Vernieling van wateren in Zuid Holland


Kevin Makkus
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-06-2002 02:00
Locatie: zuid-holland

16-06-2002 17:54

beste collega karpervissers,

Het begint er toch steeds meer op te lijken dat het haringvliet (ZH) toch echt weer zout water gaat worden!
Met deze massa uitroeiing blijft het niet bij het haringvliet. Ook het zuiderdiep, het kanaal door Voorne, de Bernisse en de vele mooie polder slootjes in de omgeving zullen uiteindelijk veranderen in een poel van verderf.
wat is nou jullie mening over dit onderwerp. Vergeet niet dat er karpers zijn gesignaleerd op het haringvliet die qua gewicht kunnen concurreren met het wereldrecord!!!!

gr. kevin
It's the fruit that makes the fristi!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

16-06-2002 18:07

Kevin,

Moeilijke materie die je hier aansnijdt.
Ik heb er wel een mening over, hoewel ik in die contreien nooit kom of vis.
Mijn mening luidt als volgt;
Door ingrijpen van de mens zijn veel wateren lamgs de kust en het IJsselmeer zoet geworden, waardoor er een heel andere flora en fauna is ontstaan.
De redenen voor deze veranderingen waren heel divers, van o.a. veiligheid, economische redenen en ruimte voor wonen en werken.
Dat men nu plannen heeft om bepaalde natuurgebieden weer in oorspronkelijke staat terug te brengen juig ik persoonlijk alleen maar toe.
Dat dit te koste gaat van diverse diergroepen, waaronder (dikke) karpers, is erg jammer, maar onontkoombaar, vooral wanneer het maatschappelijke draagvlak groot genoeg is om dergelijke veranderingen door te voeren.

Jos
Kevin Makkus
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-06-2002 02:00
Locatie: zuid-holland

16-06-2002 18:21

ben ik je volledig met je eens jos, een van de motieven was zeker veiligheid en ik weet ook dat er flink wat natuur-veranderingen aan vooraf zijn gegaan.
Maar het lijkt mij zo zinloos om voor de twééde keer een flora en fauna populatie uit te roeien. Of moet dit gezien worden als een opoffering?
Ik weet zeker dat de laatste besluiten zijn genomen op economische begrondingen.
Zoals gewoonlijk zijn er weer slechts enkele mensen die er beter van worden.
kevin
It's the fruit that makes the fristi!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-06-2002 23:23

het is mischien een rare vraag hoor,
maar kunnen ze niet het grotendeels zwemmende vissoorten die er zijn,
er uit halen (*dmv die grote netten die ze ook gebruiken om de populatie te meten etc)
en dan zoveel mogelijk er uithalen,
en dan overzetten naar een water, waar niets/nauwelijks wat zit ?
hiermee safe je de vispopulatie grotendeels,
en je helpt het ander water er ook nog eens mee,
ik weet niet of dit kan,
maar het was maar een optie :wink:
Ruud Wouters
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: rotterdam

17-06-2002 12:30

Kevin,

kijk ook eens bij deze discussie "Wat zal er gebeuren met het Hollandsch Diep en randwateren". Ik denk ook dat de vis sterfte wel mee zal vallen. Het water is niet in 1 keer brak/zout, dus de vis zal wel "vluchten" naar het zoetere water.

Tight lines,
Ruud
Kevin Makkus
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-06-2002 02:00
Locatie: zuid-holland

17-06-2002 21:46

christiaan: ik denk dat het haringvliet daar te groot voor is.
ruud: laten we het hopen
It's the fruit that makes the fristi!
martin van duyn
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-06-2002 02:00
Locatie: Scheveningen

18-06-2002 20:08

hallo kevin twee grote rivieren (de amer en de merwede) monden uit op het hollands diep hier door zal er altijd vers zoet water worden aangevoerd zoet en zout mengen erg slecht en uit verhalen uit de tijd dat het daar nog eb en vloed was blijkt dat er toen een zeer grote variatie aan vis te vangen was waaronder ook karper gr martin
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

