Waar gaat het verd*mme naar toe!


Plaats reactie
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

13-05-2002 18:23

Avond Heren,

Allereerst,dit kan wel eens een best pittige discussie worden.
Nou ik zit met het volgende probleem en ik denk dat velen daar last van hebben.Dat is de verstandhouding van sommige vissers.Weten sommige wel waarmee ze bezig zijn?Volgens mij niet!Ik geef een voorbeeld:Ik kwam gisteren op mijn water in de buurt,hier komen vaak vissers van ver!ik ga naar de overkant, hééééél de strook zie je bollen liggen!allemaal te verzuren, dan denk ik bij mijn eigen waar zijn wij nou mee bezig!?het gaat er met tonnen in!met tonnen!50 kg is nix in één keer, nou sorry maar voor mijn part zet men die karpervissers op een vijver waar men door kan voeren tot dat ze één berg hebben.Maar dat is het nou net, die weten echt niet wat ze doen!ze kennen het water nauwlijks en ze kippen er maar wat voer op denkende met de mentaliteit dat men wat zal vangen!Sorry, maar voor de jeugd is dit zeer schadelijk!Schadelijk zal je zeggen?ja schadelijk,vaak neemt de jeugd de houding over van andere vissers,en beginnen ze dit ook na te doen.Ik begin pas te voeren als ik weet wat voor stek,welk water ik bevis!dat noemt men de verstandhouding.En die is er bij velen niet.Er is gewoon achteruitgang in de karpervisserij,maar dat wisten wij wel al langer!En ik weet ik ben ook geen heilige maar CC is niet op zijn bek gevallen,of laag gevallen,maar ik weet wel nog wat vissen is!leer eerst een water goed kennen voor je er gek gaat voeren.

met zorgende groet en misselijke groet
CC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dominique de Vos op 2002-05-13 18:39 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-05-2002 18:42

Inderdaad, ik dacht ook dat de volwassenen een voorbeeld moesten zijn voor de jeugd. Maar als ze zo doen zal de jeugd denken dat het zo ook moet, wat dus totaal verkeerd is en wat ook wel eens fataal kan aflopen.
Maar in elk geval, ik zal er niet aan beginnen. Ik smijt mijn bollen niet voor niks erin, maar om vis te vangen.

Hopelijk gaat niemand dit nadoen want het kan wel eens fataal worden!

Groeten piotr
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

13-05-2002 18:43

Ik wil hier dus alleen aantonen de verstandhouding van tegenwoordig.

MvG groet,
ik wil hier geen verkeerde reacties mee uitlokken!
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

13-05-2002 19:11

Ach laat ik maar reageren door te zeggen dat er slechtere voorbeelden zijn die 'volwassenen' kunnen geven :sad: dit heb ik helaas ondervonden toen afgelopen sessie er een stel een paar andere mensen had uitgenodigt voor een complete barbecue drank festijn aan het water en vervolgens niet opruimen.
Ik ben het verder helemaal met je eens dat er soms overdreven wordt gevoerd. Waarom 25kg boilies? 25kg mais kan ook en dat verteerd de vis sneller en het is ook nog eens vele malen goedkoper. En inderdaad het kan nooit een geslaagde sessie worden als je niet weet op welke plek je moet zitten en je vervolgens maar ergens overdadig gaat voeren.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-05-2002 21:27

Erik,
Waar haal jij het in godsnaam vandaan dat 25 kilo mais voor de vissen beter te verteren zou zijn dan 25 kilo boilies????
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

14-05-2002 00:03

jaja na lange afwezigheid ben ik er weer :grin:

persoonlijk vind ik dat het voeren in zulke grote getalen wel 'ietsjes' overbodig is maar dat is ieders smaak... dat ligt er dan ook weer net aan waar je vist rivier/kanaal/putje.

een jonge karpervisser (jaja, ik hoor er ook bij) kan een hoop leren van de volwassenen maar je bent als jonger persoon al fout bezig als je dat soort dingen gaat overnemen... kijk dan liever naar vissers die vaker op dat water zitten en die goed vangen... daar kan je misschien wat van leren.

Ik ben nu zelf begonnen met vissen op de grootste leerschool van nederland... (de zwaan) en daar wordt er maar weinig verteld... je moet het daar allemaal zelf uitzoeken en dat is in mijn ogen voor een "jonge" karpervisser veel beter. tips krijgen is altijd handig maar opzich moet je het voor het grootste deel ZELF uitzoeken... dan creeër je kanzen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2002 08:28

Menno, teveel geld en te weinig visser...Een slechte combinatie!
Tom Boer

14-05-2002 09:35

Ik ben het helemaal met Menno eens!
De titel van het boek zou moeten heten.. hoe verpest ik voor iedereen de vangsten.
Want sinds het boek van Luc wordt je er vooral in het voorjaar niet goed van wat men in het water gooit.. echt te achterlijk voor woorden.
Vooral op de bekendere wateren zorgt dat voor grote problemen. Iedereen komt met zijn kop vol plannen de winter uit en gaan dan echt als kippen zonder kop voer dumpen.
En dan niet 1 persoon nee ik heb het dit voorjaar meegemaakt, weggedoken onder alleen een plutje in het riet dat er op 1 avond!!! 3 keer iemand langfskwam met een emmer en overal voerden. Over elkaar heen en door elkaar.. en dan na 5 weken gek staan te kijken dat ze niks vangen. Echt klote dus. Ze verpesten het voor iedereen! Maar dat snappen ze niet echt jammer dat er blijkbaar heel weinig nadenkende vissers zijn.

met in het voorjaar weinig voerende groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-05-2002 10:07

Het is niet de schuld van "De Dunne Lijn", wel van domme mensen die iets toepassen zonder erbij na te denken.
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

14-05-2002 10:15

Beste Tom,

Nu niet de schuld op het boek van LDB gaan schuiven.
Toen hij en zijn companen deze methode toepasten waren zij de enigen die op dat moment in die mate voerden.
Luc zat heel veel aan dat water in die tijd en wist goed genoeg hoe er werd gevoerd en gevist en heeft daarop ingespeeld.Wat zij hebben gedaan was simpelweg de beste manier om de vissen te belagen op dat moment.
Dit wil echter niet zeggen dat dit altijd en overal het beste is.Dat zegt hij trouwens zelf ook in zijn boek al ik het me goed herinner.
Als nu plots iedereen op deze manier gaan voeren op één zelfde water ja dan heeft die voermethode natuurlijk geen effect meer.
Dat is gewoon naäperij zonder enig nadenken waarom je dat gespreid voeren toepast.

Enfin dat is mijn mening, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier anders over denken.

Gr,

Steve
Dennis Ruijs

14-05-2002 12:12

Oké, de Belgen schieten in het verweer :smile:

Ik ben het voor een deel wel met Tom eens.
Maar je kan de schuld natuurlijk niet op het boek van Luc schuiven.

Wel is het weer een bevestiging van de kudde sport die karpervissen begint te worden. Iemand schrijft iets en het lijkt wel of iedereen hem wil nadoen. Echt niet te geloven.. heeft niemand dan enig zelf nadekend vermogen?

Het enige voordeel is dat ook in Nederland de karpers zwaarder en zwaarder worden :smile:
Dus ga zo door. Alleen als ik er vis aub niet :smile:

Groeten,

Dennis R.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2002 12:24

Beste Dennis, het kan ook nog zo worden dat de vissen aan levervetting doodgaan als er zo overmatig gevoerd wordt als bovenstaande berichten willen doen geloven. Het beste is dan ook dat er maar niets gevangen wordt, dan houdt dit idiote gedoe vanzelf snel weer op.
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

14-05-2002 16:02

Op 2002-05-13 21:27, schreef Eus Molewijk:
Erik,
Waar haal jij het in godsnaam vandaan dat 25 kilo mais voor de vissen beter te verteren zou zijn dan 25 kilo boilies????


