weersinvloeden op het karpervissen


Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

04-06-2005 08:45

heren karpervissers wat is voor jullie nu het start zijn ten opzichten van de lucht druk om te gaan vissen bij welken waarden bedoel ik dan en welke weers verandering vinden jullie nu belangerijk van zw naar no of no naar zw enz enz dit zo ik wel eens willen weten hoe de vis daar nu daadwerkelijk op reageerd en wat dan het beste is om op in te spelen ik zelf ga altijd viisen op de kant waar de wind op staat te blazen zover ben ik al dat ik dat weet allen de rest weet ik niet veel van dus graag een serius antwoord


met vriendelijke groeten remon van dusschoten
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

04-06-2005 09:07

Wat mij altijd opvalt is dat er vaak een run komt net voor of net na een bui. Verder durf ik er niet veel over te zeggen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-06-2005 09:34

Remon, wat in de eerste plaats belangrijk is; ken je water.
Ik ken voorbeelden dat de vis met de wind meezwemd en dan totaal van delen van het grote(re) water verdwenen zijn.
Zo ook dat je vis met een bepaalde windrichting juist op die delen kunt vinden.

Luchtdruk; het is een tijdelijk ongemak voor de vis, vergeet niet dat de vis dagelijks vele verschillen in druk overbrugt hij is er op ingesteld.
De luchtdruk invloed is zeer tijdelijk en speelt alleen een (grotere) rol bij plotselinge weersomslagen.
Vlak voor en vlak na een onweersbui lijkt de vis los te komen en dan met name vlak na een onweersbui.

Windrichtingen; er zijn ongunstige winden maar wat van groter belang is de duur van een bepaalde windrichting.
Zuid West en de winden in de zuidelijke richtingen zijn gunstige winden.
Met name de oostelijke richtingen worden als ongunstig ervaren.
Maar ik heb goede vangsten gehad met een ongunstige windrichting, welliswaar stond die dan al enkele dagen in die richting.
Een ruimende wind naar het zuiden is gunstiger dan een krimpende wind naar het noorden.

Het vissen op de kant waar de wind op staat is goed, tenminste als je bedoeld dat je daar je aas neerlegt niet dat je er zelf zit en op afstand zit te vissen.
Lach niet ik ken voorbeelden genoeg van vissers die ervan overtuigd waren dat ze het goed deden.
Maar; er zal niet een maar zijn, zeker in het voorjaar of in de vroege ochtend is de kant waar de zon opstaat een betere keuze, als daar de wind ook toevallig op staat is dat meegenomen.

Weersomstandigheden om te gaan vissen, ik weet 1 ding zeker als je thuisblijft omdat het weer niet goed zou zijn volgens de geleerden vang je zeker niks.
Ik vis niet omdat het "weer" goed is, ik vis omdat ik wil vissen.
Soms is het onmogelijk of gevaarlijk zeker als je uit een boot vist dan blijf ik zeker thuis.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-06-2005 12:58

Weersomslag is niet altijd gunstig. Wat ik wel fijn vindt is nieuwe zw wind liefst beetje stevig met een lage druk gebied. Ik heb normaliter het liefst dat de wind warmer is dan het water. Juist dan ga ik graag in de wind zitten.
Na een periode erg zomers weer een omslag naar meer bewolking en regen heeft mij ook al eens goed vis opgeleverd. Na een regenbui komt er vaak meer zuurstof in het water waardoor vissen actiever worden, dit is niet verkeerd. In ondiep water heb ik een hekel aan hagelbuien, deze koelen het water extreem af, volgens mij krijgen de karpers er een behoorlijke shock van.
beetje bij beetje
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

04-06-2005 13:13

Net na een lange of flinke regensbui , of een stevige westen wind en dan tegen de kant vissen waar de wind op staat :wink:
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

04-06-2005 14:01

Ik heb een paar weken geleden, in een aqarium nog mogen zien hoe de vis zich gedroeg toen de luchtdruk kelderde.
De vis was heel onrustig, of dit nu voordelig is of niet, moet je niet aan mij vragen.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

04-06-2005 14:21

Lage drukgebeid, af en toe een flinke bui, afgewisseld met zon en een zuidwester. Hier heb ik de meeste resultaten mee behaald.

Heb ik een geluk dat ik vanaf morgen 5 daagies ga vissen en de weersvoorspelling goed is. :lol:
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

04-06-2005 14:29

Inderdeed de beste resultaten hebben wij ook met zuidwestenwind, af en toe een bui en geen extreme schommelingen. Laatst draaide de wind naar noord (altijd slecht hier) en prompt vingen we 2 dagen niks op een goed gevoerde superstek.


ps het plan was gisteravond, maar dat is zeker niks geworden met dat kl*te weer. Vanavond maar eens kijken. :cry:
Gebruikersavatar
Jan Ramp
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-03-2005 21:45
Locatie: Hoofddorp

04-06-2005 14:44

Ik heb afgelopen nacht wel gevist. Ik had ook grote verwachtingen na de enorme omweersbuien. Echter de aktie kwam pas rond 04:00 toen het weer al zo een 6 uur stabiel was. Misschien was de weersomschakeling iets te extreem?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

04-06-2005 14:50

Is dat de vis op je avater van vannacht?
Gebruikersavatar
Jan Ramp
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-03-2005 21:45
Locatie: Hoofddorp

04-06-2005 15:28

Nee, dat is twente kanaal 1996.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

04-06-2005 15:32

Oow, toch een mooie vis van 9 jaar geleden.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-06-2005 15:38

Late Reactie,

Douwe, een duidelijke ophelderende post.
Zeer zeker nuttige uitleg,

Groetjes,
Frank
Gebruikersavatar
Jan Ramp
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-03-2005 21:45
Locatie: Hoofddorp

04-06-2005 15:47

Denny Verdoold schreef:Oow, toch een mooie vis van 9 jaar geleden.


