wilde karpers tot 22kg te koop aangeboden


K. van den Herik

04-03-2008 08:10

Minister verzoekt vissers benedenrivierengebied visstandbeheercommissie in te stellen

Persbericht | 18-10-2007

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vindt het onacceptabel dat de beroeps- en sportvissers in het benedenrivierengebied geen gevolg geven aan de opgelegde verplichting een visstandbeheercommissie (VBC) in te stellen.

Zij heeft de heer Noordergraaf in een gesprek verzocht om nu in een laatste poging bindende afspraken te maken met alle individuele vissers in het gebied. De minister heeft de Noordergraaf, burgemeester van Soest, in april van dit jaar gevraagd om als procesbegeleider op te treden voor de instelling van de visstandbeheercommissie. De inzet van Noordergraaf was nodig omdat de beroeps- en sportvisserij in het benedenrivierengebied er, ondanks herhaalde verzoeken, zelf niet in slaagde afspraken te maken over de oprichting van een visstandbeheercommissie.

Uit het gesprek met Noordergraaf bleek dat bij een deel van de vissers in het gebied weerstand bestaat tegen het instellen van een visstandbeheercommissie. De vissers zijn echter verplicht hier aan deel te nemen. Inmiddels is op bijna alle staatswateren een visstandbeheercommissie actief. De belangrijkste uitzondering hierop vormt het benedenrivierengebied. Verburg wil dat nu ook deze commissie van start gaat.

Voor die vissers die blijven weigeren om deel te nemen zullen hieraan consequenties verbonden worden. Het moet duidelijk zijn dat ook de vissers in het benedenrivierengebied zich aan de regels moeten houden en dat er anders door de betreffende visser niet gevist kan worden.

De verplichting tot deelname aan een visstandbeheercommissie is een aantal jaren geleden ingesteld. In deze commissies moeten de vissers onderlinge afspraken maken over het integraal visstandbeheer, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen van natuur- en waterkwaliteitsbeheer. De taken van een visstandbeheercommissie zijn het bevorderen van een gezamenlijk, integraal en planmatig visstand- en visserijbeheer, het behouden en vergroten van de ecologische kwaliteit van viswateren en het ontwikkelen en het instandhouden van gezonde watersystemen die een duurzaam gebruik garanderen.




En er is nog immer geen oplossing.
Gebruikersavatar
Jelle Willeboer
Berichten: 121
Lid geworden op: 28-03-2007 23:14
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

05-03-2008 10:40

Hmm ik denk dat als je zon visje uit een bak van 2 bij 2 weer terug zet in gewoon normaal groot water dat die het ook niet overleeft? Ofwel?
Waneer Geven W-ij De Strijd Op?
K. van den Herik

05-03-2008 11:04

en je brengt eventuele ziektes over...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-03-2008 19:48

Klaas, zoiets duurt lang, maar komt zeker goed.
Jelle, dat in leven blijven zal nog wel meevallen, maar dit soort gesol geeft alleen maar ellende.
K. van den Herik

06-03-2008 08:37

Aart,

Hoop ik. Alleen weten er maar weinig van de problemen en momenteel liggen er 2 konten voor/tegen de krib. Dit betekent dat een niet nader genoemde beroepsvisser het kleien beetje warme water keurig gebruikt en zich scheel vangt.

Toch hebben er in dit geval 2 die kijven ook 2 schuld.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-03-2008 19:38

Hee Arjan, dat beeld van die vissen in zo'n bak zal jou als op en top riviervisser geen goed gedaan hebben. Die had jij ook tegen kunnen komen of niet soms? Blijft een drama op openbaar water he die beropesvisserij.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

06-03-2008 22:00

Over wat anders.
Waarom is er nog steeds geen algeheel meeneemverbod voor karper? Je mag een karper boven de 65 cm toch gewoon meenemen? Daarvoor zijn die minimummaten toch in het leven geroepen? Volgens mij ben je dan niet strafbaar als je een karper boven de minimummaat meeneemt op Openbaar water waar dat mag?
Is dit om de broepsvisserij te steunen?
Er zit toch geen overschot aan karper in Nederland, althans niet op de Openbare wateren? Weet dat de karper geen beschermde vissoort is. En dacht waarom wordt er niet een meeneemverbod ingesteld? Controle hierop is natuurlijk moeilijk, maar toch......
Oja en dan wel een Meeneem plicht stellen voor Aalscholvers, want die zijn er onderhand echt wel genoeg......
Moeten als karpervissers ook de witvissers te vriend houden!!
Gelukkig vreten die nog geen karper.... Althans heb nog nooit een Aalscholver een grote karper zien verschalken :roll:

groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-03-2008 22:15

Beste Etienne, er geldt helemaal geen minimum maat voor karper. Op een behoorlijk aantal wateren is inmiddels een meeneemverbod voor karper van kracht en ieder jaar breidt dat nog wat uit (kijk maar eens in de Landelijke Lijst van Viswateren, die je bij de Vispas hebt ontvangen).
Alleen visrechthebbenden (in het algemeen dus HSV-en of Federaties) kunnen een meeneemverbod instellen.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

06-03-2008 23:03

Oh, dacht dat er voor karper 65 cm stond..... Was dat vroeger wel? Je had toch die lijst met vissoorten al dan niet beschermd en dan zo'n minimummaat.
Bestaat die wel nog voor andere vissoorten?
Weet dat hengelsportverenigingen een meeneemverbod kunnen invoeren. Maar mag ik nu (volgens de wet) een karper meenemen van een Openbaar stuk water (bv. Maas of andere rivier)? Ben je dan strafbaar?