Sorry Eus ik had er bij moeten schrijven dat boilies vaak meer vetten bevatten dan mais gemiddeld. Ik doel dus eigenlijk niet op beter verteren maar op meer verteren. Dank u voor uw correctie :smile:

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor boilies je gebruikt.

Erik
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2002 01:05

Aart,

Dat ik als een idioot weer huiswaarts was gereden 2 dagen terug, had niet alleen te maken met het aanwezige volk maar vooral door dit soort praktijken; Ze gooien alleemaal 4 stokken naar een marker in het midden van een water en ook al zit jij daar ook te vissen ze dumpen er gewoon een kilo of 4 ballen te water (Heb het nu even over die geweldige franse (karper)vissers), maar het gebeurt hier ook. Of je bent een avondje aan het visssen....wat er zelden van komt tegenwoordig want doordeweeks mieteren ze er de man ook nog eens 5 kg in en dan na mekaar zonder dat ze er erg in hebben op de zelfde kl. stek waar volgens de boeken marietje ongeveer in deze periode eruit moet komen en oh oh wat zal ze nu weer wegen......doodstil wordt je er van.

rrrrray
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

15-05-2002 02:28

zie het zo als deze mania over is zijn de vissen wel twee keer zo zwaar waarschijnlijk. Maar voorlopig kan je de drukker beviste wateren beter maar met rust laten. Ach wat zeg ik nou... Ik vis op openbaar water, waar bijna niemand vist en moet ook nog mijn tweede aan de lijn krijgen

Niels
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-05-2002 09:18

Voor de vissers met dislectie, die dus alleen titels een plaatjes kunnen lezen. Luc schrijft zelf dat je zo'n campagne het best in het najaar kunt opstarten, de vissen hebben dan een vreetorgie (of wat daarvan dan tegenwoordig nog over is) en nemen dus veel voedsel tot zich. Hierdoor bereik je dus de gehele populatie snel en effectief en laat je ze aan het aas wennen.
Ook voerde hun (met z'n drieen) drie keer een emmer per week. Dit is ongeveer 15 a 20 kg voer per week. Dit verdelen onder het aantal aanwezige vissen en dan blijft er 150 a 200 gram voer (10 a 12 boilies over per vis per week. Dit met een gemiddeld gewicht van een kilo of 14 a 15. Praat je over 10 a 13 gram voer per kilo vissenvlees (om het maar lomp te zeggen.

Dit moet je dus meenemen naar een ander water. Stel een put van 15 hectare met ongeveer 50 vissen. Een gemiddeld gewicht van 24 pond (12 kg) dan zit er op het water dus 600 kg karpervlees. 600 x 10 gram = is 6 kg voer per week. Dit is 1 emmer.

Vissers die zomaar aan het copieeren gaan zullen altijd de mindere vangers zijn van een water. Denk eens na voordat je iets doet, daar zijn de wintermaanden lang genoeg voor.

mvg

Bart van den Hurk

Oh ja, Deze methode heeft geen zin als er niet vanalles op een water is geprobeerd. Kost alleen maar extra tijd en geld.

Maar het is inderdaad wel goed voor de boilieverkopen, draait als een trein.

Doe gezond, denk na en eet een appel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart van den Hurk op 2002-05-15 09:22 ]</font>
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2002 12:53

Nog even een opmerking...

men denkt tegenwoordig dat alles nieuw is in de karperwereld, maar vergeet nooit dat een jaar of 10 terug dit soort voerbomberdamenten ook van pas waren)))!
Toen vooral met paricles of gekookte krieltjes (heb er zelf ook aan meegedaan moet ik eerlijk zeggen en dat heeft mij geen windeieren gelegd) Maar wat wel te zot voor woorden was en IS, want het gebeurt nog steeds en zeker in Frankrijk, is dat ze elke dag 25kg ONGEWEEKTE mais komen dumpen...Dat is toendertijd toch ook op de Lot gebeurt daar kon je naar de overkant lopen tussen de maiskolven door -heb ik weleens gehoord-.
Maar dat zijn slecht praktijken NOOOIT DOEN BEGINNENDE COLLEGA'S!!! Eerst 12/24 uur weken en dan het liefst een half/heel uur koken en dat geld voor alle paricles!!!
Nu gebeurt het dus met boilies en als het water het kan dragen qua karper is het voor de groei bevordelijk (wanneer het niet al te zot wordt natuurlijk want OVERDAAD SCHAAD) maar voor de visser zelf??????????????)))))))))))

groetjes raymond
Danny Jacobs
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: Tilburg

18-05-2002 20:44

Hey mensen,

zoveel voeren vind ik zo'n onzin.... Ik heb mijn zwaarste vissen gevangen op weinig voeren. Gewoon op de stek zitten en een aantal boilies om je aas heen. Ik vis dan ook meestal op het kanaal... Misschien dat het daaraan ligt... Maar ik heb mensen op een put meer zien vangen met enkel een stringer dan dat ze er 10 kilo boilies iedere dag dumpten op plekken waar het (te) ondiep was en die meerkoeten maar duiken, whahahaha... En dan voeren ze op goede stekken en dan vangen ze er 2 van krap 20 pond... En echt veel grotere vis zit er niet op dat water..
Maar ja, iedereen moet zelf weten hoeveel die voert.. Maar je verpest het wel voor veel vissers, want als die vis verzadigd is ligt jouw boilie ook te verzuren om het zo maar te zeggen...

Naja,

vang ze zou ik zeggen...

GroetS,

Danny
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

22-05-2002 12:19

De kilohype, die door velen de LDB-methode wordt genoemd, zorgt er ook voor dat mensen een groot deel van het water gaan claimen, zeker als mensen al weken aan het voeren zijn. Wanneer je dan met je zakje boilies(afgemeten aan een bepaalde watertemperatuur) een aantal dagen gaat voeren op" hun" stekken dan ben je de pineut. Zelf ondervonden, zelfs met fysiek geweld en dreiging. Nu maar zo de weg van de minste weerstand kiezen, terwijl ik op die plek al maanden(vorig najaar en winter) geen visser heb gezien.
Ben benieuwd wat de vis doet op zo,n hoeveelheid voer in de paaitijd. Veel voer zal verzuurd zijn volgens mij. Jullie advies gevraagd (vereniging inschakelen, de politie???) Ik laat me echter niet wegjagen. Aan de andere kant denk ik: ik ga wel weer naar een nog groter water of kanaal.
Ik baal van deze mentaliteit. Veel mensen weten niet goed wat ze doen. Jammer dat Luc zo verneukt wordt
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

22-05-2002 12:57

Dat bewijst wederom dat je voorzichtig moet zijn met informatie omdat sommige onderons dat nogal naar hun eigen visserij kunnen omzetten.

Die mensen die dat doen moeten aangesproken worden dat zo een aanpak op een druk bevist water van de zotte is.

Als je ze ziet liggen zou ik het er uithalen en er een nieuwe voerstek mee maken op kosten van de knuppel vissers.

mvgr

Guido
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

22-05-2002 12:57

Dat bewijst wederom dat je voorzichtig moet zijn met informatie omdat sommige onderons dat nogal naar hun eigen visserij kunnen omzetten.

Die mensen die dat doen moeten aangesproken worden dat zo een aanpak op een druk bevist water van de zotte is.

Als je ze ziet liggen zou ik het er uithalen en er een nieuwe voerstek mee maken op kosten van de knuppel vissers.

mvgr

Guido
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

22-05-2002 13:07

Dat bewijst wederom dat je voorzichtig moet zijn met informatie omdat sommige onderons dat nogal naar hun eigen visserij kunnen omzetten.

Die mensen die dat doen moeten aangesproken worden dat zo een aanpak op een druk bevist water van de zotte is.

Als je ze ziet liggen zou ik het er uithalen en er een nieuwe voerstek mee maken op kosten van de knuppel vissers.

mvgr

Guido
Plaats reactie