Polen betrapt op visstropen


K. van den Herik

06-08-2010 15:07

Zuidpolen vind ik wel aardig. Noordpolen vind ik stug. De spanning tussen die 2 loopt snel op.

Kijken of ik een maaltje bijelkaar kan vangen... laters
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

06-08-2010 19:14

Ik moet nog een aasscholver tegenkomen die vissen groter dan 1 pond weet te verschalken.

Wordt een beetje oneindige discussie al zeg ik het zelf.

Geen prioriteit, dus het zal wel goed zijn. Netjes een visvergunning en ze blijven binnen de regeltjes.
Dan rest er niets dan met lede ogen kijken en het een agendapunt c.q. bespreekbaar maken bij de ledenvergadering van de hsv
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2010 19:32

Rody, een aalscholver kan slank gebouwde visjes (o.a. snoekbaars) tot wel ca. 1 kg naar binnen werken. Heeft allemaal meer met de bouw dan met het gewicht van een vis te maken.
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

06-08-2010 21:23

Zou heel goed kunnen Aart.

Maar ik heb tot nu toe aalscholvers alleen kleine visjes naar binnen zien werken in al die jaren.
Grotere vissen nog niet, die waren te snel kennelijk. Maar je kan zonder meer gelijk hebben.
Ik ben niet zo goed op de hoogte van aasscholvers.

Misschien al mee genomen voordat de aasscholver ze te pakken kreeg ? :lol: :lol:
Flauw grapje maar kon het niet laten.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
niels hurkmans

12-08-2010 21:29

Een paar jaar geleden op mijn thuis water 3 polen snoeken van over een meter in de kofferbak zien gooien :evil:
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

13-08-2010 16:43

Karpers stropen is 1 en heel vervelend. Nu heb ik echter van diverse plaatselijke vissers uit de omgeving Zwijndrecht vernomen dat in de afgelopen 2 maanden een paar vissers vermoedelijk door polen op aggresieve wijze zijn beroofd van hun visspullen. Dit is mij tevens door de plaatselijke bewoners (niet de karpers natuurlijk) die zelf niet vissen meegedeeld. Mijn maat en ik werden namelijk gewaarschuwd hiervoor. Tevens viel mij op dat het aan het betreffende water veel stiller was dan normaal.
Dus om de beurt wakker blijven. En ja hoor, rond ongeveer 3 uur in de nacht heb ikzelf mogen ervaren dat bepaalde ongure type's bijzondere afwijkende interesse toonden. Ik bleef dus buiten staan waarbij de figuren achter mij langs liepen (geen uitgaanders). Aangezien ik deze figuren dus gewoon aankeek en zelf behoorlijk van postuur ben gebeurde er niets. Maar gevoelsmatig was/ben ik ervan overtuigd dat men iets van plan was.
Is er iemand die op de hoogte is van dergelijke gebeurtenissen in Zwijndrecht en of omgeving Rotterdam?.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-08-2010 16:46

@ Rody, zelf heb ik meermaals aalscholvers een paling zien pakken( en zelfs uitkotsen omdat ze te groot waren!!) die menig palingvisser graag zou vangen. In mijn ogen, als het door de strot past, zullen ze het pakken, of op zijn minst proberen, het zijn dan ook echt opportunistische jagers, je komt ook vaak beschadigde vissen (lees voornamelijk brasems en voorn) die erg beschadigd zijn maar het overleefd hebben.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
niels hurkmans

13-08-2010 18:48

PETER DE JONGE schreef:@ Rody, zelf heb ik meermaals aalscholvers een paling zien pakken( en zelfs uitkotsen omdat ze te groot waren!!) die menig palingvisser graag zou vangen. In mijn ogen, als het door de strot past, zullen ze het pakken, of op zijn minst proberen, het zijn dan ook echt opportunistische jagers, je komt ook vaak beschadigde vissen (lees voornamelijk brasems en voorn) die erg beschadigd zijn maar het overleefd hebben.


Ik ben vorig jaar in Ierland op zee gaan vissen, we hadden hele mooie pollaken gevangen en die gefileerd.
Vervolgens gooien we de resten weg en de meeuwen slikken gewoon een hele pollak door van ruim 70cm.
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

14-08-2010 10:32

Om de discussie even een andere wending te geven het volgende:
Omdat wij Nederlanders te bedondert zijn om bepaald werk uit te voeren of bepaalde artikelen dan wel diensten tegen een goede prijs af te nemen is het hele buitenlander, en in dit geval met name het vissen, onze eigen schuld. De Polen kunnen hier voldoende werk vinden dus komen ze hier naar toe. De zoetwatervis staat ik Polen vaak op het menu en aangezien die hier maar mondjesmaat te koop worden aangeboden waarom zou je ze dan niet zelf gaan vangen. Goedkoper ook. Als wij het werk van buitenlanders zouden gaan doen voor een voor ons acceptabel salaris zouden bijv; de tomaten ineens een heel stuk duurder worden. En aangezien een hoop mensen ineens te gierig zijn om een Nederlands vakman in te huren voor die dakkapel of de badkamer zal dit wel zo blijven. Totdat ons eigen werk in het gedrang komt door goedkopere arbeidskrachten dan praten we ineens heel anders.

De moraal? Een groot deel van het probleem met buitenlanders komt door onze eigen luiheid, gierigheid en ego. Aan de ene kant wordt er geklaagd over de buitenlanders maar als we €500 kunnen besparen door die dakkapel te laten doen door een stel buitenlandse arbeidskrachten te laten doen in plaats van het steunen van een lokale vakman die goed werk levert voor een eerlijke, op Nederlandse leefpatronen gebasserde, prijs dan praten we ineens anders.

De oplossing? Te complex om dat hier op te schijven waarschijnlijk. Maar voorlopig moeten we het er mee doen.

Dit neemt niet weg dat, om even door te gaan over het Poolse visgebeuren, er ook veel indianenverhalen de rondte doen. Iedereen kent wel iemand die eens een hele groep Polen een sloot leeg heeft zien vissen met een sleepnet. Of met drie families en 30 hengels een vrachtwagen vol karper gevangen en meegenomen. Ik persoonlijk denk dat het minder erg is als wordt beweerd, maar dit neemt niet weg dat er best aandacht aan mag worden besteedt.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 13:59

Mwah Ewoud,

Is niet helemaal eerlijk wat jij hier neer plempt hoor.

Stel wij zouden allemaal braaf zijn en top dollar willen betalen voor onze goederen gaan alle polen dan weer weg? Of waren ze er niet geweest?
Ik denk het niet eerlijk gezegd.
De polen zijn hier omdat er ondernemers waren / zijn die meer winst wilden maken. Dus de mannen zetten polen in om de aardbeitjes te plukken en de witlof en de asperges te steken. De polen waren een stuk goedkoper zeker als mijnheer de ondernemer ze weinig betaalde en zelfs woeker prijzen voor de onderkomens eiste. Toen dachten de polen we moesten maar eens zelf op zoek gaan naar ons eten en waar kom je dan uit?

Aardbei plukker zag dat er ook veel klusjes rondom de huizen gedaan konden worden en boden zichzelf aan. Tegelijkertijd belden ze Pjotr in der heimat om te vertellen dat die domme Nederlanders wel heel gemakkelijk meer wilden betalen voor de klussen dan thuis en presto er kwamen meer.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2010 14:05

Nou Marc, het wordt er niet eerlijker op met jouw verhaal. Eerlijk gezegd.

Hoe het ook is, gastarbeiders blijken hier altijd welkom om te werken. Maar ze moeten zich wel aan de geldende regels houden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

14-08-2010 21:57

Tegelijkertijd belden ze Pjotr in der heimat om te vertellen dat die domme Nederlanders wel heel gemakkelijk meer wilden betalen voor de klussen dan thuis en presto er kwamen meer.


oh ja, vandaar dat de gemiddelde Pool goedkoper is dan de gemiddelde Nederlandse klusser.

En Pjotr is in het algemeen een Russische naam en der heimat ligt in Duitsland, Misschien dat jouw verwarring daar mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 09:08

Ben minder verward als jij denkt hoor.
Jouw verhaal klopt niet helemaal, mijn verhaal klopt niet helemaal blijkbaar weten we het allemaal niet precies :P

Iedereen zou zich, tijdens oponthoud in NL, aan de geldende regels dienen te houden dan zou er minder onbegrip zijn. En zelfs dan is er nog genoeg ruimte voor onbegrip aangezien wij als vissers elkaar het licht in de ogen meestal niet gunnen. De meeste van onze Franse en Spaanse vrienden staan ook niet te applaudiseren als wij komen vissen, ook al nemen wij niets mee, ook al zijn wij lief voor de visjes.

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-08-2010 09:49

Er wordt nogal wat 'afgeblaat' hier. Even enkele feiten (betreffen alleen de federatie Oost-Nederland)
- in totaal 137 federatiecontroleurs inzetbaar in 2009
- in 2009 in totaal 38 BOA's inzetbaar, die in 2009 345 waarschuwingen hebben uitgedeeld en 486 PV's hebben geschreven tijdens de controle van in totaal 4793 vissers.
- top drie overtredingen (nog steeds): het vissen zonder vergunning, vissen met meer dan het aantal toegestane hengels en het vissen met levend aas

Het aantal buitenlanders dat een PV heeft gekregen is niet significant hoog geweest in 2009 t.o.v. de Nederlanders.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 09:56

Aha,

Ik zie een stok en een hoenderhok.

