KRIJGT KARPER STRESS ALS JE HEM OPZAKT IN DE WINTER?


Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-01-2005 12:15

Hoi Mark,
Ik begrijp je relaas, alleen vindt ik tegenwoordig het gewicht van een vis minder relevant worden. Neem hierin wel mee dat ik ook ik zeker nog bepaalde vissen weeg en dat het schatten van een vis niet even makkelijk is.

Persoonlijk vindt ik de kwaliteit van een nachtfoto niet verkeerd maar het is een vak apart, ben ik volkomen met je eens. Deenk dan ook dat ligt aan de persoon in kwestie en hoeveel voldoening je haalt uit het vissen cq wegen. Was eigenlijk alleen benieuwd of jij hetzelfde gevoel zou hebben als ik en dat dit in relatie staat tot het aantal jaren dat je vist . Die puzzel wordt me iets duidelijker ;)

Rick,
daarvoor is het een discussiebord, maar stel het anders: omdat Aart zegt dat de vis minder stress ondervindt praat jij het zakken goed voor jezelf?
Het zou mensen sieren het niet goed te praten maar te erkennen dat de vis nu eenmaal stress ondervindt op het moment van vangen en ook zakken. Wil je de stress voor de vis niet hang dan de stokken aan de wilgen. Er zit bij een hoop mensen een vorm van hypocretie en goedpraterij dit vindt ik wel eens jammer.

Kijk of mensen zakken ja/nee is een keuze die men voor zichzelf bepaalt, ik zak nog maar in zeer geringe mate omdat ik er de noodzaak 9 van de 10 keer niet van in zie. Maak me wel zorgen om eventuele gevolgen voor de vis door verkeerd zakken, helaas te vaak gezien.

Denk dan eerder aan een stuk voorlichting maar hoe in te vullen zal nader moeten worden bekeken lijkt me. Zou me trouwens niets verbazen als ze hier al mee aan de slag zijn.
:wink:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-01-2005 16:26

Beste Peter,

Ik verbaas me een beetje over jouw tegenreactie. Ten eerste is het niet omdat Aart het zegt, wat mij betreft zegt jantje of pietje het, maar zijn posting vond ik een goede conclusie wat betreft dit onderwerp. En dit onderwerp is de rol van de winter en lage watertemperaturen met betrekking tot zakken van vissen. En je kunt niet ontkennen dat dit topic sterk neigt naar een discussie over welles/nietes zakken van vissen waar er al meerdere van zijn. En wie zegt dat ik hier iets goedpraat? wie zegt hier dat ik vissen zak? (of je moet mijn standpunt uit voorgaande topics "gevist" hebben). Ik tracht niet iets goed te praten.
Het is ook echt niet om het feit dat Aart erkend dat vissen in de winter minder stress ondervinden tijdens zakken. Dat weet ik zelf ook wel. Ik zak zeker geen vis puur daarom. Je doet net alsof ik pas karpers zak na deze uitspraak van Aart. Dat het stress met zich meebrengt lijkt me duidelijk, zal ik ook echt niet ontkennen. Maar dat doet vangen ook. Dus wat dat betreft kun je beter niet gaan vissen als je stress wil voorkomen.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

26-01-2005 17:39

mijne heren.

ik lees er lekker lustig op los over de discussie die ik heb geopend,ondervindt een karper stress als het wordt gezakt tijdens de maanden nov t/m maart

ook ik ben van mening dat het zakken van een karper een zekere stress met zich mee brengt.maar het is ook een goede gelegenheid voor de karper om uit te rusten
en dan vind ik in de discussie dat er onnodig vooroordelen worden uitgesproken over het maken van een foto.laat die mensen toch een foto maken.mits ze wel de regels in acht nemen ,dat de karper niets maar dan ook niets overkomt.want het verhaal dat men een leefzak voorbij ziet drijven met een dode 30+ er in vindt ik heel erg.die lui moeten ze een visverbod opleggen voor de rest van hun leven.en ik vind niemand vist uit eigenbelang zoals een paar mensen beweren.je vist voor je rust.en het is de natuur van de mens als je wat hebt gevangen en/of iets heb gekocht,je wilt het altijd aan andere mensen laten zien met wat je hebt.en daar horen ook foto,s.mensen hou je aan de regelsvan het opzakken zoals peter wouben ze heeft opgeschreven voor ons.en leg ze aan vissrs uit die het niet snappen,en desnoods tien keer.of meer.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2005 19:11

William, ben ik even blij dat ik een andere natuur heb, ik hoef niet zo nodig interessant gevonden te worden.
Dus generaliseer niet, of ik zou geen mens zijn kan natuurlijk ook nog.

