meerdere groote vergunningen IS DAT NOU ECHT NODIG


Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

20-07-2005 18:04

beste medevissers,

Ik wilde een week of drie geleden op een bepaald water gaan vissen.
tijdens het voeren sprak ik een andere karpervisser die mijn kon vertellen waar ik de benodigde papieren aan kon schaffen.

toen ik in dat winkeltje kwam vroeg de vrouw of ik mijn groote vergunning bij me had, die had ik niet bij me.
ze antwoorde daarop dat ik dan geen vergunnig voor de vereniging uit die buurt kon krijgen.
of ik moest ter plekke nog een groote vergunning halen.
ik was het daar niet mee eens en zei dat ik dan mijn vergunnig wel ging halen.
haar man hoorde dat en zei toen tegen mij ik zal het je nog sterker vertellen wij verkopen jou helemaal geen vergunnig als je geen groote vergunning daarbij koopt.
hij zei ook dat dat in opdracht van de hengelsportvereniging uit die omgeving was.
ik was natuurlijk zwaar beledigd hoe kunnen ze mij nou verplichten om nog een groote vergunnig aan te schaffen als ik die al heb !!!

de man zei, dan is het heel simpel ga je toch gewoon ergens anders vissen en wees mij de deur
ik heb toen uiteindelijk toch het hel zooitje daar aangeschaft en mijn vismaat ook

toen wij later die andere karpervisser spraken vertelde hij dat hij wel 4 groote vergunningen had.

wat vinden julie hier nou van dit is toch van de zotte !!!!!

groetjes barry
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

20-07-2005 18:09

volgend jaar ben je er vanaf, dan gaan namelik de OVB en NVVS fuseren en komt er een "basis document" voor de prijs van ong, 20 euro geloof ik

mvg Lexo
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

20-07-2005 18:21

ja beter,
ik vind het niet zo erg om verschillende documenten aan te schaffen
maar als ik dan elke keer dezelfde documenten moet kopen is natuurlijk krom !!!!!!

gr barry
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

20-07-2005 22:40

ik had m lekker op de toonbank gescheten


Bij wijze van spreken dan he

Zn gasten menen dat ze heel wat zijn , maar t zijn vaak de stomste ossekoppen er uit :evil:



Ps ik zou lekker zonder vergunning gevist hebben :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-07-2005 23:17

Barry, Lexus. Barry, in welke plaats was dat? Lexus, je loopt wat te hard van stapel. Het document van de toekomst is de Vispas, maar dat zal in 2006 nog niet zover zijn.
In 2006 heb je nog gewoon een Sportvisakte nodig (wordt in 2006 via jouw vereniging verstrekt). Voor de Grote Vergunning verandert er in 2006 nog niet veel. Een nieuwe omslag (en de lijst met viswateren 2003-2005 dient iedereen ook nog een jaar te bewaren, geldt ook voor 2006), de Grote Vergunning 2006 zal, zoals gebruikelijk worden verstrekt. Iedere federatie zal haar leden (de HSV-en dus) nog informeren over eventuele wijzigingen m.b.t. de federatievergunning 2006.

Iedereen zal kunnen begrijpen dat zoveel wijzigingen ineens niet mogelijk zijn, daarvoor is eerst een centrale ledenregistratie nodig.

Hopelijk komt die Vispas er per 1-1-2007, maar dat is momenteel ook nog niet met zekerheid te zeggen.

De Vispas zal een modern document worden waarin de Sportvisakte, de Grote Vergunning en de Federatievergunning(en) geïntegreerd zijn.

Deze Vispas krijgt de vorm van een lidmaatschapskaart (te vergelijken met de lidmaatschapskaart van de ANWB) en wordt voorzien van gecodeerde gegevens, die aangeven van welke vereniging(en) en federatie(s) de kaarthouder lid is. En natuurlijk in welke wateren hij mag vissen .

Sportvisserij Nederland (dat wordt de naam van de NVVS+OVB na hun fusie) zal de productie van de Vispas verzorgen. De distributie zal echter via de federaties en verenigingen lopen.

Zowel in Hét Visblad als op de sites van de NVVS en de OVB zal hierover zoveel mogelijk informatie worden gegeven.
Laatst gewijzigd door Aart Lokhorst op 21-07-2005 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

21-07-2005 00:09

dit is nog is info ,bedankt aart
veel runs toegewenst....
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

21-07-2005 01:10

ik had er zeker niet gaan vissen (of iniedergeval niet die grote vergunning gekocht)

Het is in nederland in welke vorm dan ook VRBODEN om een koppel verkoop te verplichten.

Zo kunnen ze nooit zeggen jemoet dit kopen anders mag je die niet kopen , dit is verboden .. ik zou dus zeker even contact opnemen met de vereniging daar
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

21-07-2005 01:48

Misschien leuk, wat dit betreft:
Ik kreeg pas mijn vergunning voor Leiden en omstreken binnen. Zonder Grote Vergunning. De hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken heeft zich van de NVVS gedistantieërd... Hoe kom ik nu aan een grote vergunning? Ik wil namelijk heel graag een weekje proberen een boerenkareper te vangen in het Zaanse, bijvoorbeeld...
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

21-07-2005 08:23

hallo,

aart, dit was in Hattem HSV HELPT ELKANDER ?!!?
Randy, ik werd gewoon de deur gewezen en ik wilde echt heel graag op dat water vissen ik heb dus toch die vergunning gekocht maar ik heb hem niet ingevuld er kom binnenkort wat franse visvrienden in nederland vissen dus dan hoeven die er geen een te kopen.

arjen, een groote vergunnig koop ik altijd gewoon bij een hengelsportzaak
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

21-07-2005 09:33

Dank je, dan ben ik eindelijk helemaal legaal.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

21-07-2005 10:00

Hmmm dit is al sinds jaar en dag niet anders geweest....

Ik heb hier nooit over geklaagd het hoort er gewoon bij...

Ikzelf heb 4 grote vergunningen...Mij is ooit uitgelegd dat je deze niet betaald (geloog hier zelf geen ene jota van maar goed) omdat hij gewoon bij het lidmaatschap zit van de desbetreffende visvereniging.

Ze hoeven hem niet af te geven maar je betaald hetzelfde bedrag. Tevens zijn er verschillende grote vergunningen. Ik heb voor de HSV in Meppel een andere als voor de HSV in Leerdam

Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

21-07-2005 10:26

Hoe kom ik nu aan een grote vergunning? Ik wil namelijk heel graag een weekje proberen een boerenkareper te vangen in het Zaanse, bijvoorbeeld[/quote]

Arjan Gewoon even bij het post kantoor halen

gr Gerrrit
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

21-07-2005 20:18

beste hans,
ik heb meer mensen gesproken zoals jou (met 4 groote vergunningen)
er zijn dus een heleboel hengelsportverenigingen die dat zo doen
maar de meeste waar ik lid van ben hoef ik alleen maar het lidmaatschap van die vereniging te hebben in cobinatie met gr. vergunning + sportvisakte maar als je die dus al hebt hoef je die niet nog een keer te kopen en geloof mij die prijzen schelen dan wel van elkaar.

ik denk dus dat je die gr. vergunning wel degelijk betaald !!!!!

gr barry
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-07-2005 22:53

Barry, ik naam aan dat je je andere Grote Vergunning met de gewone vergunning via de HSV in Apeldoorn hebt gehaald. Beide HSV -en zijn lid van de federatie Oost-Nederland en in de statuten van deze federatie staat dat je maar 1x de federatie/NVVS bijdrage hoeft te betalen evenzo 1x Grote Vergunning (en federatievergunning) nodig. Momentaal zijn de beroepskrachten op het federatiekantoor met vakantie, maar over drie weken kun je de federatie bellen (Ed Piek) en via hem regelen dat je van de HSV Helpt Elkander het teveel betaalde voor de federatie/NVVS afdracht + Grote vergunning weer terugkrijgt (dan moet je de Grote Vergunning in Hattem dus wel weet inleveren, maar je had er toch al een).

Voordat er meer hierover beginnen, bij de meeste federaties staat dit niet in hun statuten en moet je dus vaak, als je een vergunning van een andere HSV erbij aanschaft nogmaals de federatie/NVVS bijdrage en de Grote Vergunning betalen (de prijs zit em niet in de Grote Vergunning maar in de te betalen federatie/NVVS bijdrage).

Zodra de nieuwe Vispas een feit is (hopelijk per 1-1-2007) hoeft niemand meer dubbele (of nog vaker) afdrachten aan federaties/NVVS + dubbel )of nog vaker) voor de Grote Vergunning meer te betalen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-07-2005 22:58

Arjan, in de Zaanstreek geldt de vergunning van de Leidse niet en alleen een Grote Vergunning kopen is (normaal gesproken) niet mogelijk zonder dat je ook lid wordt van een andere HSV dan de Leidse. Blijft nog de vraag of het water waar jij wilt gaan vissen wel ingebracht is in de Grote Vergunning, zo niet dan moet je dus lid worden bij de HSV die van dat water (of wateren) de visrechten bezit.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

21-07-2005 23:10

Aart Lokhorst schreef:Arjan, in de Zaanstreek geldt de vergunning van de Leidse niet en alleen een Grote Vergunning kopen is (normaal gesproken) niet mogelijk zonder dat je ook lid wordt van een andere HSV dan de Leidse. Blijft nog de vraag of het water waar jij wilt gaan vissen wel ingebracht is in de Grote Vergunning, zo niet dan moet je dus lid worden bij de HSV die van dat water (of wateren) de visrechten bezit.


Op de site van de hengelsprtvereniging Zaanstreek zag ik dat veel van het water daar onder de grote vergunning valt. Het probleem is dat de hengelaarsbond Leiden en omstreken niet aangesloten is bij de NVVS, en dus ook geen grote vergunning meelevert bij de vergunning voor het Leidse water. Voor zover ik begreep is een grote vergunning, voor water dat erin opgenomen is, voldoende in combinatie met een akte. Klopt dit dan niet?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-07-2005 23:22

Jawel Arjan, maar Grote Vergunningen zijn niet los te koop. Normaliter alleen in combinatie met een HSV vergunning (voor alle HSV-en die wel bij een federatie/NVVS zijn aangesloten). Je zult dus een vergunning van de HSV uit de Zaanstreek moeten kopen en gewoonlijk zit daar dan ook de Grote Vergunning bij.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

22-07-2005 00:04

Ok, dan weet ik dat. Waarom kan het niet gewoon eenvoudig... De één heeft er vier, de ander moet de gekste dingen doen om eraan te komen. :-?
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

22-07-2005 08:46

dus aart als ik het goed begrijp heb ik helemaal geen papieren nodig van de hsv in hattem (helpt elkander) en heb ik daar nog steeds genoeg aan mijn papieren van hsv apeldoorn (tot ons genoegen) of heefd het alleen betrekking tot de groote vergunning

er is nog iets met het betreffende water je hebt daar een speciaale nachtvisvergunning die is alleen voor leden maar die kost vervolgens niks
als je die daar niet hebt ben je nog de klos.

en arjen je mag er wel een van mij hebben hoor !!!!

groetjes barry
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2005 19:37

Barry, het schijnt moeilijk te begrijpen te zijn... Als de HSV uit Hattem dat bewuste water in de federatie en Grote Vergunning heeft ingebracht heb je dus aan je vergunning uit Apeldoorn genoeg.
Maar kennelijk heeft de HSV uit Hattem dat water niet in de federatie en Grote Vergunning ingebracht (dat kun je lezen in de federatie- c.q. Grote Vergunning) en dan heb je wel een vergunning van de HSV uit Hattem nodig. En als die HSV een aparte nachtvispas voor dat water heeft ingesteld dan zal die pas wel alleen samen met de HSV vergunning te verkrijgen zijn en niet zonder die HSV vergunning.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

03-08-2005 10:39

Besten,

in het onderstaand schema staan de verschillende varianten van visrecht weergegeven:


Visrecht van een viswater is in bezit van/verhuurd aan:

 Particulier;

 Gemeente;

 Waterschap/Hoogheemraadschap;

 Recreatieschap, of;

 HSV.

In de meeste gevallen is een HSV de visrechthebbende, en dan zijn de volgende varianten mogelijk:

o HSV als enigste visrechthebbende op het water;

o Ook andere hsv’s middels machtiging;

o HSV is lid van een Hengelsportfederatie:

Als de visrechthebbende HSV is aangesloten bij een Federatie van de NVVS, dan zijn de volgende varianten mogelijk:

1. HSV heeft nog steeds als enigste het visrecht op het betreffende water (zoals de omkaderingen in bijvoorbeeld het POS boekje);

2. Enkele andere, maar niet alle hsv’s binnen de federatie hebben middels machtiging van de hurende hsv tevens het visrecht (zoals de omkaderingen in het POS boekje);

3. Alle andere hsv’s (binnen die federatie of binnen de POS) hebben het visrecht, dus de gehele Federatie;

4. Federatieve én Grote Vergunning (meestal wanneer de federatie de rechtstreekse huurder van het visrecht is) >alle hsv’s van alle federaties van heel Nederland hebben het visrecht, dus niet alleen de hsv’s die zijn aangesloten bij de betreffende (in geval van de wateren van de POS: Fed.Noordwest Nederland en Fed. Gooi en Eemland en vanaf 2006 ook de Fed. Randmeren federatie) Federatie.


Als je lid bent van een HSV die bij een NVVS Federatie is aangesloten, krijg je automatisch de Grote Vergunning....
(ja toch Aart??? :-) )
Met vriendelijke groet,
Robert.
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

06-08-2005 15:18

Nu we het toch over vergunningen hebben:(scheeld starten van een nieuwe threat)

Mij is ook niet alles duidelijk wat betreft de vergunningen. Ik heb bij de hengelsportwinkelier bij mij in Soest een setje vergunningen aangeschaft. De Grote Vergunning, die van de plaatselijke HSV, en de Sportvisakte.
Waar mag ik dan eigenlijk gaan vissen? In ieder geval in mijn eigen gemeente en regio. Maar als ik nou bijvoorbeeld dagje wilt vissen in Groningen of Maastricht, moet ik dan nog andere vergunningen kopen?
Je zou denken dat je met de Grote Vergunning in het ganze land mag vissen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2005 23:21

Ja Robert. Brian, dat alles kun je lezen in de aan jou verstrekte Grote Vergunning. Met de Grote Vergunning mag je in ca. 70% van alle openbare wateren vissen en die worden daarin allemaal genoemd. Vragen hierover op dit board heeft geen zin, zelf lezen wel :roll:
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

07-08-2005 17:13

ok, sorry dat ik het vraag hoor.
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

07-08-2005 18:12

Wat een flauwekul altijd met die stapels vergunningen. Zie al dat als je van Zeeland naar Groningen wilt rijden met de auto je 5 vergunningen nodig hebt voor de provincies die je betreedt...

Gewoon de sportvisakte duurder maken (een soort visbelasting :lol:
) en vanuit dat potje worden alle visverenigingen gesponsord (naar gelang grootte van het opp. water) door de overheid, zou een stuk eenvoudiger zijn.

En verder als je dat wilt eventueel 25 euro meer betalen voor het mogen vissen met 3 hengels. :)