"Niet significant hoger" is daar een reden voor te bedenken buiten het feit dat ze net zo braaf of slecht zijn als de rest?

Ik ken gevallen, waarin de verenigings controleur een watertje links liet liggen als er poolse kentekens in de buurt stonden.

Ik zei toch stok en hoenderhok :P

Ik vind 10% nog steeds behoorlijk veel, gelukkig zijn dat lang niet allemaal karper vissers 8)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-08-2010 10:11

Marc, je kunt wel commentaar op feiten hebben, maar gelukkig veranderen daar die feiten niet van...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 10:26

Niet alles wat op papier staat en/of gepubliceerd is, is ook een feit.

P.S. gaan we gezellig tegen elkaar one linen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

15-08-2010 13:42

Zoals in mijn eerste reactie al stond wordt er nogal eens een verhaal klakkeloos overgenomen door mensen en, al dan niet bewust, wat opgeleukt. Dit komt de waarheid niet altijd ten goede vandaar de volgende vraag
@Marc

Jij kent gevallen waarin een controleur wateren links liet liggen omdat er auto's stonden met Poolse kentekens.

Heb jij met de desbetreffende controleur gesproken of heb jij het verhaal gehoord van iemand anders?
Of heb jij iets dergelijks van een afstand zien gebeuren.

Ik ken ook zulke gevallen maar die heb ik hier op het forum gelezen en die verhalen zijn nooit opgetekend naar de feiten verteld door de desbetreffende controleur. Een verhaal begint met een schaafwond en eindigt met drie doden.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 14:45

Helaas verhaal ik bijna altijd uit eigen observaties en in de andere gevallen spreek ik mensen na waarvan ik weet of ze BS verkopen.
In dit geval eigen observatie, nee ik heb niet met hem gesproken aangezien de vogel te snel gevlogen was. Ja ik weet zeker dat het een BOA was aangezien hij mij een week tevoren een reprimande gaf omdat ik met 3 hengels zat te vissen. Daarna overigens nooit meer gedaan, was 2 vastlood en een pennetje voor de fun.

Ik maak meestal wel even een praatje met de poolse vissers, meestal zeer geschikte lui die alle moeite doen om onze taal een beetje te spreken.
Ik heb ze trouwens ook (nog) geen vis zien meenemen, als ik er naar vraag is men meestal alleen maar op zoek naar wat verstrooiing of snoekbaars om te eten. Karpers heb ik ze alleen nog maar zien terug gooien. Sommigen zijn echt niet op de hoogte van de hier geldende geschreven en ongeschreven wetten (of ze kunnen aardig toneel spelen). Meestal adviseer ik die lui om eens naar de hengelsport zaak te gaan voor een stukje voorlichting. Bijvoorbeeld bordjes verboden te vissen betekend inderdaad dat je er niet mag vissen of je het bord nu wel of niet kunt lezen :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-08-2010 14:46

Regel 1. Vertrouw je de zaak vooraf al niet moet je terug kunnen vallen op een of meerdere HSV controleurs.
2. Telefonisch een Boa kunnen benaderen.
3. De contactpersoon bij de politie die de meeste HSV vandaag de dag hebben kunnen benaderen.

Mijn ervaring als federatie/HSV controleur met Polen is dat het materiaal waarmee zij vissen niet geschikt is om op karper te vissen. Zij bang zijn om met politie in aanraking te komen. Ik via kentekenregistratie ze na een overtreding hier niet meer tegen kwam. Reacties in veel gevallen hier in mijn ogen klinkklare kletskoek is.

Heb je snel een volle broek kan je beter op de plee gaan zitten in plaats van controles uitvoeren. In de avonduren alleen controles uitvoeren wordt binnen onze club en door boa’s op voorhand niet gedaan. Boa’s hier melden vooraf bij politie waarzij controles uitvoeren. Bij calamiteiten krijgen zij direct bijstand van politie. Goede afspraken is vandaag de dag de basis van controles op visdocumenten.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

15-08-2010 15:01

dit afgelopen weekend zitten vissen regio drenthe,groningen. wat ten eerste al opvalt is dat hier vaak en regelmatig wordt gecontroleerd dan vergeleken hier in friesland.

Op de zaterdagnacht om 22:00 kwamen er een aantal auto,s richting het watertje waar ik zat te vissen. deze lui hadden een erg stuk kabaal waardoor je kon horen dat het niet om Nederlanders ging. Zelf stoorde ik me niet echt aan deze lui maar werd later toch gewekt door iets, politie. De mannen waren aan het protesteren en aan ook aan het schelden want de woorden die ze gebruikten kwamen er schreeuwend uit. kon hier verder niet echt waan uit worden. ik zag dat deze mensen hun vis materialen in moesten pakken en er kwam een tweede politie busje aan, waar niet veel later de hengels en zooi achter in werd geladen. ook werden een tweetal van hen achter in een politie auto gezet. 10 minuten later nadat de 2 de politie auto was gearriveerd kwam er een 3de, deze had andere bedoelingen want deze twee mannen in uniform kwamen richting mijn tent.
niet veel later vroegen ze ook mij om mijn papieren en nachtvis vergunning drenthe-groningen. nadat ik de man alles netjes had laten zien en ook 1 van mijn hengels eruit moest halen om te zien wat voor aas ik gebruikte vroeg ik de man iets over de andere mannen. het enige wat ik verteld kreeg dat deze mensen aan het stropen waren en geen vergunningen hadden. verder vertelde de mannen niets. de beste mannen wenste me nog succes met de vangsten en verdwenen naar het volgende tentje niet veel verderop om deze mensen ook te controleren.

zelf persoonlijk denk ik dat de mensen die in de auto werden afgevoerd ook polen waren maar ik weet dit niet cker dus kan daar verder niet over oordelen. wat ik wel erg goed vond, was dat hier strengere en betere controle aanwezig is dan vergeleken bij ons in Friesland.

mvg; jan
K. van den Herik

16-08-2010 08:16

Ruud,

Ik verraad nu waar zuidholland zuid mee bezig is...

De dieven in zwijndrecht zijn klawietzers.

Klawietzers komen uit Klawietzie. Dit lag tot de 2e wereldoorlog precies op de grens. Dit landje telde een paar honderd inwoners, allemaal criminelen.

In de oorlog moesten ze de kampen bewaken. Tijdens de bevrijding hebben de russen ze bijna allemaal over de kling gejaagd, behalve een twintigtal. Deze zijn gevlucht. Inmiddels zijn ze doorgefokt en hebben ze zich over europa verspreid, alwaar ze
- vissers beroven
- viswater leegstropen


Uiteraard allemaal zonder vergunning
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-12-2010 22:40

Op zondagochtend 12 december controleerden politiemedewerkers een auto, die met defecte verlichting over de Rijksstraatweg reed. Bij de controle kwam een sterke vislucht uit de auto. Dit was reden om de auto aan een nader onderzoek te onderwerpen. In het voertuig trof de politie maar liefst 327 kilo vis aan, waaronder brasems en karpers.

Ook lag er het nodige visgerei in de auto. De inzittenden, twee Duitsers, werden aangehouden op verdenking van visstroperij. Na verhoor werden zij heengezonden. Proces-verbaal is opgemaakt en het Openbaar Ministerie beslist over verdere afhandeling van de zaak.

Visstroperij is het vissen met professionele vistuigen zonder daarbij het in bezit te zijn van een schriftelijke toestemming van de visrechthebbende op het water. Dit betekent dat vissen zonder vergunning visstroperij is. Illegale visserij is schadelijk voor het milieu, voor de natuur en voor de mens. Watergebieden raken beschadigd, het evenwicht van de visstand wordt verstoord en de diversiteit in wateren en plassen wordt aangetast. Kijk hier voor meer informatie.

Bron: politie IJsselland
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-12-2010 23:37

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... nomen.html

Maar van welk water komen deze vissen?????
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

14-12-2010 13:37

De Polen, Duitsers en andere Oost-Blokkers komen naar ons land, en wij moeten respect hebben voor hun 'vis-cultuur'.
Een vreemde gang van zaken.
Zij komen hier naartoe, dus zullen zij moeten respecteren dat veel mensen hier vissen op basis van het catch en release-principe.
Maar nee, wij domme 'Ollanders' vinden het wel oké, wat zij doen.

Waarom zou een bijvoorbeeld een Pool geen karpers kunnen vangen?
Men kopen een zelfhaak-systeem en een zak boilie's knoop het aan een werphengel, en er wordt voor je gevist.
Zo vangen wij ze over het algemeen toch ook.
Iemand zonder ervaring in de hengelsport kan met de statische manier van 'vissen' gewoon karper vangen.
Ik denk dat wij ons iets te veel inbeelden.

Want bij ons lijkt het er op dat als je een 25 kg karper vangt er levens worden gered.
Nou vergeet het maar, de boer ploegt gewoon voort, hoor.

met relativerende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE