leeftiid bepalen!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

30-04-2002 15:05

Wanneer ik een van de dikkere vissen vang op een bepaald water dan komt bij mij altijd de vraag op wat de leeftijd van DE KARPER zou kunnen zijn.Ik weet dat er karper wordt uitgezet met een bepaald groeivermogen (spiegelkarperprojecten!!!!)Maar wat is er mooier dan zo'n ouwe te vangen die ook nog eens voor de rest van de populatie verantwoordelijk is(new TOPIC!!!)
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-04-2002 15:19

Henk, hoe ben je er zo zeker van dat de rest van de populatie via het paaien tot stand gekomen is?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-04-2002 21:00

Aangezien het groeivermogen van karpers nogal uiteenlopend is en ook nog eens afhankelijk van faktoren zoals voedselaanbod, grootte van de populatie e.a. is dit zeer moeilijk te bepalen.

Het aanleggen van een soort populatielogboek is volgens mij de beste methode om de leeftijd van de vissen exact te kunnen weten. Het is een werk van vele jaren dat het best door een groep vissers kan worden gedaan, maar het geeft wel een heel mooi beeld van de levensloop van een karperpopulatie.

Ook kan je proberen te weten te komen wat er in het verleden voor uitzettingen zijn gebeurd. Hierin vind je vaak ook aanknopingspunten om de leeftijd van een vis te schatten.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 09:22

Dat karper voor een eigen aanwas kan zorgen lijkt mij een beetje vroegtijdig geredeneerd.
Het broed komt zelden tot volle wasdom.

Leeftijd kun je alleen met een beetje zekerheid vaststellen door een schubonderzoek.
Kun je niet zelf uitvoeren de schub moet speciaal voorbereid worden, misschien onder een microscoop maar dan nog, de groei in de winter is heel gering dus die ringen zijn zo gewoon niet zichtbaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

01-05-2002 14:12

Op 2002-05-01 09:22, schreef Douwe Bijlsma:
Dat karper voor een eigen aanwas kan zorgen lijkt mij een beetje vroegtijdig geredeneerd.
Het broed komt zelden tot volle wasdom.

Leeftijd kun je alleen met een beetje zekerheid vaststellen door een schubonderzoek.
Kun je niet zelf uitvoeren de schub moet speciaal voorbereid worden, misschien onder een microscoop maar dan nog, de groei in de winter is heel gering dus die ringen zijn zo gewoon niet zichtbaar.

Dat er broed tot wasdom komt is voor mij wel zeker,aangezien er op dit betreffende watertje geen vis wordt uigezet,en toch hebben we er al veel kleine karpertjes gevangen (rond de 6P)tevens namen we wel eens de vaste stok mee,met een made op de haak en dan ving je ze handgroot.
Groeten Henk.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 14:30

Henk daarom zei ik een "een beetje vroegtijdig", uitzonderingen bevestigen de regel is het niet.
De regel is dat de karper zich hier niet succesvol voort kan planten, heb ik het wel over de kweeksoorten.
De uitzonderingen daar bevestig jij één van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie