het verschil tussen aas op troebel/helder water


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

21-02-2006 02:51

Goedeavond, het is bekend (hoop ik in ieder geval) dat vissen in troebel water het aas niet kunnen zien, dus zat ik te denken dat het minder uitmaakt met wat voor formaat aas je zit te vissen tov van helder water want de dressuurvlieger van vis ziet hoopje boilies en schiet weg gaat in dit geval niet op. En dan heb je ook nog het feit dat ze in troebel water het aas eerst aan moeten raken voor dat ze weten wat voor formaat aas het is. Als ze daar mee bezig zijn (aanraken) lijken ze me simpeler te vangen dan een karper die op helder water dat zelfde hoopje boilies tegenkomt want daar is het eerder eten of pleitte. Nu was men vraag of ze op troebel water eerder negatief geconditioneerd raken op een bepaalde geur/smaak omdat dit het eerste is wat ze waarnemen, daar tegen over staat dan dat op helder water zicht ook een grote rol speelt, dus zou hier het formaat van het aas dan een grotere factor zijn dan op troebel water? En zouden ze het aas op troebel water nog meer onderzoeken omdat ze van de zichtfaktor geen gebruik kunnen maken, als dat zo is zou je dan misschien je rig korter moeten maken tov helder water.
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

21-02-2006 08:42

Goedemorgen,

Zelf denk ik dat er geen verschil zit in dressuur op het formaat van je aas tussen troebel of helder water. Dit zal afhangen van het formaat waar ze eventueel negatief op geconditioneerd zijn.
In troebel water zullen ze meer afgaan op de tast en geur en in helder water komt hier het zicht bij. Alle drie zijn dit manieren van waarnemen en dus eventueel herkenning. Ik denk dus wel dat een (gedresseerde)karper makkelijker te vangen is in troebel water, omdat hij een waarneming (zicht) mist. Of dit veel uitmaak?
De manieren waarop een karper kan waarnemen zijn dus tools om negatief (of positief) te kunnen reageren op aas.
Nou heb je ook verschil in wateren. Bijvoorbeeld een kreek die elke dag doorgespoeld wordt. Deze is vrijwel altijd troebel. Hier zal de vis dus voornamelijk waarnemen door geur (smaak) en tast.
Op het diepe heldere zandput zal en karper ook vooral zijn zicht gebruiken voordat hij überhaupt overgaat op asen.
Dan heb je nog grote wateren/plassen, die niet overdreven diep zijn. Deze worden met de dag helderder zolang de wind wegblijft. Mijn ervaring is dat het afneemt naarmate het water helderder wordt en het een boost krijgt als het weer troebel wordt door een heftig windje er overheen. Of deze boost komt door het gebrek aan zicht bij de karper? Het zou kunnen.
Persoonlijk zie ik liever een beetje troebel water aan de waterkant i.p.v. dat kraakheldere water. Dat geeft mij een beter gevoel.

Het verkorten van je onderlijn bij troebel water is geen gekke gedachte, eerder logisch.

Ik ben benieuwd naar de mening die andere hierover hebben! Niet geheel oninteressante discussie zou ik zeggen. Zicht is al eerder aan bod gekomen de laatste tijd, maar hoe gaat onze grote vriend er nou daadwerkelijk mee om?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

21-02-2006 16:57

Goedemiddag, stephan ik wou nog even iets verduidelijken omdat ik denk dat je dat van het formaat aas niet goed begrepen hebt. Ik bedoel te zeggen dat op troebel water het zicht(dressuur) op grote boilies wegvalt dus moeten ze moeite doen om het formaat van het aas te bepalen en dan lijken ze me simpeler te vangen, dan een vis die op zicht de boel kan inspecteren. Dus lijkt me dat het formaat(kleur) aas op troebel water minder uitmaakt dan op helder water, en dan vroeg ik me af of de geur/smaak van je aas op troebel water belangrijker is omdat dat het eerste is wat de vis waarneemt?
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

21-02-2006 17:26

Ja,

De (eventuele) dressuur/afkeer van een groter formaat aas valt dus niet weg bij troebel water, naar mijn mening.
Maar jij bedoelt dan dat bij troebel water de karper eerst de boilie in de bek moet nemen om dit formaat te bepalen met een kans als haken erop volgend ipv direct door te zwemmen bij waarneming van een groot opzichtig aas in helder water?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-02-2006 17:46

