Wat mag wel?


Willem Sibbing

24-05-2004 14:20

Binnenkort om precies te zijn in juni mag je weer legaal nachtvissen, nou vroeg ik me af hoe je dan mag vissen..

-mag je slapen tijdens het vissen?
-mag een tent worden opgezet? zo nee, paraplu wel?
-mag je in de auto slapen?

Ik vraag me dus eigenlijk af wat nou wel mag en wat niet!!

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.

MVG,

Willem
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

24-05-2004 14:49

Beste Willem,

Eigenlijk niet zo moeilijk te beantwoorden. Als uitgangs punt neem je dat je geen slaap plaats mag creeeren op een plek waar dat niet is toegestaan.

1e vraag: Nee je mag niet slapen aan de waterkant!!

2e vraag: Tent en/of paraplu mag niet iv.m. het creeren van een slaapplaats. Echter als je een paraplu gebruikt voor bescherming tegen weers invloeden, mag dat weer wel. Een strectcher met slaapzak eronder is dan weer een slaapplaats.

3e vraag: Nee je mag ook niet in de auto slapen, dat is wederom de bekende slaap plaats.

Nu is het zo dat dat de regels zijn. Maar vaak genoeg worden dat soort regels wel door de vingers gezien. Op de ene plaats is het lastiger als op de andere plaats. Overleg even met collega vissers en kijk even hoe zij dat doen vaak genoeg geeft dat wel aan wat toegestaan wordt en wat niet.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Willem Sibbing

24-05-2004 16:48

hahaha... eigenlijk mag je dus alleen op je stoel zitten en de hele nacht proberen je ogen open te houden..

Bedankt voor de informatie

MVG,

Willem
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

24-05-2004 17:41

Daar komt het geloof ik wel op neer ja :wink:
Gouden tijden voor de koffiehandelaren :P

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

24-05-2004 18:07

Echt een vreemd land vind ik dit toch hoor, als je gewoon een weekend wilt vissen in je tentje mag dat niet, krijg je een bekeuring, loop je op shiphol met drie kilo coke mag je gewoon doorlopen, ben je een veelpleger pakken ze je niet meer op omdat ze daar geen tijd voor hebben, ze zijn denk ik te druk met bekeuringen uit delen, want dat levert weer geld op, sorry hoor hoor heb hier echt geen goed woord voor over dit beleid.



met verontrustende groet gradus
Willem Sibbing

24-05-2004 18:39

het verontrust mij zeer zeker ook. Ik ben allang blij dat ik ergens kan vissen waar je het hele jaar kan nachtvissen, maar in de flevopolder zal ik niet meer zo gauw gaan nachtvissen, erg jammer.

En over de feiten die net werden aangebracht (drugsdealers en veelplegers) moet je niet te lang nadenken want dan zie je hoe krom het in elkaar steekt.

MVG,

Willem
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

24-05-2004 20:07

willem,
Sorry maar ik vind het heel moeilijk om daar niet bij na te denken, ik vind juist dat je er aan moet denken, en ja ik weet ook dat heel veel mensen er een puinhoop van maken, maar dan moet je die juist aanpakken. Kan echt nietdat een relatief kleine groep het verpest voor de goed willende, en als dit wel het geval is moet je er wel bij nadenken in wat voor een land wij leven!!!!!!!!!!!!!!!!!Denk dat ik ook maar crimineel word,krijg ik misschien wel vrijstelling zodat ik overal mag nachtvissen,



grt gradus
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

24-05-2004 20:25

gradus zullen we een bende op richten :lol: :lol: dan kunnen we overal nacht vissen ma sommige plaatsen mag je wel met tent staan volgens mij hoor weet niet 100% zekrs ze zijn niet goed ik denk dat pasjes beter werkt en echte serieuze karper vissers alleen krijgen ik vind dat het een goeie plan wordt wie is er mee eens en wie niet ????? hoor ik graag

gr kazim
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-05-2004 23:03

Mannen,

Met een beetje inspanning, nee niet hier zeuren, maar echt iets doen, is er best een oplossing te verzinnen. Neem Maastricht, Bussloo en / of Leeuwarden.

