Haakmaat (zie rigperikelen)


Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

06-06-2005 16:31

Hallo!

Op het moment vis ik geregeld met haakmaat 6 Incizors van Gardner
echt een goede haak en dat zo een haak beter gevuld met vlees is een feit! Verders vis ik met diverse haken (ook kortstelig) van Kensaki is echt een aanrader (dit even terzijde)

Longshank en natuurkunde tja dat is eigenlijk wel een leuke issue..laten we wel wezen. Ik ben ook een verwoed gebruiker van de longshank en vind ze geweldig(i.c.m. d-rig)!

Mijn visie:

Longshank tijdens de dril (vis met lood van 4oz) de haak gaat wrikken. Als dat gebeurd gaat hij er toch alleen maar dieper in (omdat de haakmaat klein is)? Hierdoor komt het zgn hefboom effect in werking. Losschieten doet hij, naar mijn mening, op zo een moment uiterst zelden

Maar voor de tegenstanders wil ik jullie deze niet onthouden:

Het vreemde is dan de zgn piggy bent hooks (ja de bekken verbouwers) waarom haken deze dan zo verschrikkelijk goed? Ze hebben immers een immens lange steel (nu is het wel een gezette haak maar goed toch)....

Graag laat ik me voorlichten door de natuurkundigen die dit forum rijk zijn :)

Ow voor ik het vergeet ik probeer hier niemand zijn vraag of wat dan ook te onderbouwen. Het leek mij gewoon wel een leuk item om eens over door te bomen...Ik hoor het graag ow voor ik het vergeet ik reageer alleen op normale en goed onderbouwde posts.

Grtz
HnZ
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2005 16:48

Is al gedaan.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=hefboom

Uiteindelijk gaat het om de krachten die je zelf uitoefent. Met de dril iets minder kracht compenseert dat beetje extra hefboom al snel.

Dus onderschrijf ik Klaas zijn opmerking dat het grotendeels napraterij is wel een beetje. Als je over de nadelen zo een punt maakt, doe dan eens wat eenvoudige sommetjes. Zeker als je het hefboomprincipe beweert te kennen.

Overigens is de Warwick Incizor een semi long shank.

Groet, Kees

Ps. Overigens beken ik direct dat van mijn kant een denkfout zat in het voorbeeld met de hengel. Terecht door Bas opgemerkt. De kracht op de haak is dus veel minder groot dan ik in mijn eerste betoog aangaf.
berry boonstoppel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-01-2005 08:21

06-06-2005 17:39

euhhhhhhhh
Hallo allemaal
Ik durf ut bijna niet te zeggen maar ik vis al tijden met haak grote 1 en 2.
Van naapen is hier dus geen sprake,als ik deze topic lees tenminste.
Gebruik nu van van fox serie 1 nr ..........nr1 nr2,nummer 4 zelden.
Als aas 1 tot 4 boilies 20-25mm,..partikels 1 tot 4 hairs tot 5 cm lang.

groetjezz :o
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

06-06-2005 19:37

Beste Berry,

Vis je dan met 1-4 20-25 mm boillies op je hair?

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-06-2005 20:19

LS prikt sneller en beter. Je zelfde natuurkunde laat zien waarom. Zeker op afstand, waar je zelf bijna geen invloed meer hebt op de inhaking kan dat handig zijn.


Die 20 procent meer vangen, waar baseer je dat op?


tellen

Napraterij? Ergens bovenin dit topic wordt al aangegeven dat dit geen nieuwe informatie is. Waarom ben je toen niet al afgehaakt?

Soms zo heel soms kan je je niet inhouden.


In 6/7 jaar vissen nooit een probleem gehad met longshanks? Nooit een losschieter gehad in 6/7 jaar? Heb je wel gevist of vind je losschieters gewoon geen probleem?


Sinds ik ls's vis minder dan 10%. Er voor waren momenten dat het zwaar tobben was. 1 0p 5 deed mee.

Kortom, dit is een weinig nuttige bijdrage Klaas, deze kunnen we echt missen als kiespijn.


Wat wel en niet nuttig is zal wel. Praten vanuit ervaring heb je meer aan. Maar je tobt maar een end in de ruimte.


MVG

Klaas
berry boonstoppel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-01-2005 08:21

07-06-2005 05:58

Kenneth Pepels schreef:Beste Berry,

Vis je dan met 1-4 20-25 mm boillies op je hair?

Groetjes Kenneth




hallo kenneth.
Inderdaad vis ik met 1 tot 4 boilies op de hair,meestal 3.
En ik vang 100% meer dan iemand die niet vist. :wink:

groetjezzzzzzzzz
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

07-06-2005 08:44

Hallo Kees

thanks voor je reactie! En dit is idd een semi longshank ik zag het gisterenavond toen ik een onderlijn zat knopen aan de waterkant :)
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

07-06-2005 09:45

@Klaas:

Ten eerste ben ik het er 100% mee eens dat een longshank beter inhaakt (prikt) dan wat dan ook. Het probleem begint m.i. wanneer na die goede inhaking aan de lange steel bij een wegzwemmende vis naar “achteren” wordt getrokken. De haak gaat als hij op de juiste plek zit (midden onderlip) dan scharnieren op de steel, ter hoogte van de haakpunt. De kracht die je dan uitvoert op de haak zorgt dan niet meer dat de punt verder in het vlees dringt maar eerder dat de haakpunt in de richting van de bocht wil gaan. Ideaal? Ik denk daar anders over.


Meer praten uit eigen ervaring? Hier even een niet overdreven en waarheidsgetrouw betoog.
Enkele jaren terug op het kempisch. Blind vertrouwen had ik in de haken. Viste toen gemiddeld ca. 70 – 90 uur voor een run (niet op de bekende stukken overigens). Eerste 3 runs op de haken (dezelfde gamakatsu LS trouwens), alle 3 los! Eerder op ca. 25 – 30 runs 2 keer een losser gehad daar, waarvan 1 x na vastzwemmen. Met een hamer heb ik de haken kapot geslagen thuis, dat kan ik je wel melden.

In tegenstelling tot wat je zou denken heb ik geen kritiek op wat je schrijft (alleen een duidelijk andere mening) maar wel op de manier waarop jij je posts schrijft. Ik proef daarbij duidelijk een arrogantie als in het boek van de Baets. Ondanks dat dat boek barstens vol staat met heel goede informatie wordt ik toch ook ff behoorlijk ziek van de arrogantie die Luc daarin tentoon spreidt. Bij jou ervaar ik dus hetzelfde fenomeen, alleen ontbreekt in mijn bescheiden ogen dan die goede informatie (in ieder geval in dit topic maar ik he dat vaker van je gezien).

Maar goed, wat mij betreft genoeg geluld hierover en 'no hard feelings'. Ik laat het verder hierbij.

Groeten,

Marcel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-06-2005 15:39

Da's waarom ik de bek ff niet kon houden Marcel

Teveel wordt maar wat nageluld. Nee noem geen namen.

Gewoon uit ervaring schrijven, laat iemand het er niet meeeens zijn nou en.

Ook ik heb me van de winter laten verleiden door de favourite rig van ...

Gadverdegadverdegadver wat een drama. Vergelijk het met je KK. Was ik maar nooit aan dat klote tube en dat stomen begonnen.

Gewoon weer terug naar af. LS 12 cm ongeveer amnesia, gewoon lusje warteltje klaar. Zo tijdens een bakje tegen Jacco: goh mijn ervaringen met al die meuk zijn niet best, zeker niet als je ook nog eens gaat afstrippen. Dat waren er dus 2 met dezelfde mening.

Zal dat representatief zijn? Nee. Misschien samne 10 aanbeten en 6 kwijt, maar voor mij meer dan genoeg...

MVG

Klaas
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

09-06-2005 07:46

Klaas,

Heb je jouw haken ook wel eens gevist met soepele gevlochten onderlijn? Kan misschien zijn dat omdat je stug materiaal gebruikt alleen deze haak geschikt is omdat deze eerder zal prikken. Heb je die andere haken ook getest met soepele onderlijn of ook stug?

Ramon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-06-2005 08:14

Ja Ramon,

Tot 1998 of zo altijd. Stugste was nylon.

Dit jaar aan het knoeien geweest met die "moderne" lijnen. Helaas zonder suc6. Verre van.

Enige waar ik over te spreken ben is jelly wire. cm of 20. Maatje 8 ls korda. tijgernootje. heel klein stukje siliconen op de steel en de hair afstrippen, zeg maar soepel.

MVG

Klaas