Bovendien vis ik ook voor de rust maar het lezen van jou reactie draagt niet bij aan die rust.
Na een punt een hoofdletter en na een punt een spatie zou al een aardige bijdrage zijn aan het leesgenot.

In de meeste gevallen is het opzakken alleen maar om de fotogeile driften te bevredigen.
Kort door de bocht ik weet het, het is maar een mening net als zovele.

Ik lees; als een vis na het opzakken te druk is zet ik hem zonder een foto te maken terug.
Waarom zak je hem dan, een gezakte vis is altijd druk.
Maak een foto in het donker en zet hem direct terug weet je zeker dat je een foto hebt.
Jammer dat ik van Mark moet lezen dat je een vis dan beter weer moe kunt maken door allerlij handelingen te verrichten.
Waarom jammer, omdat ik een dergelijke reactie van hem niet verwacht had.

Maar ik zei al, het is maar een mening net als zovele.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

26-01-2005 21:53

ik ken ook van die mensen die dan "perse" willen zakken omdat ze dan een mooie daglichtfoto hebben.. Wat maakt het nou in godsnaam uit of je licht heb of niet een dagfoto heb ik net zo lief als een nachtfoto.. ik vang een vis en fotografeer hem meteen na de vangst, dan ken die lekker weer terug het water in rondzwemmen inplaats van nutteloos in die bewaarzak zitten.. :wink:

mvg,

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-01-2005 23:18

Beste Rick,
Ik quote mijzelf: daarvoor is het een discussiebord, maar stel het anders: omdat Aart zegt dat de vis minder stress ondervindt praat jij het zakken goed voor jezelf?

Hieruit neem ik niets aan Rick over wat jij wel of niet doet is een wedervraag op jou reactie, hoe je iets interpreteert rick hangt strek af van de persoon. Merk wel op dat er toch echt een vraagteken staat :wink: en moet erkennen dat hij wel uitnodigt tot een reactie.

In mijn verdere relaas geef ik puur aan hoe ik denk over een aantal zaken denk en merk op in de laatste alinea van je reply dat we hier qua gedachten niet ver van elkaar af zitten.

Toch vraag ik me nog steeds af wat je bedoelt met de zin:
Ik denk dat de posting van Aart wat betreft dit onderwerp wel voldoende zegt. Misschien stel ik de vraag zo iets netter

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

26-01-2005 23:34

Douwe,

Moet ik nog reageren :wink:

Lees eerst wat beter voor dat je verder oordeeld, met zakken en fotograferen.

Gegroet Ruud
jan van kranenburg

27-01-2005 02:46

Ruud , en anderen.

Ik denk dat jij "beter" moet gaan lezen.

Karper-vissen is een beleving. Het vangen raakt je. Is een beloning van je inspanningen.
Moet niet lijden tot een vorm van "kijk mij nou"!

M.a.w. is het Fotograferen van je vangst een streling van je eigen ego, of wil je ermee pronken naar derden toe?

Indien dat laatste, waarom dan?
Indien dat eerste. Dan ben je toch al genoeg beloond met de vangst op zich?

Is 't voor je plakboek; jammer dan. Voor jou. En voor vele anderen!

Doet me een beetje denken aan de "white hunter", met zijn laars op de zo juist geschoten leeuw. Enig verschil is dat de karper hopenljk niet het loodje legt.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-01-2005 07:32

Heren,

Ik denk dat de discussie op deze manier gaat verzanden in pietluttigheden zoals de manier waarop iemand schrijft ipv de werkelijke argumentatie te lezen.

Mijn stelling blijft dat een ieder voor zich moet weten of hij wel of niet zakt, zolang men er maar voor zorgt dat het zo veilig mogelijk gedaan wordt voor de karper. Wel of geen stress is voor mij dan ook geen echt dwingende reden om het wel of niet te doen, we hebben het tenslotte maar over een vis!

De reden waarom iemand een foto wil nemen lijkt mij al helemaal niet ter zake doent, aangezien ieder dat voor zichzelf moet uitmaken. De reden waarom iemand vist is namelijk net zo goed een reden tot discussiezeker als we perse over stress factoren willen blijven praten.

Zoveel mensen zoveel meningen blijkt wel, gelukkig, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat je ook kunt discussieren zonder het op het eind met elkaar eens te zijn. Iedereen mag een eigen mening hebben en mochten we toevallig een concensus weten te bereiken dan goed voor ons. Bereiken we het niet dan weten we dat er meerdere meningnen zijn, ook goed voor ons!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-01-2005 08:13

Marc,

Goede samenvatting en conclusie.

Douwe,

Ik vind het jammer dat jij een van de mensen bent die het fotograferen van een vangst als egostrelerij ziet. Naast dat het er hier niet toe doet, vind ik dat je niet zo'n oordeel over anderen mag uitspreken. Discrimineren gebeurt volgens dezelfde gedachtengang.

Een karper die een paar uur gezakt is, is weer redelijk fit. Als ik dan moet kiezen tussen een spartelende vis in het water of op de mat is de keuze voor mij niet moeilijk. Ik hoop voor jou ook niet, anders valt dat me vies tegen.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2005 08:20

Heren, heren, heren,

Zelf zet ik bijna altijd vissen direct terug. Heb ik mijn eigen reden voor. dit heeft weinig te maken omdat ik of wie ook vind, dat de vis er niet tegen kan om een paar uur in een bewaarzak te zitten. Stress wordt er geroepen. Wie zegt dat? Mekaar een beetje nalullen, meer niet. Er is nog nooit onderzoek na gedaan. Wel leefnetten. en verdomd viel best mee, op zijn minst niet tegen.

We hebben het altijd nog of kaprer sowieso 1 van de sterkste zoetwatervissen. Dan bedoel ik niet aan de hengel. Al eens het echte paaiwerk gezien?

Stress, toverwoord. Dan zal het wel slecht zijn. Wakker worden. Stress is het allerbelangrijkste wat er is. door stress worden er hormonen aangemaakt waardoor de wil tot overleven wordt aangewakkerd zeg maar.

Laat iedereen lekker doen wat ie wil. Wie de balk bij de buurman bekijkt, ziet de splinter in zijn eigen oog vaak niet.

Vis zakken? Op een verantwoorde wijze nix mis mee.

Ben je er zo op tegen? Prima, stop dan ook met vissen. Hypocrieter kan haast niet. Wel een end staal in de bek rauzen. daarna op een theedoekje leggen dat zijn slijm niet teveel beschadigd..... ach...



MVG

klaas
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

27-01-2005 12:30

Omdat ik het idee heb dat mijn vorige antwoord op de vraag niet helemaal duidelijk was, het volgende. Ik denk dat een karper stress krijgt van zakken in de winter. Maar ook van zakken in de zomer, lente en herfst. Ook van zakken op maandagen enzovoorts. Dus als je een karper niet wil zakken om, stress te voorkomen, kun je beter helemaal niet vissen. Want ook van het vangen krijgt ie stress. Waar het mij om gaat, is dat je een karper niet moet zakken omdat je een dier nodeloos en langdurig in een ongemakkelijke positie brengt. Verhalen van: ik doe het zo goed, hij vindt het eigenlijk jammer dat ie weer wordt vrijgelaten, gaan er bij mij niet in. Feitelijk ben ik tegen het zakken, omdat uitsluitend de foto van belang is. Het gaat niet meer om de karper.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2005 13:26

Ik vind, jij vindt hij vindt, wij vinden.....

We weten er gewoon nix van. Een hoop, al dan niet terechte vermoedens.

Onderzoek is er nooit gedaan. Zie OVB leefnetcode. Viel het ook ineens mee.

Geeft niet, misschien tijd voor een onderzoek.

Het enige onderzoek wat ik weet, is gepubliceerd in De Karper.

Het bleek, dat de vissen zich moeilijker terug lieten vangen.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 13:29

Peter, het volgende is een wetenschappelijk antwoord:
Stress bij vissen is een lichamelijke reactie op externe veranderingen. Het uit zich in tijdelijke lichamelijke reacties. Vissen zijn (lichamelijk) bij koud water minder kwetsbaar, bij koud water zijn ze dus ook minder stressgevoelig. Einde citaat!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-01-2005 13:32

Klopt Mark ik zal altijd kiezen voor een spartelende IN het water.

