Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?


Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?

Aassoort
6
5%
Rig
2
2%
Water/stekkeuze
44
40%
Voerstrategie
7
6%
Mate van hengeldruk
2
2%
Geld
5
5%
Tijd
13
12%
Plezier
32
29%
 
Totaal aantal stemmen: 111
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-08-2005 00:05

Hallo boarders,

Veel mensen hangen hun (goede) resultaten op aan één of twee aspecten uit hun visserij. De één zegt dat hij of zij goed vangt dankzij het aas, de ander zegt altijd te peilen en de bodem af te tasten, anders heeft hij of zij er geen vertrouwen in. Weer iemand anders heeft een sluwe rig ontwikkeld die niet te omzeilen zou zijn voor de karper.
Wat vinden jullie het belangrijkste instrument voor jullie visserij?

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

16-08-2005 00:08

Ik ga 100% voor de keuze van het water waar je aan vist! Als je eenmaal een goed water hebt gevonden en je gaat vangen kun je ERG veel succes hebben binnen je visserij!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

16-08-2005 00:29

"Plezier" is waar ik gekozen voor heb.
Als ik niet meer voor de plezier van het vissen naar de waterkant vertrek,dan blijf ik liever thuis en thuis vang je zeker niks :wink:


mvg.....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-08-2005 00:33

factor water en stekkeuze en bovenal de factor tijd
Tijd om voer te maken, tijd om te voeren, leerzame tijd om me te verdiepen in aas en rigs op de kwo site ...en tijd om veel aan de waterkant te vertoeven en te vissen.
en de factor plezier in alles lijkt me vanzelfsprekend
Helaas kom ik altijd tijd tekort :(
HB
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 16-08-2005 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-08-2005 00:33

Frank,
simpel plezier in mijn hobby ongeacht de resultaten, als dit er niet meer is zijn de andere factoren die door je genoemd zijn in de poll niet meer belangrijk.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-08-2005 00:37

Voor mij is dat helaas de factor tijd. Verder denk ik dat deze poll geen echt goede antwoorden zal laten zien daar er toch verschil blijft bestaan tussen echt grote meren (zeg vanaf 1000 ha), grote rivieren en anderzijds erg druk beviste sierwateren/kleine en iets grotere putten.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-08-2005 00:54

Frank,

Aas ? Recente resultaten doen me overhellen naar een theorie die ooit door ene Fred Wilton kenbaar gemaakt is

De rig is voor mij van minder belang. Hij moet haken en houden.

Met onze voerstrategien in combinatie met stek/waterkeuze heb ik tot op heden niet mogen klagen.

De enige hengeldruk die ik ondervind is juist die van mijn mate :lol: ( Of bedoel je dat niet ?)

Geld? Noodzakelijk helaas.Ja wat geeft de gek er voor uit? Zonder de overige keuzes heb je alleen maar geld en dus nog geen vis. Enige pecunia zal er toch aan moeten geloven. Hoeveel? Dat bepaald de gek zelf.

Tijd? Er zijn bepaalde clubjes die me wat vistijd kosten, maar ach de wijsheid die ik daar opdoe levert me ook weer iets op, namelijk PLEZIER en ja plezier dat, juist dat heb ik nu in mijn visserij.
peter andrae

16-08-2005 05:05

Ik ben voor het water en de stekkeuze gegaan,mag ik er nog een kiezen vind plezier ook wel belangrijk :wink:.

stekkeuze omdat je met de mooiste spullen en het beste aas kan vissen maar op de verkeerde stek niets of weinig zal vangen al heb je alles nog zo goed voor elkaar.

Plezier is de grote drijfveer zonder dat had ik waarschijnelijk niet gevist.

mvg peter.
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

16-08-2005 05:17

Ik kies voor plezier.....
Ik kan heel fanatiek zijn, maar dan moet ik wel de zin hebben om te gaan...
Bij mij telt elke Karper die ik vang groot of klein......
En zo lang ik nog met plezier ga vissen heb ik het naar me zin..........
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-08-2005 06:39

beetje kip en het ei situatie, als het gaat om het plezier....Als je wat vangt vind je het wel leuk.

Stekkeuze is het belangrijkst, ander vang je domweg geen vis. Simpel...
Vang je geen vis, dan is het al snel niet meer leuk.

Laat ik dan toch maar voor plezier gaan...

En bollen rollen :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-08-2005 07:36

Wat is succes?

De grootste? De langste? De meeste?

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-08-2005 08:10

Wat niet alleen voor het karpervissen zelf geld maar voor veel zaken waar ik me mee bezig ben in de hengelsport is het plezier wat ik er in vind mijn grootste drijfveer om me er mee bezig te houden. De factor tijd is nooit van invloed geweest op het plezier wat ik er in vind. Zou niet als veel (praatjes) plaatjesmakkers in karperbladen te werk willen gaan, vraag me in alle oprechtheid af wat hun beweeg redenen zijn om een 4 a 5 nachten in de week aan de waterkant door te brengen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

16-08-2005 08:54

Peter,

Die jongens hebben er ook plezier in.....of is het een obsessie aan het worden hahahaha!!

Maar waar ik veel heel veel waarde aan hecht staat helaas niet bij de keuzes en is observatie, dit is voor mij de belangrijkste!!

Dan komt pas de stekkeuze wat een logisch vervolg is natuurlijk.
met een klote aas op een goede stek of een klote stek met superaas kom je natuurlijk ook niet ver.

Zonder geld geen hengel en zonder tijd geen dag aan de waterkant!

In de observaties heb je ook al het een en ander van collega's gezien hoe zij voeren en misschien zelfs al met wat voor aas en rigs zij vissen.
Ook waar de vaste vissers zijn gepositioneerd en pas hier je stekkeuze ook op aan, zo ben je al heel ver hoor.

Mijn conclusie : je kan niet 1 of 2 factoren aanwijzen, ze hebben min of meer allemaal met elkaar te maken, heb je al deze puzzelstukjes in elkaar dan heb je denk succes.

Al ben ik het dan weer met Klaas eens: wat is succes? Als je er 1 vangt of als je er tien vangt, ik kijk altijd wat de andere vangen en probeer er meer te vangen.

Ach laat ook maar, ALS JE ER MAAR PLEZIER IN HEBT.
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-08-2005 08:58

Peter Otte schreef:Zou niet als veel (praatjes) plaatjesmakkers in karperbladen te werk willen gaan, vraag me in alle oprechtheid af wat hun beweeg redenen zijn om een 4 a 5 nachten in de week aan de waterkant door te brengen.

MVG,
Peter


Leg dit eens uit Peter?
Veel vissen= praatjesmaker= geen plezier?

Om verder op dit topic te reageren:
Voor mij is het een combinatie van ALLEN om suc6 te hebben.. plezier aan de waterkant is zeer leuk gevonden... maar zonder resultaat minder plezier.. zo simpel is het..
En om suc6 te hebben heb je een goed aas nodig, dat op de goede plek ligt, aan een goede rig, met de juiste taktiek eromheen.. de taktiek hangt weer af van de mate van hengeldruk en geld is wel erg handig als je een water grondig aan wilt pakken.. en dat kost veel tijd..

Lukt bovenstaande allemaal dan heb ik ook heel veel plezier......
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

16-08-2005 09:11

Ik mis de weersomstandigheden ook nog. Vannacht bijvoorbeeld geblankt. Koude nacht met mist en noordenwind. Tja ik had het al aan zien komen maar kon het niet laten om toch te gaan :lol: .
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-08-2005 09:56

Martijn Huisman schreef:
Al ben ik het dan weer met Klaas eens: wat is succes? Als je er 1 vangt of als je er tien vangt, ik kijk altijd wat de andere vangen en probeer er meer te vangen.

Ach laat ook maar, ALS JE ER MAAR PLEZIER IN HEBT.


Zie je Martijn draait uiteindelijk om plezier, mij persoonlijk boeit het niet wat een ander vangt en zit vaak op wateren waar ik juist die ander niet tegen kom :D :wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-08-2005 10:03

Klaas van den Herik schreef:Wat is succes?

De grootste? De langste? De meeste?

MVG

Klaas


Klaas,
succes:
1 goede afloop, uitkomst of uitslag => welslagen
2 iets wat geslaagd is [euf.]

Vraag me af in welke context frank deze bedoeld 1 of 2 ;)
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

16-08-2005 10:06

ik heb niet alles gelezen misschien door iemand al gezegd

ik mis de factor geluk

uiteindelijk kan je overal nog zo je best voor doen
maar geluk heb je toch ook wel nodig in de visserij.......
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-08-2005 10:17

Beste Bertil,

Tuurlijk heb ik dit met opzet gedaan, om karpervissers die zich hier mee bezig houden uit hun tent (auto) te lokken. Helaas weet ik ook dat het onbegonnen werk is, juist ze zitten aan de waterkant. Het kleine wereldje waar ze voor mij in leven zou mij beangstigen, wil niet mee gaan in frustraties die er bij veel van die knapen leven. (Vrienden) die ze niet meer zien huwelijke die er door naar de kloten gaan. Heb er mee gemaakt die er al een paar duizend uur op hadden zitten aan de waterkant voor eeeen vis een ander vangt hem en ziek werden ze er van hengels gingen voor een tijd de schuur in. Er zijn er ook die bewust op waters nachtvissen terwijl er al de kans is dat het water volledig verboden kan worden om te vissen. Wat beoogt die karpervissers, om dan ook nog in bladen met hun vissen te gaan staan.

Voorbeeld van Aart sprak me aan groot water, rivieren dan met een sappig verhaal waar je iets mee kunt prima.

