Karpers en schadelijke boilies?


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2010 22:09

Chris Noorlander_ schreef:Bas,
Er word dus een uit de lucht gegrepen conclusie getrokken (Niets wijst erop dat de boilies de oorzaak zijn, of wel soms?) en vervolgens word met deze conclusie zeer slechte reclame voor de karpervisserij gemaakt, zowel vanuit de beheerder die -zomaar een conclusie doet ZONDER ENIG VERDER ONDERZOEK en door jou, door het openen van een topic met zulk een titel. En dat vind ik echt een zeer kwalijke zaak.

We willen eerst bewijs, pas dan mag je een groep karpervissers of de karpervisserij in het algemeen in een kwaad daglicht stellen, zo werkt dat nu eenmaal. Ik zal het al ten zeerste op prijs stellen als je de topictitel drastisch veranderd en bovendien lijkt me een verder onderzoekje erg wenselijk, voordat er nog meer geblaft word ten negatieve van het karpervissen.

Dode karpers opensnijden en dan vervolgens onverteerde boilies tegenkomen is goed mogelijk. Maar hoe leg je in godsnaam de link tussen die onverteerde boilies en de dood van die karpers? Er ontbreken een paar schakels in dat "onderzoek". Je had net zo goed onverteerde mossels kunnen tegenkomen. Snij een willekeurige springlevende en gezonde karper open en de kans bestaat dat je onverteerde boilies tegenkomt. Boilies verteren nu eenmaal niet a la seconde nadat ze zijn gevroten. En zelfs, als blijkt dat deze boilies écht niet verteren...zelfs dan kun je die link nog niet maken. Alweer, zo werkt dat niet met een onderzoek.

Dus, kom met bewijs en maak ons wakker OF doe normaal, en zet karpervissers niet onnodig in een negatief daglicht door zomaar een "conclusie" uit te gaan kramen.

Met vriendelijke groet, Chris


Maar Chris,
zieke beesten ook zieke, zwakke karpers vreten zich niet vol.
Ze moeten zich tot dat moment goed en gezond gevoeld hebben, toch?

K. van den Herik schreef:Beste Bas,

Jij bent begonnen met allerlei veronderstellingen en aannames in het rond te strooien.
Het is statistisch godsonmogelijk dat 16 kaprers zich doodgevreten hebben on onverteerde bollen. ok is het statistisch onnmogelijk dat alle 16 karpers onderzocht zijn. Wat wel KAN is een acute vergiftiging. De kans dat dan ook bremmen kapot gaan is vrinj groot.

Ergo: ik geloof al helemaal niks van jou verhaal, vandaar nog een klein beetje sarcasme.


Klaas,
Een klein beetje denkvermogen maakt Godsonmogelijke dingen soms toch mogelijk.
Mocht je God er nogmaals bij halen, schrijf het dan met een hoofdletter zoals het hoort.

En ik?
Ik denk dat het gewoon voorjaar sterfte is, net zoals wel vaker door garageboilieproductiebedrijfjes gerelateerde vertegenwoordigers beweerd word wanneer er karpers op onverklaarbare wijze bij bosjes het loodje leggen..
Kan me er helemaal in vinden!
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 21-09-2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2010 22:42

Evert-Jan,
Op deze lijst staan alle toegelaten additieven voor voedingsmiddelen, inclusief de maximaal te gebruiken hoeveelheden. Van alle stoffen op deze lijst wordt aangenomen dat ze -in de aangegeven, toegelaten hoeveelheden- veilig zijn.

Wat als er verschillende, in samenstelling gebruikt worden?
Welke combinatie kan en welke kan zeker niet?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-09-2010 22:54

Henk mag ik de reden weten van jouw denegrerende schrijfstijl over garageboilieproductiebedrijfjes?.
Alsof er bij voorbaat geen kennis in huis is zolang er op kleine schaal geproduceerd wordt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2010 23:06

Jacco,
het is niet denigrerend bedoeld!
Grotendeels zit de meeste kennis bij de kleinschalige productie bedrijfjes.

De grote jongens beweren en zeggen namelijk never en nooit iets.
Het is gewoon voorjaar sterfte Jacco.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2010 23:38

Godsonmogelijk wordt als bijvoeglijk naamwoord in een zin niet met een hoofdletter geschreven hoor.

Waarneming is dat ze goed op het aas zaten voordat ze overleden. :roll:

Wel typisch dat ze kennelijk niet lang nadat ze gegeten hebben acuut dood zijn gegaan. :-?

Lijkt daardoor wel op vergiftiging. Niet verteerde boilies kan de oorzaak niet zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-09-2010 01:26

Jean-Paul Wix schreef:Definieer onverteerde boilie aub.


Zoals Klaas al zei, wat een vis niet kan verteren, poept ie weer uit.

Wat kan een vis niet verteren? o.a. cellulose, gom (overigens fantastische binders) en pectine, de zogenaamde non-starch polysaccharides.
Is niet helemaal waar, bepaalde bacteriën in de darm van vissen, kunnen wel cellulose afbreken, maar daar gaat het hier niet om.

Oftewel, zoals wij ze noemen de voedingsvezels, die natuurlijk wel een rol spelen bij de doorloopsnelheid (de stoelgang).

Gezien de ingrediënten die in de karpervisserij worden gebruikt, onverteerbare bollen, lijkt mij onmogelijk.

Ik poep, jij poept en zij poepen.

Hebben we toch nog iets gemeenschappelijks!

Kan misschien wel iets in die bollen zitten, wat...
Er zijn malloten (dombo's) genoeg op de wereld en karpers vangen is heilig.

Dus, niks is onmogelijk.

God is al jaren dood en heeft ons, aan ons lot overgelaten.
K. van den Herik

22-09-2010 07:20

Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen beschouwd wordt als de prima causa (de 'eerste oorzaak') van het universum, of verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel. Goden kunnen geacht worden te leven op aarde, met name in de natuur, alsook in de hemel of nog in het onderaardse of de onderwereld


Het is toch ook niet ROODKAPJE?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-09-2010 07:37

Afgelopen weekend zat ik met Kevin Reynolds en nog een engelse crack (naam is ff ontschoten) te chatten en we kregen het over koeienbix en de schadelijkheid hiervan voor de karper. INtrootje verder niet belangrijk.

Wel opvallend is dat men in de UK er voor begint te pleiten dat er een soort van keurmerk komt voor boilies omdat ze daar van menning zijn dat er soms toch wel 'schadelijke' stoffen in kunnen zitten. Het onderwerp was op dat moment koper, in welke sub vorm dan ook en de lange termijn gevolgen voor den fish. Conclusie was dat het ondoenelijk was om daar een controlerende instantie voor op te richten aangezien de controle uiteindelijk niet haalbaar zou blijken. M.n. de thuisdraaiers zouden buiten schot blijven. Ik opperde nog dat als de reguliere producenten gecontroleerd zouden worden het leeuwendeel van alle boilies wel gecontroleerd zouden zijn / worden werd jammer genoeg van de hand gewezen.

Ik stel ook wel eens mijn vraagtekens bij de ingredienten, die zelden eerlijk vermeld worden, maar wat kun je doen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-09-2010 07:47

Henk, we kunnen natuurlijk allemaal roepen dat ons aas gezond is voor de karper maar ik zal dit nooit beweren.
Voor mij geld nog steeds de zin welke Aart ooit schreef;
Het gezondste voor de karper is stoppen met vissen.

Dat we proberen zo min mogelijk schadelijk voedsel te produceren lijkt mij logisch maar uiteindelijk doen we het maar voor 1 ding, vangen.

Wel heb ik mijn twijfels over diverse ingredienten in de handel en gebruik deze dan ook bewust niet.

Dat sterftes aan aas gerelateerd wordt kan ik me wel voorstellen alleen als ze bij bosjes omvallen lijkt mij dat er meer aan de hand is.
K. van den Herik

22-09-2010 08:20

koper als in cuprum zat in grote hoeveelheden in slingervoer, dat voor varkens. Is in die hoeveelheden verboden. Koper als in cuprum is een in principe onmisbaar bestanddeel van voedsel voor in elk geval zoogdieren. Daar het betrokken is bij de vorming van bloedcellen durf ik wel de bewering aan dat het voor vissen ook een essentieel onderdeel is. Zie bestandelen van ook topkoivoeders.

Die engelsen waren ongeveer de enige tegen welk keurmerk ook. Leuk, maar wat moet je keuren waarop?

Ik weet dat er een ex bakker en een ex kok met gegevens rondlopen waaruit het vermoeden rijst dat er meer is, dit heeft niets te amken met sterfte in grote hoeveelheden veel met leververvetting etc.

BTW:

Leuk dat eerst een karper kan bepalen wat goed voor hem is en nu ineens weer niet. Is het zelfde dat alle polen de grote karpers vangen en opeten.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-09-2010 08:47

We kunnen ons in allerlei bochten wringen om zaken te verklaren in een andere richting dan de invloed van boilies op de gezondheid van vriend karper, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd (en neuh, bewijs kan ik niet aandragen) dat het overmatig voeren op kleine wateren de gezondheid van de aanwezige karpers schaadt. Obesitas is namelijk een ziekte en daar lijden veel karpers in "dat soort wateren" aan, door ons toedoen. Als je dan ook nog bedenkt dat dit aanmerkelijk levensduur verkortend kan werken, dan mag je je best eens op je hoofd krabben. Nu zullen er wel weer mensen roepen dat je dan maar niet moet vissen, maar dat is natuurlijk onzin. Net als een onthaakmat en een verantwoorde rig is verantwoord voeren ook een belangrijk item in onze hobby, toch?

Maar uiteraard voelt u, waarde lezer, zich niet aangesproken, want u voert niet onverantwoord. Niemand trouwens, ik ben nog niemand tegengekomen die dit erkende. Met z'n allen voeren we zo verantwoord dat de som van het geheel uiteindelijk onverantwoord zal blijken te zijn. Niet voor niets vallen sommige wateren in november al helemaal stil.
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 22-09-2010 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

22-09-2010 08:51

@ Evert Jan,

E-nummers zijn inderdaad Europese voedingspreparaten. Ondanks dat deze goedgekeurd zijn door de EU zijn er verschillende individuele landen die specifieke E-nummers verbieden. Dat het door europa goedgekeurd is blijkt geen garantie voor veilig gebruik.

@Kees, ik ben het helemaal eens met je!

Gr Carlo
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

22-09-2010 09:06

Ik ga wel een beetje mee met Kees, heeft een karper het in zich om een rijk gedekte bollietafel voorbij te zwemmen als hij al genoeg gevoed is? Of gaat hij overeten? Iets om over na te denken, ik heb wel 's op een zeker belgisch kanaal gezien hoe er vanaf het het dak van een bus uit een speciekuip gevoerd werd, dat zijn nou van die momenten dat je denkt.....

Maar even terug naar de beheerder, waarom loopt hij voor God te spelen en gaat hij zelf snijden, waarom geen monsters opgestuurd? Of istie bioloog of aspirant Midas Dekkers, het probleem met dit soort dingen is dat dit nageluld wordt en binnen een week waar is geworden voor veel mensen, het begint dus met iemand die overduidelijk nergens wat van weet, snij mij nu open en je vindt een boterham met kaas en veel koffie, het zegt 3x niks.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

22-09-2010 09:27

Wat een karper op zijn natuurlijke weg vindt en eet is toch iets anders als wat menig karpergoeroe in zijn bollen verwerkt.
De meeste denken het weer het wiel uitgevonden te hebben en met de meest enge ingredienten een visje proberen te vangen.
Boilie tijdperk heeft op gesloten water al ze beste tijd gehad,op open water zwemt nog wel t een en ander rondt die zo,n RONDE bal wat voor smaak ook wil verorberen.
m,f,g de beste ronnie
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

22-09-2010 11:04

is het niet obesitas, dan is het de geeuwhonger Kees. Neem het wiel vroeger. Ook hier had God (let op de hoofdletter) een oplossing btw.

Maar anders waar is de karper mee geholpen? Met educatie wat wel en niet kan. Ik las al dat men wel wist wat allemaal misschien niet kon, maar maak maar eens een lijst samen met wat echt niet kan of welke combis's slecht zijn. Graag wel met iets van een onderbouwing aub.


Kees,

definieer onverantwoord. Ik ben nog immer opzoek naar dat artikel inzake hoge eiwit percentages in de winter.


Verder durf ik in hoornaar gerust 10 kilo extreme smel van TTBBaits per dag te voeren dit een maand lang. Ik zal dan na een maand stoppen en vissen. Zeker dat de hele populatie 3 keer op de kant ligt. Is dit onverantwoord? Ben je gek. Een kilo per vis.

Verder is een karper goed te vangen op een geel legoblokje. Is dat zijn enige vreten gedurende een paar maanden, gaat hem dood.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-09-2010 13:16

Karper en koper.

3 mg. per kg. voer heeft ie nodig.

Is veel voeren nog steeds het toverwoord?

Zou wel graag een houdbaarheidsdatum op de verschillende producten willen zien.
K. van den Herik

22-09-2010 13:19

en dan? voor een alleseter? Speciaal uitgezet (ooit door SBB) om puin te ruimen?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-09-2010 14:01

Ik zou daar ook zo veel durven voeren Klaas, maar als 5 Klazen en wat hulppieten ditzelfde gaan doen gaat er mogelijk iets niet goed. Definities van "onverantwoord" zwemmen rond in de vorm van karpers met een, gezien hun lengte, abnormaal gewicht. Met vormen die wij karpervissers als "mooi" bestempelen, terwijl het bij een vrouw lelijk zou worden gevonden. De discussie daarover is kort geleden al gevoerd en een zekere B v/d M. plaatste toen nogal een euhhh... foto zal ik maar zeggen.

Ik ben geen aasgoeroe, maar volgens mij weet jij wel waar/wat onverantwoord is. En geeuwhonger is ook niet goed, dus voeren kan ook (on)natuurlijk voedselgebrek compenseren.

Met voerende groet,


Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

22-09-2010 14:34

Kees inmiddels is 40 kilo niet echt abnormaal te noemen. Ergo putten met vissen van gemiddeld 10 kilo zijn putten met dwerggroei karpers whoaaa

das dan 1 maand 5 kilo bollen per vis Kees. ruim 2 ons. Laat een derde dan alleen eran eten halve kilo per dag per vis. Zullen ze weer gezond worden he? Hahahaha

Maar ben wel benieuwd naar de lijst met gevaarlijke producten voor karper.

De aftrap:

witbrood.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-09-2010 14:50

Klaas,

Uiteraard is 40 kilo wel abnormaal, zulke gewichten halen karpers in de vrije natuur nu eenmaal niet en dus is het overgewicht. Ik krijg toch de indruk dat snelgroeiende toppers ook snel het loodje leggen. Causaal verband lijkt me duidelijk.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-09-2010 15:10

K. van den Herik schreef:
Maar ben wel benieuwd naar de lijst met gevaarlijke producten voor karper.

De aftrap:

witbrood.


Verzadigde vetten?
K. van den Herik

22-09-2010 15:17

Kees,

mijn hond, benner sennen, wordt waarschijnlijk ook geen 10 jaar, terwijl onze lab er 14 werd. Ligt niet aan het voer hoor, want dat is de meuk van c1000. Schijt er goed en veel van maar mankeert niks meer....

Een lilliputer wordt ook niet veel meer dan 50.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-09-2010 15:44

.
Leuk dat eerst een karper kan bepalen wat goed voor hem is en nu ineens weer niet. Is het zelfde dat alle polen de grote karpers vangen en opeten.[/quote]

Inderdaad ik meen laats ook een topic te hebben gelezen dat de karper zo goed is in het onderzoeken van aas en weet wat precies goed voor hem is.
Geweldig die tegenstrijdigheden hier op dit forum, ik lach er maar mee.
Groet Ron
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-09-2010 16:00

Wat slecht voor hem is, daar is ie misschien wel niet zo goed in.

Vervette levers worden trouwens meestal veroorzaakt door een gebrek aan een essentieel vetzuur.
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

22-09-2010 16:35

Een karper eet ongeveer 3% van zijn lichaamsgewicht per dag.
Laten we zeggen dat er 50 karpers zijn van 10 kg.
Dus 0.03*50*10= 15 kg.

Dus met deze eenvoudige rekensom, kan iedereen bepalen hoeveel kg boilies je kan voeren.

Voor de rekenaars hieronder een tabel, hier kan je zien wat er overblijft in de mest.

ash cp energy fat
g/kg dm g/kg dm kJ/g dm g/kg dm

Tank 1 278.22 174.17 16.15 89.69


Tank 2 244.79 194.58 16.74 91.64


Tank 3 240.36 195.27 16.95 94.95


Tank 4 266.51 167.34 16.48 95.06


Tank 5 271.61 161.35 16.17 100.78


Tank 6 274.14 167.36 15.99 97.08


Feed 68.68 497.34 24.00 205.71
Een karper vangen op de rivier is .............