-2002 23:07

Hallo Hans-Peter.

Nee, ik ga geen zjsprong maken naar een voerstrategie (beloofd).

Ik betwijfel namelijk of het vele voeren zijn (positieve) weerslag heeft op de "gretigheid".
Althans misschien op weinig beviste wateren dan.

Zoals je weet ben ik een fanatiek wintervisser en dit is vaak mijn beste seizoen van het jaar.
Ook afgelopen najaar/winter ben ik weer tijdig begonnen met het zorgvuldig opbouwen van stekken met voerhoeveelheden die afgestemd waren op de watertemperatuur.
Toen ik klaar was om te gaan vissen heb ik nog een tijd goed gevangen.
Helaas was dat snel afgelopen.
Ik vroeg me natuurlijk af waar dit door kwam en ik (we) hadden al wel door dat er dit jaar toch net even wat meer vissers op het bewuste water neerstreken.
De meeste waren eendagsvliegen, maar ook vissers die het water regelmatig bezoeken maakten zich schuldig aan overdreven veel voeren.
Zelfs op stekken waar van ze weten dat je daar voert en van plan was langere tijd door te vissen.

We hadden na verloop van tijd in de gaten dat er werkelijk ongehoorde hoeveelheden werd gevoerd.
15 kilo in 1 keer d'r in was geen uitzondering.
Dit bij een watertemperatuur van 6 graden!!!
Dit hebben we regelmatig zelf gezien, maar ook gehoord van derden.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat de vangsten op dit water op een gegeven moment volledig stilvielen.
Niet alleen bij ons, maar ook bij anderen.
Wij hebben uiteindelijk besloten toen niet meer te voeren, maar slechts instant door te blijven vissen.
Er was dus duidelijk sprake van overvoeren.
Het instant vissen evt. met een paar losse boilies in de omgeving van de montages leverde in ieder geval bar weinig vis op.
Het was zelfs zo erg dat ik heb besloten om er te stoppen.
Waar ik naar toe wil is dat door dit ondoordacht overmatig voeren er dus absoluut geen sprake was van toenemende gretigheid.
Integendeel.
Misschien dat overmatig voeren in de warmere periodes wat minder funest is dankzij de hulp van andere vissoorten, maar vol is vol en karpers die vol zitten bijten niet meer.

Teruglopende of zelfs volledig stilvallen van aanbeten hebben in dit geval dus helemaal niks met dressuur of hengeldruk te maken, maar gewoon met héél dom bezig zijn.

Voor ons was dit een grote teleurstelling.
Hadden we het vantevoren zien aankomen (ik had wel vermoedens), dan hadden we niet eens overwogen om dit water te bevissen.

Het is namelijk erg moeilijk om midden in de winter een nieuw water aan de gang te krijgen.

Ik heb in ieder geval een les geleerd en overweeg dan ook serieus om dit water niet meer als winterwater nummer 1 te gaan opbouwen komende winter.

Gelukkig komen de betere tijden er weer aan en heb ik weer genoeg plannen en wateren om met een schone lei te beginnen.

Met overwogen voerende groet,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

26-02-2002 14:38

Hallo Lex.

Dat heb je keurig gedaan dat wintervissen.
Ook jou voerhoeveelheden heb je keurig aangepast aan de omstandigheden.
Gelukkig voor jou hebben anderen je moeizame werk niet teniet gedaan door veel te veel te voeren (v.t.v.t.v.).

Hoe gespreid voerde jij daar in m2?

Dit vind ik namelijk wel gewaagd, aangezien ik er altijd vanuit ga dat karpers in de winter niet graag grote afstanden afleggen om bij het aas te kunnen komen.
Ze hebben het namelijk niet echt nodig en zijn volgens mij niet bereid er grote afstanden voor te zwemmen of langdurig van boilie naar boilie te gaan zoeken.
Zoals je wellicht weet voer ik 500 gram om de dag, wat praktisch hetzelfde is als jou 250 gram per dag.
Ik doe dit zonder enige twijfel, omdat de verteringstijd (doorlooptijd) van het aas lang genoeg duurt om een dag overslaan te rechtvaardigen.

Ook ik ken het verschijnsel van teruglopende vangsten bij watertemperaturen die net onder de 10 graden zakken.
Die "dip" gaat meestal door tot een graad of 6-7, waarna het weer bijtrekt en er weer regelmatig karpers op de kant komen.
Zeker met een flinke wind (het liefst uit westelijke richting), kan het op windgevoelig water zeker "storm" lopen.

Leuk te lezen dat er toch karpervissers zijn die met een gedegen voorbereiding en weloverwogen voertactieken er in slagen een prachtige winter lang karpers weten te vangen.

Is jou voorjaar ook zo slecht trouwens?

Ook succes voor het komende voorjaar natuurlijk.

Groeten,

Mike
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

27-02-2002 09:59

Vissermannen,

Ik geloof dat rond het onderwerp voeren de gemoederen nogal loskomen. Ik probeer binnenkort uitgebreider in te gaan op de diverse reacties. Mijn homepc is momenteel in de reparatie, dus nog even geduld.
Wel wil ik opmerken dat sommigen mij direkt in een bepaalde hoek gaan plaatsen, wat niet mijn bedoeling was van deze topic. Kernpunt is: na het verschijnen van het boek van LDB zie je dat hele horden de tactieken van Luc gaan toepassen zonder nat denken wat ze doen en na te gaan wie er nog meer zo bezig zijn. Luc zelf schrijft dit zelfs in zijn boek!
Het gaat mij meer om het feit dat velen denken dat iets 'nieuws'meteen zaligmakend is.

Tot binnenkort heren!

Arend
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

28-02-2002 00:37

Hoi Lex.

Zo doe ik het ook en vis daarom graag met drie hengels.
Drie afstanden en zeker ook in de wintermaanden en op wateren waar je op nieuwe onbekende stekken aan de slag gaat.
Je hebt inderdaad na verloop van tijd door waar de zwemroutes lopen.
Als je dat eenmaal door hebt, wordt het al een stuk makkelijker voor volgende keren.
Het kan soms lang duren, maar uiteindelijk kom je er wel achter hoe het onderwaterwegennet in elkaar zit.
Zeker met z'n tweeën en 6 hengels of ook weer met z'n tweeën en het zoontje van mijn vismaat erbij en dan met 8 hengels :grin:

Meestal peil ik en voer dan de eerste voerdag een ononderbroken streep.
Later maak ik daar wat (3) compactere plekken van waar ik dan de montages op deponeer.
Meestal merk je dan dat slechts 1 of 2 hengels productief zijn en blijven en kun je met de derde hengel wat experimenteren.
Vaak zijn dan 2 hengels meer dan genoeg om effectief het gebied te bestrijken.

We wachten maar even totdat Arend's thuis pc weer in de lucht is.
Ben benieuwd hoe los de gemoederen gaan worden hier???

Tot die tijd,

voerze,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

01-03-2002 11:01

Hallo Lex.

Ik zie en vang gelukkig weinig windes.
Ik laat er daarentegen wel weer erg veel :grin:
Vandaar dat ik wel weer aan een nieuwe tent toe ben :grin: :grin:

Even serieus, want het is al erg genoeg dat blanken.
Ondanks dat ik altijd mijn uiterste best doe om er in het voorjaar vroeg (genoeg) bij te zijn, loopt het voor mij tot nu toe gewoon slecht.
Ik heb inmiddels wel wat goede tips gekregen (bedankt Laurens) hoe ik het in het voorjaar zou kunnen gaan doen.
Ik denk dat ik in de afgelopen voorjaren te statisch bezig ben geweest.
De karper is waarschijnlijk veel actiever en onrustiger en zal niet zo gauw op een voerplek blijven hangen.
Ik heb me nu voorgenomen om niet alleen nog vroeger aan de waterkant te verschijnen, maar ook wat mobieler te zijn in mijn aanpak.
In ieder geval ga ik niet meer al mijn troeven op 1 water zetten.

Ook wil ik graag weer eens lekker struinen met de pen en weinig materiaal, dus ik denk dat ik dat maar ga doen dit komende voorjaar.

Wel heb ik 2 nieuwe wateren op het oog waarvan ik me voorgenomen heb om deze toch minstens 1 maand elk echt heel grondig aan te gaan pakken.
Voor mij betekent dit op tijd aanwezig zijn, goed observeren, meerdere stekken maken en flink door blijven vissen en verkassen.

Ik hoop dat het een goed seizoen gaat worden, dan kan ik daar hopelijk voor het seizoen Noord-Holland van KWO een leuk verslagje van maken.

Ik wens jou (jullie) in ieder geval ook veel succes toe.

