Meer betaalwateren in Nederland


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-07-2010 08:06

Typisch NL reactie op "misstanden" we gaan maar weer iets verzinnen om te zorgen dat we niet de regels hoeven te volgen.

De pakkans moet omhoog, maar dan ook lik op stuk he .....
Vissen waar niet mag? -> Boete
Vissen wanneer niet mag? -> Boete
Vissen illegaal meenemen? -> Boete
Buitenlander? -> Meteen boete afrekenen of inbeslagname van goederen ter waarde van de boete riskeren. Overigens alleen maar om er voor te zorgen dat de sanctie ook nut heeft en niet oninbaar blijkt.

Nachtvissen, inclusief overnachten overal vrij geven.

Ik vind het niet erg hoor om iedere keer als ik ergens zit ook daadwerkelijk controle te krijgen, de controleurs etc. leren vanzelf de goede mannen kennen waardoor ff kijken wie er zit voldoende mag zijn. Om dit mogelijk te maken, wil ik mij zelfs wel aanmelden als controleur. Wie doet er mee?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-07-2010 08:32

Sorry Ewout, is geen illegale karper wat daar ligt. Het beroep heeft b.v. op het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer, volledige visrechten en mag daar dus ook karper vangen. Heeft niks met illegaliteit te maken.
Bovendien moet soms i.o.v een gemeente of provincie wateren leeggevist worden i.v.m. aanleg wegen of woningbouw en mag die vis nergens anders weer worden uitgezet. De karpers die daar worden gevangen komen hierdoor ook vaak op de markt terecht.
Verder wordt in Duitsland nog meer dan 10 miljoen kg karper per jaar gekweekt waarvan het grootste deel ook voor consumptie wordt verkocht.
Trouwens, op vrijwel alle grotere markten is karper te koop, geldt bepaald niet alleen voor Den Haag en A'dam...
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

08-07-2010 11:35

Ik verkeerde onder de indruk dat voor alle karper een meeneemverbod van toepassing was. Dat is dus blijkbaar niet het geval. Dat er op alle grote markten karper te koop is zal best maar ik heb het tot nu toe alleen op twee bovengenoemde markten gezien. Wel is het zo dat een deel van de karper die op de haagse markt wordt aangeboden wordt verkregen is uit illegale vangsten. Karper uit Madestein, gevangen door amateurbroodvissers, verdwijnt op de kar van de visboer.
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

08-07-2010 16:45

Marc Schrikkema schreef:.

Ik vind het niet erg hoor om iedere keer als ik ergens zit ook daadwerkelijk controle te krijgen, de controleurs etc. leren vanzelf de goede mannen kennen waardoor ff kijken wie er zit voldoende mag zijn. Om dit mogelijk te maken, wil ik mij zelfs wel aanmelden als controleur. Wie doet er mee?


Ik wil mij ook wel aanmelden om ernstige misstanden te voorkomen.
Maar ook de politie moet meldingen serieuser nemen, of een meldpunt voor misstanden aan de waterkant waar bij b.v. de boswachter eerst in actie komt

Enuh vis ilegaal meenemen staat voor mij op de zelfde hoogte als stropen, misch. dezelfde straf als in b.v. walonie, alles wat gebruikt wordt voor het stropen inbeslag nemen.
Ligt er b.v. karper in de auto dan ook de auto, want deze wordt dan ook actief gebruikt voor het stropen.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

08-07-2010 22:15

Voorlichting over de Nl maier van vissen lijkt mij de beste oplossing. Als dat niet werkt zijn er zat manieren om ze van je geliefde water weg te krijgen. Ons weer eens aanpassen aan de immigranten lijkt mij nu eens NIET de oplossing. Wij laffe Nederlanders passen onze al veel te veel aan, wat dat betreft kunnen we nog veel van die buitenlanders leren. Neem nou de Turken, die zijn supertrots op hun afkomst, en zo hoort het! En ik ben dat ook. Maar even ontopic, een foldertje in het Pools doet echt wel wat neem ik aan, daar ben ik heilig van overtuigd want zo verkeerd zijn veel van die polen volgens mij ook niet. Zijn ze dat wel dan plant je ongezien gewoon een stoeptegel door de voorruit van hun autootje en dan gaan ze vanzelf wel weg. Heb het wel eens zien gebeuren op een circuitwater, was jaren en jaren geleden en er was iemand van plan om even wat dikke vissen te komen shoppen. Tevens viste hij tussen een doorgang van een eiland naar een 50 meter verderop gelegen brug. toen hij daar een vis verspeelde welke met lijn en al opgevist werd door een van de locals was de maat vol. Hoe ik dat zo goed weet? Mijn neefje plante de tegel, niet netjes, wel zeer effectief! En ik weet het ik mag zoiets natuurlijk niet promoten, en het is niet goed maar als niets anders meer werkt en het is een water wat door je porien stroomt zeg ik volmondig gooien die tegel.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-07-2010 22:48

Je gaat toch geen spullen van medemensen vernielen..
terwijl een druppie secondenlijm wonderen kan doen! :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-07-2010 07:42

Jeroen, die folders in o.a. Pools, Duits en Russisch zijn er al jaren bij de federatie Oost-Nederland en inmiddels ook al een poos bij Sportvisserij Nederland, waar alle federaties en de daarbij aangesloten HSV-en gebruik van kunnen maken.
De federatie Oost-Nederland staat zelfs al een paar jaar op de beurs 'Jagd und Hund' (jagen, vissen e.d.) om daar voorlichting te geven m.b.t. het vissen in Nederland waarbij die folders ook worden uitgereikt. Er gebeurt dus wel degelijk wat, alleen de controles laten, met name in het weekend, nog veel te wensen over in een aantal gebieden.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

09-07-2010 14:08

Één landelijke vergunning van 200/300 euro! Geen gezeur meer met vijf á zes vergunnigen en niet meer rendabel voor veel van deze vakantievissers om 20 euro per brasem te betalen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 14:51

-voorlichting in de winkel waar de visvergunning gekocht word
-boete zeer scherp omhoog gooien ! 20.000 euro boete voor het mee nemen van een vis.doen ze in frankrijk ook.
-in beslag name van spullen,en ja inclusief auto ! doen ze in frankrijk ook.
-veel meer controlle !!
-een algemeen telefoon nummer in je visvergunning voor stroperij.
-een kopie van je legitimatie achterlaten en alles in 1 document opslaan voor in de nabije toekomst
-aparte vergunningen per water verkopen.dit geld alleen voor buitenlanders,willen ze hier echt vis vangen weten ze welk water ze willen bevissen.weten wij immers ook vaak als wij op een buitenland trip gaan.
-1 overtreding op stroop gebied en je vergunning is nooit meer te koop.kijk na in het systeem documenten.

er is zoveel te verzinnen om dit soort dingen een beetje af te remmen.alleen het probleem is geld,gooi die vergunning maar omhoog met 100 euro om te beginnen,reken maar uit wat een totaal plaatje er meer binnenkomt bij de instanties,1 pas,1 vereniging.1 moeder computer waar alles in bijgehouden word,het probleem is dat dit land veels te soft is.het zijn allemaal mietjes daar in de kamer,je stemt op een partij ( pvv ) en die heb nog steeds geen ruk te zeggen.wat een land he ;) er zijn zat mogelijkheden om buitenlands wangedrag af te remmen.maar als je hier iemand neersteekt 22 maal in zijn buik krijg je 3 jaar cel,2 jaar voorwaardelijk,een tv en playsation op je kamer,op elke hoek is wel wiet te verkrijgen.en een hoer bestellen doe je op de kosten van de regering.sja... ik draaf door. veel succes met dit onderwerp.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-07-2010 16:57

Weet je wat nog veel meer een probleem is Rik?

Dat mensen zoals jij alleen maar dingen roepen terwijl ze te dom zijn om te poepen.

Ik ga verder niet inhoudelijk in op jou posting.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 17:09

bla bla bla.kritiek leveren kan je goed.maar zelf geef je geen meningsuiting.dit is de mijne,of je me nou dom vind of niet
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 18:09

Meer Betaalwateren in Nederland.

Hoe gaan we dat voor ons zien dan? Er zijn tal van verenigingen waar een Betaalwater regelgeving word gehandhaafd.

Waarom meer betaalwateren? Ik zie het nut niet.

1 Het is geen Frankrijk hiero
2 Weinig ruimte en denk te weinig animo.

Hoe moeilijk is het om je aan de regels te houden van de plaatselijke federatie? Als het een betaalwater is/word dan handhaven we wel de regels? beetje baby style he? ''Geholpen worden''

Iet wat meer controle en meer inzet van de Federatie's en verenigingen en we zijn al een heel stuk verder.

Je kan beter de vraag stellen ''Hoe maken we dit alles aantrekkelijker" En daar bedoel ik mee,hoe krijgen we mensen die meer inzet willen tonen op het gebied van controle's op de regelgeving. ik vind het nogal meevallen allemaal


Weet je wat het is ''Van een mug naar een Olifant''

Het is kut,om met vele op een putje te vissen van 3 ha :lol: maar het is nog kutter als die put gesloten word,dan verschuift het probleem alleen maar naar een volgende put.

Spoor elkaar aan,en daarbij hoort ook het aansporen van Poolse mede vissers die onze regelgeving niet helemaal snappen

Maar Meer betaalwateren,geloof ut niet hoor.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-07-2010 18:26

"Meer inzet van de verenigingen."

Meer werk voor steeds minder vrijwiliggers, makkelijk roepen voor de niet-vrijwiligger.

En wat doe jij voor jouw vereniging behalve de jaarlijkse ledenbijdrage die we contributie noemen overmaken ?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 18:50

Nee die 8 man die het geld opmaken aan bier en jaarlijkse uitjes? Nee daar los je wat mee op

Die vereniging staat helemaal niet in het belang van karpervisserij

Als ik bij een vereniging zat die het wel in zijn donder had om wat voor de visserij te doen en dan met grootste betrekking tot karpervissen,zou ik me ook aansluiten. Maare elke keer alle aandacht naar witvisserij laten uitgaan en elke reactie die een karpervisser stuurt naar de betreffende vereniging word teniet gedaan.


