2 dagen vangen en dan is het voorbij


Arjen Lans

23-10-2007 11:51

Hoi Peter,
Is het haalbaar om eens helemaal over te schakelen op boilies?
Arjen
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

23-10-2007 13:14

Peter: Dan is er geen probleem.Hoofdzaak is dat je plezier hebt.
Stek 4 is een goede keus,maar probeer af en toe of er vis zit en je voer weg is .Het is in iedergeval radicaal anders.
Ben benieuwd wat er uit komt over een paar maanden

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-10-2007 13:55

Arjen Lans schreef:Hoi Peter,
Is het haalbaar om eens helemaal over te schakelen op boilies?
Arjen


Ik draai zelf mijn boilies dus ik stap nu over op alleen boilies ben ook benieuwd wat het resultaat is. Ik laat het resultaat weten wat de winter heeft opgeleverd.

Gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-10-2007 18:50

Hoi Gerrit,
Waar ik op doelde, was dat Peter helemaal geen probleem heeft (dus het probleem verdriedubbelen is ook niet mogelijk) alleen dat hij simpelweg na een visdag (en vangen) zou moeten stoppen op die stek omdat het gewoon afgelopen is (logisch). Juist wanneer Peter nu nog twee voerstekken erbij heeft gemaakt kan hij meteen na de ene stek verder op de andere. Het gaat hier helemaal niet om lange termijn resultaat met een lange termijn campagne, maar juist om het zo effectief en kort mogelijk vissen ("afromen" dus, zoals iemand anders dat in dit topic al zei, overigens is Evert Aalten hier natuurlijk niet de grondlegger van).
De lange termijn aanpak waar jij het over hebt, Gerrit, is een heel andere benadering. Als Peter drie van zulke voerstekken kort bevoerd en afvist, verdriedubbel je zijn "probleem" niet, integendeel, je maakt heel effectief gebruik van het logische feit dat zo'n type voerstek niet lang zal meegaan. Pas wanneer je verwacht dat een dergelijke stek een trekpleister zal blijven, tussen het vissen en voeren door, weken achtereen...kom je (waarschijnlijk) (in ieder geval wél op Peter's water)met een probleem en zul je iets anders moeten gaan zoeken.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

23-10-2007 19:13

Hej Peter,

Begrijp ik nou uit dit stukje dat jij in de winter op de stekken vist waar wel de wind op staat, of juist niet? Gewoon benieuwd :)

On topic: Verder vis ik in de winter ook altijd ochtendjes waarin ik 2-3 stekken afvis en dat is een prima manier moet ik zeggen.

Gr Maurits

@ mourad

Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is. :wink:


Gr Peter
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-10-2007 20:15

maurits alberda schreef:Hej Peter,

Begrijp ik nou uit dit stukje dat jij in de winter op de stekken vist waar wel de wind op staat, of juist niet? Gewoon benieuwd :)

On topic: Verder vis ik in de winter ook altijd ochtendjes waarin ik 2-3 stekken afvis en dat is een prima manier moet ik zeggen.

Gr Maurits

@ mourad

Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is. :wink:


Gr Peter


Nee dat doe ik nu op dit moment. In de winter liggen vissen in dieper water wat jij uiteraard weet. Dan lijkt kantjes pakjes mij niet de juiste tactiek ;-)
vr gr peter
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

23-10-2007 23:12

Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is.

Schreef hij Dat houd in dat er op een stek drie weken gevoerd wordt of, als hij de stek een paar maal bevist die week wordt er in ieder geval twee weken gevoerd en een week gevist (2 a 3 keer??).
Begint volgens mij toch aardig op lange termijn werk te lijken.

De tweede avond soms ook nog wel en dan is het voorbij! terwijl ik gewoon rustig blijf door voeren.

Schreef hij in zijn eerste posting Ook daar maak je uit op dat het allang geen afroom verhaal meer is
De Aalten afroom techniek bestaat meer uit twee a drie dagen voeren een paar maal vissen en weg wezen naar de volgende stek.

Volgens mij missen we nogal wat gegevens hier Chris
Wordt de stek met rust gelaten na een paar maal vissen(ook door de andere vissers)Hoelang wordt er al zo gevist achter elkaar op de stekken?
Hoe groot is het water? Is het helemaal te bevissen.Zijn het wel de beste plekken? (vaak levert een nieuwe stek onverwachte resultaten)
Wat ik al zei er spelen veel factoren mee waarom er gevangen wordt of niet.
gr Gerrit
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

24-10-2007 00:12

Hoi Gerrit,

"Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is. "

Betekent volgens mij dat hij in 1 week drie stekken maakt, en niet 1 stek in drie weken... :roll:

Deze zin zei hij nadat jij zei dat Peter zijn probleem verdrievoudigd, dus ik begrijp nu nog niet waar jij dat op baseerde.

Als ik het goed begrijp, voert Peter 2 a 3 dagen en gaat ie erop vissen. Eventueel voert ie na het vissen nog wat voor de volgende dag...nietwaar Peter? Begint totaal niet op lange-termijnwerk te lijken (behalve die vierde stek, voor de winter, natuurlijk) en juist wel op dat "afromen"...of lees ik nu zo beroerd?

Peter, nieuwsgierigheid...over jouw vierde stek, die voor de winter...hoeveel voer je er? Hoeveel ga je er voeren? En hoeveel keer per week?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

24-10-2007 10:56

Chris Noorlander_ schreef:Hoi Gerrit,

"Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is. "

Betekent volgens mij dat hij in 1 week drie stekken maakt, en niet 1 stek in drie weken... :roll:

Deze zin zei hij nadat jij zei dat Peter zijn probleem verdrievoudigd, dus ik begrijp nu nog niet waar jij dat op baseerde.

Als ik het goed begrijp, voert Peter 2 a 3 dagen en gaat ie erop vissen. Eventueel voert ie na het vissen nog wat voor de volgende dag...nietwaar Peter? Begint totaal niet op lange-termijnwerk te lijken (behalve die vierde stek, voor de winter, natuurlijk) en juist wel op dat "afromen"...of lees ik nu zo beroerd?

Peter, nieuwsgierigheid...over jouw vierde stek, die voor de winter...hoeveel voer je er? Hoeveel ga je er voeren? En hoeveel keer per week?

m.v.g. Chris


Je hebt helemaal gelijk chris. Wat de vierde stek betreft daar ga ik drie a vier keer per week heen en daar gaat een halve kilo boilies in het water.als het straks kouder word gaat dat iets naar beneden naar 250 gram per keer. Uiteraard zijn hier nog tips welkom aangezien ik altijd wel viste op de stek waar ik normaal winters op vis. Dus ik ben benieuwd naar het resultaat

Gr peter.
vr gr peter
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

25-10-2007 08:17

Klopt helmaal Chris wat je zegt. Mijn opmerking over het verdrievoudigen van het probleem is gebaseerd op het feit dat er niets veranderd alleen wordt er nu op meerdere plekken hetzelfde herhaald.
Niet dat het wat uitmaakt wat betreft de vangsten want zoals Peter al aangeeft is hij tevreden daar over,Alleen als hij een antwoord wil op zijn vraag zal hij toch wat moeten veranderen in zijn voer/vismethode, m.a.w. een beetje experimentern en eingelijk had ook uit zijn woorden begrepen.Vandaar dat ik dacht dat er nu drie stekken in de week werden onderhouden met voer en dat hij er een vist op rotatie basis.Voor de duidelijkheid dus drie stekken bevoeren dan een week vissen op stek 1 en op de andere doorblijven voeren ,dan de tweede week op stek 2 vissen en ook stek 1 en drie blijven onderhouden,maar zoals het er nu uitziet wordt er dus maar op een stek gevoerd en dan gevist,en een week later herhaald het zich op stek twee en dan op stek drie en vervolgens weer terug op 1.
Maar waarom de vangsten dan teruglopen kom je niet achter als je zo door blijft gaan en daar ging het toch om?
Een tip misschien,als je bijvoorbeeld elke dag twee kilo voert en dan gaat vissen en je gebruikt anderhalve kilo met vissen, wat vaak door de aanwezige vissen die al dan niet gevangen worden grootendeels wordt weggevreten,zijn de meeste mensen geneigd om er dan die halve kilo bij vertrek in te gooien zodat de voerplek nog maar uit een kwart van de normale hoeveelheid bestaat.Het is denk ik raadzamer om juist dan de plek weer vol te bevoeren zo dat eventueel nog aanwezige karpers weer iets meer vertrouwen krijgen.Over de winterplek wil ook nog graag weten hoeveel weken je gaat voeren Peter voor je helemaal overschakelt naar deze stek.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

26-10-2007 11:41

Gerrit waarom de vangsten terug lopen blijft een raadsel daar heb je helemaal gelijk in. Maar wat je zegt over het voeren als je weg gaat dat deed ik ook al.Wat de winter stek betreft die blijf ik aan voeren tot minimaal half december.
vr gr peter
peter andrae

