Karpers en schadelijke boilies?


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-09-2010 01:11

K. van den Herik schreef:o ja hilco een karper is geen koe.... :lol:


Verder kan ik je melden dat TTBBaits daar dus wel rekening mee houdt. Sterker Jacco en moi stoeiden daar 20 jaar geleden al mee. Zelf was ik nogal een hnv er, later in een iets genuanceerdere vorm door Aalten. Niet omdat hij alleen gelijk had, maar ook gelijk en.... een kilo meer voor de zelfde prijs ving nog meer. De reden ontleende ik mede aan de verhalen mbt vogelvoeren door de F5 en Rod H


Ik begon in 1984 met een (Trouvit) bol (als eerste in het Noorden? Waarschijnlijk wel).

Hoe ik die dingen moest draaien dat wist ik niet natuurlijk, maar al doende leert men.

Ben ook een tijdje hnv er geweest, maar daarna overgestapt naar de kattenbrokken.
Die vingen altijd en overal.

Vis nou met eendenvoer.

Whats new in carpfishing?

Zag vanmiddag trouwens nog een karper vliegen, de trek naar Afrika is dus begonnen.

Tja, wat wil je met al die vogelvoeren.

Schadelijke bollen?

Zal wel meevallen.

De kennis van veel bollenboeren, is natuurlijk een ander verhaal.

Knippen en plakken, meer is er niet voor nodig.
K. van den Herik

25-09-2010 08:35

ctr c en ctrl v en was vroeger ook met de hand net als bollen maken.

Ik denk dat een deel van mijn recepten uit kapitale karpers kwam. De caseine werd algauw tarwegriesmeel, al was het maar voor de kosten besparing. Ving nog beter ook....

Blijft wit brood en onverzadigde vetzuren ( waar zitten die in?)

Meer slechte producten zijn er niet? Of durven we niet?

Voorzet, maar alleen op basis van vermoeden

duivenmest
kaneel in hogere doseringen
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

25-09-2010 13:04

Giftig is overvoeren, niet dodelijk maar ?
Sommige producten zijn gewoon weg niet goed voor de gezondheid.
Maar je moet wel hele hoge doseringen gebruiken.
Ik weet nog een gesprek wat ik volgde met Marco Kraal die probeerde karpers te vergiftigen met zware metalen wat niet scheen te lukken.
Natuurlijk was dit niet goed voor onze vrienden.

Ik zelf denk dat de conditie van het water waar in onze karpers zwemmen de grootste sterfte veroorzaakt in nederland vooral singels, parkvijvers en jullie zullen zelf ook talloze voorbeelden hebben van deze sterfte's.

Boilie's ik heb met alles gevist wat ik had of kreeg.
Heb superseizoenen gehad met boilie's die alles bevatten wat een boilie makkelijk maakt, kleurstof,luchtje, zoetmakertje,houdbaarheidsmiddeltje en vetoplossertje je kon er een half jaar mee naar frankrijk nog geen plekje.
Heb houdbare aan de ene en vriezers aan de andere hengel gevist en ben nog niet tot een bewijsbare concluzie gekomen dat een van hen beter is.
Ik vis nu al weer jaren met boilie's zonder toevoegingen en dat doe ik voooral om de prijs te drukken wat al die toevoegingen maken het wel een stuk duurder. Wat is beter? ik weet het niet ?
In de eiwittijd, WAT ? ja ik weet het ik was de enige die met al die dure eiwitten viste ving ik ook goed of redelijk.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-09-2010 02:08

K. van den Herik schreef:Voorzet, maar alleen op basis van vermoeden

duivenmest
kaneel in hogere doseringen


Over onkunde gesproken!

Men denkt vaak, hoe meer, hoe beter.

Feit is, dat veel toevoegingen het best werken in zeer lage doseringen.

Essential oils, wat doen die eigenlijk?

Heeft niks te maken met attractie, maar wel met bepaalde en ongewenste bacteriën.

Enzymen en zuren??
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

06-10-2010 13:17

@ hilco,

ik stel de vraag niet aan jou, maar aan de topicstarter.

Karpers zijn dood aangetroffen met onverteerde boilies???
Ik vraag me gewoon af welke visbioloog heeft bepaald dat de onverteerde boilies de oorzaak zijn. Want volgens mij zit er op elk circuit watertje wel "visaas" in een vis... dood of levend.
Als ik een vis met zn uitwerpselen uit mijn bewaarzak haal, dan lijkt voor mij ook alsof de vis de boilies nauwelijks heeft verteerd... maar hij is toch echt niet dood.

Het gaat mij dus meer over de onderbouwing van de doodsoorzaak.
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

07-10-2010 01:32

Laat ik voorop stellen dat ik deze discussie best interessant vind.
Natuurlijk zijn er veel vraagtekens te zetten bij de conclusie (of zal ik het woord mening gebruiken) die door de beheerder werden getrokken.
Moet overigens zeggen dat ik van een aantal andere mensen inmiddels hetzelfde verhaal met dezelfde meningen heb gehoord.
Ook deze vissers (die zichzelf ook in zekere mate deskundig zullen vinden) deelden de mening van de beheerder.
Hoor ook andere geluiden. Dus het leeft wel dit verhaal. Maar vooral veel twijfel:
Zijn boilies überhaupt wel de oorzaak en niet bijvoorbeeld een visziekte?
Hoe deskundig is de beheerder? Is deze bewering ooit wetenschappelijk te onderbouwen?

Heb ook een avond gezocht tussen diverse wetenschappelijke artikelen om iets over boilies i.c.m. karpers te vinden.
Niks gevonden helaas... Er is dus geen wetenschappelijk bewijs voor dat wijst in de richting van boilies als doodsoorzaak.
Anderzijds, is er ook geen onderzoek die het tegendeel bewijst, namelijk dat boilies geen schadelijke producten zijn voor karpers.
Tuurlijk, als je fabrikanten moet geloven is er niets mis mee... Zij hebben er immers baat bij...
Daarom vind ik het ook wel leuk dat er toch wel door enkelen kritisch wordt gekeken naar deze topic, in plaats van deze gelijk als flauwekul en slechte karperberichten weg te zetten.

Ik vroeg me namelijk meteen af nadat er werd gezegd dat het ook een ziekte kan zijn, waarom het dan in één keer 16 karpers zijn en de dagen en zelfs weken erop geen. Da's toch raar? Puur op medisch gebied bekeken moet een ziekte in een relatief kleine vijver met veel, heel veel vis toch meer dan 16 dode vissen over een wat langere periode gaan laten zien? (Oke, we hebben het over karpers en niet over mensen, maar er zijn overeenkomsten)...
16 dode vissen ineens duidt niet op een milde ziekte... Dat er (naar wat mij verteld is) 4 van de 16 zijn losgesneden en deze alle 4 de boilies onverteerd in het lijf hadden zitten kan in ieder geval iets zeggen.
Wie weet heeft er een thuisdraaier een giftige bol gecreëerd zonder zich daarvan bewust te zijn. Kleurstofje hier, smaakstofje daar en als je niet kundig bent in deze stoffen kan het natuurlijk misgaan. Klinkt ook aannemelijk. Wat Hilco aangeeft: "Men denkt vaak, hoe meer hoe beter"
Ik drop wellicht weer een stelling waarbij sommigen de haren rechtop gaan staan, maar bekijk het kritisch!!!
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -