veel bloed


Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

16-05-2005 20:58

hallo,

ik heb vandaag weer even een sessie gemaakt op het water dat ik dit jaar wil gaan aanpakken en ik en mijn vismaat hadden 2 karpers, wat mij echter opviel was dat deze karpers bloeden rondom de haakwond, wat ik hier nog nooit heb meegemaakt, dit vond ik dus een beetje vreemd. overigens waren de bekken niet uitgescheurd en zat de haak mooi in de onderlip.

nou vroeg ik mij dus af, kan dit gebeuren door een plotselinge verandering in bijvoorbeeld de watertemperatuur of iets dergelijks?
of kan het zijn dat de karpers gewoon een zwakkere bek hadden dan de andere karpers die ik hier heb gevangen?

Mvgr Richard.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

17-05-2005 08:39

Richard,

Bloeden kan altijd gebeuren, je maakt toch een wond in de vis zijn bek. en dat zou echt niet aan de water temperatuur liggen.

mvg Patrick
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

17-05-2005 12:49

bij mij gebeurd het wel vaker hoor dat de karper bloed op het plekje waar de haak heb gezeten maar dat lijkt me niet meer dan normaal1


mvg patrick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2005 14:11

Richard je zult bij jezelf vast wel een hebben meegemaakt dat je een wondje had wat nauwelijks bloedde terwijl een andere keer het wel leek of je geslacht werd.
De reden; het is maar net of je iets raakt of niet, simpel is het of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

17-05-2005 22:26

een flesje klin-ik is ook altijd makkelijk om bij je te hebben en over verkrijgbaar. Het verzorgt de gevangen vis voor het terugzetten!! Het is een gemakkelijk aan te brengen jodiumachtige vloeistof voor het behandelen van haak- en andere wondjes. Klin-ik bevordert en versnelt het herstel van de vis.

vangse vgr jaimy dijkhuizen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-05-2005 23:15

jaimy dijkhuizen schreef:een flesje klin-ik is ook altijd makkelijk om bij je te hebben en over verkrijgbaar. Het verzorgt de gevangen vis voor het terugzetten!! Het is een gemakkelijk aan te brengen jodiumachtige vloeistof voor het behandelen van haak- en andere wondjes. Klin-ik bevordert en versnelt het herstel van de vis.

vangse vgr jaimy dijkhuizen

Dat is nou een product wat in mijn ogen met alle goede bedoelingen (hoewel comercieel??) geproduceerd is, maar in mijn ogen niet werkt.
Doe maar eens wat jodium op je vinger en stopt deze daarna in een teil met stilstaand water (hoeft nog niet eens te stromen) en de jodium zal toch oplossen in het water.
Vraagje..waarom en hoe zal dit een karper kunnen helpen die toch echt in water rondzwemt?? :roll:
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

18-05-2005 02:00

Beste Hans

Ik heb de gebruiksaanwijzing ook gelezen van mijn flesje klin-ik er staat ook in dat je de vis na het behandelen 10 sec uit het water moet laten zodat de vloeistof kan penetreren jawel penetreren 8) in de wond.
Het zou de wond beter herstellen en de parasieten kunnen er nu niet zo snel bijkomen, ik denk zelf zo goedgelovig als ik ben dat als meer mensen het zouden gebruiken er minder karpers zouden zijn met een bek die bijna niet meer kan sluiten door het wilde vlees !!
Mocht het niet werken voor mijn gevoel heb ik er dan toch alles aan gedaan, om het genezingsproces te versnellen.
En voor die 5,5 € kan je het niet laten .......toch ??
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-05-2005 09:46

Hallo Ruud,
Nou ben ik zelf ook best goedgelovig, edoch ik denk niet dat dit kan werken, edoch again....als jij er een goed gevoel aan over houd als je het spul gebruikt moet je het zeker niet laten. Zelf heb ik zoiets van als er op een water vissen rondzwemmen die zijn bek niet meer kunnen sluiten door het wilde vlees er iets anders grondig mis is...en tja dan vis ik liever in zijn geheel niet op zo'n water en zoek ik wel wat anders op...maar ja dat is weer een andere disscusie.
OOk voor anderen even het volgende:
Als we vissen veroorzaken we nu eenmaal een klein wondje, het is niet anders...soms bloed dit wat in mijn ogen nog geen ramp hoeft te zijn.