[offtopic]
Herstel, ff opgezocht was in 1993. 30 pond en 200 gram.
Thx anyway!
[/offtopic]
Lesley Ophuysen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-05-2004 22:46
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

04-06-2005 16:44

Beste Jan,

Heb je vannacht toevallig in het haarlemmermeersebos gezeten.

Ik heb gisteren sinds 10 jaar weer eens een nachtje in het bos gepakt en
zelfs met de extreme weerveranderingen heb ik van 5 ffluiter mogen genieten en m'n maat had er 4. (dat lijkt mij toch geen verkeerde nacht.

Het begon om 21.00 uur tot 's morgens een uur of 6.

Mijn ervaring door de regel heen is ook dat er zeker na een fikse regen en/of onweersbui erg goed wordt gevangen. Heb wel een gelezen dat er na een regen bui in de top laag van het water het zuurstof percentage met zo'n 15 procent toeneemt. Is er misschien iemand die zich hier in verder heeft verdiept??

Met vriendelijke groet,

Niels Schelvis.
Gebruikersavatar
Jan Ramp
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-03-2005 21:45
Locatie: Hoofddorp

04-06-2005 17:53

@ Niels,

Zat inderdaad in het bos. Kwam jij niet om een uur of twee bij ons kijken?

Greetz,
Jan
Gebruikersavatar
chris koekoek
Berichten: 146
Lid geworden op: 12-12-2004 18:32
Contacteer:

04-06-2005 19:45

Het weer is idd een van de factoren die ikzelf zeer belangrijk vind.
Het liefste zw wind kracht 3-4!
Wat wolkjes aan de lucht,en idd een opkomende onweersbui brengt vis aan de kant!

Ik vis liever niet met oostenlijke wind en geen windkracht!

En ze zeggen in de handel,vrouwen bloot handel dood!
Geldt misschien ook wel voor de visserij!! :D
Kom eens kijken bij ons op de site!!
http://www.wf-baits.nl
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

04-06-2005 19:48

He Chris, over dat laatste is nagedacht, hahahahaha. :D :P :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-06-2005 20:11

chris koekoek schreef:En ze zeggen in de handel,vrouwen bloot handel dood!
Geldt misschien ook wel voor de visserij!! :D

Wij zeggen in de bloemenhandel nog netjes ;
Vrouwen bloot, handel in de goot !


Overigens heb ik zelf een voorkeur voor droog weer, word m'n zooi tenminste niet allemaal nat, stinkend, zwaar en vies 8) . Zou op zich niet erg zijn als je dan vangt, heb echter zelf niet de indruk dat veel wind en regen op "mijn" wateren meer vis oplevert.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

05-06-2005 09:24

Zucht, met 8 stokken een totaal van 1 vissen op de kant. Een heerlijk windje tegen het riet en wolkjes aan de lucht mochten niet genoeg zijn voor een mooie vangst.

Weekeinde weer om, op naar de volgende.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

05-06-2005 15:17

Mja.

Het blijft gissen met dat vissen.

Het geen wat ik denk dat klopt is met die wind op de kant .
Maar volgens mij ligt dit ook aan welk jaargetijden.
Als het water koud is en de lucht warmer zodat de bovenlaag water die tegen de kant wordt geblazen zorgen voor op die plek een warmere onderstroming ,dan denk ik dat dit goed is voor het aasgedrag van de karper aldaar.

Maar is het water nou nog warmer dan de lucht dan werkt dit denk ik niet altijd.

Wel in de zomer denk ik dat het een lekkere afkoeling is.
Maar niet in de winter omdat het dan denk ik zelfs voor vissen onbehagelijk wordt.

Dit heb ik nergens uit de boeken ofzo.
Het is puur een gedachte gang die ik zelf er over heb ,en met me vissen in overweging breng met me stek keuze.

Verder op het kanaal kon ik bijna de klok er op gelijk zetten dat na een heftig onweersbuitje zomers er gelijk een van de hengels ging lopen.
Heeft op die momenten al veel vis opgeleverd.

Wat me nog meer opvalt is dat de vis bijna altijd komt als je net je eten klaar heb,koffie zit te dringen, je een telefoon aan je oor hebt of met je leuter in je hand staat.

Maar dat is off topic.

Vang ze allemaal..en wie weet hebje wat aan me relaas.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

05-06-2005 16:07

Helemaal eens met Marcel wat Windrichting betreft .

Watertempratuur speelt ook een belangrijke rol bij mij als dat maar constant blijft.

Ruud
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

05-06-2005 17:05

na een heel weekeind op de zevenhuizenplas (of iets in die buurt) : resultaat 0

Ze zaten er wel, genoeg gezien , maar geen een kunnen landen.

Binnen kort maar weer proberen..
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

05-06-2005 21:37

Wat me nog meer opvalt is dat de vis bijna altijd komt als je net je eten klaar heb,koffie zit te dringen, je een telefoon aan je oor hebt of met je leuter in je hand staat.


Klopt ook helemaal, al is het offtopic. :lol:
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

06-06-2005 07:28

wat marcel zegt over de windt daar zit wel wat in heb zaterdag en zondag middag gevist de windt stont al 3 dagen op die oever te blazen resultaat 1 vis terwijl ze aan de overkant leuk aan het vangen waren hoe kan dat dan watertemperatuur 17 graden windkracht 3 uit west kant dit leek mij toch gunstig of heb ik iets over het hooft gezien



groeten remon
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen