Hoe denk jij over een bewaarzak?


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-06-2011 23:20

Geen foto maken scheelt veel bezwaarzakken.. 8)
Ben toch visser geen fotograaf!
Een vis op het droge, lekker nat maken.
Een visser op het droge, ook lekker nat maken..scheel weer foto's.. :lol: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-06-2011 23:46

Ik vind bewaarzakken onnodig, zie ze liever niet dan wel. Al snap ik best dat sommige vangsten gezakt zullen worden. Daarom denk ik dat dit soort topic nuttig zijn om vissers in te lichten over hoe je het beste een karper bewaard.

Zelf maak ik, wanneer er niemand kan helpen, al mijn foto's met de zelfontspanner. Kwestie van oefenen. Wanneer de vis uitgedrild in het schepnet ligt zet ik alle spullen klaar en maak ik alvast wat testfoto's. Daarna hoef ik alleen de karper eventjes uit het water te tillen, paar foto's te klikken en klaar is kees. Zo is de karper hooguit 5 minuten op de oever.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

09-06-2011 00:18

Rik,

Grapje man, ik vond je bericht juist wel OK. 8)

Sorry dat ik er geen :wink: bij heb gezet. Ik vergeet die gele dingen weleens.

Sebastiaan, zo kan het zeker ook, maar ik zou dit niet altijd en overal kunnen. Wel een goeie tip!

En de vis nat houden moet, maar dan nog... Ik bedoelde niet dat het tijd werd voor het volgende topic, maar een extra onderwerp/punt. Een vis op het droge ligt niet in het water, waar hij thuis hoort. Klopt toch eigenlijk ook niet? Knijp je strot eens even dicht zou ik zeggen. Goed, ze overleven onze vangsten wel, maar levert deze situatie dan geen stress op? Gebeurt bij elke vangst van een karper, altijd, overal en bij iedereen... Net als haken en drillen, waar Rik het over had. Als ik dit vergelijk met zakken, en ik kijk hoe mooi ze heel kalm liggen te ademen en af en toe relaxed met de vinnen bewegen, krijg ik geen enorm schuldgevoel. De vissen die niet zo ontspannen zijn, direct laten zwemmen, maar dat zie je soms al vantevoren.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-06-2011 08:12

Geen probleem jwp

Wat zo"n smiley allemaal aan klanktonen veranderen kan he haha.
Vriendelijke groetjes !
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-06-2011 08:58

robert smith schreef:lauwelijks gepland, gaalt jlouw tweelde lengel alf, wlat nlu gaat Jaln wlimmel leerst dle flto mlaken???? :lol:

mvg.


Volgens mij moet je je toetsenbord even vervangen :o

Aangezien ik nooit vis vang, zal die tweede hengel ook niet afgaan :lol: Vang ik ooit eens een visje, dan zal dat neit gebeuren omdat ik zelden vis vang. Conclusie, geen problemen ;) Gebeurd het onverhoopt, snel 1 foto schieten, mislukt, jammer dan. OF de vis gaat gewoon direct terug.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-06-2011 09:00

Sebastian Huvenaars schreef:Zelf maak ik, wanneer er niemand kan helpen, al mijn foto's met de zelfontspanner. Kwestie van oefenen. Wanneer de vis uitgedrild in het schepnet ligt zet ik alle spullen klaar en maak ik alvast wat testfoto's. Daarna hoef ik alleen de karper eventjes uit het water te tillen, paar foto's te klikken en klaar is kees. Zo is de karper hooguit 5 minuten op de oever.


Waarom pas als je vis gevangen hebt? Waarom niet voor je vis vangt alles al goed zetten? Je gaat toch ook eerst je stek uitpeilen, voeren en erop vissen en niet eerst vissen, dan voeren en dan pas peilen?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

09-06-2011 09:12

Gebruik al 10 jaar geen bewaarzakken meer. Waarom risico nemen als je ook gewoon in het donker een foto kunt maken?

:roll:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

09-06-2011 09:30

Jan Willem Hilverts schreef:Waarom pas als je vis gevangen hebt? Waarom niet voor je vis vangt alles al goed zetten? Je gaat toch ook eerst je stek uitpeilen, voeren en erop vissen en niet eerst vissen, dan voeren en dan pas peilen?


Omdat ik m'n dure camera niet de hele nacht op een statief naast mijn tent ga zetten ;) Onthaakmat en emmertje liggen uiteraard klaar, maar dan moet ik mijn camera nog wel even goedzetten. Focus-afstand instellen, juiste belichting zoeken, kijken of ik in de midden van de foto zit enz. Kost hooguit 5 minuten, kan de vis mooi een beetje bijkomen van de dril voordat ik hem de oever op til...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-06-2011 09:46

Sebastian Huvenaars schreef: kan de vis mooi een beetje bijkomen van de dril voordat ik hem de oever op til...


daar worden ze altijd zo lekker rustig van he :wink: :lol:

@ Rik,

je kan zo alles wel recht lullen wat krom is.

ik vind het gewoon onzin om je nest in de duiken terwijl er een vis in de zak ligt te wachten tot je in de ochtend een foto kan nemen.

indien je alleen vist en niet de mogelijkheid hebt een goeie foto te nemen (van jezelf met je troffee) kan je ook nog altijd gewoon even wegen en op de mat een foto maken, daar kan je je op instellen lijkt me.

kijk die foto van Sebastiaan eens.

nog mooier dan icm met een of andere pipo die em vasthoudt.

indien je zakt enkel om wat dingen klaar te leggen om een foto te maken heb ik totaal geen moeite mee. maar vis vangen ,je nest in duiken en lekker verder slapen slaat gewoon nergens op naar mijn idee.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-06-2011 10:02

Michel,ik stel wel eisen aan mezelf als ik een vis zak.

1.ik slaap niet met een vis in de zak,dat kan ook niet van.de adrenaline die ik dan heb.
2.ik zak de vis max 4 uurtjes.
3.ik kijk constant hoe het met de vis is en hoe de zak erbij ligt.
4.er moet wel mogelijkheid zijn om te zakken.diepte genoeg,geen obstakels zoals.stenen etcetra.
Dat jij het nergens op vind slaan dat mag,maar ik weet dat ik visveilig genoeg handel,en daar ligt mijn principe.
Wat een ander daarvan vind moet die zelf weten,ik respecteer je menjng overigens wel hoor.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-06-2011 10:08

ik neem het je ook niet kwalijk hoor, is enkel mijn mening.

verder als jij het daadwerkelijk zo doet heb ik er ook zeker minder moeite mee.

nogmaals iedereen moet het zelf weten en ik hoop dat de meeste het dan doen op de manier zoals jij schetst ,echter weet ik in de praktijk dat het vaak wel zo gaat van:

hup vis drillen ,met slaperige kop zak in water hangen en snel je nest weer in.ook als ie om 01.00 uur of 02.00 uur gevangen wordt en lekker blijven liggen tot een uur of 8 a 9 in de ochtend :-?

de mensen die hier komen doen dat denk ik ook minder op die manier,maar veel mensen doen het wel zo.
dan denk ik: beter niet zakken. :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

09-06-2011 10:58

Zelf zak ik een vis max 3 uur. En om 5 uur in de ochtend word het al licht. Gewoon een kwestie van ff een wekkertje zetten... Er heeft ooit een keer in een blad toch iets gestaan dat als t licht word de vis meer gestrest raakt? Waarom blijft men dan met de reet langer in hun nest liggen?
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-06-2011 11:00

Sebastian Huvenaars schreef:Omdat ik m'n dure camera niet de hele nacht op een statief naast mijn tent ga zetten ;) Onthaakmat en emmertje liggen uiteraard klaar, maar dan moet ik mijn camera nog wel even goedzetten. Focus-afstand instellen, juiste belichting zoeken, kijken of ik in de midden van de foto zit enz. Kost hooguit 5 minuten, kan de vis mooi een beetje bijkomen van de dril voordat ik hem de oever op til...


Ben ik het zeker mee eens. Doe het zelf alleen niet zo, dus was puur informatief bedoelt. Ik heb fotografeer voornamelijk in de diafragma stand waardoor sluiter zelf bepaald wordt.

Je belichting snachts met flitser is zo goed als altijd gelijk. Overdag, dat klopt, dat is wat lastiger met de juiste belichting. Echter in diafragma stand kom je al heel ver en zit je meestal goed. Witbalans op Auto, schieten in RAW formaat, kan je achteraf nog altijd je kleurbalans en belichting bijregelen. Zit je een keer niet helemaal in het midden, klein beetje croppen en klaar.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

09-06-2011 12:00

:D Jan Willem, even informatief, mijn toetsenbord doet het weer! Alhoewel, je hier wel een punt hebt, zie ik nog steeds het probleem van de carp zakken, niet! Meegenomen, de argumenten van dhr. Koster. Voorheen, deed ik het vrijwel op dezelfde manier als dhr. huvenaars. Alleen dat ging wel gepaard met behulp van een haring of banckstick, dan nog was het meest voorkomend probleem, de grote rug pen van de carp raakte wel eens vast in de mazen van het net. De oude vormen van de bewaarzak, idd. meer gebruikt om bollen te drogen! Ook zal de tijd van het zakken nooit boven het uur komen als ik zit te wachten onder het genot van een brandaris, tot degene die het plaatje voor mij schiet arriveert! Dus nogmaals met de hedendaagse alternatieven voor de bewaarzak zie ik nog steeds het punt niet.

mvg.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-06-2011 12:42

Robert,

Ik vind het overigens geen probleem om te zakken, dat heb je mij ook niet zeggen, naja typen ? Toch.. alleen een alt wat mogelijk is als je fotos wilt maken en alleen bent.

In sommige gevallen kan ik zakken best begrijpe. Als men maar weet wat verantwoord zakken is. Een half uur - uur lijkt mij weinig stress op leveren, de meeste karpers moeten toch eerst nog bijkomen. Dit duurt wel even. Correct me if i am wrong fokes!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

09-06-2011 13:04

Jan Willen, naar mijn bescheiden mening ondervind de carp, de meeste stress tijdens de drill! Vaak na de drill, weg gehangen in het net of bewaarzak, herstelt de carp zich vrij snel (luttelen seconden), vooral in stromend zuurstofrijk water, over meerdere uren in de bewaarzak, kan ik niks over zeggen, corrigeer mij als ik er naast zit???

mvg.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-06-2011 13:12

Dat is iets wat ik echtn iet zou weten, maar eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben of dat eens is uitgezocht.

Van wat, maar vooral wanneer ondervindt onze grote beschubde vriend stress? Tijdens het drillen lijkt mij inderdaad een factor. Maar het weghangen in een bewaarzak en niet of nauwelijks kunnen bewegen.. Ik zou me niet prettig voelen in elk geval..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-06-2011 13:39

Voor de hoeveelste keer voeren we deze discussie eigenlijk? Knap dat jullie dat keer op keer zo volhouden. Voor mijn standpunt in dezen kan ik denk ik wel verwijzen naar een van de eerdere zaktopics 8)
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-06-2011 13:46

Daaf Wolters schreef:Bij echt grote vissen kan het wel eens lastig foto's maken zijn met de zelfontspanner.
Een goed gebruikte bewaarzak kan in principe geen kwaad, maar voor goed gebruik zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Let op de bodem waar je op zakt, de diepte, de duur, het formaat van de bewaarzak, de conditie van de vis, hou rekening met de vinnen bij het optillen en zak vooral niet als je twijfeld. Liever geen foto dan een dode vis.


:wink: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-06-2011 13:49

ik vind over het algemeen de voordelen niet opwegen tegen de (eventuele) nadelen

weeg ze eens tegen elkaar op (wel met een goede weger he :wink: )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

09-06-2011 13:51

Idd de zoveelste maar vooruit goed zakken moet geen enkel probleem opleveren doe je het liever niet.

Afbeelding

Dan doe je het zo een kind kan de was doen alleen het toestel moet er nog even op,o ja en op een knopje drukken schiet hij meteen een paar plaatje,s.

Klaar.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

09-06-2011 13:54

Tot enkele uurtjes zakken kan volgens mij niet zoveel kwaad, mits je het goed doet, zoals niet in het donker bij waterplanten.

Ik wil ook wel foto's maken in het donker alleen lukt het bij mij nog niet zoals ik zou willen. Gemakshalve fotografeer ik 's nachts nu in de auto stand, maar dit duurt erg lang. Mijn camera (Sony A200 dslr) flitst namelijk eerst een keer om het brandpunt te bepalen (het rode vierkantje licht dan op) en later maakt hij pas de foto met flits. Ook vind ik de foto's niet heel mooi. Op nachtstand ook wel eens geprobeerd maar dan is de sluitertijd vrij lang.

Iemand tips? Ik fotografeer de vissen overdag meestal tussen 28 en 32 mm, is dit voor 's nachts ook prima?

Joachim
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

09-06-2011 13:58

Ik vind een bewaarzak niet meer van deze tijd. Een zak is overbodig en onnodig geworden. Een goede camera maakt gewoon nette nachtfoto's en met een camera met een wat uitgebreidere zelfontspanner maak je ook solo knappe foto's.
Ik snap niet waarom je een karper dan nog moet zakken.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-06-2011 14:01

ik snap niet dat je niet aan een fototje als herrinering genoeg hebt.

ik heb een oude 4 megapixel digi camera van fujitsu,maakt foto`s.

klaar is kees.

ik kijk niet eens naar die vis zoals de meeste Kvissers.

vind het enkel leuk om jaren later eens terug te kijken of als ik een vis denk gedubbeld te hebben,thats it.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

09-06-2011 14:12

Dit is een voorbeeld van een nachtfoto gemaakt met zelfontspanner. Gemaakt met een Canon Powershot G12 op de automatische instelling. Het enige wat ik heb ingesteld is automatische kleurverbetering en de flitser iets minder fel ingesteld (had uiteindelijk wel ietsje feller gemogen.) Ik ben deze camera nog aan het uitproberen, dus het kan vast nog mooier.

Natuurlijk is een foto overdag is natuurlijk altijd mooier een (semi) prof fotograaf zou geen genoegen nemen met deze foto, maar voor mij is deze foto goed genoeg en hoef ik niet meer te 'zakken'.

+ foto verwijderd +
Laatst gewijzigd door Richard Pont op 18-06-2011 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!