Wat meer helpt om dit te voorkomen is het platknijpen van en weerhaak of weerhaakloos vissen, kleine haken gebruiken en een goede combinatie gebruiken van haak en nylon/gevlochten lijn...en geen foute combinaties gebruiken door haken te nemen die gaan snijden in combi met gevlochten lijnen en zware hengels.
Piet Vogel heeft hier een goed artikel over geschreven (vissen bij obstakels) wat ook op deze site te lezen is.
Ook op de site van PB products bij hoofdstuk haken kun je evt nalezen welke haken in welke situatie valt te gebruiken En vooral welke haken in combi met een gevlochten lijn en obstakels en drilsitiaties absoluut foute combinaties zijn....eigenlijk zou dit verplichte leeskost moeten zijn voor elke karperaar ter voorkoming van frommelmondjes..want er gaat op dit punt nog veel te veel mis mijn inziens :cry:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2005 10:54

Ik ben dan ook van mening dat er aan ieder water een jodium-hechtstation moet worden opgericht.
De karper kan na de paai met zijn/haar paaiwonden daar een poosje vertoeven.

Indien men ervan uit gaat dat een karper in zijn bek een zeer grote hoeveelheid smaakknopjes heeft kun je ook ongeveer nagaan hoelang hij niks meer zal kunnen onderscheiden door de smaak van die onnodige troep.
Wil je het zelf ondervinden, ik zou zeggen smeer de binnenkant van je mond eens onder met dat spul, veel succes.

Als je de karper werkelijk een plezier wilt doen, vis er dan niet op.
Kun je dat niet opbrengen doe hem dan een volgend plezier en laat die onnodige handeling met dat klinic.
Een eventuele ontsteking proberen te voorkomen met klinic is zo wie zo al zinloos, het zal dan ontsmetten maar houdt een bacterie echt niet buiten de wond.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-05-2005 20:04

Douwe Bijlsma schreef:Ik ben dan ook van mening dat er aan ieder water een jodium-hechtstation moet worden opgericht.
De karper kan na de paai met zijn/haar paaiwonden daar een poosje vertoeven.

Indien men ervan uit gaat dat een karper in zijn bek een zeer grote hoeveelheid smaakknopjes heeft kun je ook ongeveer nagaan hoelang hij niks meer zal kunnen onderscheiden door de smaak van die onnodige troep.
Wil je het zelf ondervinden, ik zou zeggen smeer de binnenkant van je mond eens onder met dat spul, veel succes.

Als je de karper werkelijk een plezier wilt doen, vis er dan niet op.
Kun je dat niet opbrengen doe hem dan een volgend plezier en laat die onnodige handeling met dat klinic.
Een eventuele ontsteking proberen te voorkomen met klinic is zo wie zo al zinloos, het zal dan ontsmetten maar houdt een bacterie echt niet buiten de wond.

Nou nou..en dan probeerde ik nog een beetje diplomatiek te zijn :D
Maar zo is het maar net :wink:
HB
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

25-05-2005 00:04

Een dergelijk middel wordt ook gebruikt in het Koi-gebeuren.
Hier staat er in de bijsluiter dat je het spul absoluut buiten bereik van de kieuwen moet houden.
Door het in de bek te smeren breng je het indirect aan op de kieuwen...

Het gebruik van klinic is dus discutabel te noemen.

Vast staat dat dergelijke middelen helpen een wond sneller te genezen, vast staat ook dat dergelijke middelen de kieuwen kunnen beschadigen.

Aan u de keuze.
Size doesn't always matter
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

25-05-2005 06:58

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 30-11-2005 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2005 10:36

Robbie, zit je met een beter gevoel achter je hengels omdat je weet dat je de vis voor langere tijd zijn smaakvermogen hebt verkracht?
Op de markt brengen heeft totaal niks te maken met het welzijn van de vis, wel met de portemonnee van de fabrikant.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

25-05-2005 18:25

verwijderen aub...
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 30-11-2005 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jeff severeyns
Berichten: 122
Lid geworden op: 18-07-2004 21:31
Locatie: kasterlee (belgie)

25-05-2005 19:37

weetje als je klinik een beetje te duur vindt voor je portemonee dan koop je even een busje iso-betatiene( zo heet het hier in belgie in ieder geval) van een 50 cl (weet nu niet juist in welke grootte je ze hebt) maar het is in ieder geval goedkoper dan klinik en heeft de zelfde functie.. ontsmetten.. klinik is misschien wel meer voor de vissen bedoelt maar iso-betatine zal zeker niet veel slechter zijn ( is mij zo toch vertelt)
groeten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2005 21:40

Dat zal allemaal wel reuze meevallen denk ik !!
En mocht het wel zo zijn jammer dan,en het is maar tijdelijk

Werkelijk een bord voor de kop van betonkwaliteit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

26-05-2005 00:23

Douwe Bijlsma schreef:Dat zal allemaal wel reuze meevallen denk ik !!
En mocht het wel zo zijn jammer dan,en het is maar tijdelijk

Werkelijk een bord voor de kop van betonkwaliteit.


Douwe ik weet echt niet wat jij op het forum doet maar ik zie jou alleen maar kramen in de meeste topics bah bah
Je valt zowat iedereen aan zeikt de meeste ff af, Niks beters te doen :-? Ga een vis vange of zo je bent 55 ga naar de waterkant en trek er ene uit, of blank je zoveel dat je hier op het Forum wilt lezen hoe je werkelijk moet vissen !!!!!!

Lees dan ook en zeik de mensen niet zo af

P.S. als je eens een vis wilt vangen ga dan een keer met mij mee leer ik het je wel !!
En ik zie je irri reactie wel weer tegemoet, alleen reageer ik er niet meer op ik zal in deze de wijste zijn !

Gegroet........

oja in Friesland hebben ze anders ook hele dikke platen voor de kop.
verbeter de wereld begin bij jezelf
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

26-05-2005 01:06

Verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 30-11-2005 02:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-05-2005 09:48

Jullie hebben allemaal gelijk, bij deze een afscheid.
Voor hoelang ik weet het niet, ik heb wel betere dingen te doen dan al dat onzingeleuter hier langer serieus te nemen.
In de jaren zijn er velen afgehaakt wat overbleef was een enkele die-hard die de moed toch nog op kon brengen om iets toe te voegen.
Het wordt nu meer afbreken en ergernis, dus nu voor mij tijd op pas op de plaats te maken.

Gegroet mijne heren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michael Vorstenbosch
Berichten: 40
Lid geworden op: 19-05-2005 12:59
Locatie: Den Bosch

26-05-2005 10:16

ik zou niet weten of het slecht of goed is maar ik vind ook dat douwe een beetje ver gaat
iedereen vist op zijn eigen manier en als hij blij is met dat spul laat hem dan jij hoeft er toch niet mee te vissen of zie ik da verkeerd?

als jij het rommel vind koop je het niet
en de gene die het wel goed vinden gebruiken het wel
je kan wel uren discussies maken over dit onderwerp maar daar komen alleen maar problemen van en irritaties

Gr33tz M
Do you want that fish?

Yahhhh Starbaits jaaaaaaah
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-05-2005 10:22

toegeven aan die onzin met jodium/ klinik is toegeven dat je een vis beschadigd is de 1e stap om vissen afgeschaft te krijgen. Dat is wat Douwe zo ongeveer geoogd te zeggen.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-05-2005 10:44

Douwe en anderen bij het lezen van bovenstaande posting kreeg ik een deja vu.
destijds op carpweb heb ik ook uitgelegd dat clinic absolute onzin is.
Jammer dat een aantal mensen jouw postings verkeerd interpreteert.
Ik weet waar je voor staat.
wetend dat het af en toe rottig je strot uitkomt.
Echter luid en duidelijk en voor een goed lezer verhelderend.



tot de volgende deja vu

Bob
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

26-05-2005 11:27

Maar de topic ging niet over clinic he, doch een beetje afdwalen is niet erg.

Richard, ik heb vorig jaar rond deze tijd ook een vis gevangen en die bloedde als een rund, haakje 6, niet extreem gedrild, het zou door de zon kunnen komen dat die vis zijn bloedvaten wat kwetsbaarder zijn of iets dergelijks, het kan ook zijn dat ik een oude wond heb open gehaakt, of hijzelf in dit geval.

ik denk niet dat het ernstig is, het bloedden stopt wel en met jodium en clinic zou ik me niet bemoeien, spoelt er toch zo af, dat inwerken geloof ik niet.

groeten

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
jeff severeyns
Berichten: 122
Lid geworden op: 18-07-2004 21:31
Locatie: kasterlee (belgie)

26-05-2005 16:21

kan ook komen van het drukverschil dat er onderwater plaatsvind.. daar al aan gedacht?? heb het namelijk zelf meegemaakt heel de onthaakmat onder het bloed door het drukverschil
groeten
michel oud
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-05-2005 17:27

30-05-2005 20:56

clinic de werking is van weinig betekenis, een haakwond herstelt goed op natuurlijke wijze, is de verwonding in de bek of op welke plaats dan ook van ernstiger aard dan kun je het beste een desinfecterende gel kopen bij de drogist, deze blijft beter op de vis zitten en heeft dan ook een betere uitwerking. als we echt willen weten of het daadwerkelijk ook enig nut heeft kan de ovb ons misschien wat duidelijkheid verschaffen :P