Wier + baggerlaag


Plaats reactie
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

27-02-2014 13:06

Hoi allen,

Ik heb hier in de buurt een leuk meertje waar een leuk karperbestand zit. Enkele oude vissen die ik dit jaar toch wil gaan vangen. Vorig jaar ben ik hier (eind zomer) voor de 1e keer terecht gekomen en ben ik opzoek gegaan naar een aantal lege plekken in het water omdat eigenlijk het grootste deel van het water vol licht met wier. Na een aantal kleintjes gevangen te hebben voornamelijk nieuwe uitzet van 2013 besloot ik om voor 2014 een nieuwe plaats zelf schoon te maken en actief te bevissen.

Ik heb een mooie plek gevonden in een hoek van het meertje gevonden die ik aan het schoonmaken ben. Echter ondervind ik nu dat er echt een hele dikke baggerlaag licht op de plaats die ik wil gaan bevissen.

Nu is mijn vraag eigenlijk,
Als Ik zorg dat de komende maanden die plaats goed leeg blijft van wier en zorg dat de vis er regelmatig gaat azen (door te voeren ofc.) is de kans dan aanwezig dat de baggerlaag minder word?
De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik zie dat op de plaatsen waar vorig jaar eigenlijk weinig tot geen wier lag en regelmatig vis zat, nu een redelijk mooie zandlaag op de bodem licht.

Vraag 2 is eigenlijk,
Hoe ga ik hier mee om? hoe kan ik deze plaats toch bevissen met een baggerlaag?
Ik weet dat pop ups een optie kunnen zijn maar zijn er nog meer mogenlijkheden?
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

27-02-2014 17:06

Je zou daar met de choddy kunnen gaan vissen.
Ben momenteel bezig met de chod en met een wafter(halve boilie-halve popup waarbij het gewicht van de haak de boilie/popup net doet zinken) op een bodem vol met bladeren en dat lijkt goed te werken.Zal wel weer tijdelijk zijn tot ze het doorhebben maar ondertussen krijgen we toch een visje gevangen.
Veel succes en vang ze.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
dave staal

27-02-2014 18:55

Schone zandbodem, geen wier en verleden jaar zat er veel vis dan zou ik het niet moeilijker maken dan het is. :wink:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2014 19:23

dave staal schreef:Schone zandbodem, geen wier en verleden jaar zat er veel vis dan zou ik het niet moeilijker maken dan het is. :wink:



+ 1.
gewoon bodem aas, en de stek vrijhouden met regelmatig klein grondvoer
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-02-2014 22:10

Bas , nadat je de stek schoon geharkt hebt kun je er grote tegels neerleggen en zo een vierkante meter creëren die je stoutste dromen overtreft , je kunt er ook grind storten .
Blijf komende tijd in iedergeval flink met grondvoer voeren om zo de bodem doormiddel van de vissen zelf schoon te maken/houden .. pellets werken ook perfect .

Succes !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

27-02-2014 22:15

Tnx voor reactie peter, is zeker iets wat ik eens gaat bekijken.

dave staal schreef:Schone zandbodem, geen wier en verleden jaar zat er veel vis dan zou ik het niet moeilijker maken dan het is. :wink:


Is een optie maar er zat regelmatig vis is niet veel vis he? zijn 2 verschillende dingen.
De vis die er zat was kleinere vis (nieuwe uitzetting) en ik wil toch een beetje op de oudere vis uit het meer jagen. Daarom heb ik besloten om zelf een plek te crieëren. En ik denk dat op die plaats waar ik nu ga zitten er uiteindelijk meer vis komt en ook de grotere vis komt.

Dan is er nog een probleempje, Het zijn enkel de eerste paar meters die schoon waren. zn 6 a 7 meter in het water lag daar ook veel wier.

Ik maak me enkel gewoon veel zorgen over die bagger laag. :/
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2014 09:07

Kantjesvissen, lichte loodjes en niet teveel nadenken. Je ving die kleintjes op schone plekjes en de grote oude niet? Waarom niet? ;)

Waarom dan schoonmaken en niet plekken zoeken die door de vis wordt schoongehouden? Of misschien azen ze wel op zwevend spul tussen het wier ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

28-02-2014 09:50

Ik vis soms ook in een bagger laag met een gebalanceerd haak aas. Gewoon aan de korda leadclip en ik gebruik dan een lange onderlijn 30-40cm(rekening houdend hoever je lood ongeveer wegzakt) zodat je haakaas niet onder de bagger laag kan worden getrokken door je lood.
Werkt bij mij vaak wanneer het op de chodrig niet wil.

Zolang je zeker van ben dat je aas niet de modder ingetrokken word zal je kans maken op een aanbeet. Vandaar langzaam zinkend haak aas met een stukje pva-foam aan de haak.

Groet Jeffrey
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

28-02-2014 10:51

@ Jeffery tnx voor de tip!

@ Sven, Ik heb de plaats niet voor niets uitgezocht! Ik weet dat daar wat oudere vissen regelmatig rondhangen, Het is alleen heel moeilijk te bevissen.
Dus het is ook een uitdaging. En de plaatsen die schoon waren waren schoongemaakt door de vissers die er viste, En ik crieër liever me eigen stek dan dat ik op een stek hang die een ander maakt en bevoert.
Tis ook een gevoelsquestie ofc.


Ik hoop gewoon dat de vis dit strax zelf gaat onderhouden en als de vis dit doet dat de baggerlaag minder word. Maar weet niet of die theorie opgaat... Dus zat te hopen dat er iemand ervaring mee had :)
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-02-2014 10:55

liter maden of hennep doet vaak wonderen
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

01-03-2014 21:54

Probeer de stek eens aan te voeren met boilliekruim omdat dit niet zo makkelijk in de modder zakt, regelmatig blijven aanvoeren en bevis het met een licht loodje en een langere onderlijn, doe er een wafter of eventueel een hi-visable aan.
succes
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-03-2014 22:35

Of je vist daar waar de vis zijn eten altjd vind....... juist IN de modder. Met een zinkende bol aan een middel lange onderlijn met een wartelloodje
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

02-03-2014 17:57

Ik heb heel veel wier eruit gehaalt afgelopen dagen en heb vrijdag gevoerd met boiliekruim en mais.

Het is vrij helder water en de plaats waar ik met mais heb gevoerd was een deel goed zichtbaar vanaf de kant somige stukken waren wat minder baggerlaag dus het mais bleef daar netjes op liggen. Zaterdag ochtend lag alles er nog zoals ik het achter heb gelaten en vandaag schrok ik van het resoltaat. De complete bodem van tot waar ik kon kijken was omgeploegd. En na een paar keer ingooien merkte ik dat de baggerlag verder in het water minder was als voorheen.

Het heeft tot nu toe een goed gewenst resoltaat! :D Hopelijk blijft het zich zo verder ontwikkelen dan heb ik van de zomer een mooi plekje! :D

Het enige jammere is dat vandaag weer een topvis is gevonden (aan de andere kant van het meer). Dit is helaas de 3e vis al die gesneuvent is :(.
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Plaats reactie