Hebben karpers hersens??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

20-06-2004 13:43

Laatst kwamen we op deze discussie, volgens wetenschappelijk onderzoek hebben karpers geen hersens.
Maar als karpers geen hersens hebben, dan zouden ze ook geen geheugen hebben terwijl ze wel weten wanneer er gevaar is en hoe ze het haakaas kunnen vermijden/uitspugen. Is dit dan allemaal op instinct?
Hoe denken jullie hierover?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-06-2004 13:55

Volgens mij hebben karpers wel hersens, want dit artikel gaat erover dat iets een zwelling kan veroorzaken in de hersens van karpers.

http://biologi.uio.no/genfys/groups/GN/nfr.html
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Hugo Bovenmars

20-06-2004 14:01

Een karper heeft zeker wel hersenen en geheugen (over hoever dat geheugen reikt zijn de meningen over verdeeld). Wel lijkt het zeker dat een karper geen redeneringsvermogen heeft. Dat zou betekenen dat zijn 'intelligentie' niet verder gaat dan het leggen van verbanden, zoals bepaalde situaties (lijnen, voer) associeren met gevaar.

grzz, Hugo
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

20-06-2004 19:51

Een karper zonder hersens? ik dacht dat die toch heel het lichaam aansturen hoor... :o

Een karper zonder denkvermogen staat wat beter in deze vraag, want ieder dier heeft hersens...

Verder denk ik dat een karper wel degelijk het vermogen heeft te denken en onthouden. Hoe ontstaat er anders dressuur? :roll:
Gebruikersavatar
Camiel Leon
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-05-2004 07:40

20-06-2004 20:13

tuurlijk heeft een karper hersenen, hoe zij hij anders weten wat hij moet doen en dat hij bijvoorbeeld moet zwemmen, voor hetzelfde geld kan hij ook telkens uit het water springen enzo... :P
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

20-06-2004 20:58

Simon krijgt tien punten! Precies wat ik wilde zeggen naar aanleiding van de topictitel. Natuurlijk heeft het hersenen, en kan het aan de hand van ervaringen zijn gedrag aanpassen. Dit is aan de ene kant natuurlijk de dressuur, maar ook het aasgedrag wordt aangepast.. Hoe krijg je anders de vis op je stek.

Toch? Of speelt instinct een grotere rol dan verwacht?

Groeten,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

20-06-2004 22:02

Zeker heeft een karper hersens, wat d8 je dan dat er in die kop zat????????????????????
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2004 08:21

Wie echt benieuwd is, verwijs ik naar het door de OVB uitgebrachte boekwerkje: Welzijn van Vissen.

Dit boekje is uitgegeven n.a.v. de studie dag in 1999 met dezelfde titel.

isbn 90-361-9700-7
nugu 835

Uiteraard maakt het boekje deel uit van het KSN - archief.

MVG

Klaas
martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

21-06-2004 14:03

ik denk dat een karper gewoon ook een soort van korte en lange termijn geheugen heeft net als wij maar een denkvermogen daar heb ik twijfels over. en ook het instinct zal zeker wel een grote rol spelen net als bij alle andere dieren. ik zeg niet dat ik gelijk heb maar ik denk dat het zo is!
groetjes martine
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

21-06-2004 15:37

Ken wel karpervissers "zonder hersenen"
;>))
Rinus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 15:51

Lijkt me onmogelijk Rinus. Helaas wel veel die hun hersenen niet gebruiken.:)
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-06-2004 14:08

Ze hebben hersens, anders kunnen ze niet leven.

Ronnie,
waarom ze dan tog steeds die boilies opeten, dat lijkt me logies: volgens mij moeten ze ook eten en als er daar zat van liggen vreten ze alles op, het zijn net varkens. En dan nog wat, heb jij wel eens gekeken hoeveel boilie's er weg zijn als je gaat opruimen. Dan ligt er mss wel helemaal niks meer en hebben ze jouw haakboilie laten liggen omdat ze weten dat er een haak aan zit. Maar vissen kunnen zich ook wel eens vergissen zoals wij dat ook doen.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

23-06-2004 16:19

Ronnie
Dat zal ook per vis verschillend zijn iedereen heeft wel eens bepaalde vissen vaker dan 1 keer gevangen, er zullen ook vissen zijn die je nooit zult vangen, dat is per vis verschillend, net als bij mensen, je hebt mensen die veel eten en mensen die weinig eten, je hebt mensen die zijn nooit ergens aan stoten en je hebt ze erbij die zich geregeld aan de zelfde kast stoten.
Ik denk dat het per vis verschillend is.
Dat is hetzelfde als bij aaskeuze sommige vissen vang je niet op een bepaalde soort boilie en op een andere weer wel, je hebt mensen die graag een aardappel eten en de ander eet weer liever pasta, daarom kun je ook op bijna elke soort aas karper vangen. Zo zie ik het een beetje

Plz correct me if i'm wrong.

Mvg Marco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-06-2004 17:01

Mannen,

Verwar hersenen niet met intelligentie. Een karper heeft het formaat hersenen van een kip, maar niet de intelligentie die geeft dat hij herkent waar een haak voor dient. Iets wat mensen in één oogopslag doen. Maar een karper heeft wel een instinct. Het instinct tot overleven maakt dat hij eet, maar maakt hem ook schuw. Herkenbare zaken die afwijken van wat in zijn omgeving thuis hoort of eerder gevaar opleverde kunnen de drang tot eten overwinnen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-06-2004 17:23

[quote="Ronnie braakhuis"]oke hij heeft dus hersenen, en geheugen...

Waarom eet hij dan toch nog steeds boilies... Dan zou die dat toch moeten weten dat het niet natuurlijk is en dat er gevaar bij komt kijken ??? of is het meer een stuk eigenwijsheid, net als bij mensen..[/quote]


Mensen hebben in ieder geval meer hersenen, en de meeste ook iets van intelligentie ! Maar hoeveel mensen roken, vreten en zuipen zich te pletter ? Zo zullen er ongetwijfeld vissen zijn die zich vol vreten met boilies en dit nog niet associeren met gevaar of zelfs zo slim zijn dat ze weten dat ze dan op de foto mogen ?, en daarna weer zwemmen.

Positieve conditionering ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-06-2004 18:36

Ronnie,

dat is dan volgens mij zijn instinct weer.
Hij wil tenslotte eten net als foos zegt over ons over het roken.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-06-2004 19:02

Ronnie,
De paai ieder jaar rond dezelfde tijd gaat niet altijd op. Het gaat pas kriebelen bij de vis als het water richting de 18 graden gaat. In de praktijk is dat dus afhankelijk van de weersomstandigheden, maar dit zal hoogstens weken verschillen, en geen maanden. E zullen altijd vroege en late vissen zijn. ( ook net als bij de mensen :wink: ).

De plek die ze opzoeken zal dus daar zijn, waar de temperatuur ( ondiepe slootjes ! ) deze waarden dus als eerste halen. De vissen in een bepaald watergebied zullen dus vaak instinctief dezelfde sloot bezoeken omdat deze als eerst warm is, en er dus ook veel soortgenootjes zijn.

Een paling kan op de automatische piloot zelfs helemaal naar de Saragossa zee voor zijn voortplanting ! ( verschilt dus wel denk ik met onze vriend ).

Het voor-voeren is dan ook positieve conditionering, er is altijd wel een karper die je boilie herkent en erkend als eetbaar. Hierna zullen er snel meer volgen en raken ze gewend aan jouw boilie als eetbaar. Hoe meer je voert en niet vist ( vangen ! ) zullen meer vissen over de drempel heen komen en lekker gaan azen, helaas met vangen = negatieve conditionering kan een boilie tzt gevaar gaan betekenen voor de vis. Net zoals een kippenfarm met een touw naarboven lopend bv ,of andere stortplaatsen op dressuur-putten een schrik reactie teweeg kunnen brengen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

28-06-2004 17:36

Ik denk wel dat de karper hersens heeft... hoe zou anders dressuur kunnen onstaan? De karper heeft nare ervaringen aan bepaald aas en neemt dat aas niet meer. Dus die informatie moet wel ergens opgeslagen worden. Ook kan een karper smaken, kleur en geur herkennen, als hij dit eerder heeft geproefd, geroken of gezien heeft. Ook kan hij het gewicht van het lood voelen(de weerstand word doorgegeven nadat de prikkeldrempel is bereikt, en de impuls naar de hersenen gaat) en daarna een run neemt. Ook de trillingen schijnt hij te herkennen en hij schrikt als hij een schaduw ziet. Dus daarom denk ik dat de karper wel degelijk hersens heeft en wel degelijk na kan denken.

Greetz and tight lines Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

28-06-2004 17:45

Marck,

Weleens van zintuigen gehoord!

Groet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2004 19:53

Er zijn weliswaar zintuigen waarvan het signaal de hersenen niet bereikt. Maar de meeste, zoals bijvoorbeeld zien, hebben de hersenen wel nodig.

Met biologische groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2004 16:33

Hoi Bart,

Ik wel hoor, jij ook? Heb je dan ook gehoord dat de meeste zintuigen(zoals kees al zei) via de hersenen lopen en er maar een paar via andere stukken in het lichaam lopen? Net als bij mensen lopen enkele zintuigen maar via de ruggegraat, en veel via de hersenen en de hersenstam, waardoor eigenlijk al is bewezen dat de karper hersens heeft.

Wederom Biologische Groeten Marck
(off topic @ klaas. Mooi rapport, waar heb je dat vandaan? /offtopic)
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie