spiegel karpers


Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

12-02-2012 19:40

viewtopic.php?f=33&t=67054

Eerdere ervaringen en resultaten.
Ik durf te wedden dat ik straks 14 gezonde visjes bij kan schrijven.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2012 20:05

Sorry mannen maar nu pissen jullie echt naast het putje. De hoeveelheid water in een bak is zeker niet doorslag gevend om vissen als karpers te houden. Zeker niet bij deze temp waarbij de voedselopname minimaal is en rustperiode van de vissen tegen de 100% kan liggen.

Was deze week nog bij J.v. Mechelen in Valkenswaard die makkelijk een 1000 tal van deze zelfde spiegeltjes in een bak van een meter heeft zitten. Temp was er in die hal een 10 graden en de voedsel opname wordt er wel bewust minimaal gehouden.

In een andere hal was de watertemp ongeveer 20 graden daar zwommen een 400 spiegels in een bak van ongeveer 10 kub. De kweek was van eind mei begin juni (net al die van 7 cm) de vissen waren al een +-25 cm. Dat dit veel meer eisen stelt lijkt me logies.

Heb hier genoeg foto’s gepubliceerd waarin aangetoond is dat het goed kan gaat. Mits het maar dagelijks de aandacht krijgt die het verdient. Zomaar iets doen geeft zeker ernstige problemen maar dat is met alles in het dagelijks leven.

De belangrijkste ontwikkeling van een karper vind in de eerste maand van zijn leven plaats. Te snel overstappen van natuurlijk voedsel op pellets. Is de belangrijkste oorzaak van vergroeiingen als o.a. klapstaarten en openkieuwdeksels.

Groet,
Peter

PS. Vraag anders eens een excursie aan op de universiteit in Wageningen om het broedhuis te bezichtigen. Dan niet schikken hoor.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-02-2012 20:17

Daar noem je ook wat. Een kwekerij als die moet zijn brood ermee verdienen. Er vindt hier een totaal andere manier van van filtering plaats. Ik werk zelf in de dibevo industrie en ben vaak zat bij aquariumgroothandels en siervissengroothandels geweest.

Het verschil zit hem erin dat zij daar veel geavanceerdere filtersystemen gebruiken. De eerste persoon met een bioloog onder zijn 60 cm bakje, moet ik nog tegenkomen. Vergeet ook het team van scheikundige meesterbreinen niet die de waterparameters goed in de gaten houden.

Over appels met peren vergelijken gesproken. I rest my case!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2012 20:33

Zeg ik, Vraag anders eens een excursie aan op de universiteit in Wageningen om het broedhuis te bezichtigen. Dan niet schikken hoor.

Er zijn er hier ongetwijfelt die de film gezien hebben onder welke omstandigheden ik binnen mijn spiegeltjes jaren met goed gevolg opgekweekt heb.

Dat van die vergroeiingen klopt zeker ook niet?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2012 20:41

De eerste bioloog onder een bakje van 60 cm, nee dat heb ik ook nog nooit gezien :lol:
Wel spiegels van 10 p in een bakje van 1 meter om maar wat te noemen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-02-2012 20:45

pj otte schreef:Zeg ik, Vraag anders eens een excursie aan op de universiteit in Wageningen om het broedhuis te bezichtigen. Dan niet schikken hoor.

Er zijn er hier ongetwijfelt die de film gezien hebben onder welke omstandigheden ik binnen mijn spiegeltjes jaren met goed gevolg opgekweekt heb.

Dat van die vergroeiingen klopt zeker ook niet?

Groet,
Peter


Dat van de voeding kan kloppen, daar heb ik in de aquarium wereld geen last van. Groei beperkingen komen bij mij in de winkel toch vaak door eenzijdige voeding en het niet kunnen vertonen van het natuurlijke gedrag.

Zolang je geen gediplomeerd vissen arts bent zul je mij nooit kunnen wijsmaken dat vissen in dergelijke situaties ( overbezetting met onvoldoende filtratie dus) niets van ongerief ondervinden. '' Het gaat bij mij goed dus het is zo..'' die mentaliteit word ik een beetje zat. Wie weet pleurt die vis over 5 jaar om omdat hij vanbinnen helemaal naar de klote is door de groeiachterstand die hij heeft opgelopen. Een plof-kip groeit ook onder niet-ideale omstandigheden en die doet het de eerste 6 weken ook perfect!

Om als extreem voorbeeld maar de goudvis te nemen.. '' Hij past zich toch aan aan de bak? Mijne is al 10 jaar 7cm''.

I rest my case.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-02-2012 20:50

pj otte schreef:De eerste bioloog onder een bakje van 60 cm, nee dat heb ik ook nog nooit gezien :lol:
Wel spiegels van 10 p in een bakje van 1 meter om maar wat te noemen.

Groet,
Peter


Ach, ik heb eens een klant gehad met een Brilliant Turquoise discus van 4 maanden..
Hij had het na 4 maanden opeens niet meer naar z'n zin in die vissenkom.

Dat een kweker zijn vissen op een dusdanige wijze houdt heb ik niet zo'n moeite mee, die weet tenminste wat ie doet ( Ga ik vanuit...).

Een particulier met vissen in een dusdanige situatie.. Dat is ( in 9 van de 10 gevallen) onverantwoord. Dat Jacco goed voor zijn visjes zorgt geloof ik graag. Denk wel dat bijv. ( zie het als opbouwende kritiek!) de topic starter beter een aquarium-voor-dummy's boek had kunnen kopen op de beurs i.p.v. jonge karpers.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

12-02-2012 21:47

Bioloog?, 10 liter actief substraat voor 60 ltr, lijkt mij ruim voldoende voor de komende 2 maanden.
Het filter is alleen om het water helder te houden en het zuurstof op peil te houden.
Alles valt of staat met voeren.
Te is nooit goed, het inschatten is lastig, wat nog veel lastiger is voor velen is je inhouden bij het voeren :wink:
Daarom gebruik ik een automaat :wink:

Philipe, een biologisch evenwicht in een aquarium met karper kan je wel vergeten, je hebt dan een vijver nodig als buffer 8)

Ik houd al 10 jaar Koi en Karper, heb 3 jaar geholpen in een koi bedrijf, op dit gebied heb ik kennis genoeg en lap de aquarianen meningen aan mn laars :wink:
Er valt weinig te vergelijken namelijk, een discus is gewoon een lastige klant en kan je niet vergelijken met het houden van karper.

Oja, mijn sluierstaart is 25cm 8) wel eens zo'n grote gezien?

Filtratie in een koi vijver heeft ook weinig met bioloog te maken, als je niet op tijd spoeld heb je gewoon een probleem.
Zeker als je de filtertjes ziet bij eigen huis & tuin vijvers :oops:
Niet dat ik naast de 20m3 nog eens 10m3 heb liggen maar een goed werkend systeem hoeft niet altijd groot te zijn, het gaat om het oppervlak waar de bacterien zich kunnen hechten.
Als dat maar groot genoeg is.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-02-2012 22:34

jacco noordermeer schreef:Bioloog?, 10 liter actief substraat voor 60 ltr, lijkt mij ruim voldoende voor de komende 2 maanden.
Het filter is alleen om het water helder te houden en het zuurstof op peil te houden.
Alles valt of staat met voeren.
Te is nooit goed, het inschatten is lastig, wat nog veel lastiger is voor velen is je inhouden bij het voeren :wink:
Daarom gebruik ik een automaat :wink:

Philipe, een biologisch evenwicht in een aquarium met karper kan je wel vergeten, je hebt dan een vijver nodig als buffer 8)

Ik houd al 10 jaar Koi en Karper, heb 3 jaar geholpen in een koi bedrijf, op dit gebied heb ik kennis genoeg en lap de aquarianen meningen aan mn laars :wink:
Er valt weinig te vergelijken namelijk, een discus is gewoon een lastige klant en kan je niet vergelijken met het houden van karper.

Oja, mijn sluierstaart is 25cm 8) wel eens zo'n grote gezien?

Filtratie in een koi vijver heeft ook weinig met bioloog te maken, als je niet op tijd spoeld heb je gewoon een probleem.
Zeker als je de filtertjes ziet bij eigen huis & tuin vijvers :oops:
Niet dat ik naast de 20m3 nog eens 10m3 heb liggen maar een goed werkend systeem hoeft niet altijd groot te zijn, het gaat om het oppervlak waar de bacterien zich kunnen hechten.
Als dat maar groot genoeg is.


Het draait niet enkel en alleen om het voer, voeding is een belangrijk aspect maar er zijn meer zaken van invloed op de water waarde. Deze zijn op hun beurt weer belangrijk voor de gezondheid van de vis. Zorgvuldig voeren is het halve werk, absoluut! Maar er spelen meer dingen. Daarnaast moet je het filter zien als een bacterie hotel, dit geldt voor zowel koud als warm water.

Een biologisch evenwicht is zeker te realiseren, neem een bak van minimaal 200 liter en plaats daar 2 karpertjes in van 12 - 14cm, niets aan de hand! ( Voor eventjes dan)

Een aquarium is een aquarium, dat jij de meningen aan je laars lapt moet je zelf weten. De discus haalde ik aan als een voorbeeld, menig aquariaan/koi houder zal een discus in een vissenkom max een week geven al dan niet minder. Deze hield het 4 maanden vol, sommige vissen zijn sterker dan men denkt, betekent niet dat het goed voor ze is.

Ook in een koi vijver komt er meer kijken dan alleen spoelen. Een flinke filterinhoud ( meerkamerfilters) en een goed planten filter ( gescheiden van de vijver uiteraard) kunnen voor een prima biologisch evenwicht zorgen.

Ik heb sluierstaarten gezien van over de 30cm, dus ja.. ik heb zulke grote gezien.

Maar goed, het mooie van deze hobby is dat ieder lekker op zijn manier zijn gang kan gaan. Ik kan het in enkele gevallen slechts afraden. Zoals ik al zei geloof ik best dat jij met alle goede bedoelingen voor je vissen zorgt en dat het ongetwijfeld prima gaat. Maar als mensen gewoon beginnen met de basis regels voor het houden van vissen en dit later op hun eigen manier uitwerken, zou het allemaal wat makkelijker gaan dan andersom ( Zoals nu vaak het geval).
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

14-02-2012 15:43

jacco noordermeer schreef:
Oja, mijn sluierstaart is 25cm 8) wel eens zo'n grote gezien?



Jacco, er lezen hier ook ''kinderen'' mee die nog geen 18+ zijn he :lol:

Ontopic:

Ik vind het gewoon eigen verantwoordelijkheid. Gaat het allemaal goed? Prima! Gaat het verkeerd, tja eigen schuld.
Je mag in Nederland ook niet harder rijden dan de toegestane snelheid. Toch doen we het massaal en gaat het ''goed''.

Ben je zelf diegene die zich altijd en overal netjes aan de snelheid houd? Of diegene die (al dan niet regelmatig) wel eens te hard rijd?

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

28-04-2012 11:23

Zooooo, de visjes liggen te aclimatiseren in de vijver.

Van de 15 die ik in een bak van 60 ltr heb gehouden is er helaas 1 overleden.
Deze was zo slim om in het filter te springen :oops:

Kom maar op met alle negativiteit, ik heb woord gehouden :wink:
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-04-2012 11:30

nou hou je vast daar komt ie :o .
HOE KAN JE NOU....... :evil:
nee gekheid maar gewoon serieus hoe kan die vis dan in je filter komen?
heb je geen fotos van hoe groot de vissen nu zijn?
Vis is vis
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

28-04-2012 11:45

Ha Ben, het is een aquarium van Juwel met zo'n hoekfilter, de ene kant is filtermateriaal de ander is voor de doorstroming en het pompje.
De vis is door een heel klein gaatje naast de pomp in dat doorstroom kanaal gevallen... nooit gezien tot zojuist :lol:

Veel gegroeid zijn ze niet, ik kon zga niet voeren natuurlijk.
Nu ga ik ze eerst maar eens vrij laten in de 20m3 bak die ze nu ter beschikking hebben :P
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-04-2012 12:40

dus ze zijn nog best klein.
kunnen ze nergens in de vijver verdwijnen.
bodemdrain?
wel een beste bak trouwens 20 kuub
Vis is vis
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

28-04-2012 14:30

In de drain is geen probeem :wink: , dan komen ze in het voorfilter van de zeef.
Ze hebben meer te vrezen van de oude bezetting denk ik 8)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-04-2012 14:47

Ja dat is iets wat ik niet heb een voorfilter.
Maar de oude bezetting , dus ze zijn echt nog klein?
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-04-2012 07:58

Ook hier vreten ze hun buikje nu aardig rond.

Groet,
Peter


Afbeelding
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

29-04-2012 14:32

met mijn spiegeltjes is de overzetting naar de vijver ook goed gegaan ze zwemmen nu
al een klein maandje in de grote vijver samen met wat kois
trouwens ik ben nogsteeds de starter van dit topic aleen mijn account was gehachkt
of zoiets kon er in iedergeval niet meer op dus hier ben ik weer met een nieuw account

greetz jari