hoe dichter bij frankrijk hoe groter de vis ?? Why ....


Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

31-03-2006 12:58

Goeeeiedag Vissers….


De topic zegt het al :D waarom zit vaak de dikkere vis in het zuiden van ons landje ? Ik bedoel in Brabant vind je toch vaak de grotere vissen en dan heb ik het hier over 40ers en 50ers. Natuurlijk heb je in andere delen van ons land ook dikke vissen zitten maar qua 40ers en 50ers zit je in bijvoorbeeld Brabant en Limburg wel lekker..
Als je Nederland boven hebt en Frankrijk onder met België hiertussen dan zie je eigenlijk dat je hoe dichter je naar Frankrijk toe gaat of hoe verder Frankrijk in hoe dikkere vis er vaak zit.
Nou ben ik wel benieuwd waardoor dit komt ? Ik denk vooral dat de main-oorzaak hiervoor is dat het klimaat gewoon beter is voor de karper naarmate je in zuidelijke richting gaat. Ik denk dat hierdoor dat vissen gewoon beter groeien.
Er zullen vast nog meer redenen zijn waarom dit zo is en dat is eigenlijk mijn vraag aan jullie…

Groetttee
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-03-2006 13:08

Waar komt het nederlands record vandaan??? niet uit het zuiden toch? In het zuiden vissen meer mensen op rivieren. Denk dat dat het is! En bij mij in utrecht zitten ook 40 ers en 50 ers

grtn
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

31-03-2006 13:25

Zoals ik al zei , natuurlijk zitten er in andere delen van het land ook dikke vissen maar ik denk dat brabant en limburg wel de kroon spannen !!
Om het nog maar niet over België en Frankrijk te hebben.
Zo kan ik ook wel zeggen waar komt het wereldrecords vandaan....niet uit het noorden ;)

Groeten...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-03-2006 13:34

Roemenie ligt toch ook niet echt dicht bij Frankrijk?

Ik zou proberen in de breedte te denken in plaats van in de lengte.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

31-03-2006 13:42

wij bourgondiers geven die karpers gewoon beter te eten.. :P :D :D :D

groetjes Jordi
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-03-2006 14:11

- Gemiddelde temperatuur
- Hoeveelheid vissers (hoeveelheid voer)
- Type vis (25% wildbloed hybruide, valkenswaard, etc etc etc)

In Nederland is het (op enkele uitzonderingen daargelaten) richting het zuiden een stuk drukker qua vissers, doordat er veel gevoerd wordt groeit die vis ook. Nog verder richting zuiden gaat de temperatuur ook nog een rol spelen. Een karper zal gemiddeld harder groeien omdat hij domweg langer dooreet in het najaar en ook weer vroeger begint in het voorjaar.
Type vis, in Frankrijk bijvoorbeeld worden vaak snelgroeiende soorten vis uitgezet. Dit levert in combinatie met de andere factoren over het algemeen een dikkere vis op dan bijvoorbeeld een 25% wildbloedhybride in Nederland.

gr Bart
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

01-04-2006 11:45

Bart,

Ik denk dat je er een beetje naast zit.

1
In Nederland is het (op enkele uitzonderingen daargelaten) richting het zuiden een stuk drukker qua vissers, doordat er veel gevoerd wordt groeit die vis ook.


2
in Frankrijk bijvoorbeeld worden vaak snelgroeiende soorten vis uitgezet


1.In het zuiden voeren ze meer? Ik vind het eigenlijk een beetje grappig om te lezen.

2.Frankrijk en vis uitzetten... hhhmmm?

Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe warmer.
Natuurlijk voedsel gedijd beter in een warme omgeving.
Natuurlijk voedsel vol eiwitten en alles wat goed is voor een karper.
Het type karper wat daar rondzwemt speelt ook een rol, maar op de rivieren en (niet betaal) wateren gaat het toch vaak om natuurlijke aanwas.
Aangezien de jong broed, na de paai, wel kans krijgt om te overleven.
Hier in nl happert de paai nogal met schommelende tempraturen, in het zuiden krijgt de vis de kans om goed af te paaien, vroeg in het jaar en heeft de jonge vis een hele lange zomer om groot te worden en aan te sterken.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

01-04-2006 12:36

Moet je hem niet verkeerd quoten, hij zegt niet dat er meer word gevoerd, maar er zijn vele meer vissers over een vaak beperkte oppervlakte aan het voeren, waardoor de beesten toch steeds meer gaan eten en steeds meer voedingsstoffen tot zich nemen, dit laatste proces word weer aangesterkt door de hogere temperatuur.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

01-04-2006 13:43

Ik denk niet dat het door het aantal voer komt. In verhuiding met het aantal visser en aantal oppervlakte water dan denk ik dat er in de randstad toch meer vissers zijn met minder water !
Zelf denk ik dat het water ligt aan het betere klimaat. Naarmate je dichter bij frankrijk komt hoe dichter bij de evenaar waar het het aller warmst is ;).
Zoals andere mensen hier al zeiden dat door het beter weer er meer natuurlijk voedsel in de wateren aanwezig is waar de karper vooral profeit van heeft met als bijkomend effect dat de vis dikker word.

