opspoelen draad ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

15-05-2015 18:00

Ik spoelde mijn draad als volg op met een buisje door midden en van bovenaf laten afrollen en nooit een probleem gehad ,nu zag ik op Internet dat je de spoel moet platleggen en zo afspoelen en dit heb ik gedaan maar de draad krult ,iemand ervaring mee ? En verder loop ik mijn lijnen uit met spoel open en daar begint het ook te krullen hier iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-05-2015 22:35

Volgende keer een emmertje lauw water met dreft vullen.spoel even een uurtje in het water neer leggen met de sticker naar de bovenzijde.en met een theedoek om je lijn geklemd opspelen. Is het laagje ervan af en zit het gelijk goed strak op je spoel.ik denk dat je je lijn verkeerd om heb gespoeld in tegen gestelde richting. Indien het geval zal het nog lang duren voor dat linken eruit is.of als laatste optie heb je echt een klote lijntje gekocht
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

15-05-2015 23:28

Beste Joe,
Om welke lijn gaat het als ik vragen mag?
mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

15-05-2015 23:59

De lijn was een spro 35/00 die krulde na het opspoelen en mijn 2 andere lijnen daiwa en red devil hebben ook krul sinds ik ze uitloop
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

16-05-2015 00:32

Loop je ze uit met de slip, of doe je de beugel open?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-05-2015 01:10

Nooit met de slip uitlopen.

Tip koop een loodje genaamd spindoctor.
Google er maar op naar de werking ervan.draait de krullen uit je lijn.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

16-05-2015 10:09

Ik ga zelf gewoon altijd naar mijn lokale hengelshop,betaal misschien een paar eurotjes meer voor mijn bulkspoeltje en laat ze er machinaal opspoelen.
Zit er echt top op en Kost niks extra's
Kansloos gezeik!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-05-2015 10:30

Een natte, en daardoor soepelere lijn opspoelen, evt. vanuit een bak water, zal inderdaad beter kinkvrij opspoelen. Maar de beste methode blijft die van de hengelsportwinkelier.

Dat houd in; De nieuwe spoel van bovenaf lijn geven en de lege spoel van bovenaf ontvangen, waarbij beide spoelen de zelfde richting op draaien en parallel aan elkaar gesitueerd zijn. Zo'n opstelling kan je thuis, met wat 'gesleutel', ook voor elkaar krijgen via een accu boormachine met daarop de molenspoel geplaatst en in de workmate of bankschroef gezet, en de nieuwe spoel met nylon op een horizontale bankstick geschoven, welke je licht met de hand remt.

Overigens zal een hardere en/of dikkere lijn altijd meer krullen vertonen. Net zo als dat een kleinere spoel diameter daar een nadelige invloed op heeft.

Bij het thuis zelf handmatig opspoelen kan het ook zeker zijn dat een spoel, liggend op de vloer (gras, tapijt...) soms van de label naar non label kant gedraaid moet worden wanneer je simpelweg veel twist tijdens het opspoelen constateert.

Maar ik heb de tip hier al eerder geschreven. Heb je (vroeg of laat toch) te veel last lijntwist na opspoelen, slip of baitrunner/vrijloop gebruik, dan kan je het volgende doen;

Al het rigmateriaal van je hoofdlijn af knippen, voor zover van toepassing. Dan het einde van de lijn aan een stevig object, zoals een boom of paaltje, vastknopen en vervolgens de lijn met een open spoel en onder begeleiding van vingerdruk een stuk voorbij de maximale werpafstand uitlopen. Dat kan bijvoorbeeld goed en veilig langs de verste rand van een groot grasveld.

Dan sluit je de molenbeugel, leg je de hand stevig op de spoel en loop je de rek van dat stuk nylon lijn eruit en houd je even de spanning erop. Vervolgens loop je weer terug tot de druk op de lijn wegvalt en rek je het nylon nogmaals op. Zit er een slechte plek op je lijn, dan kan het nylon gerust ergens ver van de knoop vandaan knappen onder de spanning, maar liever op dat moment meters nylon kwijt raken dan tijdens het vissen.

Uiteindelijk zet je de hengel met strakke lijk weg tegen een boom of in een stevige steun, veeg je al lopend de lijn schoon met een natte doek (bij nieuwe lijn begrijpelijk nvt), voel je de lijn verder af op beschadigingen, en knip je de lijn bij de knoop los. Zo zal de resterende lijntwist zich er wegens de spanning verder uit draaien. Verwijder dan nog even lijnresten van de boom of paaltje om thuis weg te gooien.

Ps; Joe, spin doctors heb ik sinds dat ze op de markt kwamen ook gebruikt (rood en geel). Zorg hierbij wel dat je het gebruik niet overdrijft en te veel lijntwist de andere kant op krijgt. Een beetje extra twist verdwijnt uiteindelijk weer door slip/vrijloop gebruik, tot er weer teveel twist in je lijn komt. Overigens schijnen er ook bepaalde type werpmolens te zijn waarbij de rotor de andere kant op draait en deze methode het alleen maar erger maakt.

Zelf gebruik ik liever de rek methode. Geen onnodige arm- en schouderbelasting of het stuk gooien van het water (wanneer ik aan het vissen ben).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

16-05-2015 11:21

Bedankt voor de vele reacties , ik loop ze altijd uit met de beugel open en een spindockter ken ik maar die hebben ze niet hier en als je er naar vraagt is het van ja dat werkt niet je mag nieuwe draad kopen want die is stuk en inderdaad zeggen ze wij gaan hem opspoelen maar ik ken mensen dat erna ook krul problemen hebben dus doe ik het liever zelf .wat marco zei (rek methode) zit wel wat in en ga ik wel eens testen
Jim Kane
Berichten: 118
Lid geworden op: 29-03-2013 22:21

16-05-2015 11:44

Gewoon anti-clockwise opspoelen vanuit een emmer met water.
Niks aan de hand. Dus de sticker boven gaat lang niet altijd op...
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-05-2015 13:34

Jim Kane schreef:Gewoon anti-clockwise opspoelen vanuit een emmer met water.
Niks aan de hand. Dus de sticker boven gaat lang niet altijd op...


Inderdaad zoals Jim schrijft.

Belangrijk is dat je de lijn tegengesteld van de lijnrol laat lopen als dat je beugel draait.

Dus als je kijkt naar je slipknop en je draait aan de slinger dan zal deze in 90% van de gevallen de beugel met de klok mee laten draaien. Dat houdt in dat je de lijn van de lijnrol tegen de klok laat aflopen bij het opspoelen. In een bakje met water leggen helpt nog een handje.

Zie hier waarom:

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

16-05-2015 14:39

Handig filmpje bedankt
Plaats reactie