Weerhaakloos vissen of toch niet ????


Weerhaakloos

pro
38
48%
contra
29
36%
nog nooit over nagedacht
13
16%
 
Totaal aantal stemmen: 80
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

18-05-2005 22:54

Hoi medeboarders,

Graag had ik eens jullie meningen gehoord omtrent het gebruik van haken, met name het weerhaakloos vissen of niet.

Ik heb nu reeds een paar maal weerhaakloos gevist (dus geen platgeknepen weerhaak) en heb in feite maar weinig verschil ondervonden. Wat wel het grote verschil uitmaakte was het onthaken !!!
Ik gebruikte de wide gape van Korda maatje 8 en moet zeggen vond dit grandioos.
Denk zelf van meer en meer over te stappen naar het vissen zonder weerhaak en dit in belang van de vissen.

Heb er hier maar onmiddellijk een poll aan verbonden, zo kan ik de verschillende meningen makkelijker volgen.
Aarzel echter niet jullie commentaar hier neer te pennen zowel pro of contra.

Met dank voor de medewerking.

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

18-05-2005 23:29

Hoi frank.

Ik heb niets ingevoert want ik gebruik ze wel en niet.
Ik ben een type dat ik nergens echt over wil oordelen voor ik het zelf geprobeerdt heb.

Nu ben ik op een frans water geweest en vandaar dat ik toen in aanraking kwam met weerhaakloos vissen.
Dus ben ik het ook in nederland gaan uitvoeren.

Nu moet ik zeggen dat ik op de meeste wateren onder de kant vis.
En daar heb ik helemaal geen verschil gemerkt met weerhaakloos of met weerhaak.
Dus ik ben overgestapt op volledig weerhaakloos vissen.
Tot ik op een favoriet water zat te vissen z,n 110 meter uit de kant.
De vis was goed los...een top dag met run op run...
En losser op losser.
Ik verschillende rig,s geprobeert.
Ging al denken dat die bekken erg zacht zouden zijn.
Op een gegeven moment doe ik er weer een haak aan met weerhaak.
Daarna nog 5 runs gehad en allemaal binnen gehaald.
Gewoon allemaal goed gehaakt en bij die vissen was de bek helemaal niet zacht.

Dus ik ben voor me zelf tot de conclussie korter dan 70 meter uit de kant...weerhaakloos.
Verder de kant uit ...weerhaak er weer aan.

Mischien merk je zelf ook die verschillen nog wel eens.
Ik heb ook vissers gesproken die zonder moeite vissen van 150 meter en verder zonder weerkhaak binnen haalden.
Dus het is voor ieder persoonlijk denk ik.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

18-05-2005 23:32

Ik ben sinds kort ook pro. Ik heb er vroeger eigenlijk nooit over nagedacht, maar sinds ik nu een tijdje weerhaakloos vis wil ik nooit meer terug naar haken met weerhaak. Ik gebruik nu steeds de Fox Serie 1B maatje 6 en heb hier nog geen problemen mee gehad. Als je tijdens de dril de druk constant houdt dan gebeurt er vrijwel nooit wat. En dan het onthaken, dat is echt een droom zo makkelijk, de haak is er zelfs al vaak uit alleen maar doordat de lijn slap gaat als je de vis geschept hebt.

Verder viel het me op dat als een karper zich eens een keer vast zwemt in een obstakel en je gaat vervolgens met je bootje er naartoe om het geheel los te maken, de karper altijd al lang verdwenen is, hij kan zichzelf zo los krijgen, dus het is heel erg visvriendelijk. Het is naar mijn idee nog veel visvriendelijker dan alle safety systemen. Het beste is natuurlijk een safety systeem en weerhaakloos vissen te gelijk.

En ja dan is er natuurlijk nog die ene losschieter. Meteen ga je twijfelen of het niet door het ontbreken van de weerhaak komt. Misschien wel, maar zeg nou zelf, met weerhaak heb je toch ook wel eens een losschieter. Heb je echter af en toe een losschieter of zelfs even een periode wat vaker, stop dan niet met weerhaakloos vissen, want ik heb het idee dat veel mensen dit doen. Vis er eens langer mee door, minimaal 1 seizoen en gegarandeert dat je erna niet meer terug wilt. Want als je maar de druk erop houdt tijdens de dril (wat een leuke sport is bij een flinke run naar jou toe!) dan kan er bijna niets gebeuren. En al kost het je misschien dan 1 vis per jaar (wat ik niet denk) dan weegt dit niet op tegen alle voordelen als visvriendelijkheid en makkelijke onthaking. Bovendien levert het je zelf ook nog wat op als je die haak eens diep in je eigen vinger hebt zitten, je draait hem er zo weer uit.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

18-05-2005 23:45

@ Marcel,

Wij visten weerhaakloos zeker méér dan 70 meter uit de kant en hadden geen last van losschieters, moet wel zeggen de bekken waren hard.

Hebben geen enkele losschieter gehad, ola 'k zou liegen ene maar dat was van een terugzwemmer en die kan je in feite evengoed hebben zelfs al vis je met weerhaak.

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

18-05-2005 23:47

je lijn mag al eens slap hangen zelle
Het gewicht van je lood is al genoeg om die haak onder spanning te houden.
Van die verre afstanden dat kan kloppen, al heb ik er nog geen miserie mee gehad.
Peins dat ondiep water ( - 1m )ook slechter is dan diep water, ben van mening dat je in ondiep water vlugger slappe draad kunt krijgen tijdens ne dril dan bij diep water, en lengte van je rig ook, hoe langer hoe slechter.

grtz peeke
Greets Gino
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

19-05-2005 00:04

Frank zoals ik al schreef.

Het zijn mijn persoonlijke bevindingen waar ik me visserij op afstem.
Ik heb hier wel verschil gemerkt en doe daarom de ding zoals ik aanvoel dat ik het goed doe.

Ik ken ook meerdere mensen die op lange afstand gewoon vissen zonderweerhaak...alleen ik heb daar dus me vertrouwen niet meer in.
En als je geen vertrouwen in je systeem en je visserrij hebt moet je volgens mij changen.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-05-2005 00:07

Heren,
wat is de definitie van lange afstand ? bij mij is dit in ieder geval verder dan 70 en ook verder dan 110 meter :D Als ik op grotere afstanden vis heb ik uit ervaring bemerkt dat ik beter toch voor een weerhaak kan gaan, kreeg teveel lossers, deze verdwenen op het moment dat ik de weerhaak weer ging toepassen. Als je weerhaak loos vist zul je in ieder geval de spanning op de lijn moeten houden, bij grotere afstanden is het nagenoeg ondoenlijk om deze druk continu te houden.

Op de kortere afstanden prefereer ik een platgeknepen weerhaak.

mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 19-05-2005 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

19-05-2005 00:11

Ik denk dat deze discussie al meerder malen op dit board al is gevoerd en meestal is de uitkomst dat de gulden middenweg misschien wel het beste is. Het belangrijkste nadeel dat tot dusverre in deze discussie nog niet is opgevoerd, is namelijk dat een weerhaakloze haak meer zou schuiven en wrikken en daardoor de karperbek zou beschadigen (zelf nooit echt gemerkt). Daarom zou een microbarb of platgeknepen weerhaak de beste oplossing zijn. Ik heb beide manieren veelvuldig gebruikt en gebruik het nog steeds. Kan niet echt verschil vinden, maar om het zekere voor het onzekere te nemen gebruik ik gewoon haken met een microbarb die niet te vast gaat zitten.

grs,

Jordi
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

19-05-2005 01:11

ik gebruik liever met weerhaak
vooral nu met pennen
ik voel dan steeds die lijn langs die vinnen gaan en ff de spanning die dan 2 tellen wegvalt
mij toch te link dat die haak dan net ff los zou komen
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-05-2005 09:07

weerhaakloos gewoon. Kwestie van lijn strak houden en niks aan het handje.
Probeer zelf maar eens een haak + weerhaak uit je eigen hand of dergelijke te halen, is bepaald niet makkelijk een aangenaam.

En ik kan erover meepraten :)
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

19-05-2005 09:18

Stefan van der Graaf schreef:weerhaakloos gewoon. Kwestie van lijn strak houden en niks aan het handje.
Probeer zelf maar eens een haak + weerhaak uit je eigen hand of dergelijke te halen, is bepaald niet makkelijk een aangenaam.

En ik kan erover meepraten :)

maar als je t zo gaat bekijken dan ben je met vissen zowiezo al niet goed bezig
als ik een haak in me vinger krijg doet dat verrot veel pijn
die vis dus ook?
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

19-05-2005 09:21

Altijd en overal weerhaakloos:
vliegvissen op forel op een droomstek in een rivier, jerken in de winter op snoek, verticalen op snoekbaars of pennen op karper, ik vis altijd en overal weerhaakloos. Dit betekent meestal met platgeknepen weerhaken.

Missers, niet meer dan anders. Plezierig onthaken: enorm!
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-05-2005 13:07

Altijd Weerhaakloos,

Statisch en met de Pen,
Vooral het onthaken is ZEKER plezierig, De haak valt er soms vanzelf al uit.



Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-05-2005 14:27

marcel bertens schreef:maar als je t zo gaat bekijken dan ben je met vissen zowiezo al niet goed bezig
als ik een haak in me vinger krijg doet dat verrot veel pijn
die vis dus ook?


1. Zonder weerhaak zal het zeker minder pijn doen met het eruit trekken
2. Zonder weerhaak blijf je op vissen vissen ipv op papegaaien.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

19-05-2005 14:43

Ik vis sinds kort ook weerhaakloos, ik heb er heel lang tegenop gezien ivm losschieters en dergelijke. Maar ik heb er tot nu toe 10 vissen op gehaakt en ook allemaal binnengehaald. Je hebt ook nog het voordeel dat de vis heel makkelijk te onthaken is.

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

19-05-2005 17:17

ik knijp altijd mijn weerhaken plat, behalve tegen wier, als de vis daarinduikt en hij brengt de onderlijn van zijn spanning werkt hij hem er zo uit, dat moet niet natuurlijk :wink: maar dit alleen bij wier.
en altijd microbarbs bij wier en kleine haken overal.

groeten,

JP
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

19-05-2005 17:39

Even een vraagje gerelateerd aan dit onderwerp:

ik zie heel veel mensen antwoorden: alleen maar weerhaakloos en dat vind ik zelf een prettige ontwikkeling, mijn vraag nu alleen is: welke haken gebruiken jullie dan, want ik vind persoonlijk dat je best beperkt bent in het assortiment van haken dat je weerhaakloos kunt kopen... Of knijpen jullie gewoon de weerhaak plat?

Jordi
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

19-05-2005 19:19

Pro. Maar dan wel platgeknepen weerhaakjes.

Ik vis hier sinds een tijd weer mee (was een tijdje, eigenlijk om géén reden, gestopt.. Telkens geen tangetje mee aan de waterkant enzo).

Laatst nog een, vooral voor de kant, heftige dril gehad.. Nou, niks geen probleempjes hoor. Juist niet, want bij het onthaken: een paar seconde en de haak komt soepeltejs, zonder de wond groter te maken, uit de karperbek. Voor mij alleen nog maar platgeknepen weerhaakjes.

Ik heb ook haken die totaal geen weerhaken bevatten, maar dit zijn al best oude van een type die ik niet meer gebruik. En het type wat ik nu gebruik, heeft (voorzover ik weet) geen weerhaakloze varianten. Dusja, dan maar platknijpen :). Stiekem heb ik ook het idee dat dit beter is, dan is er toch een 'vriendelijk' obstakeltje, waardoor de haak misschien toch iets beter blijft zitten, zonder dat dit slecht is voor de karper en zijn bek.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

19-05-2005 22:52

Mannen,

Ik vis al sinds 1997 (nu dus al ruim 8 jaar!) met een platgeknepen/afgebroken weerhaak. Ik kan jullie vertellen dat ik honderden runs heb gehad en honderden vissen heb gedrild en gevangen en ik louter voordelen heb ervaren. Ik viste en drilde onder allerlei omstandigheden: op 160 meter afstand, uiteraard ook dichterbij, tussen de planten, met de pen. Ook de runs die 's nachts kwamen zette ik niet minder vaak om in een gevangen karper. Ik ving kleine wilde karpers tot zware, log vechtende karpers. Mijn lijn was praktisch altijd van nylon met 10 tot 18% rek, mijn vastlood meestal 120 gram.
Wat ik er nog over kwijt wil: Knijp van je favoriete haak de weerhaak plat ipv een weerhaakloze haak te kopen die je eigenlijk niet wilt.

Gr,

Frank Huisman
Michael Vorstenbosch
Berichten: 40
Lid geworden op: 19-05-2005 12:59
Locatie: Den Bosch

21-05-2005 11:48

Stefan van der Graaf schreef:weerhaakloos gewoon. Kwestie van lijn strak houden en niks aan het handje.
Probeer zelf maar eens een haak + weerhaak uit je eigen hand of dergelijke te halen, is bepaald niet makkelijk een aangenaam.

En ik kan erover meepraten :)


dat is zeker niet makkelijk daar kan ik ook over meepraten

ik heb alleen nog nooit weerhaakloos gevist dus daar kan ik niet over meepraten

maar alles is te proberen he
Do you want that fish?

Yahhhh Starbaits jaaaaaaah
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

21-05-2005 13:00

Denk dat als het gaat om beschadigingen etc de manier waarop je drilt uiteindelijk belangrijker is dan de haak. Neemt neit weg dat weerhaakloos uiteraard altijd weer beter is.
Echter vis zelf bijna allen drijvend en met de pen vrijwel altijd tussen of vlakbij de planten. Dan toch liever een weerhaak want contstant strak houden lukt misschien dan simpelweg niet en ik heb geen lood om het alsnog strak te houden zoals met het statisch vissen.


Richard
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

21-05-2005 20:48

Dit zijn misschien best wel interessante gegevens voor de fabrikanten van haken. Ik bedoel veruit de meeste haken worden toch nog geleverd met weerhaak. Echter wat ik hier zo lees zo het logischer zijn als er veel meer weerhaakloos geleverd zou worden, misschien best wel een interessante boodschap voor mensen als een Piet Vogel en co.

Scheelt ons misschien weer een hoop geknijp en gevijl :D

grs,

Jordi
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

21-05-2005 22:01

[quote="Stefan van der Graaf"][quote="marcel bertens"]
2. Zonder weerhaak blijf je op vissen vissen ipv op papegaaien.[/quote]

papegaaienbekken heeft niks te maken met weerhaak of niet het zegt meer over de drilstijl van de visser!

ikzelf ben van mening dat een weerhaak juist beter is voor de vis..
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

22-05-2005 00:03

leg uit mark?
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

22-05-2005 09:13

Vis altijd met weerhaak, heb er nog nooit aan gedacht om zonder weerhaak te vissen.. Maar denk eigenlijk niet dat het voor de vis echt zo veel uitmaakt