18-06-2002 21:47

Hoe wordt iedere rivier zoet gehouden vraag ik me dan af, want iedere rivier komt uiteindelijk in de zee uit. Bijvoorbeeld De Maas, die stroomt lekker naar zee toe en toch zijn daar dikke vissen gevangen, ook bij mij in Rotterdam, wat heel dicht aan zee ligt.
Jan 't Mannetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: Melissant

02-07-2002 19:15

hey allemaal,

volgens berekeningen komt de lijn waar het water weer zoet wordt ongeveer bij Middelharnis/ Spuij.

Ik snap echter niet waarom ze het weer zout willen maken, er zitten (voor karpervissers) meer nadelen aan dan voordelen. En het kost ook weer ongelofelijk veel geld.
Niet dat dat me ene moer uitmaakt, maar er gaat ten eerste veel visgebied verloren, zoals een deel van het haringvliet en ook een deel van het zuiderdiep. Voor het zuiderdiep moet een afwateringskanaal komen vanuit den bommel van ongeveer 40 m breed.
waar je ook maar beperkt mag vissen.
conclusie: je houdt helemaal nix over!!!

Dit alleen omdat er in den haag weer iets verandert moet worden.
Ze willen weer getijde stroming creeren, maar k zie daar eigenlijk niet zo veel nut in. Verder komt er weer heeel veel natuurgebied bij, wat nou natuurlijk niet zo bevorderlijk is voor de visplaatsen, en omdat de visplaatsen op het Haringvliet toch al zo schaars zijn houdt je dus helemaal niets meer over,

Over de vissterfte maak ik me niet druk, ik denk dat al de (zoetwater) vis wegtrekt. Daarvoor in de plaats komen misschien wel weer anderen vissoorten, maar hoelang zal dat gaan duren???

Heeft iemand een andere mening? Ik hoor het graag!!

groeten Jan 't Mannetje
Wilko Bloem

05-07-2002 22:42

Ja, ik zal proberen mijn mening omtrent deze vraag, concreet te ventileren, [Massa-uitroeiing]!! Het gewicht, en dat concurrerend wereldrecord daar buiten gelaten, een "ondergeschikt" belang in mijn optiek! Ooit heeft men zich schuldig gemaakt aan flora en Fauna vervalsing van zout naar zoet water.

Door de "tijd" is er een florerende zoetwater flora en fauna ontstaan, en nu gaat men weer visa versa naar de oorsprong toe met alle negatieve gevolgen van dien! Het is weer duidelijk wat speelt, waarschijnlijk weer het "commercieel" eigenbelang waar alles voor moet wijken! Ge-etaleert en ge-presenteert om er maatschappelijk, een aanvaardbaar sympathiserend, draagvlak te creeren.

Men speelt weer eens voor "arrogante" schepper! De arrogante historie, heeft ons inmiddels geleerd, overziend de huidige milieu praktiserende negatieve resultaten! Dat het in onze biotoop er niet beter op word, maar slechter! Men, heeft nog steeds niet door, dat we in harmonie met "onze" biotoop, behoren om te gaan. En de natuur niet moeten trachten, naar onze commercieel zakken vullende inzichten, te willen gaan manipuleren en te gaan reguleren.

Het getuigt mijn inziens van weinig relativerend inzicht, om daar in te gaan manipuleren, daar zijn echt geen excuses voor te verzinnen! Zo als industrie, woningen, etc, etc, en die stompzinnig misplaatste overdaad aan "laagbouw" woningen! Een luxe die we ons helemaal niet kunnen veroorloven! Gezien de verantwoorde besteedbare ruimte c.q. oppervlakte, die tot onze beschikking staat.

Doet men dat toch, dan creëert men dus natuur versnipperingen met negatieve gevolgen voor de flora en fauna c.q wildstand, overzie de praktijk voorbeelden en huiver! Als men zijn beknopte ruimte c.q. beschikbare oppervlakte "gedogend" wil vol proppen met mensen! Zal men t.b.v het esentieele realiseren van natuur besparingen, in de hoogte moeten gaan bouwen overeenkomstig t.a.v die natuur, willen we het nog een beetje verantwoord leefbaar houden.
Met gefronste groet!

I kill people :evil:
I kill people for money :evil:
But you are my friend :evil:
I kill you for nothing :evil:
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

06-07-2002 00:53

Wilko, met alle respect, maar het kan geen kwaad je postings eerst eens na te lezen voor je ze verzendt.
Deze wartaal begrijpt geen hond (deze hond in ieder geval niet), en het is een misvatting te veronderstellen dat lange volzinnen, doorspekt met altijd maar weer dat "relativerende", (uit die dubbele aanhalingstekens die je bijna om ieder woord gebruikt blijkt welhaast dat je jezelf ook niet erg serieus neemt) getuigen van het feit dat je zeker niet "van de straat" bent.
(Met excuses voor de lengte van deze zin en het overbodige gebruik van "relativerende", om niet te zeggen "ironiserende" dubbele aanhalingstekens.

Met kritische groet,

Peter
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

06-07-2002 00:53

Wilko, met alle respect, maar het kan geen kwaad je postings eerst eens na te lezen voor je ze verzendt.
Deze wartaal begrijpt geen hond (deze hond in ieder geval niet), en het is een misvatting te veronderstellen dat lange volzinnen, doorspekt met altijd maar weer dat "relativerende", (uit die dubbele aanhalingstekens die je bijna om ieder woord gebruikt blijkt welhaast dat je jezelf ook niet erg serieus neemt) getuigen van het feit dat je zeker niet "van de straat" bent.
(Met excuses voor de lengte van deze zin en het overbodige gebruik van "relativerende", om niet te zeggen "ironiserende" dubbele aanhalingstekens.

Met kritische groet,

Peter
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

06-07-2002 02:00

2 keer das fijn.....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Wilko Bloem

06-07-2002 08:51

U bent of topic men.Hoogeveen!
Goedemorgen, en vanzelfsprekend..... met het zelfde wederzijds "respect" uiteraard! Mag ik U er op "attenderen" dat honden zeker niet in staat zijn te kunnen lezen! Laat staan, achter Pc. het toetsenbordje bedienen, dat zou geen "hond"geloven, of dacht U van wel? Het is mij niet onbekend, dat men "bepaalde" honden met veel geduld en inzicht, kunstjes kan leren, en op iemand af kan sturen! En dan ook nog, zijn of haar "behoefte" kan laten doen. Wat zijn Uw behoefte's eigenlijk men.Hogenveen heeft men U het "kunstje" nog niet aangeleerd, om de privé mail faciliteiten te gebruiken. Om daar Uw kakofonische behoeften, te gaan deponeren? Of U een reactie krijgt is voor U een vraag, en voor mij een zeer geduldige prullenbak men.Hoogeveen!
Met dresserende groet Wilko. :grin:

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

06-07-2002 08:57

Wilco, ook het verzoek van mijn kant om je stukjes dusdanig op te stellen dat wij het ook kunnen lezen, en nog beter, kunnen begrijpen wat er staat. Ik zou heel graag jouw mening willen lezen, maar op deze manier moet ik het 5 keer lezen en dat schiet niet op.

Zo, en dan kunnen we nu weer ontopic! :smile:
Vissie kump zo!
Wilko Bloem

06-07-2002 09:45

Nu beste men.v/d.Linden U blijkt nog niet eens in staat te zijn, mijn naam goed te kunnen spellen! U profileert zich hier dan ook weer, met een leesprobleem! Net als op het voorgaande board, in een wel zeer discutabele topic, dus zal ik mij moeite en tijd besparen, om nog verder notitie van U te nemen! Herlees mijn eerdere reactie aan men. Hoogeveen, de privé mail en de prullenbak ! Ik zal mij verder onthouden van discussie vervuilend c.q. of topic gebeuren!
Met voorbeeld gevende groet!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Hans-Peter van Ee

06-07-2002 12:09

Lukas/Peter

Vertel mij eens wat jullie niet begrijpen uit de posting van Wilko??
Na het één keer gelezen te hebben begrijpt mijn persoontje (half mavo-diploma) Wilko's betoog uitstekend.

Zo herinner ik mij dat een aantal lieden in het verleden zich ook scheen te ergeren aan Wilko zijn manier van posten op het Carpweb-discussie-forum.

Achteraf heeft men daar zijn postings helemaal niet begrepen, want men heeft daar Wilko's account verwijderd.
Kijk en daar kan ik me aan ergeren, iemand monddood maken door het misbruiken van een machtspositie(webmaster).

met respecterende groet

HPE
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

06-07-2002 14:20

U moet mij niet verkeert begrijpen, ik erger er mij niet niet aan, maar ik moet het 4/5 keer lezen voordat ik het helemaal begrijp wat er nou staat. En zijn account hoeft ook niet om die reden verwijdert te worden want dat slaat ook nergens op. Het feit dat ik andersmans postings in 1 keer door kan lezen is die van de heer Bloem de enige die 4 keer moet worden gelezen. Ik vind het ook fantastisch dat u allen een dusdanige opleiding heeft gevolgt dat U er geen moeite mee heeft, ik heb dan een mindere opleiding genoten. En ik heb er meer tijd voor nodig. En met mij nog wel meer. Maar met mijn reactie hoopte ik dat de Heer Bloem misschien zijn zinnen zo wil spellen dat het in 1 leer te lezen valt. Want het spijt me zeer dat ik zijn reactie niet kan lezen omdat ik vermoed dat hij wel wat zinnigs heeft te melden op dit board.
Vissie kump zo!
Hans-Peter van Ee

06-07-2002 15:01

Lukas

Tsja...wat moet ik zeggen??
Misschien niets....dus typ ik wel wat :smile:

Moet ik tevens gaan opperen dat jij ook niet goed leest??
Wordt een beetje goedkoop, vind je niet??

In mijn vorige posting heb ik het over de verwijdering van Wilko van het Carpweb Discussie-board en niet dat dit gewenst zou zijn op dit board.
Verre van dat zelfs.

met ongeschoolde groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-06 15:12 ]</font>
Wilko Bloem

06-07-2002 16:18

Ja Hans ik ben er ook verlegen mee eerlijk gezegd, wat misschien zijn intenties betreft? Mmm, wat moet ik er mee, oké we blijven Heer, bij deze dan!

Men. Linde, ik was in de stellige veronderstelling, dat U de boel literair aan het "dollen" was, en vervuld met geheel andere intentie's! U had het over Uw sobere opleiding, maakt niets uit men. Linde, die van mij was ook niet echt buitensporig te noemen, en zekerrr niet universitair. Hoofdzakelijk techniek, en een kortstondige dwaling mijnerzijds in de reclame, en daarna weer retour in de techniek!

Wat betreft, het "ontbreken" van mijn vertrouwen in de door Uw "beweerde" intentie's! Alsnog mijn "welgemeende" excuus dan, voor het misplaatste wantrouwen jegens Uw reactie c.q. posting. Door de literaire daar aan voor af gaande, gevolg door de omstandigheden!
Met vriendelijke groet men.Linde!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Hans-Peter van Ee

06-07-2002 17:04

Heren

Even terugkomend op de aanstaande vernieling/vernietiging van een aantal wateren in Zuid-Holland.

De natuur zal zich op de langere termijn wel herstellen alleen hoe praat men dit goed??
Dat men nu anno 2002 niet eens verder denkt is gewoon beschamend.

Of dit ten koste zal gaan van een aantal karpervissen die hierdoor misschien zullen sterven, dat betwijfel ik ten zeerste.
Het zoete water dat zich vermengd met zout water, zal zoals Ruud al zegt verworden tot brak water.
Een karper kan leven in brak water maar dat is natuurlijk verre van een ideale biotoop.
Het voedsel aanbod voor de vis zal zodanig veranderen dat de vis zal wegtrekken naar zoet water.

Dat het tenkoste van de natuur gaat dat is nooit en te nimmer goed te praten, maar misschien moet hier de DB of natuurmonumenten maar eens hun stem laten horen.
Zij bezitten de mogelijkheden om hier tegen in te gaan.
Maar of zij zich daar toe geroepen voelen dat betwijfel ik.

met twijfelachtige groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-06 17:06 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-07 12:00 ]</font>
Arjan van den Berg

06-07-2002 20:32

Ook ik snap geen bal van die postings van Wilko Bloem, het is niet meer dan één grote ellende om te lezen, ik sla ze dan ook wijselijk over. Een hond kan ze niet lezen, een kat niet, een aap niet een mens niet, ik weet niet wat er verder nog in de evolutie komt maar wilko is alvast de missing link :smile: (geintje wilko)
Alleen HPE kan ze lezen, maar ja dat zijn maatjes en ze zijn niet voor niks samen gebanned op dat andere discussieforum.
Dit is geen kritiek Wilko, maar een advies, want echt Peter, Lukas en ikke zijn echt niet de enige die zich moeilijk door jouw postings heenworstelen. We zouden het heel prettig vinden als je je postings iets meer naar het ABN liet neigen. Alvast hartelijk dank namens mezelf.

MVG

Arjan
Hans-Peter van Ee

06-07-2002 20:52

Arjan

Hoho.....Wilko en ik zijn niet samen gebanned van dat board.
Wel is het zo dat wij in dezelfde periode zijn verwijderd.

Beide staan we voor diervriendelijkheid, en spreken immer uit naam van de karper en zijn leefomgeving.
Dat anderen dat tegenstaat is hun goed recht, maar in mijn ogen geen reden om een hetze tegen iemand te voeren.

Tevens zou ik willen vermelden dat als jullie problemen hebben met iemand z'n manier van posten dit graag onder koffietafel-praat te doen, zo gaan we iedere keer off-topic en ik denk dat dat niet te bedoeling is.

En als jullie zijn postings niet begrijpen, dan ben je dom als je je schoolgeld niet terug eist.
Wilko post trouwens al heel lang op zijn geheel eigen wijze dus waarom nu ineens die aversie??

met analfabetische groet

HPE
Ruud Wouters
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: rotterdam

06-07-2002 21:08

Ik vraag me eigenlijk iets af. Is brak water eigenlijk wel zo'n slecht biotoop voor een karper? Tegen mij is ook wel eens gezegd dat als je af en toe een beetje zout in je aquarium doet je minder kans op ziektes zou hebben, is dit gelul?? zo nee, zou de karper in brak water dan minder kans op ziektes hebben??????

Tight lines
Wilko Bloem

06-07-2002 21:26

Ja mee eens Hans, deze zal inderdaad wel herstellen, kwestie...... tijd! Hoe men dat goed praat? Men creëert dan als gewoonlijk, een gemanipuleerd maatschappelijk draagvlak onder het klootjesvolk, met een gratis kopje koffie en koekje! Met zogenaamde inspraak avonden, terwijl alles al beklonken is, jaaa..... zeer beschamend! Euro's die het wel zullen overleven, incl. het vullen der broekzakken.

Ten koste van Natuur gebieden, die voor de zoveelste maal het onderspit moeten delven. Natuur monumenten en D.B. die hun stem laten horen? Mmm, misschien ben ik wel aan zo'n gehoortoestelletje toe, bestaan deze organisatie eigenlijk nog wel, na dat verf pistolen incident? Of zijn zij misschien door de kinderbescherming ingerekend, in verzekerde bewaring?
Met humoristische groet Heren!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol: