Ministerie van Landbouw wijziging vergunningstelsel Vraag?


Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-10-2006 15:51

Na aanleiding van onderstaande brief heb ik de volgende vraag?
Welke akte moet ik na 1 januari 2007 nu nemen om in Amsterdam AHV met een derde hengel vergunning te kunnen vissen.
Ik heb de AHV gebeld. Ik kreeg als antwoord dat ik de Akte moest nemen zoals ik voorheen de grote visakte had. Is dit juist?
Vind het namelijk een aardig bedag om in een keer over drie jaar te moeten betalen.
De zin niet voor de hengel (troubles me)




Informatie m.b.t. Grote Visakte
Geachte heer, mevrouw,



Met dit schrijven wil ik u informeren over de wijzigingen in uitgifte met betrekking tot de Grote Visakte. Met ingang van 1 januari 2007 wordt de Visserijwet 1963 gewijzigd. Het doel van deze wijziging is om te komen tot een administratieve lastenvermindering.
Allereerst vervalt per 1 januari 2007 de verplichting om in het bezit te zijn van een sportvisakte. Wilt u vanaf deze datum in de binnenwateren vissen met de hengel of de peur, dan heeft u in beginsel nog maar één document nodig, namelijk de schriftelijke toestemming (nieuwe naam voor vergunning) van de desbetreffende rechthebbende op het visrecht.
Ook ten aanzien van de Grote visakte zal het een en ander wijzigen. De naam van de
Grote visakte zal gewoon akte worden. De uitgifte van de akte zal niet meer door de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij (OVB) worden gedaan, maar door de Afdeling Visserijregelingen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De Akte zal uitsluitend gelden voor de grote vistuigen en niet voor de hengel en de peur. Daarbij komt dat de geldigheidsduur van de akte wordt verlengd van één naar drie jaar. De vergoeding voor afgifte van deze driejaarlijkse Akte is € 142,50 (3x de jaarlijkse bijdrage van € 47,50).
Uit de administratie van de OVB is mij gebleken dat u dit jaar of in één van de voorgaande jaren een Grote Visakte heeft aangeschaft. Indien u ook voor de periode 1 januari 2007 tot en met 31 december 2009 over een akte wilt beschikken, kunt u deze op de volgende manier aanvragen.

Indien u vóór 15 november 2006 € 142,50 overmaakt op Rabobank nummer 17 99 30 001
t.n.v. het Ministerie van LNV, Dir. FEZ, Afd. FA te Den Haag, onder vermelding van "Visakte 2007 nummer 0048", zal ik er voor zorgdragen dat u uw akte voor 1 januari 2007 in huis hebt.

m.v.g. Bob
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2006 17:04

Bob,

Ik zou het allemaal even afwachten tot er meer duidelijkheid is omtrend dit onderwerp. Volgens mij is er namelijk nog niks concreet rondom de nieuwe "akte".

Groeten Frank
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-10-2006 17:57

Bob niet kopen de akte die jij bedoeld is ALLEEN voor beroepsvissers en telt niet voor hengels.
Een HSV mag namelijk een derde hengel al dan niet onder bepaalde voorwaarden toestaan.
Er is nog helemaal geen duidelijkheid tav de derde hengel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

31-10-2006 18:24

Ik heb hem ook gehad vandaag

Volgens mij is het voor beroepvissers zoals douwe al zei
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2006 19:13

Douwe een vereniging mag een derde hengel toestaan, maar dit betekent wel dat je daarbij een "grote akte" nodig hebt.

Er is nog niks concreet over de nieuwe akte, wat betreft beroepsvisserij is er ook nog geen duidelijkheid, ik geloof dat ze hem alleen willen verstrekken aan beroepsvissers met een bepaald basis inkomen en dat over meerdere jaren. Hier volgt binnenkort vast meer over.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-10-2006 20:30

[quote="Bob Klumper"] De Akte zal uitsluitend gelden voor de grote vistuigen en niet voor de hengel en de peur.

Heren valt inderdaad niet mee, hier staat letterlijk dat de akte uitsluitend geld voor grote vistuigen en niet voor de hengel. Met ander woorden, schriftelijke toestemming van de visrechthebbende is voldoende om samen met vispas met een derde hengel te mogen vissen op het door de visrechthebbende hier voor aangewezen viswater.

Dat niet ieder water er voor in aanmerking komt mag duidelijk zijn. Aan te bevelen is alleen grote waterlopen hier voor aan te wijzen.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-10-2006 21:32

Fout Frank! Bij de laatste wijzigingen van de Visserijwet (september 2006) is bepaald dat iedere visrechthebbende (dus in het algemeen een HSV of Federatie) ZELF mag gaan bepalen met hoeveel hengels er in hun wateren of in een bepaald water mag worden gevist. En daarvoor is vanaf 1-1 a.s. ook geen Grote Visakte of Akte meer vereist!!!
Een Grote Visakte (zoals tot nu toe) of een Akte (de nieuwe aanduiding voor de v.m. Grote Visakte) gaat per 1-1 a.s. nog uitsluitend gelden voor beroepsvissers.
Bob, de AHV weet dus duidelijk niet waar ze het over hebben! Zij kunnen desgewenst gewoon weer een z.g. 3-hengelvergunning uit gaan geven voor bepaalde wateren voor 2007. En daarvoor hebben ze ook geen toestemming van de Kamer voor de Binnenvisserij meer nodig!!!
Scheelt je in ieder geval bijna 50 Euro voor volgend jaar...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-10-2006 21:37

Nog even een kleine aanvulling: het is zelfs zo dat er geen limiet meer geldt t.a.v. het aantal hengels. Een HSV of Federatie mag zelfs bepalen dat er met 4 of 5 of 6 of vul maar in aantal hengels mag worden gevist...
Lijkt me niet verstandig trouwens maar in de gewijzigde Visserijwet staat op zich geen beperking meer t.a.v. het aantal hengels!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-10-2006 21:41

Medeboarders bedankt voor jullie snelle reaktie. :D Ik ga verder in overleg met de AHV. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet klopte wat mij over de telefoon werd verteld.
Hoogste tijd dus voor een brief naar de AHV.

m.v.g. Bob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-11-2006 00:52

Aart,

Er is mij nu heel veel duidelijk, maar het volgende nog niet: Stel ik wil
van 3 of meer hsv lid worden, wat dan? Heeft dit met die extra vispas te
maken...? :roll: Hoe gaat dit dan?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-11-2006 10:28

Brief (mail AHV)

Beste mensen,



Vandaag had ik Uw kantoor telefonisch benaderd t.a.v. de nieuwe akte 2007 in relatie tot de derde hengel vergunning.

Voorheen kocht ik naast de AHV vergunning een derde hengel vergunning. En daarbij werd ik verplicht een grote visakte in mijn bezit te hebben.

Telefonisch werd mij medegedeeld dat ik voor 2007 ook de (grote) Vis) Akte moet aanschaffen om met een derde hengel te vissen.

Dit is mijn inziens niet juist.

Daarvoor heb ik het discussieboard geraadpleegd. ( zie bijlage )

Met name de reactie van Aart Lokhorst wil ik U niet onthouden. Deze man is zeer ter zake kundig al het om visserij wetgeving gaat.



Graag hoor ik van U hoe de vereniging het jaar 2007 vorm gaat geven met betrekking tot de derde hengel vergunning. En aan welke voorwaarden er aan gesteld worden.



Met vriendelijke groet, Bob Klumper

Antwoord AHV

Geachte heer Klumper,

Wij weten niet beter dat u een grote akte nodig heeft bij uw derde hengelvergunning. Sportvisserij Nederland verstrekt deze. Vorig jaar deed de OVB de verstekking. U kunt het beste contact opnemen met Sportvisserij Nederland.


Met vriendelijke groet,


AHV


Kennelijk heerst er onwetendheid bij de AHV

m.vg. Bob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 10:28

Frank, Aart heeft het al beantwoord ik heb er niets aan toe te voegen, jij zat dus op het verkeerde spoor.

Bob niet kennelijk, ZEKER!!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-11-2006 11:23

Douwe en anderen,
Heb intussen sportvisserij nederland een mail gestuurd en hoop spoedig op een onderbouwde reaktie van hun kant.

Bob
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-11-2006 14:25

Benny, Bob. Benny: lees s.v.p. eens goed wat er op http://www.vispas.nl bij 'Extra Vispas' is vermeld. Duidelijker kan het m.i. niet!
Bob, aangezien de AHV per 1-1 ook lid van de Federatie NWN wordt kun je beter even een mailtje naar de POS hierover sturen met de vraag of Richard van den Bosch het gevraagde even aan de AHV duidelijk wil maken.
Trouwens, onvoorstelbaar dat de AHV, als grootste HSV in Nederland zo slecht geinformeerd is, of kunnen ze niet lezen??? :lol:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-11-2006 14:41

Zat er inderdaad naast, ik had het over de situatie zoals die nu geld, 2007 is een ander verhaal.
Vispas.nl is net gelanceerd er zitten nog wat kinderziektes op de site.

Exra vispas bestaat niet Aart, heb net gekeken!?
beetje bij beetje
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

01-11-2006 14:52

Aart,
waar op http://www.vispas.nl staat de info over de extra vispas, kan het namelijk niet vinden.
Groet Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 15:07

Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-11-2006 16:11

Aart Lokhorst schreef:Benny, Bob. Benny: lees s.v.p. eens goed wat er op http://www.vispas.nl bij 'Extra Vispas' is vermeld. Duidelijker kan het m.i. niet!
Bob, aangezien de AHV per 1-1 ook lid van de Federatie NWN wordt kun je beter even een mailtje naar de POS hierover sturen met de vraag of Richard van den Bosch het gevraagde even aan de AHV duidelijk wil maken.
Trouwens, onvoorstelbaar dat de AHV, als grootste HSV in Nederland zo slecht geinformeerd is, of kunnen ze niet lezen??? :lol:


Aart op een of andere manier is die website slecht leesbaar ivm de opbouw. Gelukkig deze pdf wel
http://www.sportvisserijnederland.nl/da ... 526903.pdf

Lezen blijft moeilijk en begrijpen soms ook. Maar goed toch probeer ik een interpretatie.
vispas 2 hengels extra vispas 2 hengels wil dit zeggen als ik beide passen in mijn bezit heb dat ik theoretisch met vier hengels mag vissen?
Ik zal Richard een mail sturen. Bedankt voor de tip

m.v.g. Bob
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-11-2006 16:32

Deze mail is naar de AHV gegaan

Beste AHV

Ik heb contact opgenomen met de organisatie sportvisserij Nederland.
Zodra ik hierover een reactie heb gehad laat ik U dit onmiddellijk weten

Tevens heb ik een schrijven gehad van de Algemene Weesper Hengelaarsbond. Zie bijlage: pdf bestand. http://www.sportvisserijnederland.nl/da ... 526903.pdf

Uit dit schrijven kan ik nu reeds concluderen dat de veronderstelling Uwerzijds, dat ik voor 2007 een Akte moet aanschaffen voorheen (grote sportvisakte) onjuist is.

Ik stel het erg op prijs als deze kwestie op korte termijn op bestuurlijk niveau wordt geagendeerd en doorgenomen. Zodat U Uw leden van juiste informatie kunt voorzien.



Met vriendelijk groet Bob Klumper
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-11-2006 16:53

Bob, voorheen betaalde je dubbele afdrachten als je lid was van meer dan een vereniging. Federatie bijdrage betaal je in 2007 bij een groot aantal federaties nog maar een keer. FZWN beslist hier op 25 november over. De afdracht NVVS betaal je in 2007 als je lid bent van meer dan een HSV dan ook nog maar een keer.

Voor vissers die lid zijn van meer dan een HSV wordt het kosten plaatje een stuk goedkoper. Die extra vispas heb je dus nodig als je lid bent van meer dan een vereniging. Je hebt hem nodig om dat hier het vereniging logo op staat die je samen met de lijst van viswateren weer recht geeft om op hun water te mogen vissen. In 2006 was het ook niet mogelijk als bezitter van twee complete vergunningen te vissen met 2 keer 2 hengels. Of er moet weer spraken zijn van een aparte 3 of 4 hengel vergunning om het allemaal nog wat moeilijker te maken.

Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-11-2006 17:15

Bij Sportvisserij Nederland is men voor het gemak er maar van uitgegaan dat de Federatie bijdragen van Federatie zuidwest Nederland straks komt te vervallen in de extra vispas. Als blijkt dat daardoor de Federatie kosten per vispas hier door omhoog gaan is het niet zeker dat dit op de ledenvergadering van 25 november wordt aangenomen. In dat geval gaat de extra vispas voor leden van FZWN meer kosten dan in het voorbeeld van Sportvisserij Nederland staat aangegeven.

Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 18:02

Leuke interpretatie Bob, iemand die dus lid is van 4 verenigingen mag met 8 hengels vissen :D :D :D
Gaat niet op waarde vriend 2 hengels is twee hengels.

Met die federatieve afdracht ben ik ook nog niet klaar in eerste instantie zou de opbouw extra vispas; HSV lidmaatschap plus Federatieve afdracht plus € 2,50 administratiekosten SVN zijn.

Of het is veranderd of er zit een foutje in de berekening.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-11-2006 18:12

Douwe Bijlsma schreef:Leuke interpretatie Bob, iemand die dus lid is van 4 verenigingen mag met 8 hengels vissen :D :D :D
Gaat niet op waarde vriend 2 hengels is twee hengels.


Het is leuk soms hè :D creatief rekenen

In ieder geval heb ik goede reaktie gehad van de AHV
namelijk het volgende:

Geachte heer Klumper,

Hartelijk dank voor toezending van de brief van het ministerie. Het ministerie had verzuimd ons ook op de hoogte te stellen.
De direkteur heeft het nu tot de bodem uitgezocht en het blijkt dat SPORTvissers voor 3 hengels geen grote akte meer nodig hebben, maar wel de Vispas plus de aanvullende vergunning derde hengel van de AHV. Het verhaal over driejarige akte betreft alleen BEROEPSvissers.

Met vriendelijke groet,

de ledenadministratie


Dus dat scheelt zoals Aart schreef aardig wat euro's

m.v.g. Bob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 18:32

de AHV heeft zelf verzuimd om zich op de hoogte te stellen, het afschuiven is van het niveau: lik me vestje.
Ik vind het betreurenswaardig dat zo,n grote vereniging zo weinig informatie ingewonnen heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-11-2006 18:42

Die grote vereniging heeft net een kakelvers bestuur omdat het oude bestuur nog niet zolang geleden is opgestapt.