De vele verhalen die ik lees hoe het moet en hoe moeilijk het is om karper te vangen slaan vaak nergens op. Op klein water is het met een goede aanpak simpel om binnen een redelijke tijd aan je vissen te komen, dat is althans mijn ervaring van 50 jaar vissen. Een ieder moet het zelf weten natuurlijk wat hij van zijn vissen maakt, ik heb er veel zien komen en veel zien gaan. Wat ik graag zou willen weten van die jongens de rede waar om zij niet meer aan de waterkant vertoeven. Hier op ons geliefde KWO is het natuurlijk leuk voor jonge karpervissers je verhaal kwijt te kunnen. Over 40 jaar nog plezier hebben in je hobby dat is iets wat mij altijd voor ogen stond en hopelijk nog lang staat.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-08-2005 10:33

Frank,

Ik mis een ding in jouw rijtje, iets wat in mijn ogen de belangrijkste factor is om suc6 te hebben in je gekozen manier van visserij, namelijk doorzettingsvermogen! Want hoe je het ook wend of keert, wanneer je jezelf vastbijt in iets zal het vroeg of laat lukken. Dit is in mijn ogen het verschil tussen de grote groep die het vaak net niet lukt en de kleinere groep die het meestal net wel weer "flikken" op een water.

Al jouw gegeven opties zijn van belang, zoals Bertil ook al aangeeft, het een kan niet zonder het andere, maar in mijn ogen gaat je eigen instelling en je doorzettingsvermogen boven dit alles.

En dit betekend zeker niet altijd zoals Peter ook al aangeeft de hele godsganselijke week aan het water liggen, want er zijn meer dingen als het vangen van die ene vis. Neem de jongens die elke jaar hun tijd weer steken in de Nederlandse rivieren, al is het maar een nacht in de week, om zo langzaam toch het water te leren kennen en uiteindelijk "succesvol" te zijn. Met de goede instelling kun je zaken bereiken. En de mensen die af en toe een grote vis vangen zonder die goede instelling (het gros), tja, dat is dus het geluk waar Marcel het over heeft.
mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-08-2005 10:35

Beste Martijn,

Slecht aas bestaat inderdaad, alleen het op de organen van een karper gaat.
Een karper zal ten alle tijden voedsel waar een signaal werking van uitgaat in zijn bek nemen.
De kans dat je hem dan haaks is dan aanwezig, het is dus goed mogelijk met een drol om het maar even sterk met een luchtje neer te zetten een karper te vangen. :lol:

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-08-2005 10:46

Robbie Faber schreef:"Plezier" is waar ik gekozen voor heb.
Als ik niet meer voor de plezier van het vissen naar de waterkant vertrek,dan blijf ik liever thuis en thuis vang je zeker niks :wink:


mvg.....


Plezier, heeft direct natuurlijk niet veel met het succes te maken.
Ofschoon plezier wel het belangrijkste in je visserij dient te zijn.

Water en stekkeuze is natuurl;ijk bepalend voor het succes. Vis daar waar de vissen zijn. Is er geen karper dan zul je ze ook niet vangen.
Hoe simpel ook gesteld, het is eenvoudigweg niet anders.Tijd zoals Hans B zegt is ook van wezenlijkbelang, edoch kijk ik naar mijn instantvisserij dan is tijd weer vrij relatief .

En wat Bart stelt : doorzettingsvermogen, buiten kijf.

Dus dient er een nuance aangebracht te worden tussen plezier en succes!!

gr Harnold
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

16-08-2005 10:50

ey Bart, doorzettingsvermogen valt onder de categorie 'tijd' denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-08-2005 10:59

Tijd is relatief, daar waar voor de 1 4 uur vissen al veel is , en voor de ander 48 uur!

gr H.K.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-08-2005 11:24

Dat zie je dus verkeerd Iba, want de misvatting is dat wanneer iemand 5 nachten per week bijv. vist dat het een doorzetter is, maar wanneer je tijdens die geinvesteerde tijd er niet effectief zit te vissen (door verkeerde stek, aas, rig, etc.), dan ben je niet aan het doorzetten maar uren aan het kloppen...

Doorzettingsvermogen is in mijn ogen tijdens die geinvesteerde tijd er proberen altijd het maximale eruit te halen of dit nu gaat om aantallen dan wel grootte. Deze "prestatiedrang" om het maximale uit je visserij te halen moet in je zitten, de wil om een bepaald doel te bereiken. Wat ik vaak zie is dat iedereen wel zegt dat ze er alles voor doen, maar "alles" is een relatief begrip. Door meer tijd gaat het enkel allemaal sneller, zo zal ik in de tijd die ik in een water steek het water gewoon veel sneller leren kennen en daardoor eerder bij het gewenste doel komen dan iemand die het met een nachtje in de week moet doen, die zal misschien een seizoen nodig hebben om te weten hoe het allemaal in elkaar steekt.

Doorzettingsvermogen is dus de wil om de tijd die je dan ook in je visserij steekt, daar altijd en overal, in iedergeval proberen er het beste van te maken. De wil om te willen leren van de dingen die je goed doet en van je fouten, om zo weer effectiever aan de waterkant te zitten. Vissen is in mijn ogen nu eenmaal meer dan de "rotzooi" opbouwen, de hengels ingooien en wachten tot er aan de andere kant een karper bungelt. En doe je dan er alles voor om te proberen een dan wel die vis te vangen en je vangt niks die sessie, dan kan ik daar vrede mee hebben, gewoon omdat ik weet dat ik alles in mijn macht gedaan heb om een dan wel die vis te vangen, de keer daar op is er weer een mogelijkheid.
mvg

Bart van den Hurk