In troebel water kun je je rigs ook beter camoefleren! Ik vind troebel water wel prettig, de vissen vinden je aas echt wel!
beetje bij beetje
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

21-02-2006 18:58

Stephan nu beginnen we elkaar te snappen alleen bedoelde ik met het aanraken van het aas niet meteen het proberen te haken maarmeer de interesse die ze dan al tonen voor het aas. En ook omdat ze het meer energie kost dan op zicht azen lijkt mij in ieder geval. En hoe denk jij over het geur/smaak gedeelte in mijn vorige topic?
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

21-02-2006 19:25

Het lijkt mij dan dus wel dat een karper bij troebel water meer op zijn geur/smaak afgaat, wat ik al eerder verteld heb. Of de geur/smaak van je boilie dan ook echt belangrijker wordt, dat denk ik niet. In beide situaties, helder of troebel, zal de boilie toch op geur en smaak "getest" worden door de karper en wordt hij goed gekeurd of afgekeurd
Smaak/geur (attractie) is altijd erg belangrijk, aangezien dit (naar mijn mening) het meeste de karper moet helpen je aas te lokaliseren.
Hierna komt, denk ik, pas het troebel/helder verhaal om de hoek kijken.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-02-2006 15:50

Arno,

Ik denk eerlijk gezegd niet dat karper echt een precies idee krijgen van het voormaat boilie door ze tussen hun lippen te klemmen. Ik denk hierbij dus aan dat ze bv een 15 mm boilie niet van een 20 mm boilie kunnen onderscheiden als deze allebei dezelfde kleur hebben natuurlijk.
Als dit klemmen al het geval is heb je vaak met een aardig gedresseerde put te maken. Is dit het geval dan zal ik eerst onderzoeken met welke mm veel vissers zitten te vissen daar , meestal is dit de standaard 20 mm bol. Blijkt het dat dit zo is dan zou ik voor een boiliemaat gaan die erg afwijkt van deze maat (20 mm ) of natuurlijk gewoon partikels. Met troebel en helder water maak ik geen verscheel in smaak , geur of afmetingen van het aas. Er bestaat natuurlijk wel een kans dat ze op troebel water eerder een negatieve ervaring met geur of smaak krijgen maar ik denk dat je ze hiervoor vaak en veel in contact moet laten komen (dit moet ook negatief zijn ) en ik denk dat dit eigenlijk nooit het geval is . Want door dit te bereiken zou je eigenlijk moeten voeren (veel in contact raken met het voer) maar hierdoor krijgen ze juist precies het tegenover gestelde van waar jij bang voor bent. Of je zou heel het bestand elke maand moeten vangen maar ik denk niet dat dit het geval is.
Jij zelf hebt het erover dat ze door aanraken het voormaat van de boilie kunnen bepalen . Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb ook niet het idee dat ze dit doen op troebel water , als ze dit al doen !
Dat van die kortere onderlijn is eigenlijk wel een goeie van je ! Omdat ze geen zicht hebben (tenminste op de meeste troebele wateren wel) moeten ze dichter bij het aas komen voordat ze boilie waar kunnen nemen en voor ze precies weten waar je boilie(s) ligt.
Verder maakt het niet zo heel veel uit qua troebel of helder water ivm je boilie. Geur is toch altijd wel iets belangrijks waar je altijd rekening mee moet houden.

Gr Wouter…
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

23-02-2006 15:16

Wouter bedankt voor je reactie maar ik zou graag willen weten hoe jij hier dan over denkt.
Jij denkt dat het formaat niet zoveel uitmaakt maar waarom heeft iedereen het dan altijd over dressuur op grote boilies, en zouden kleine boilies tov grote boilies ook slechter vangen op troebel water dan op helder water? Omdat ze op het heldere water beter vast kunnen stellen of er klein of groot aas ligt en ze zeggen dat een vis klein aas eerder pakt , dus hieruit lijkt me dat klein aas toch effectiever is op helder water en dat het op troebel/diep water niet zoveel uitmaakt wat voor formaat aas je gebruikt
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-02-2006 17:41

Troebel water gunstiger op dressuurputten? Dan zou je er dus 's nachts beter moeten vangen, want dan ziet vriend karper helemaal niks. Toch worden vaak ook op dressuurputten overdag karpers gevangen. Hoe verklaar je dat dan?

Ik denk dat een karper normaal al weinig ziet, als je wel eens aan oppervlakte vissen hebt gedaan, dan zal het je wel eens opgevallen zijn dat een karper soms in het wilde weg rond je aasje aan het happen is.

Ik zie in ieder geval de rivier waar ik vis liever wat minder troebel (helder is tie nooit) als heel troebel, want dat laatste heb ik als ongunstig ervaren.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-02-2006 19:22

Dressuur op grote boilie ? Ten eerste wat vind jij een grote boilie , ik zelf vind 25 of groter een grote boilie. Maar ik neem aan dat je 20 mm bedoeld omdat je het over dressuur hebt en dit meestal geld voor de boilies rond de 20 mm.Er is eigenlijk maar één reden waardoor er dressuur op een bepaald voormaat boilie kan ontstaan. Dat is natuurlijk doordat deze maat(20 mm) eigenlijk bijna door iedereen word gebruikt. Doordat dit vaak gebruikt word en vaak houden de vissen er negatieve ervaringen aan over.
Of kleinere boilies beter zouden vangen op helder of troebel water dan grotere bollen denk ik niet. Waar je vooral naar moet kijken is dat je anders doet als de rest ! Dit hoeft dus niet persé kleiner aas te zijn , het mag ook groter zijn als de maat waarop dressuur bestaat op jou water. Liever kies ik zelf op helder water toch voor een juist grotere bol , dit omdat het gewoon meer opvalt dan een kleine (15 mm of kleiner) boilie. Dit is niet persé nodig maar je maakt hierdoor wel wat positief gebruik van het heldere water ! Op troebel water zou het eigenlijk niet zo heel erg uitmaken. Vissen moeten op dit soort wateren toch niet op hun zicht af gaan (als ze dit al doen , denk namelijk dat het vaak op geur gaat) maar op hun geur dus dan maakt ze maat niet zoveel uit.
In je laatste zin noem je eigenlijk alleen maar dingen die mensen zouden hebben gezegd , heb je hier zelf ervaring mee ? Heb zelf namelijk nog nooit gehoord dat vissen op helder water eerder een kleinere bol dan een grotere zouden pakken. Wat betreft het troebele water zou ik mee oppassen . Doordat ze misschien niet op hun zicht af gaan kunnen ze des te beter proeven. Denk hierbij maar is aan een blinde die juist weer beter kan horen en visa versa ! Daarom zou ik deze vissen dus zeker niet onderschatten ! Wat ik wel denk dat hier anders is dan op helder water is dat vissen op troebel water eerder dressuur zouden kunnen krijgen op een bepaalde smaak/geur van een boilie. Op helder water is dit denk ik minder doordat ze de geur/smaak en grote van de boilie tegelijk binnen krijgen en hierdoor minder snel geconditioneerd kunnen raken op die twee dingen , dit omdat er wel vaak met een 20 mm bol word gevist maar eigenlijk bijna iedereen wel met een andere smaak/geur. Door dit worden ze wel eerder geconditioneerd op het voormaat.
Wat dat voormaat betreft moet je nou niet denken dat vissen je boilie zo precies kunnen zien want het zicht onder water blijft gewoon slecht in de meeste situaties al heb je te maken van een heldere plas. Ik denk ook niet dat vissen de precieze maat van een boilie kunnen bepalen. Het komt eerder doordat ze de link leggen tussen het voormaat en de zwaarte van de boilie. Daarom loden sommige vissers hun boilie uit met een schuimpje. Vissen kunnen niet echt denken of redeneren maar als er iets vaak gebeurt op dezelfde manier en waaraan ze een negatieve ervaring over houden dat kunnen vissen dit soort situaties gewoon vermijden. Dit duurt volgens mij wel vrij lang voordat dit zich echt voordoet. Maar over de precieze tijd zou ik eigenlijk niks weten.

Hierbij laat ik het weer ff hoor :)

Gr Wouter....
Plaats reactie