MVG

Klaas
killian de bruijne

16-01-2005 00:45

hoi,

ik vraag me af wat er nu zo moeilijk is aaan zo een pasjes systeem. kosten laat je gewoon betalen door eeen visser(10 euro ken je een hele mooie pas laten maken en de rest van t geld is om controles uit te kunnen oefenen)

met zo een pas mag je dan nachtvissen in een tent, met grondzeil en alle gemaken voorzien... , t lijkt meschien wel of je nu teveel mag en kan. maar en zijn veel dingen waar je je ook aan moet houden, anders word hij ingenomen en krijg je een nacht vis verbod voor 60 dagen.

als je je hier niet aan houd word ie dan zegmaar ingenomen
-geen rommel maken, maar alles netjes opruimen
-geen geluids overlast
-geen overmatig drugs of alcohol gebruik
-nog iemand een aanvulling?
-nog iemand een aanvulling?
-nog iemand een aanvulling?
-de gebruikelijke dingen zoals vergunning e.d.


de mensen van die het nu verpesten voor mij en anderen. overtreden standaart deze dingen en zullen deze pas snel kwijt zijn ALS ze er dan al niet 1 hebben...



mja nu even over de bekeuringen! geen 50 of 60 euro...
-troep maken 85 euro
-geluidsoverlast 85 euro
-zonder nacht vis kaart nachtvissen 100 euro
-zonder nachtviskaart+plaatselijke vergunning vissen 150 euro
-overmatig drank/drugsgebruik tijdens t vissen(waarom zullen sommige wel denken nou ik zat een keer aan een water ergends in belgie te vissen en er zaten ook een paar jonges te ''vissen'' die hadden gewoon echt teveel drank op. en konden daardoor niet de juist gevangen vis goed binnen halen, toen ie eenmaaal binnen was. stonden ze eerst 10 minuten te lachen ofzo toen ginge ze fotos maken vis die viel, 3 fotos zijn niet genoeg hoor... 25 min later fus half dood word terug gegooid in t water :roll: ) 85 euro
-vissen met 3 hengels waar 2 is toegestaan 85 euro per hengel (per hengel teveel)



de hoge bekeuringen waarom... nou laat me zeggen: een bekeuring van 50 euro neee, doet niemand wat.. 2 weken later zijn ze t vergeten en gaaan ze weer verder... bij boetes die een stuk hoger zijn denkt men nou eenmaal langer na, en mensen van kpw houden zich toch gewoon aan de regels?


mja dit is mij kijk erop. als er dit gehandhaafd word. krijg je veel minder overlast e.d.! alleen er moet streng gecontroleerd worden!

groeten
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-01-2005 07:53

K snap het , K snap het niet, K snap het niet ......

Waarom redeneerd men toch altijd de verkeerde kant op?

Waarom een pasjes systeem invoeren, als er al regels voor zijn?
Gewoon nachtvissen op meer plaatsen het hele jaar door toestaan en iets meer laten controleren door de politie.
Tenten, stretchers etc etc etc gewoon toestaan en wederom meer controle door de politie op wan toestanden.

Wat ik in nagenoeg ieder betoog mis in dit soort discussies is het aanpakken van de wantoestanden die af en toe door een hele kleine groep mensen ontstaat.

Heeft iemand reden tot klagen dan gewoon de politie bellen, die dan (zoals het haar taak is) even gaat kijken en de wantoestand een halt toe roept. Eventueel door bekeuringen etc. Probleem NIET opgelost maar dat is het ook niet door allerlei nieuwe regels.