Bedankt voor het antwoord.

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

10-03-2008 17:44

hallo

als het goed was is het een gozertje van een jaar of 15 met zwart haar en groene laarzen ... ?

die werkt bij ons op de merwede en die heeft mij verteld dat die karpers gevangen zijn in de put waar de netten in hangen .

ze hebben daar ook kleine spiegel karpers ... (daardoor weet ik dat hij dat is ) omdat ik er naar gevraagd heb voor in mijn aquarium

die jongen gaat niet egt bepaald zacht met die beestjes om

mvg justin feunekes
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-03-2008 19:00

Beste Etienne,
- zie voor minimummaten vissoorten blz. 7 van de Landelijke Lijst van Viswateren 2007-2008-2009
- t.a.v het meenemen van karper uit de Maas, zie blz. 176 en blz. 2 van dezelfde lijst (het meenemen van karper uit de Maas is dus niet verboden, snoek wel...)
- op sommige andere Openbare wateren en rivieren is het meenemen van karper wel verboden, ook dat valt allemaal in de genoemde Lijst te lezen.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

10-03-2008 20:58

Bedankt Aart,
Ik zal het eens gaan opzoeken, dadelijk.
Niet dat ik ooit van plan ben een karper mee te nemen hoor, ik zet ze echt netjes terug. Maar vroeg het me gewoon af, daar vis meenemen niet PER DEFINITIE verboden is. (Wat wel veel mensen denken). Maar dat de regels per water verschillen is en was me duidelijk.
Maar als mensen dan vervolgens niet in overtreding met de wet zijn, kunnen ze daarvoor moeilijk bestraft worden.
Dat wij het als karpervissers echter "onetisch" vinden dat bepaalde mensen (we weten waarover en wie we het hebben) vis en dus ook karper meenemen voor consumptie. Deze mensen zijn dus mits in het bezit van de juiste papieren, niet strafbaar op sommige stukken Maas.

Maar aan de andere kant denk ik altijd, als ik (en andere karpervissers) al zoveel moeite moet doen om er een karper te vangen (voorvoeren, etc) dan zullen de (Oost- Oosterburen!!) niet veel karper vangen, met een vaak "primitieve" vormen van vissen. Maar dat is een heel ander verhaal.

groeten een Zuid- Limburgse Maasvisser......
carpangling rocks society sucks
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

10-03-2008 22:18

Heb het nagekeken. (bedankt Aart)
Moet zeggen de Federatie Oost Nederland heeft het goed geregeld, met dat meeneemverbod voor karper. Dus had ik toch gelijk, wettelijk gezien zou je karper (voor eigen consumptie) mogen doden en meenemen op vele stukken Maas (de stukken waar geen aparte verenigingsvergunning nodig is!), want daar gelden weer (veelal) "strengere" regels.......

Potverdorie, zie ik ook nog in het boekje (Lijst van viswateren) dat Er voor Barbeel een gesloten tijd is van 1 April t/m 31 Mei. En dat terwijl ik sta te popellen mijn nieuwe Barbeelstokken in actie te zien...... (heb er al mee gevist>> maar omstandigheden op Grensmaas zijn nog niet ideaal, nog hoog water..... de beste stekken stromen nog erg hard....)
Moet ik eens kijken of die gesloten tijd voor Barbeel ook geld aan de Belgische zijde...... :wink:

Moet me wel nog de Waalse en Vlaamse vergunning(en) gaan halen.
Weet eigenlijk niet hoe het daar gesteld is met gesloten tijden, moet maar eens goed het bijgeleverde boekske lezen....... :lol: :roll:
Vroeger was er een algehele gesloten tijd in Belgie. (dacht ik?!)

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

17-03-2012 15:47

Hoi,

Welke kweker was dit?
Ik ben 15 jaar geleden bij hem geweest om voor koi's te kijken en toen ging hij al niet lekker met de vissen om en zag toen ook een paar mooie spiegels zitten.
voor de koi's hoef je daar niet te zijn maar zou graag een paar schub en spiegelkarpers een beter leef omgeving geven.

Laat het me maar even weten.

gR
eric
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2012 09:56

Hallo Etienne, kan het heel kort houden: bij alle federaties is het meenemen van karper verboden, behalve bij de federatie Limburg (dus als enige uitzondering).
Maar in het nieuwe boekje 2013 e.v. is beloofd om dit ook bij de federatie (Sportvisserij Limburg) Limburg te gaan hanteren.
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

19-08-2013 15:04

Hoi,

Weet iemand war deze kweker zit?

GR

Eric