stroming


Plaats reactie
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

03-03-2006 21:39

wie kan me wat info geven over de stroming op de bodem van een rivier
bv als er een harde stroming staat aan de oppervlakte hoe zit het dan met de stroming op de bodem
ik hoop dat ullie me kunnen helpen
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

03-03-2006 22:48

Wat ik over rivieren weet (dan spreek ik over de wat kleiner lokale riviertjes) is dat ik vooral last heb van stroming (zuiging) onderwater als er een groot maar vooral 'vol' vrachtschip passeert. Vaak gaat er vlak voordat zo'n schip bij je rig in de buurt komt veel zuiging aan vooraf waardoor je met flink toplood en zwaar grippa lood moet vissen om alles netjes op z'n plaats te houden. Een beetje met de rivier mee vissen (dus je lijnen met de stroming mee laten lopen) scheelt ook aanzienlijk in veel gepiep.

Mvg, Koen
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

03-03-2006 23:23

hoi koen ik boedoel meer zonderscheepsvaart is da stroming onder water dan even sterk als boven water
ik meen ergens eens gelezen te hebben dat de stroming onder water veel minder sterk is als de stroming aan de oppervlakte
wie weet of dit klopt
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

04-03-2006 11:48

hoi daan..de stroming op een grote rivier zoals de maas is altyd wel stroming.
onderstroom is ook altyd wel aanwezig,gebruik daarom voldoende zwaar lood zodat je lood niet aan de kant gaat liggen.
vis zelf aleen maar op de maas,heb ook wel last van de stroom maar tegen de avond als er geen scheepvaart meer is (bijna) valt dat reuze mee.
op een rivier blijf je dit houden,wat je wel kan doen is je toppen beetje hoger zetten zodat er niet teveel lijn in het water komt te liggen.
zelf gebruik ik lood van maximaal 120 tot 140 gram,maar ook dat wil wel eens gaan rollen als er een zuiger komt.
tegen de avond is het meestal wel beter te doen dan is er bijna niet veel scheepvaart en heb je er minder last van.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

06-03-2006 11:28

beste

ik praat in dit geval even over de maas

zoals je weet verasnderd de stroming samen met het tij dus met vloed landinwaarts en met eb richting zee nou heb je dit natuurverschijnsel om de 6 uur en dan gaat het weer nou heb je tijdens de stroming een regel (die niet altijd en zeker niet overal op gaat) het moment dat de het bijv eb is dan gaat de stroming dus richting zee en de onderstroom juist inwaarts deze stroming is over het algemeen gesproken een stuk minder als de stroom daar boven maar een licht bolietje neemt hij zo tientallen (is het geen honderd) metertjes mee bekent is dat de karper van nature een rivier vis is en van stroming houd maar om hier in te kunnen vissen vergt wel wat inspanning en veel geduld ik raad je aan de rustigere stukken op te zoeken en anders is bijv een techniek neem een fluoriserend balletje en gooi hem op je stek er in je zal hem wel een tijdje kunnen volgen. succes

greetz paul
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

06-03-2006 12:26

In principe moet de onderstroom wel minder zijn dan aan de oppervlakte want ook in de rivieren bestaat de bodem uit zand en dat zou ander gewoon met te hande stroming weg spoelen.
Ook wordt het water m.i. geremd door het contact met de bodem en het bodem profiel.

Volgens mij is het beter om juist tegen de stroom in te vissen omdat op deze manier het gewicht van het water de lijn naar beneden duwt en het lood op die manier echt over de bodem moet worden gesleept wil het verplaatsen.
Wanneer met de stroom wordt meegevist wordt de lijn als het ware opgetilt en neemt ook de grip af van het lood, het lood wordt dan bij harde stroming als het ware opgetilt.

Dit geldt m.i. alleen bij zeer sterke stroming en zul er in de meeste riviertjes en kanalen geen last van hebben in NL.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
jacco noordermeer

06-03-2006 14:36

ik kan alleen maar zeggen dat zand volop verplaatst word door de stroming
voorbeeld;de nieuwe merwede,zandbodem
als je door de vaargeul vaart zie niet anders dan ophopingen en dalen van zand varieerend van 20 tot 50cm diepte verschil
er word dus ook continu gebaggert om deze rivier op diepte te houden
ook de zand banken verplaatsen zich ,dit gaat wel heel langzaam maar gebeurt wel
de betonning word ook jaarlijks gecontroleerd of deze nog op de juiste positie liggen

er gebeurt dus zat onder water al is het voor het oog niet zichtbaar
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

06-03-2006 18:28

Je zou ook kunne zegge dat de onderstroom harder is omdat er meer druk opstaat tog?
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

07-03-2006 13:37

zand banken verplaatsen zich wel degelijk erg snel heb het in een paar uur gezien dat het een tiental meters verplaatst was net als wierbedden en andere fratsen als er toevallig een schip draait (ongeacht binnevaart of zeevaart) en hij zet zijn motortje ff aan dan zuigen en schieten de keien weg waar je bij staat op deze plekken zit nog zeker wel vis maar dit is erg moeilijk te bevissen dus kijk uit bij dit soort plekken

greetz paul
vis zwemt
Plaats reactie