26-10-2007 17:05

Peter ik denk dat Chris daar eerder al een antwoord op heeft gegeven de vissen die al langere tijd van je bollie,s hebben gesnoept zullen eerder overstag gaan om je haakaasje te pakken,je hebt maar met een gedeelte van een bestand te maken de nieuwkomers zullen zeker voorzichtiger te werk gaan,onderschat niet wat een run onderwater teweeg brengt,er zijn vissen die zich hier niet aan storen dat zijn de vissen die je al wat langer bevoert maar een percentage zal zich zeker een ongeluk schrikken,ik heb dit al een paar keer met eigen ogen mogen aanschouwen.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

26-10-2007 19:21

peter andrae schreef:Peter ik denk dat Chris daar eerder al een antwoord op heeft gegeven de vissen die al langere tijd van je bollie,s hebben gesnoept zullen eerder overstag gaan om je haakaasje te pakken,je hebt maar met een gedeelte van een bestand te maken de nieuwkomers zullen zeker voorzichtiger te werk gaan,onderschat niet wat een run onderwater teweeg brengt,er zijn vissen die zich hier niet aan storen dat zijn de vissen die je al wat langer bevoert maar een percentage zal zich zeker een ongeluk schrikken,ik heb dit al een paar keer met eigen ogen mogen aanschouwen.


Dus wat ik hier uit op maak is dat als je een stek langer onderhoud zonder er te vissen dat er meer en langer gevangen kan worden. ik ga nu eens twee weken elke dag voeren en dan vissen. Ik probeer het gewoon eens en ik laat resultaat wel ff horen.


Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-10-2007 19:45

Hoi Peter,
Dat is misschien zo, maar ik denk dat het wisselvallig word. Of je nu 3 dagen of twee weken voert op één stek, je blijft met twee dingen zitten: Het aantal karpers die aanschuiven zal beperkt blijven, tenzij je een stek kiest waarvan je weet dat een aanzienlijk deel van het bestand er binnen een etmaal wel voorbij komt én wanneer er voldoende voer ligt voor dat aanzienlijke deel. Het tweede en belangrijkste: Stel, het is je gelukt om twee weken voeren om te toveren tot een pleisterplaats voor laten we zeggen 30 karpers. Zodra je er karpers gaat vangen (en de eerste set zal vast ook wel erg snel op de mat komen), zal het met zulke grote sprongen achteruit gaan dat het in 2 of 3 avonden vissen weer merkbaar ondersteboven ligt. De andere 20 of 25 karpers zijn meteen weer met de neus op de feiten gedrukt. Deze twee problemen los je wellicht vrij gemakkelijk op door -zoals je zelf al zegt- Op meerdere stekken voeren, en gewoon die die 2 of 3 dagen aanhouden. Of...toch voor het lange termijn werk waar Gerrit het al over had gaan, van twee weken tot...
Maar dan zou je om bovengenoemde reden je voer ook echt niet op 1 stek willen gooien, maar liever verspreiden over bijvoorbeeld 10 of 15 stekken.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-10-2007 19:55

dat kan ik beamen.

Ik ben nu ( met Bertje) al 4 weken aan het voeren zonder ( afgezien van één proefsessie) aan het voeren zonde er op te vissen.

Dat wil zeggen 2 stekken. Om de dag gaat daar een bepaalde hoeveelheid boilies te water.

Deze stekken heb ik gekozen in de buurt van één van de winter holding area's, zodat de vissen niet ál te veel moeite hoeven doen naar de plek te zwemmen. Eigenlijk hoeven ze enkel te stijgen naar de voerplaats om een hapje te komen nemen.

Op deze wijze heb ik in het verleden al hele winters door kunnen vissen. Als ik het niet op deze manier voorbereid, dan houdt het voor de kerst vaak al op en kan ik m'n heil gaan zoeken aan de centrale.

Lang voeren=lang vangen

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-10-2007 19:57

mitsz van der kamp schreef:dat kan ik beamen.

Ik ben nu ( met Bertje) al 4 weken aan het voeren zonder ( afgezien van één proefsessie) aan het voeren zonde er op te vissen.

Dat wil zeggen 2 stekken. Om de dag gaat daar een bepaalde hoeveelheid boilies te water.

Deze stekken heb ik gekozen in de buurt van één van de winter holding area's, zodat de vissen niet ál te veel moeite hoeven doen naar de plek te zwemmen. Eigenlijk hoeven ze enkel te stijgen naar de voerplaats om een hapje te komen nemen.

Op deze wijze heb ik in het verleden al hele winters door kunnen vissen. Als ik het niet op deze manier voorbereid, dan houdt het voor de kerst vaak al op en kan ik m'n heil gaan zoeken aan de centrale.

Lang voeren=lang vangen

groetjes Mitsz


deze was dus gericht aan Peter
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-10-2007 11:35

bedankt voor de info heren. ik zal mijn best eens gaan doen.

vr gr peter
vr gr peter