hoeveel lb


Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-08-2012 13:17

@remko,

we hadden het over trekkracht en niet bij een bepaald 100ste toch of lees ik het nu verkeerd, denkhet niet maar hoed nogmaals jij vind het niet relevant ik wel ;)

en je heb flink lopen rekken zoals je drilt??? met drillen trek je anders lijkt mij dan dat iemand die weegschaal vast houdt daarbij beweegt een vis ook en je maat niet.

en wat btreft dat er 5kg op de lijn kan is idd op de knoop en daarbij is elke lijn anders.

maar goed we hebben 1 ding gemeen en dat is dat we zo en zo voor dikke lijnen gaan haha ;)

succes

@timo:
zoals ik al aangaf en ik lees remko ook, neem de shimano 35/00 heb deze zelf ook en kost dacht uit me hoofd iets van 30 euro voor een spoel van 1000m
Oja joh!!!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

01-08-2012 16:16

R de Winter schreef:@remko,

we hadden het over trekkracht en niet bij een bepaald 100ste toch of lees ik het nu verkeerd, denkhet niet maar hoed nogmaals jij vind het niet relevant ik wel ;)

en je heb flink lopen rekken zoals je drilt??? met drillen trek je anders lijkt mij dan dat iemand die weegschaal vast houdt daarbij beweegt een vis ook en je maat niet.

en wat btreft dat er 5kg op de lijn kan is idd op de knoop en daarbij is elke lijn anders.

maar goed we hebben 1 ding gemeen en dat is dat we zo en zo voor dikke lijnen gaan haha ;)

succes

@timo:
zoals ik al aangaf en ik lees remko ook, neem de shimano 35/00 heb deze zelf ook en kost dacht uit me hoofd iets van 30 euro voor een spoel van 1000m


Ja ik heb flink lopen trekken, en naa rmijn gevoel wel 3-4x zo hard als bij een dril... Probeer maar eens 3-4kg op te tillen met je hengel.. dan moet je verdomd veel moeite voor doen en je hengel zal het zwaarder hebben dan je lijn.. :)

Wat ik probeer te zeggen is dat als ik een lijn zie van bv 35/100e en de een heeft een trekkracht van 4kg en de andere van 10kg die cijfers mij niets zeggen over de bruikbaarheid van de lijn..

Daarom zijn zaken zoals rek, schuurbestendigheid etc veel meer van belang..

Vissen met een 20lbs van 35/100 lijn die niet schuurbestendig zal ik niet doen, terwijl een lijn van 10lbs misschien veel schuurbestendiger is en wel mijn voorkeur zal hebben..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-08-2012 19:03

R de Winter schreef:@remko,

we hadden het over trekkracht en niet bij een bepaald 100ste toch of lees ik het nu verkeerd, denkhet niet maar hoed nogmaals jij vind het niet relevant ik wel ;)

en je heb flink lopen rekken zoals je drilt??? met drillen trek je anders lijkt mij dan dat iemand die weegschaal vast houdt daarbij beweegt een vis ook en je maat niet.


Je loopt de zaken nu om te draaien om je gelijk te halen. Zoals we al zeiden, trekkracht is niet relevant, dikte wel. Als je qua dikte ok zit hebben alle gangbare lijnen meer dan genoeg trekkracht en idd of een lijntje nou 4 of 10 kg kan trekken maakt geen hol uit tijdens een dril. Is namelijk beiden meer dan je ooit met de hengel op de lijn gaat trekken. Schuurbestendigheid, knoopvastheid en rek zijn veel meer van belang.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-08-2012 20:51

Het is een zijarm van de Loire le cher genaamd
de stroming valt er mee er passeren per dag ongeveer een 10 tal pleziervaartjes
zwaar lood is geen enkel probleem omdat we een boot me hebben en een waadpak voor in de ondiepe kant de hengel te droppen


Ik heb zelf op de Cher gevist en het stuk waar ik een paar uurtjes gevist en gevangen heb (voorvoeren) was niet breder dan +- 25 meter. Maar ja, wel een boomstronkje hier, overhangend takje daar, grindbankje zus & zo en wanneer er 100km verderop drie druppels regen vielen stroomde het water al aardig.

Denk dat je het met je hengels wel haalt, alleen die toppen de lucht in, zodat je minder druk op de lijn hebt. Bij mij bleef 55 gram zelfs met 35/00 al liggen, maar ik zat ook nog een meter of twee boven de waterspiegel + top omhoog. Ik zou gewoon niet te zwaar vissen, maar zo zwaar als nodig is om je lood niet te laten rollen. 140 gram is echt niet altijd nodig he...

Maar da's nog eens echt vissen op echte adel hoor!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).