Als een mening hebben gelijk staat aan discriminatie heeft iedereen hier een probleem.
Als een oordeel hebben in de vorm van iets goedkeurend of afkeurend beoordelen, idem.
Iemand veroordelen op het hebben van een andere mening dat komt meer in de richting.
Ik veroordeel discriminatie, in de vorm van het ongeoorloofd onderscheid maken tussen mensen, dus daar discrimineer ik.

Als je nog even terugleest staat er in het vet: in de meeste gevallen.
Dus niet in alle gevallen.

Ruud, je mag reageren daar ben je uiteraard vrij in.
Jou conclusie dat ik eerst maar beter moet lezen deel ik niet, ook beter lezen verandert niks aan mijn posting.

De oorzaak van het reageren lag in het feit dat William voor mij uitmaakte dat het aan mijn aard als mens ligt, dat ik anderen wil laten zien wat ik vang, eventueel ten koste van de vis.
Het is vrijwel nooit in het voordeel van de vis, vrijwel altijd omdat de vanger het nodig vindt voor zijn, noem het maar iets.
Vrijwel? ja ik zou een vis die, door wat voor oorzaak dan ook, niet normaal reageert op het terug zetten met een gerust hart even laten bijkomen in een bewaarzak, dat is altijd beter dan hem zolang op een onthaakmat te laten liggen.
Je absolute PR vangen ook daar kan ik heel goed inkomen dat je daar een goede foto van wilt hebben, maar om een vis dan in de winter meer dan 12 uur in een zak te laten zitten mag ik daar mijn twijfels bij hebben?

Aart, is de conclusie dat een vis niet persé gevangen hoeft te worden om stress te ondervinden dan ook juist? 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 13:43

Dat is juist Douwe, alle externe veranderingen... :lol:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-01-2005 14:24

Douwe,

Je snapt me best wel. Ook "in de meeste gevallen" is flauwekul waarmee je de meeste karpervissers heerlijk over één kam scheert. Met dat veroordelen stop je mensen echt niet om eens een karper te zakken. Veel beter is om ze goed voor te lichten wat de spelregels hiervoor zijn waarbij de risico's voor de vis geminimaliseerd worden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-01-2005 14:38

Beste Peter,

Je zei:
Toch vraag ik me nog steeds af wat je bedoelt met de zin:
Ik denk dat de posting van Aart wat betreft dit onderwerp wel voldoende zegt. Misschien stel ik de vraag zo iets netter .

Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel, al lijkt me dat niet zo heel moeilijk te snappen.

Kijk: dit onderwerp gaat over stress van karper tijdens zakken in de winter. En de destijdse posting van Aart leek mij gewoon een heldere uitspraak met betrekking tot dit onderwerp. Dat karpers dus in de winter minder stress ondervinden wegens het feit dat ze koudbloedig zijn enz. enz. Je moet niet te zwaar aan die posting van mij tillen, het is geen eindoordeel of zo. Ik bedoel gewoon dat het een goede statement is met betrekking tot stress in de winter door zakken. Duidelijker zo?

Verder over het algemene gebruik van bewaarzakken ga ik niet al te veel discussieren. Daarover is al meer gezegd in voorgaande topics. Het blijft een lastig punt omdat er altijd tegenstanders en voorstanders zijn. Op zich vind ik dat het gebruik van bewaarzakken moet kunnen, mits verantwoord gebruikt en alleen als het echt noodzakelijk is. Maar "verantwoord" en "noodzakelijk" zijn in dit geval 2 ruime en subjectieve begrippen. Voor verantwoord gebruik zou meer voorlichting of een soort van protocol/richtlijn of iets dergelijks helemaal niet verkeerd zijn, zoals al gezegd is. En tja noodzakelijk.... De één vindt het al noodzakelijk om elke vis bij daglicht op de foto te zetten en de ander vind het zakken van een karper nooit noodzakelijk dus dat is lastig. En daar kun je ook lang en breed over blijven discussieren...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 14:57

Rick, wanneer het zakken zo kort mogelijk en met inachtneming van alle nodige voorzorgsmaatregelen gebeurt is er niks mis mee. Ook niet om een mooie foto te kunnen maken. Echter eenieder dient dat voor zich uit te maken. Met de 'roomser dan de paus' reacties heb ik niets mee, doet me er altijd aan denken dat 'zij' wel b.v. varkensvlees en kip en eieren eten terwijl het zo kort mogelijk zakken van een karper in geen enkele verhouding staat tot de leefomstandigheden in de benauwde hokken, hokjes en legbatterijen (dus veel stress) van deze dieren. Kortom, de karper is geen 'heilig' dier maar dient natuurlijk wel zo zorgvuldig mogelijk behandeld te worden.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-01-2005 15:23

Stress, je zou er onderhand zelf stress van krijgen de reacties nalezend.

Volgende maakte ik mee, tijdens vervoer van een koi karper in de zomer kleurde het water al snel rood van kleine aders die door de stress gesprongen waren, helemaal fout dus maar weer een ervaring rijker.
In het najaar daarvoor hadden we een andere ervaring temp. was vrij laag, hier gebeurde niets met het water. De vis reageerde ook heel anders tijdens vervoer, hij was veel rustiger als in die zomer er na.

Karper zet men in najaar uit de rede behalve het gewicht het voorkomen van stress, en daardoor minder sterfte zou goed kunnen??

Wel of geen voorstander daar ging het hier niet om, wel ga ik met Aart zijn uitspraken mee
ook al is er in mijn ervaring geen spraken van wetenschappelijk bewijs.

MVG,
Peter

P.S. Moets nog eens terug denken aan die bekende karpervisser die bij La Maxe karper ving waarvan de zij. onderkant helemaal rood kleurde van zijn robin reed boilies, of was het toch stress ???
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 15:50

Peter, het uitzetten van vis gebeurt altijd in de tijd van lagere temperaturen, dus herfst, winter of voorjaar i.v.m. dan inderdaad de minste kans op sterfte.
Ander voorbeeld daarvan: beroepsvissers mogen (zover als zij daarvoor een vergunning hebben) pootvis, in de vorm van brasem, blankvoorn en kolblei vangen met de zegen vanaf 15 november t/m 15 maart. Is vanwege dezelfde reden n.l. bij koude temperaturen geen vissterfte tijdens het transport en bij uitzettingen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-01-2005 16:21

Soms worden karpers inderdaad als heilig beschouwd ja. Het slaat naar mijn mening soms wat door. Er wordt al gepraat als een karper in het gras wordt gelegd zonder onthaakmat. Ook hoe sommige vissers loodrecht tegenover bewaarzakken staan vind ik meer dan overdreven. Ik denk dat wat betreft het behandelen van gevangen vissen het draait om respect. Je moet respect tonen voor een levend dier en daarom het zo zorgvuldig mogelijk behandelen, dus geen onnodige schade berokkenen door verkeerd gebruik van bewaarzak of voorslag of whatever.

Iets anders dan. Dat visuitzettingen plaatsvinden in het najaar zorgt dus voor minder stress. Maar vinden de uitzettingen ook in die tijd plaats omdat het zuurstofgehalte in het koudere water wat hoger ligt, wat voor de pootvissen beter is tijdens transport?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-01-2005 17:14

Rick,

Hele wijze woorden!

Dat van het zuurstofgehalte zou ook best eens mee kunnen spelen. Wat in ieder geval een argument is, is dat de vissen in het najaar aan het eind van een groeiseizoen zitten. In de winter zou de kweker de vissen wel moeten voeden, terwijl ze nauwelijks meer groeien. Dat zou de kiloprijs nog meer doen stijgen.

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-01-2005 17:14

Rick, de watertanks waar men de vis in vervoerd worden constant belucht gelijk een aquarium.
Een norm van 90 tot 120% is dan zeker te halen als ik kijk wat de OVB daarover vermeld.
Komt wel eens voor dat de chauffeur zijn flessen vergeet te vullen of om te ruilen. Hier hebben we dat jaren geleden ook eens meegemaakt, van de nooduitzetting hebben we hier veel plezier gehad.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 18:04

Rick, tijdens het transport krijgen de vissen haast altijd extra zuurstof in de tanks toegediend, ook in de herfst, winter en het voorjaar. Dode vissen brengen bijna niets op, is maar 0,20 cent per kg, dus kwekers en handelaren kijken wel uit...