Tegenwoordig "vlucht" de overheid in algemene verboden om de controle makkelijker te maken voor de sterke arm. Er mag gewoon niets meer, de mannen en vrouwen in het blauw hoeven nagenoeg niet meer kennis van wetten te hebben dan de gemiddelde burger omdat ze bijna bij alles kunnen roepen: DAT MAG NIET!. Waarom doet men het op deze manier? Omdat er zogenaamd GEEN mankracht genoeg is, ik zeg BULL SHIT.

Doe maar eens een proefje:

Neem op een drukke zaterdagavond je auto en rijd tegen een andere rijdende auto aan, bel de politie en laat je verrassen hoeveel blauw er opeens blijkt te zijn in de stad waar jij woont.4 tot 6 agenten voor een simpele blikschade is geen uitzondering. In dezelfde stad bel je dezelfde avond de politie i.v.m. een inbraak in een school o.i.d. ..... laat je dan maar eens verrassen hoe weinig blauw er beschikbaar is. 1 auto met 2 mannetjes komen dan even een blik werpen (uiteraard vanuit de auto en op veilige afstand). Bel je daarentegen dat er bij JOU thuis ingebroken is en een ruit eruit ligt krijg je waarschijnlijk een telefoonnummer van een schilder die noodreparaties uitvoert en een afspraak ergens de komende week voor je aangifte.

En daar mijne heren knijpt de schoen, de politie heeft een verkeerde taakstelling!

Mijn vrouw rijdt op een weg, komt tegenligger aan en die ramt de zijkant van onze auto, de tegenligger heeft blijkbaar haast en rijdt gewoon door. Mijn vrouw keert de auto en nog geen 200 meter staan agenten te controleren op fietsverlichting. Mijn vrouw doet haar verhaal en de heren zeggen: "Mevrouw op het bureau kunt u aangifte doen, wij hebben andere dingen te doen". :evil: :evil: :evil: :evil:

De politie heeft een verkeerde instelling.

I rest my case ......

Met balende groet

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

16-01-2005 08:39

Wat ik in nagenoeg ieder betoog mis in dit soort discussies is het aanpakken van de wantoestanden die af en toe door een hele kleine groep mensen ontstaat.

blind mee eens.

de politie heeft een verkeerde taakstelling!

ook helemaal mee eens

De politie heeft een verkeerde instelling

Dit moet ik tegenspreken, , heb met de politie nooit problemen. Hoewel het beleid hier in het lage Noorden anders is dan bijv. omstreken Rotterdam. Een tentje of gasstelletje is nooit een probleem bij ons, slaapzak of stretcher evenmin. Het enige waar de heren op letten is een geldige sportvisakte en of je wel netjes met twee hengels vist. Nu sla ik altijd maar een héél bescheiden kampje op, met demonstratief een vuilniszakje zichtbaar opgesteld, eventueel biervoorraadje onzichtbaar in tas o.i.d. Als je ze dan nog een pak vergunningen geeft, is de aanblik van al dat papier al genoeg. Ze kijken er niet eens in!

Als je er nou een puinhoop van maakt, je bierblikjes om de tent laat slingeren, een derde stokkie hebt uitliggen, of oeverbegroeing weg loopt te maaien, dan kun je wel degelijk een bekeuring verwachten. ( en opkrassen) En zo hoort het ook.

Alleen, ik heb van Rotterdammers gehoord dat in die omstreken problemen zijn ontstaan , o.a. in de tijd dat dagjes mensen 's avonds werden weggestuurd ,maar waar de karpervissers gewoon mochten blijven zitten onder het mom van nachtvissen. Nu, dat hier sprake is van discriminatie jegens de niet-vissers lijkt me erg duidelijk.. Die lostten dit dan op door óók vergunningen te kopen en mochten dan ook hun tent opzetten langs het water wat natuurlijk tot dwaze taferelen leidt. En overlast. Zo zijn er nog wat van die problemen ontsaat en daar is maar een eind aangemaakt door het hele nachtvissen maar te beperken. Zo moet het ongeveer gegaan zijn, maar ik weet niet hoe het beleid van dit jaar eruit zal zien daar.

Bij ons geldt nog steeds: stel je netjes op, en je mag ook netjes blijven zitten 's nachts! Gelukkig maar...
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-01-2005 08:50

Oh maar m.b.t. vissen hebben we hier ook geen klagen hoor, we worden nooit gecontroleerd en mocht dit eens het geval zijn dan zijn er idd geen problemen indien je de benodigde vergunningen hebt.

Gelukkig mogen we het hele jaar door hier nachtvissen en ik heb nog nooit gehoord van problemen ivm tentjes e.d.

Greets
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-01-2005 17:59

Zolang je geen overlast veroorzaakt(b.v. bij buurtbewoners) tijdens het vissen gebeurt er nooit wat. Bij mij komt de politie alleen als er door een ander gebeld wordt.

Nou hoor ik steeds vaker zeggen dat de politie wel weet dat er niet met drie hengels gevist mag worden en/of met een tent e.d.
Zullen ze gelijk een boete uitschrijven als je wel netjes je vergunningen hebt en zegt dat je het niet wist?(van die derde hengel en tent)

mvg,
Evert.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-01-2005 18:54

Killian,
kom even terug op je relaas qua boetes, je spreekt over hoge boetes van €85 ? ik heb de lijst iets aangepast en een beetje richting franse maatstaven.
mja nu even over de bekeuringen! geen 50 of 60 euro...
-troep maken (milieuverontreiniging) €500
-geluidsoverlast €250 euro
-zonder nacht vis kaart nachtvissen indien nodig ter plaatste €500
-zonder nachtviskaart+plaatselijke vergunning vissen €750
-openbare dronkenschap €150
-openbaar drugsgebruik €150
-vissen met meer hengels toegestaan €300 per hengel

Kan je vertellen dat het rap gebeurt zou zijn mits men wel de mankracht heeft om ook daadwerkelijk eens te controleren. In Frankrijk hebben ze hier een garde de peche voor.

groet,
Peter

p.s verder schaar ik mijn grote lijnen achter Marc`s relaas ook zijn een aantal zaken iets genuanceerder.
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2005 20:18

Peter, even een aanvulling. In de prijs van de Franse vergunning zit ca. 25 Euro die ten goede komt aan de controlerende instanties.
Iedere visser in Frankrijk betaalt d.m.v. zijn vergunning dus voor zijn eigen controle...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-01-2005 23:25

Aart,
Klopt als een bus had ik er misschien beter bij kunnen zetten.
Wat mij betreft introduceert men dit ook in Nederland, ik heb die €25 op jaarbasis er graag voor over om meer controle te zien maar dan graag samen met een fikse verhoging van de huidige boetes.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2005 23:56

Peter, de prijs per vergunning in Nederland met 25 Euro verhogen is gewoon niet mogelijk. Even afgezien van de Scandinavische landen is er geen enkel ander Europees land waar procentueel gezien zo'n groot deel van de totale bevolking vist als in ons land. Ter vergelijking, bij ons ligt dat rond de 10%, maar b.v. in Duitsland is dat maar 3% en in de andere Europese landen ligt dat wel iets hoger maar nog steeds vér onder de 10%. Ook is het aantal jeugdige vissers erg groot in ons land t.a.v. de overige landen.
Natuurlijk hebben wij ook veel water ter beschikking maar de relatief lage prijs van de meeste HSV vergunningen speelt hierbij ook een doorslaggevende rol.
Dat geldt niet alleen voor de jeugdige vissers maar ook voor een zeer groot aantal vaste stok vissers die veelal alleen maar in het water van hun eigen HSV vissen c.q. soms nog gebruik maken van de Grote Vergunning.
Een deel van de karpervissers, snoek-en snoekbaarsvissers is best bereid die 25 Euro meer te betalen, maar dat geldt niet voor de overige vissers en een groot deel van de jeugdige vissers. Met 25 Euro per vergunning erbij zullen dus heel veel vissers afhaken en geen vergunning meer kopen. Gevolg:
- een deel van de HSV-en heeft dan geen bestaansrecht meer
- de huur voor een deel van de wateren kan niet meer betaald worden
- de federaties hebben dan evenals een deel van de HSV-en ook geen bestaansrecht meer. Dit zou ook voor de NVVS gaan gelden.

Kortom, zo'n verhoging is in de praktijk gewoon niet mogelijk
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-01-2005 01:06

Aart,
Ik weet het vandaar ook in mijn reply als het aan mij zou liggen.
Je weet waar ik woon en welke praktijken zich daar nog voordoen.

Het is en blijft helaas een utopie, had graag gezien dat het anders was, een optie zou zijn om de mensen die met 3 hengels willen vissen en bij de waterkant willen kamperen extra te belasten.

maar goed is het niet nederland eigen, voor een dubbie op de 1ste rang willen zitten en klagen over een prijs van nog geen €50 per jaar om te kunnen vissen en dan als klap op de vuurpijl ook nog zeuren als ze eens gepakt worden met b.v 3 hengels.
walg er wel eens van maar goed je er druk over maken heeft geen nut, je bereikt niet wat je wel graag zou willen :roll:

groet,
P

p.s we hebben het er nog wel over als ik je weer eens zie in real live.
It's not who you are, it's who you know.
jan van kranenburg

17-01-2005 02:21

Aart,

De visverguningen in Nl zijn in verhouding tot de ons omringende landen spotgoedkoop!!

Je bent alleen relatief duur uit als je van meerdere HSV's lid wilt zijn.
Jij hebt al eens uitgelegd dat die dubbele betalingen in de zeer nabije toekomst mogelijk zullen gaan verdwijnen.

Kortom als visser bespaar je dan geld dat m.i. best kan worden geinvesteerd in een controle-systeem.

Dat er een aantal HSV's dan dreigen te verdwijnen, acht ik geen ramp.
Regelmatig kom je op dit board postings tegen die je haast doen verlangen naar een opheffing van de HSV waarover 't dan gaat.

Eventuele besparing op dubbele registratie, mogen van mij ook wel weer terugvloeien naar de Federatie.

De organisatie in Nederland met al die tich HSV's kreeg een boost in de goede richting met de Grote Vergunning, maar als je eea op de keper beschouwt, blijven de topwateren toch aan de desbetreffende HSV-leden voorbehouden. Goed voor die leden, dat wel! Algemeen belang is er echter niet meegediend.

Ik vergelijk 't maar eens met betalen van Wegenbelasting.
Kun je overal in NL rijden. Behalve bij gebruikmaking van enkele, recent
uitgevoerde kostbare projecten (tunnels e.d) waar je tol betaalt, die overigens ook aflopend is.

Lutjebroek (excusez) kan dus niet zeggen :"die weg alleen voor onze inwoners". HSV's kunnen dat wel!

Tijd voor een reorganisatie?
Naar EEN overkoepelend orgaan dat ALLE visrechten in NL beheert?

Utopia, misschien?

Zeg nu niet dat dit onmogelijk is.

In mijn branche (muziek) wordt over elke noot, in Horeca, op Radio,TV en winkel rechten afgedragen. Op elke verkochte geluidsdrager zit een heffing, die meestal betaald wordt door gebruiker en/of leverancier.
Centraal geregeld door Buma/Stemra, die ervoor zorgdraagt dat de pecunia bij de rechthebbende terecht komen.

mvg

Jan
Michel bezem
Berichten: 56
Lid geworden op: 13-09-2004 20:31
Locatie: Avenhorn

17-01-2005 09:16

Tijd voor een reorganisatie?
Naar EEN overkoepelend orgaan dat ALLE visrechten in NL beheert?

Hey Jan
Dat zou het mooiste zijn
Gr
Michel
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-01-2005 11:09

Wel mooi 1 vergunning, maar binnen korte tijd onmogelijk. Op de lange termijn is het wel te realiseren, aangezien het gros van de bestuurders de pensioenleeftijd al gepasseerd zijn en in de loop der jaren weg zullen vallen. Opvolging staat niet te trappelen, aangezien het vrijwilligerswerk als ook de maatschappelijke verantwoordelijheid nu niet zo hoog in het vaandel staan bij het gros van de bevolking. Een landelijke vergunning, nog steeds een utopie.

Wat dat betreft is het al een hele verbetering dat de NVVS en OVB samengaan en de grote vergunning en sportvisakte in de toekomst gecombineerd zullen worden. Hierdoor zit je tenminste niet meer met het probleem van 6 grote vergunningen per jaar (waar de club toch elke keer geld voor moet afdragen en jij dus moet betalen, want enkel de vergunning mag dus niet). Ik verwacht dan ook dat die inkomsten meer dan drastisch zullen teruglopen (van de grote vergunning) en ze zich daar op verkijken, wat weer resulteerd in een prijsstijging. Maar het nieuwe document zal in de toekomst al wel rond de 15 a 20 euro komen te liggen, vereningingen daarintegen zouden een euro of 5 goedkoper moeten kunnen worden.

Peter, hogere boetes werkt, kijk maar weer naar het te hard rijden in Belgie, niemand die dat in zijn hoofd haald buiten een enkeling dan toch. Maar dit ligt niet in de lijn van beboeting in NL, alles moet verantwoord blijven. Dat ze alle boetes maar omhoog gooiden, betekend meer inkomsten voor Politie, dus minder frequent controleren (maar als ze je pakken ben je ook zwaar de lul), waardoor zij weer meer tijd over houden om de dingen te doen die echt belangrijk zijn. Het probleem zit hem gewoon in Den Haag wat dat betreft, daar heerst gewoon de verkeerde geldcultuur, ze hebben op de verkeerde posten een prestatieloon zitten en op andere wordt er weer met geld gesmeten! Maar dit is iets waar ik weinig aan kan doen (heb geen politieke ambitie) en me dan ook maar bij neer leg. Braaf naar dat stemhok huppelen om op de volgende onbenul te kiezen terwijl het gros van die ambtenaren hard in het vuistje lacht omdat zij degene zijn de de touwtjes in handen hebben. Nee ik kan er weinig aan doen, buiten naar Belgie te verhuizen, maar overal is wel iets.

Maar wat mag met het nachtvissen was de vraag, die ook beantwoord is. In priniciepe niks buiten een paraplu tje en een stoeltje waar je met de nodige liters koffie in wakker dient te blijven. (Al zijn die controleurs wel te overbluffen, onder de oval met stretcher en slaapzak, mag officieel niet, wilde dan ook een bekeuring geven voor illegaal wildkamperen. Helaas was dit om half 9 's ochtends op klaarlichte dag. Dreeg met proces en hij droop af). Het enige wat je kan doen is contact opnemen met de visrechthebbende, een groep die achter je staat en samen toestemming bij de overheid zien te regelen dat het wel mag m.b.v. een pasje wat in mijn mening de voorkeur heeft.

Maar de prijzen veel duurder voor de vergunningen, nee want het heeft veel meer consequenties dan even dat snelle geld. De af en toe vissers vallen weg, kopen of geen vergunning of stoppen met vissen. Door het niet hebben van die vergunning krijgen ze weer die lekkere hoge boete (er is meer controle), dus stoppen ze toch maar met vissen. De recreant valt weg in de hengelsport, de aanwas van de jeugd wordt stukken minder, ofterwijl een hengelsportmarkt die in elkaar stort omdat het gros van de winkels en groothandels draait op die recreant en jeugdige vissers. Waardoor weer veel minder inkomsten voor de overheid natuurlijk (de inkomensbelasting, BTW, etc.). Hierdoor weer minder geld. Het stijgen van die vergunning zal niet opwegen tegen het wegvallen van inkomsten, dat is een ding wat zeker is. Het is ook een neerwaardse spiraal waar je dan inkomt. Wegvallen inkomsten, ach die vergunning kan wel wat duurder, etc., etc.

En ook ik vind dat er te veel regels zijn, de boetes te laag zijn, er te veel HSV'en zijn, te veel burocatie, te veel hengelsportzaken die geen bestaansrecht hebben. De Nederlandse hengelsportmarkt wordt te veel opgeblazen en is nu langzaam aan het instorten door de huidige economie, want de recreant houdt het geld in de zak. De eerste hengelsportzaken verdwijnen al en er zullen er nog veel volgen. De andere dingen zullen door ouderdom van bestuurders, dan wel een beter klimaat om de veranderingen toe te passen. Hopelijk wordt het dus allemaal beter, efficenter en effectiever vooral, geholpen door die allesbepalende economie.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

17-01-2005 11:43

Duidelijk Bart!
Zo had ik het niet bekeken...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-01-2005 19:03

Bart en Jan, het meeste is hierover al wel gezegd. Al vrees ik dat de termijn voor 1 vergunning nog wel behoorlijk lang gaat duren, niet alleen vanwege de leeftijd van de gemiddelde HSV bestuurders en hun opvolging (als meer karpervissers actief gaan worden in HSV besturen kan dit ook al een slok op een borrel gaan schelen), maar ook vanwege het feit dat de kosten per HSV soms ver uiteen lopen, mede vanwege weinig of erg veel water gepacht etcetera, ook voor al die ongelijkheden dienen nog passende formules qua verdeling van de totale inkomsten bij 1 landelijke vergunning gevonden te worden, waarbij voorop moet blijven staan dat m.i. iedereen zo'n vergunning redelijkerwijs moet kunnen betalen (dus ook jeugdigen, WAO-ers etc.) c.q. lagere en hogere prijzen voor dezelfde landelijke vergunning gecreëerd moeten worden (zoals in Frankrijk, d.w.z. jeugd etc. betaalt gewoon een veel lagere prijs). Als alle HSV-en mee zouden willen werken kan zoiets redelijk snel gerealiseerd worden, maar helaas zien die elkaar nog vaak als 'concurrenten' laat staan dat ze zover kijken dat 1 landelijke vergunning voor het gros van de vissers een uitkomst zou zijn en een heleboel paperassen, rompslomp en ergenis zou besparen. Jan, al die HSV-en zijn zelfstandige verenigingen (rechtspersonen) die binnen de huidige wetgeving door niemand gedwongen kunnen worden (behalve dan door hun leden) om aan een vergunningwijziging mee te doen.
De NVVS (dus alle federaties en de 3 specialisten verenigingen) zijn voor 1 landelijke vergunning, echter de meerderheid van alle HSV-en niet, zo is de huidige stand van zaken.[/b]
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

17-01-2005 20:51

beste Bart,

Je hoeft maar 1 grote vergunning te betalen bij 1 vereniging. dan maak je daar een kopie van en die neem je mee naar de andere verengingen. Deze lever je in, je betaald dan niet weer voor die vergunning, want je hebt hem al! :o
Je krijgt dus 9,5 euro korting! (dat zijn de kosten van de grote vergunning) en de vereniging krijgt dat bedrag weer terug van de federatie als de grote vergunning die jij niet betaald weer terug gaat naar de federatie.
Scheelt je een heleboel geld als je lid bent van meerdere verenigingen.

Bij ons (federatie oost ned.) werkt het in ieder geval wel zo. Ik ben ook lid van meerdere verenigingen, maar betaal maar 1 keer voor de grote vergunning. 8)

met vriendelijke groet,

Saron
Dit is pas een BIG :-)