vrijloop in de plomp


Plaats reactie
bart niemeijer
Berichten: 40
Lid geworden op: 31-08-2004 15:40
Locatie: Olst

31-08-2005 23:12

Er zijn vissers die als ze midden in/ voor de waterlelies liggen te vissen de baitrunner erop zetten. Dan schiet de karper er toch veel verder in. Of heb ik dat verkeerd? graag jullie mening hierover
als jullie me missen! ben ik vissen!:-)
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

01-09-2005 00:52

Of ik er nu net tegen aan vis of er midden in bij beide zet ik m'n baitrunner redelijk strak.

Wanneer ik er tegen aan vis,en de vis zwemd het veld in probeer ik hem er rustig tussen uit te drillen,vaak lukt dit niet en zwemd ie zich muurvast op dat moment houd ik altijd wat spanning op de vis in de hoop dat ie zich zelf los zwemd,de eene keer lukt het wel de andere keer niet.
En als het mogelijk is kun je natuurlijk ook het water in en hem vervolgens zo proberen te landen,of er met een boot naar toe.
Vind het persoonlijk niet de mooiste manier van vissen,maar het kan soms toch veel vis opleveren.

Een maatje van me die zat laatst ook strak tegen die bladeren aan te vissen en bij elke run die hij kreeg zochten de gehaakte vissen het veld op,waarna ze vervolgens iedere keer vast kwamen te zitten.
Hij loste het op om de spanning van de lijn af te halen en legde vervolgens iedere keer zijn hengel terug op de steun.
Na enkele minuten gewacht te hebben kreeg ie weer enkele piepjes en wat bleek nou,de vis was zelf weer uit het veld gezwommen.
Als dit bij een keer gebleven was oke dat kan nog dacht ik,maar het gebeurde die dag gewoon 7 of 8 keer waarvan ie er maar 1 gelost had.
Ik vond het echt ongeloofelijk :o dat het hem keer op keer weer lukte en heb het sindsdien zelf ook enkele keren geprobeerd maar tevergeefs iedere keer weer was de vis pleite,en houd nu voortaan maar gewoon weer wat spanning op de vis,in de hoop dat ie zich op deze manier weer los zwemd.

Wanneer ik tussen de bladeren vis zorg ik altijd dat ik een waadpak bij heb.
De kans dat je hem(ongedeerd) vanaf de kant kunt landen is in mijn ogen erg klein (vind ik dan he !!!)
Ik probeer het wel altijd maar als ie te lang naar m'n zin vast zit,dan ga ik het water in om hem te halen,soms ook zonder waadpak :P
Of met een boot er naar toe kan natuurlijk ook,maar waar ik dit vaak doe mag je niet met een boot op.

mvg.....
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-09-2005 01:11

Ik heb op zich niks aan te vullen op Bart z'n post.

Wel wil ik even kwijt dat als je met schuivend lood vist dat de kans kleiner is dat de vis gelijk op hol slaat.....Vis dan wel strak achter je hengels zodat de vis dan zo min mogelijk tijd heeft om de plompen in te schieten. Moeilijk is het wel om na een paar peipen aan te slaan, het meest vereist is dan om een rig te gebruiken die snel haakt. Te denken aan een longshank i.s.m een soepele gevlochten lijn( Line-aligner is wel vereist)!!!

Ik gebruik dan ook een gevlochten lijn(firelijn in 25/100) om door de plompen te snijden als er een vis zich heeft vast gezwommen.....Dyneema snijdt beter als nylon maar let wel op! Gevlochten lijn kan een slagveld van je stekkie maken(afgesneden plomp oogt nie echt mooi! :oops: ) en dat zorgt weer voor onrust op je stek wat de vangst negatief beinvloedt!

Kon ik kiezen voor de makkelijkste en productiefste manier; Baitrunner zeerz zwaar en schuivend lood samen met een niet te strakke lijn. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

01-09-2005 07:33

Volgens mij maakt schuiflood niets uit, die vis gaat juist door die strakke lijn wel bolten.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-09-2005 09:13

Op den duur wel Bas.

Die paar extra piepen geeft de visser de kans om al de haak te kunnen zetten. Genoeg dus om te karper uit de plompen te houden, als de haak gezet is heeft vriend karper geen tijd meer om snelheid te maken. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

01-09-2005 09:43

Koen de Been schreef:Op den duur wel Bas.

Die paar extra piepen geeft de visser de kans om al de haak te kunnen zetten. Genoeg dus om te karper uit de plompen te houden, als de haak gezet is heeft vriend karper geen tijd meer om snelheid te maken. :wink:



Ik vis erg vaak met een schuivend lood systeem en hoe kan het dan dat ik bijna nooit eerst piepjes krijg maar volle runs...?
mischien een (te) zwaare afgestelde swinger of hanger...? :-?

Mvg Gerrit 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

01-09-2005 10:09

Koen,
Een longshank lijkt me hier verre van ideaal omdat je tog echt druk op de vis moet zetten om hem uit de planten te houden. Dus een klein sterk haakje met de bekende krimpkous in benthook model lijkt mij een stuk beter te gebruiken.
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

01-09-2005 11:01

hoi,
als je tegen opstakels vist waar de vis zich eige vast kan zwemmen hoef je niet dichte slip of baitrunner zwaar te zetten probeer is om gewoon je baitrunner lichtjes te zetten zodat als de vis gehaakt word niet de volle druk op zich krijgt en niet als een gek de obstakels in schiet.
wel is het verstandig om strak achter je hengels te zitten.
Sucses
:wink:

Jim
strakke lijnen!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-09-2005 12:46

Gerrit,

Als ik met schuivend lood vis dan gebruik ik geen swinger/hanger, dat is allemaal extra weerstand. Eigenlijk heb je ook geen hanger of swinger nodig, je lood werkt als katrol dus je lijn wordt altijd weg getrokken als de vis em pakt, van terugzwemmers heb je geen last.
Ik vis m'n lijnen altijd wat slapper en m'n Delkim gaat op de gevoeligste stand. Bij een aantal piepen kijk ik naar m'n lijn(oploper), dit gebruik ik als 2e beetregistratie die geen extra weerstand oplevert zoals een swinger/hanger wel doet. Gebruik een schuifloodsysteem van Korda of Nash, deze systemen zijn goed doordacht en slim gevist dan wordt de karper niet snel op geschrikt als hij het aas opneemt. Volle fluiters uit het niets heb ik nog niet gehad afgelopen seizoen, tegenwoordig vis ik meer schuivend dan vast, je krijgt eerst een aantal piepen en dan gaat de vis er hard van door.

Melvin,

Ik heb best goede ervaringen met een longshank model. De vissen die worden gehaakt zitten in het stevigste deel van de bek, de onderlip dus. Uitsnijden gebeurt ook niet en lossen ook niet als er druk wordt gezet. Wel vis ik weerhaakloos als ik tegen obstakels vis, dat scheelt ergenis als de vis echt muurvast zit. Klauwhaken gebruik ik zelden eigenlijk...... :roll: De reden is omdat ik een longshank sneller vindt prikken en alle kanten mee op kan(nylonrig, pop-uprig etc.) en dat lukt niet altijd met een klauwhaak.

Jim,

Dat je achter je strak achter je hengels moet zitten is slim. :)
Als de vis niet op snelheid komt dan moet er best wat gebeuren om zich vast te zwemmen. Is de vis wel op snelheid dan boort hij zich gelijk in de plompen.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
bart niemeijer
Berichten: 40
Lid geworden op: 31-08-2004 15:40
Locatie: Olst

01-09-2005 15:54

heren,

ik vis altijd zonder baitrunner en mn slip al op dril stand. als hij zich toch vast zwemt ga ik meestal met bootje erop en heb ik hem meestal los of hij heeft zich zelf al gelost. Ik zit meestal met klein haakje met krimpkous. wel allemaal mooi gehaakt :wink: maar mijn vraag was of je als je baitrunner erop hebt staan en de vis er ver in zwemt je hem makelijker eruit krijgt dan dat je zonder baitrunner zit en de vis dus eigenlijk heel anders de waterlelies in gaat.
als jullie me missen! ben ik vissen!:-)
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

01-09-2005 22:10

Koen,
Een longshank haak "hoort" tog juist snel te prikken en bij opname betekent dit dat die achterin de bek prikt, waar het vlees zachter is dan in de onderlip.(of gebruik jij zeer korte onderlijntjes of een hele lange hair?)En dit betenkent dat de haak vrolijk aan de wandel gaat. Wat weer een beste snijwond betekent. En mocht de longshank een keer verkeerd haken(bv: bovenlip of zijkant van de bek) dan krijg je bij een klein beetje te veel druk een compleet uit gescheurde bek.

Overigens gaat ook een "normale" haak achterin de bek een flinke snijwond opleveren bij te veel kracht. Dus voorin de bek haken lijkt mij zeer belangrijk.

Melvin
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-09-2005 09:51

Hoi Melvin,


Je argumenten kloppen helemaal......Ik gebruik zo'n 15cm als rig en de ruimte tussen boilie en haakbocht is zo'n 2 cm.
Met nylon en een longshank heb ik wel eens verkeerde inhakingen, met multi-link materiaal niet. Ik denk omdat de haak sneller kantelt en zich zet voor in de bek. Met nylon kantelt de haak minder snel naar beneden, dus zal hij zich in het zachtere gedeelte van de bek zetten met uitscheuren als gevolg. Op mijn kennismaking staat m'n favoriete rig beschreven die ik zowel op open water gebruik als op obstakel vissen.

Nu weer on-topic! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

02-09-2005 13:34

[b]Gerrit Schipper[/b]

Ik vis erg vaak met een schuivend lood systeem en hoe kan het dan dat ik bijna nooit eerst piepjes krijg maar volle runs...?
mischien een (te) zwaare afgestelde swinger of hanger...?

Mvg Gerrit


Heb ik ook. Nooit eerst een paar piepjes (wat je wel verwacht) maar meteen een volle run. Hoe hebben jullie het systeem dan gemaakt? Gewoon schuiflood achter de wartel? Dan moet je met lichte wakers vissen toch?


ONTOPIC: Ik vis op een water alleen maar tegen de lelies. Baitrunner zo strak als kan, en dan maar zien. ik heb er nu 2 verspeeld en 2 gevangen. Bij de 2 die ik verspeeld heb, had ik de baitrunner losser staan dan bij de gevangen vissen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-09-2005 17:50

Let op, als je vanaf de zeikant naar de plompen vist, slip zo los mogelijk zetten, dan kan de vis er namelijk langs zwemmen. Als de slip dan strak staat moet ie links of rechts en dus meestal de plompen in.
Als ik er gewoon voor zit heb ik de slip vrijwel dicht staan en probeer ik zo dicht mogelijk achter de hengel te zitten. op deze manier gaat het bij mij meestal goed. Als de plompen wat verder weg liggen wil ik ook nog wel eens naar gevlochten lijn grijpen, hierbij gaat de slip dan wel los.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-09-2005 22:08

Daaf Wolters schreef:Let op, als je vanaf de zeikant naar de plompen vist, slip zo los mogelijk zetten, dan kan de vis er namelijk langs zwemmen.


Da's een hele sterke Daan!

Ik heb namelijk de ervaring dat de karper zowieso de plomp in wilt als hij is gehaakt.......Of de druk nu zijdelings of recht op em gericht is.

Ben benieuwd hoe of wat anderen de ervaringen zijn.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-09-2005 22:43

Nou Koen, ik verspeelde ooit een serie vissen doordat ze simpel naar links knalden. Maakte toen de fout om mijn slip nog strakkar te zetten.
Na een tijdje vroeg ik me af wat ik vroeger anders deed, tot ik eens aan die slipinstelling dacht. Heb toen de boel losgegooit en de eerste vis knalde er recht vandoor. Even rustig laten gaan dan zwommen ze er bij mij spontaan bij weg. Werkt opverigens ook bij takken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie