Schoonmaken boiliemaak gereedschap/machines


Plaats reactie
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

27-12-2015 20:06

Hallo,
Kunnen jullie mij vertellen waar jullie je boilie gereedschap/machines mee ontsmetten en schoonmaken.
Groeten Richard
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 21:26

Ontsmetten? Lauw soppie voldoet thuis. Geen HACCP regelgeving. Gebruik van Dettol in de boiliefabriek gaat wat ver denk ik, vooral wegens die dominante geur of nasmaak in bol...

Dettol bol, mmm.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 27-12-2015 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

27-12-2015 21:31

Marco Mostert schreef:Ontsmetten? Lauw soppie voldoet thuis. Geen HACCP regelgeving.


Reuk en smaakloos soppie dan toch zeker?
Ontsmetten is meer voor het ongedierte als muizen en misschien wel ratten die denk ik wel over de machines kruipen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 21:33

Snel antwoord terwijl ik nog woorden aanvulde...

Een thuis roller gebruikt ook gereedschap. Handmatig of machinaal. Je vraag is dus gericht aan de Bollenboeren. Stuur een mailtje.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 27-12-2015 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 21:37

En da's 2 haha, my bad!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

27-12-2015 22:08

De vraag is niet alleen op boilieboeren gericht maar ook op thuisdraaiers zoals mij met diverse machines en gereedschappen om de bollen te draaien.

Alles moet toch goed schoon gehouden worden want de schimmel staat er zo op als ergens wat deeg of meel blijft liggen, tevens is dit niet bevordelijk tegen het ongedierte.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 22:28

Dus gewoon dat lauwwarme sopje met afwasmiddel, kan er niet meer van maken! Hoe maak jij thuis je eetgerei, kookpan, gourmetstel, taartmixer e.d. schoon dan..?

Hier geen ratten in de keuken hoor.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-12-2015 22:31

Gewoon schoonmaken met warm water met afwasmiddel, af en toe de losse onderdelen in een bak met een scheut bleekwater in het water laten weken. Daarna met heet water afspoelen.
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

27-12-2015 22:36

Marco Mostert schreef:Dus gewoon dat lauwwarme sopje met afwasmiddel, kan er niet meer van maken! Hoe maak jij thuis je eetgerei, kookpan, gourmetstel, taartmixer e.d. schoon dan..?

Hier geen ratten in de keuken hoor.


Ik heb al mijn spullen in de bedrijfsloods staan waar wel degelijk muizen en/of ratten zitten.

Maar ben je niet bang voor de parfum uit het schoonmaakmiddel wat in je bollen terecht komt?
Ik zat meer te denken aan iets als soda, azijn of alcohol.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 22:45

Niet nieuw hier, maar ook niet handig dat het hele visuele plaatje nu pas verduidelijkt wordt. Dan nog gewoon geen voer/meel laten slingeren en bij echte noodzaak eventueel muizengif boxen plaatsen. Niets te vreten verlaagt het risico op muizen (zie recent topic). En in de naden schoonmaken geld niet alleen voor de mens zelf :D.

En tja, parfum van een sopje is opsmuk die ook weer wegebt. Gewoon even naspoelen. Over al die jaren nooit het idee gehad dat ik er minder door gevangen heb. Vertrouw je het niet, dan alleen warm water gebruiken, want soda en azijn stinken ook. En alcohol? Moet het steriel zijn dan!? Het gaat om visvoer, en schoon als de huiselijke vaat is schoon in mijn ogen. Mijn boilie rolspullen en voer staan in een houtenschuur waar muizen in principe in en uit kunnen lopen en toch ook daar geen last van muizen of ratten ontlasting. Hoogstens een naaktslak achter de vriezer.

Maar wil je zelf een bollenbedrijf opstarten of toevallig een bedrijfsruimte beschikbaar?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

28-12-2015 17:47

Marco Mostert schreef:Niet nieuw hier, maar ook niet handig dat het hele visuele plaatje nu pas verduidelijkt wordt. Dan nog gewoon geen voer/meel laten slingeren en bij echte noodzaak eventueel muizengif boxen plaatsen. Niets te vreten verlaagt het risico op muizen (zie recent topic). En in de naden schoonmaken geld niet alleen voor de mens zelf :D.

En tja, parfum van een sopje is opsmuk die ook weer wegebt. Gewoon even naspoelen. Over al die jaren nooit het idee gehad dat ik er minder door gevangen heb. Vertrouw je het niet, dan alleen warm water gebruiken, want soda en azijn stinken ook. En alcohol? Moet het steriel zijn dan!? Het gaat om visvoer, en schoon als de huiselijke vaat is schoon in mijn ogen. Mijn boilie rolspullen en voer staan in een houtenschuur waar muizen in principe in en uit kunnen lopen en toch ook daar geen last van muizen of ratten ontlasting. Hoogstens een naaktslak achter de vriezer.

Maar wil je zelf een bollenbedrijf opstarten of toevallig een bedrijfsruimte beschikbaar?


Nee ik wil geen bollenbedrijf opstarten maar heb wel een bedrijfsruimte tot mn beschikking voor mijn werkzaamheden als zelfstandig elektrotechnisch installateur.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-12-2015 18:04

Jammer dat er al ongedierte rondloopt, zoals je schrijft.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

29-12-2015 22:22

Ik was mijn pastamatic onderdelen, roltafels, maatbekers etc. gewoon schoon met een afwassopje en spoel deze daarna af met warm kraanwater. (om eventuele resterende zeepresten te verwijderen)

Je hebt echt geen dettol of soda nodig, je gaat je borden en koffiemok toch ook niet met dettol schoonmaken...

Als je niet te lang wacht dan krijg je alles makkelijk en goed schoon met een normaal sopje.
Ricardo da Botsi
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-03-2015 18:23

30-12-2015 21:39

Allemaal bedankt voor de tips en reacties.

Tot nu toe maakte ik alles alleen met koud water schoon(brandslang) , maar op een gegeven moment word alles toch smerig en vet.
Ik ga maar eens aan de gang met gewoon afwasmiddel en warm water nu ik weet dat bijna iedereen dit doet.
Ik moet alleen ff een dompelaar kopen of water koken aangezien we geen warm water in de loods hebben.

Groeten Richard
Plaats reactie