Groeten,


Mike
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

01-03-2002 12:44

Beste voerfanaten,
Over voeren blijven we niet uitgepraat, althans gezien de reacties van jullie. Allereerts wil ik even teruggaan naar het begin. In de topic voerstrategie stelde ik de vraag welke methode volgens jullie nu beter is. Let wel, er zijn meerdere manieren van voeren en vissen. Acterliggende reden was, dat ik op de wateren die ik beviste, nu opeens veel vissers de tactiek "Alle vissen op het Aas" gaan toepassen (dit natuurlijk n.a.v het boek van LDB). Tevens omdat ik 't idee heb(en de ervaring) dat het vissen op voerplekken net zoveel rendement oplevert. dat vissen op voerplekken is volgens mij niet de EA methode die gemakshalve door vele karperaars wordt gebezigd. De kern is de samenstelling van het voer in relatie tot het gericht vissen op grote karper en rekening houdend met de watertemperatuur. Dit is dus een aspect van het vissen, de context van de situatie aan een water en andere. Het vissen op voerplekken/met voer, doe ik al sinds mijn prille jeugd. Zo ving ik m'n eerste witvisjes en later de palingen, zeelten en kroeskarpers. Vanaf m'n 15e ging ik gericht op karper vissen(met de pen) en ik ontdekte via het aanleggen van verschillende voerplekjes met bv. deegballetjes, aardappelbrokken en later gekookte mais dat dit de vangsten deed versnellen, maar ook dat bepaalde plekken de grotere vissen opleverden. Onder water was er dus iets, dat van invloed was. Zo leerde je het water kennen. Ik noem bv. hardere bodem, schonere bodem, taludjes, kiezels, houten paaltjes etc. Ook nu doe ik dat nog. Bij een nieuw water diverse plekken afvissen (soms ook nog gewoon met de pen) en daarna het wat fanatieker aanpakken. In korte tijd kan je zo oogsten alhoewel het simpeler lijkt dan het is.
Goed terug naar de discussie. Sommigen stellen dat ik mij door de theorieen laat beinvloeden en zodoende een smalle kijk op het geheel ga krijgen. Voor het gemak heb ik mijn manier van vissen getypeerd als A la Aalten. Toen het boek verscheen heeft het veel stof doen opwaaien in karperland. Voor sommigen was het een aha-erlebnis en anderen moesten er niets van hebben. Ook nu nog is het voer voor discussie. Maar laten we eerlijk zijn. Wanneer ik de diverse reacties op dit medium lees, dan denk ik: Wie is er niet beinvloedt door een boek of artikel in de bladen van afgelopen jaren? Ik noem alleen al Kevin Maddocks en de hairrig. Iedereen vist toch/heeft gevist met dit systeem of een afgeleide hiervan. Verrijking of verschraling van het karpervissen?
Zo heeft iedereen z'n tactieken en theorietjes. Wat ik belangrijk vind, is wat dat wat je doet in de context van je vissen doet. Beinvloedt wil zeggen dat je er iets van meeneemt zonder nu het klakkeloos strak toe te passen. Flexibel blijven is mijn devies, maar ook never change an winning team. Waarom een ingewikkelde rig als je ze met een standaardmontage ook vangt. Wat ik vooral geleerd heb, is mobiel blijven en niet steeds op dezelfde stek of in de buurt daarvan gaan vissen. Zo vang je meer en je leert je wateren kennen. Op plekken die op het oog geen enkel aanknopingspunten hebben, blijken soms pleisterplaatsen voor de vis.
Even enkele voorbeelden.
Wanneer je de EA methode voor wat betreft de samenstelling van je voer toepast, dan moet je nu met hoog-eiwit vissen. Vorige maand viste ik op een grote plas, nabij een jachthaven en had een plek voorzien van wat boilies en een plek van gekookte mais. Ik ving twee keer zoveel op mais als op boilies. Wel ving ik enkele 20 plussers op de boilies(met een deeglaagje). Betekent dit nu dat de theorie van EA nu klopt? Ik had ze misschien ook op de mais kunnen vangen.
Voorbeeld 2. Het ritme van 3 dagen voeren en dan vissen is ook anders toe te passen. Soms een keer voeren op een plek enkel en alleen om de concurrentie voor te blijven. Het stekkenpezen is op bepaalde wateren nog steeds in zwang. Vaak voer ik na afloop van een sessie, omdat ik het gevoel heb dat ze er nu zitten, en de volgende dag weer vissen. Misschien is dat ook wel afromen.
Voorbeeld 3. Ik kwam vorig jaar bij een nieuw water (verhuisd, dus je gaat weer op ontdekking) wat bekend stond als een nachtwater. Ook zo'n wijd verspreide theorie dat karpers echte nachtazers zijn. Je raad het zeker al. Ook voer ik 's zomers meer dan wat EA in z'n eerste boek voorstelde. Zeker als ik weet wat het bestand is.
Samenvattend, ik vis op een manier die bij mij past. Daar hoort bij een goede voorbereiding, het water verkennen, goed voer, proefvisserijen, info inwinnen. Kortom wat tref ik aan bij een water. Mijn accent ligt in het najaar, winter en prille voorjaar. Het voorjaar vind ik trouwens een moeilijk periode en ik merk dat anderen dat ook ervaren. Ik vang ze 's winters soms gemakkelijker, zeker wanneer het behoorlijk waait. De context is alles bepalend voor de aanpak van een water en daar kunnen bepaalde voerstrategieen een onderdeel van uitmaken. Zo maar voer in het water dumpen alsof je de duiven aan het voeren bent is dus zinloos. Wel zie ik het om mij heen gebeuren.
Het is de bekende puzzel, waarvan ik nu redelijk het gevoel krijg dat de stukjes steeds beter in elkaar passen.

Karpergroeten van Arend Termorshuizen
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

01-03-2002 15:36

Hallo Arend.

Peeceetje doet het weer zie ik.
Mooi.

Als je wilt dat de gemoederen hier “loskomen”, moet je wel wat harder schudden hoor :smile:
Er is volgens mij geen methode “beter”.
Een methode pas je toe op plaatsen waar dat (volgens jou) het meeste rendement oplevert.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor een boilie of een rig.
Na het boek van Luc zijn er inderdaad veel mensen die ineens denken Eureka!!! Dit is het (de hele populatie op je aas).
Ik denk dat velen van een koude kermis zijn thuisgekomen.
Niet alleen kost het gespreid voeren toch een aardige duit en zeker voor diegene die (dure) readymades gebruiken, ook het gespreid voeren zelf vergt veel (meer) tijd.
Ook vergeten veel mensen dat deze methode pas echt zinvol is op wateren waar er echt sprake is van negatieve conditionering.
Dit deden Luc en kornuiten ook.
Trek je niks aan van “de smalle kijk” waar anderen jou van beschuldigen.
Zelf heb ik best veel boeken gelezen en maak ik dankbaar gebruik van methodes die daar in beschreven staan, maar wel gericht op de plaatselijke omstandigheden en ook nog vaak aangepast naar een voor mij haalbare situatie.
Hoezo “smalle kijk”?
Heel veel lezen en leren en er uit halen wat voor jou visserij van belang kan zijn getuigt namelijk van inzicht en de bereidheid open te staan voor meningen en ervaringen van anderen.
Bovendien heb ik maling aan wat anderen van mijn manier van vissen vinden.
Zo lang ik zelf tevreden ben met de resultaten, vis ik gewoon op mijn manier door.
Voerhoeveelheden zijn nog steeds een moeilijke materie, maar ook ik voer vaak al wat meer dan die 1,5 kilo per dag in de zomer.
Ook vaak een kwestie van kunnen inschatten (of weten) hoe groot het plaatselijke bestand is en ook belangrijk, hoeveel brasem er zit.
De meeste boilies die ik draai zijn niet bikkelhard en als ik weet dat ik op een water zit met veel brasem voer ik gewoon veel meer.

Pas maar op met die puzzel, want de stukjes passen vaak maar op 1 puzzel (water).
En ook “dat” maakt het karpervissen zo dynamisch.

Succes en de groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-03-2002 10:33

Hallo heren voerders,

Ik wil toch nog even ingaan op het door Mike naar voren gehaalde aspect over de 500 gram voeren of de 250 gram van Lex, in de winter.

Ik vind het heel goed dat jullie die standaard noemen, maar in het karpervissen bestaan toch geen standaards... alles wat je standaard doet werkt na een poosje niet meer.

Ik denk dat je ook in de winter je voerhoeveelheden moet varieren.
Jeroen Grummel "Grum" heeft op dit board en op het andere board al weleens gezegd dat hun een hele!! winter lang elke week minimaal 10 KG boilies voerden op een water. En gigantisach goed vingen en naar verhouding ook nog eens zwaar.

Je voerhoeveelheid moet je vooral aanpassen op de hoeveelheid vis op een winterwater en op de activiteit daarvan. De activiteit kan je in de winter vaak niet zien, maar aan je eigen vangsten en die van anderen kan je wel wat gegevens krijgen.

Ik zelf heb een paar weken terug een experiment gedaan met "veel" voeren naar winterse begrippen. Ik voerde 3 dagen elke dag 5 kilo gemengde particles en 600 a 750 gram boilies.
Ik ving die sessie 5 vissen. En enkele ervan zaten vol particles. Ik ving er die sessie meer dan de meesten die er vissen in 1 sessie in de winter ooit gevangen hadden.
Niet dat ik zo'n goede visser ben want ik ben ook maar een prutser, maar om te "bewijzen" dat veel voeren in de winter soms ook werkt. En dat wil weer zeggen dat we flexibel moeten blijven ook in voerhoeveelheden, dat geld natuurlijk niet alleen voor de winter, maar voor elk jaar getijde, normen zijn bijna niet te noemen, ik zelf voer van 10 boilies per stek per dag tot 10 kilo per dag, puur afhankelijk van de omstandigheden.

Ik denk daarom ook dat veel EA vissers in het voorjaar en de zomer moeilijk constant weten te vangen omdat ze altijd vastzitten aan normen en voerhoeveelheden. In het najaar/winter werken voerstekken het best en meestal hebben die personen dan ook goede resultaten.

Vr.Gr.

Bertil
Pieter de Jongh

04-03-2002 21:24

He Prutser :smile:
leuk om dat te zien joh dat jij zoiets gedaan hebt.
Blijft natuurlijk altijd weer de vraag of dat het daarom is dat je ving maar waarschijnlijk wel.
Zo zie je maar weer eens dat variatie en proberen vangt.
Zullen we er gelijk de bertil-theorie van maken. :wink:

groeten pieter en vang ze.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-03-2002 09:46

Ha Pieter,

Het blijft altijd moeilijk om iets te bewijzen natuurlijk. Alleen voor jezelf kan je wel wat bewijzen, ook al is heel de wereld het er niet mee eens.
Dat de vissen flink goed verteerde particles uitscheten zegt wel wat denk ik.

Maar ik had hier wel meer reacties verwacht, of heb ik gewoon gelijk?? Dat kan ik bijna niet geloven!

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2002 10:26

Bertil, maakt het iets uit of je gelijk hebt?
Je vangt en dat moet voor jou voldoende zijn, is het niet?
Of gaat het om gelijk krijgen, nee toch?
Wat zou er gebeuren als iedereen op jou water zoveel ging voeren?
En dan ook nog eens op jou stekken?

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

05-03-2002 14:35

Hoi Bertil.

Ik heb (ook in de RL bijdrage) altijd gezegd dat voehoeveelheden een moeilijke materie is.
Ik pin mij ook niet vast aan de aanbevelingen uit het boek van Evert.
Die zijn trouwens een leidraad.
Je moet ergens mee beginnen toch?
Het is afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en ook de aanwezigheid van brasem en de aanwezigheid van karpers.
Ook of het gesloten, danwel open water is en wat je evt. weet van het (plaatselijke) bestand.

Je kunt in de winter net zo veel voeren als jij wilt, maar weet je ook hoeveel de anderen voeren?

Persoonlijk vind ik dat je beter te weing dan te veel kan voeren.

Succes,


Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-03-05 14:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-03-2002 18:59

Douwe,

Bertil geeft hier niet an dat iedereen dit moet doen, maar relativeerd de zaken hier gewoon een beetje! Hij geeft aan dat er ook andere situaties mogelijk zijn. Kijkend naar de veelheidn aan wateren met verschillende bezetting en bevoering kan je hier eigenlijk niets algemeens over vaststellen, wat Bertil dus aan probeert te geven.

Mike, geen dank, maar ik moet mijn eigen voorjaar vaak ook nog goed zien te maken. Ik hoop dat we beiden wat bescheiden succesjes boeken dit voorjaar :wink:

Alles goed met de verbouwing?

Groetjes laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-03-2002 19:06

Veel voeren, dan groeien ze goed!!! Ik vis wel met een single-hookbait, okey? :smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-03-2002 21:45

beste allen

Ik ben het helemaal met bertil eens dat voerhoeveelheden nogal "zwevend" kunnen zijn.

een voorbeeld?

iemand die ik ken viste voor de 2de maal op de Maas en had een behoorlijk succes met 4 kg voeren op de stek, en vervolgens erop vissen. Dat deed hij dus vanaf dat moment standaard!!

Nu moet je weten dat we ook wel eens dezelfde stek bevisten. Na een lang weekend was meneer aardig "doorgesprogen". De karper wilde namelijk wel jumpen en rollen op die intussen 21 Kg bollen die hij erin die dagen ingekiept had.

Dindsdag pakte hij in, en zou aankomend weekend er niet vissen. Ook had hij er geen bezwaar tegen dat ik er zou vissen.

donderdag 1,5 Kg gevoerd, en vrijdag na de middagdiens gaan vissen.

Resultaat? 20, 2*21, 2*24, 26 en 35 P en nog wat kleiner spul, die ik intussen gezapig geworden gewoon teruggezet heb

conclusie??

Pin je niet vast op 1 methode!!

mvg

Roger Feijen