MItsz,

In Romenië zit dan msischien wel nog dikkere vis maar het ging even over de vergelijking tussen Nederland, België en Frankrijk.

Groeten...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

01-04-2006 13:53

Wouter,
vlak de hoeveelheid voer in relatie tot groei zeker niet uit, ook al zijn hierin nog veel andere factoren die van invloed zijn.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-04-2006 14:07

Dichter bij de evenaar dus dikkere vissen?

Dus in Spanje nog meer dikkere vissen?

Niet dus.

Ras is de sleutel tot gewicht, het juiste ras met het juiste voedsel aanbod.
Het is en de genen vastgelegd hoe groot zo'n vis kan worden, het is het voedselaanbod wat bepaald of die het ook haalt.

We hebben in Nederland ook zulke rassen, alleen vriend brasem deelt mee in het beschikbare voedsel.
Juist de laatste jaren zie je op groot open water een terug gang van de brasem en een gewicts toename bij de karper :o

En kom niet aan met ja maar daar zorgen wij vissers voor met al ons voer, open water mannen heb ik het over, honderden hectare's aan een gesloten water met een handvol vissers, laat die maar met zijn vijfen 2 kg per dag voeren, is het nog niks.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

01-04-2006 16:27

- Gemiddelde temperatuur
- Hoeveelheid vissers (hoeveelheid voer)
- Type vis (25% wildbloed hybruide, valkenswaard, etc etc etc)

In Nederland is het (op enkele uitzonderingen daargelaten) richting het zuiden een stuk drukker qua vissers, doordat er veel gevoerd wordt groeit die vis ook. Nog verder richting zuiden gaat de temperatuur ook nog een rol spelen. Een karper zal gemiddeld harder groeien omdat hij domweg langer dooreet in het najaar en ook weer vroeger begint in het voorjaar.
Type vis, in Frankrijk bijvoorbeeld worden vaak snelgroeiende soorten vis uitgezet. Dit levert in combinatie met de andere factoren over het algemeen een dikkere vis op dan bijvoorbeeld een 25% wildbloedhybride in Nederland.

gr Bart

Ik vind dat bart gelijk heeft,

tuurlijk is het zo dat als er door vissers gevoerd word met grote hoeveelheden dat de karper er zwaarder van word.
type vis speeld ook mee, maar ook als een kleinere soort vis veel te eten krijgt word hij simpelweg zwaarder dan wanneer er weinig voedsel aanbod is
Door warmere temperaturen blijven ze langer actief en eten ze meer

Groet Maurits
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

01-04-2006 17:58

Maar volgens mij gaat die meer vissers niet op hoor. Volgens mij is het in de Randstad , om maar een voorbeeld te noemen, drukker als ik het puntje van limburg hoor...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

01-04-2006 20:39

Paul,

Zoals Pim al aangaf lees je mijn tekst verkeerd.
De wateren in het zuiden (afgesloten wateren) worden over het algemeen genomen domweg drukker bevist. Hoe meer vissers hoe meer voer. Zo simpel is dat! Ik beweer dus absoluut niet dat zuiderlingen per persoon meer voeren dan noorderlingen!!!

Over dat uitzetten, ik verwoordde het misschien verkeerd, en je hebt gelijk dat er in Frankrijk idd natuurlijke aanwas is, maar ooit is er karper gekomen op die wateren, en dat zijn veelal (snelgroeiende) spiegels! en als die zich vervolgens voortplanten.. juist dat worden ook hetzelfde ras vissen..


Groeten Bart
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-04-2006 21:32

We zullen over 15 jaar nog raar kijken met al die spiegelkarperprojecten op de grote, open wateren. 50-ers en 60-ers voorspel ik, want ook hier worden Franse rassen uitgezet!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-04-2006 21:36

Door vermengingen in de loop der jaren bestaan er vrijwel geen originele rassen meer en Franse rassen hebben nog nooit bestaan :lol:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-04-2006 22:17

Dus Kees verkoopt lulkoek ???


Meteen n verbaal uitschrijven :P
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-04-2006 22:23

Jij verkoopt ook wel eens 'lulkoek' Menno :lol:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-04-2006 22:37

Daarom heb ik ook al n fikse stapel liggen Aart :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-04-2006 09:30

Als dat zo is Aart, dan vraag ik me af waarom de viskweker dat roept. Franse spiegels is dus wat anders dan een Frans ras? Tja, je hebt tenslotte ook Nederlanders en Nederlanders (medelanders). Niets lijkt wat het is! :roll:

Duidelijk is wel dat de spiegels in Frankrijk zijn voorzien van andere genetische eigenschappen en dat is wat ik bedoel.

En kom maar op met de bekeuring, er wordt tegenwoordig immers voor allerlei bijzondere dingen "geschreven"? :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

02-04-2006 10:24

Ja Kees het board is "hard",en ik denk dat je in dit geval je het onderspit moet delven t.o.v. de kennis van Aart. Dat jij bedoeld dat de spiegels van een frans kweker komen die in het bezit is van een snel groeiende soort, ik schrijf bewust geen ras, dat is mij nu ook duidelijk. Dat Aart je verbeterde is toch niet erg indien zijn info korrekt is, ik wist dit ook niet. En Aart zijn die spiegels van die franse kweker kruizingen? Het is toch wel een feit dat deze vissen gemiddeld genomen groter worden dan b.v. Valkenswaard spiegels,kruizing of niet. Mijn hond is ook een kruizing maar het blijft een hond.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

02-04-2006 10:28

Kees jouw bekeuring bestaat uit een extra "franse spiegel"te moeten aanschaffen voor het SKP, gezien het hierboven geschrevene kom je er dus gratis vanaf want die bestaan niet?
lol
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-04-2006 14:07

Mannen, voor wat meer duidelijkheid hierover heb ik destijds voor Carpweb hierover een kort stukje geschreven. Op de site van Carpweb, dan bij artikelen en dan bij wetenschap kun je het stukje vinden over de lichaamsbouw van de verschillende karperrassen.
Voorzover na te gaan zijn de grootste vissen in Frankrijk kruisingen van Gallicische en Boheemse karpers. Echte originele rassen bestaan er niet of vrijwel niet meer. Een uitzondering daarop is de Aischgrunder karper, daarvan wordt in Zuid-Duitsland per jaar nog ca. 3 miljoen kg gekweekt als consumptievis (lekker weinig schubben, dus makkelijk klaar te maken).
Kwekers zeggen van alles en nog wat: Belgische spiegels (komen meestal uit Oost-Europa...), Franse rassen (daarmee bedoelen ze feitelijk alleen maar dat die vissen in Frankrijk zijn gekweekt of op een aantal Franse wateren simpelweg uit de natuurlijke paai zijn voortgekomen. Er zijn in Frankrijk nog redelijk wat kwekerijen, waarvan sommigen ook nog karper kweken. Als ouderdieren voor die kweek worden er meestal ook vissen van diverse verschijningsvormen (omdat rassen niet meer bestaan vanwege de eeuwenlange onderlinge lruisingen) gebruikt om inteelt te voorkomen. Omdat de uitval bij het kweken van Valkenswaard spiegels heel erg groot was (zeer waarschijnlijk ook door inteelt) zijn voor het kweken van spiegeltjes door het Viskweekcentrum Valkenswaard vorig jaar ook Valkenswaard spiegels met Franse Villedon spiegels gekruist. Dit najaar zullen we weten wat daarvan is terechtgekomen en hoe de bouw daarvan is. Als Kees goed opgelet heeft heeft hij in februari ook gezien dat de geleverde K3 Franse spiegeltjes heel afwijkend waren van de geleverde K2 spiegeltjes, dit zowel qua bouw als beschubbing. De ouderdieren van die K3 en K2 spiegeltjes zijn dus duidelijk verschillend geweest. Op het eerste gezicht lijken de geleverde K3 spiegeltjes meer groeipotentie te hebben dan de geleverde K2 spiegeltjes (qua bouw duidelijk verschillend), maar dat moet nog door latere vangstmeldingen bewezen worden. Ook de aan de SKP's in vorige jaren geleverde Duitse spiegeltjes laten in hun eerste jaren een snellere groei zien dan de Valkenswaard spiegeltjes. Maar ook dat zegt (nu) nog niet alles, daar eerst nog afgewacht moet worden of de Valkenswaard spiegeltjes op termijn langer door zullen blijven groeien t.a.v. de Duitse spiegeltjes of dat dit niet het geval zal zijn. Blijft een zeer interessante materie waarop we over pakweg 10 à 15 jaar de juiste antwoorden op hebben, mits er blijvend voldoende vangstmeldingen binnenkomen...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-04-2006 14:45

Weer wat geleerd Aart, bedankt voor de info! Inderdaad niet erg als ik verbeterd wordt hoor Bein, gelukkig weet ik niet zoveel als Aart, want anders zou men mij veel te vaak "lastig" gaan vallen! :wink:

Het was me inderdaad nogal opgevallen dat de karpers bij de uitzetting erg verschilden. Die K3-tjes waren hoog gebouwd en bezaten weinig schubben. Die K2-tjes waren van een heel ander kaliber en slanker gebouwd. Wel erg mooi overigens!

Het lijkt ook wel: Hoe schaarser beschubd, des te sneller de groei. Bij SKP "De Betuwe" kreeg ik ook al die indruk.

De tijd zal gaan leren hoe groot ze gaan worden.

Gr,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

02-04-2006 15:19

Dat had ik ook niet van jouw verwacht Kees, ik vind dit een goede discussie, tenminste hoe die geeindigd is. Ook ik wist dit niet maar door de kennis van Aart weet ik nu ook weer meer, en ook ik ben een enorme Fan van SKP,s. Ben benieuwd welke soort er als winnaar uitkomt over 10 tot 15 jaar.