Maare meer betaalwateren in Nederland @ Topic starter,al is over nagedacht dat misschien jou water waar jij een super plek hebt en goed vangt plots 250 euro moet neerleggen voor een weekie vissen? Waar elke week een ander zit? Dag plek en je betrouwbare watertje.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 18:51

Meer werk voor steeds minder vrijwiliggers, makkelijk roepen voor de niet-vrijwiligger.
ook te makkelijk gezegd


Maak het dan aantrekkelijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

09-07-2010 18:52

Volgens mij kan een (erg) dure vergunning ind een hoop problemen verminderen en miss wel oplossen.
Het geld wat extra binnenkomt besteden aan het aanstellen/opleiden van boa's voor de BROOD NODIGE controle's (dit is echt nodig vooral tijdens de drukke zomer maanden).
Ik las ergens dat er ook subsidies zijn voor de minder bedeelde medemens om toch ook aan enige vorm van sport/cultuur enz te kunnen deelnemen.Een erg goede zaak.
Miss kiezen bepaalde mensen op deze manier niet ''zomaar'' om te gaan vissen en vallen de rotte appels weg.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 19:40

Ik heb het er iedergeval voor over om 150/200 euro neer te tellen voor een landelijke vergunning. En dan wil ik me vrijwillig nog opgeven ook om controle's te moge doen op vergunnigen en vis meeneem verbod. En als schoonmaak pikkie! (Al doen we dat standaard natuurlijk al)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 19:43

Frank Meyer schreef:Volgens mij kan een (erg) dure vergunning ind een hoop problemen verminderen en miss wel oplossen.
Het geld wat extra binnenkomt besteden aan het aanstellen/opleiden van boa's voor de BROOD NODIGE controle's (dit is echt nodig vooral tijdens de drukke zomer maanden).
Ik las ergens dat er ook subsidies zijn voor de minder bedeelde medemens om toch ook aan enige vorm van sport/cultuur enz te kunnen deelnemen.Een erg goede zaak.
Miss kiezen bepaalde mensen op deze manier niet ''zomaar'' om te gaan vissen en vallen de rotte appels weg.
Mvg

Dan zeg jij iets over de broodnodige controle's vooral in de drukke zomer maanden. Hier houden ze altijd tijdens pinksteren en voorjaars vakantie's grote controle actie's,ik denk als je die afkapt (Want de meesten zitten dan te zuipen,in de vele evenementen die in die tijden gehouden worden) En het gewoon in de zomer maanden houd. (Niet dat er tegenop te controleren valt,want iedereen gaat da naar buiten,maargoed beter iets dan heel weinig) Dan is de kans op slagen toch wel beter. En meer in het laadje
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-07-2010 20:57

Leen,

Aantrekkelijk maken? Wat een onzin!
Je doet het om het vissen en in het bijzonder het karpervissen voor de toekomst te waarborgen.
Als niet korte termijn denker moet dit reden genoeg zijn om je actief in te gaan zetten!
Of verwacht jij dat je bij elke goede actie een schouderklopje krijgt van karpervissend nederland?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 21:09

nee,liever help ik niet mee,want liever heb ik dat alles gewoon goed gaat,maar dat is helaas niet zo.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-07-2010 07:30

Als je een leuk groepje karpervissers binnen de vereniging kan krijgen die actief lid zijn krijg je dus wel genoeg voor elkaar. Kom maar met leuke ideen. Ga mensen maar enthousiast maken. Zolang er alleen witvissers actief zijn kan je niet verwachten dat ze dingen voor de karpervisser gaan creeren.

Die duurdere vergunning is wel een optie alleen is het wel zo dat de Polen (bijvoorbeeld) tegenwoordig genoeg verdienen in dit land dat ze die 100 of 200 euro best wel willen betalen voor een jaar lang eten van vis.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-07-2010 08:21

Voor de laatste keer dan nog maar eens. Een vergunning van 100 of 200 Euro is GEEN optie. Jullie denken alleen maar als karpervissers. De overgrote meerderheid van de vissers is namelijk recreatievisser en het grootste deel daarvan zal afhaken bij een Vispas van 100 of 200 Euro. Trouwens ook voor jeugdige vissers is dat een veel te fors bedrag.
De enigen die een Vispas van 100 of 200 Euro zouden kopen zijn fanatieke karpervissers, roofvissers, wedstrijdvissers en vliegvissers.
Gevolg: de meeste HSV-en gaan failliet, idem de 8 federaties en Sportvisserij Nederland. En wie betaalt de pachten voor de viswateren dan? Wie regelt dan de Vispassen? Kan er nog een heel verhaal verder van maken...maar daar heb ik geen zin aan. Wat nog wel van groot belang is dat met veel minder vissers (en dat wordt zo bij dergelijke Vispas bedragen) de invloed op de politiek, waterschappen e.d. ook fors minder zal worden en dus geen of nauwelijks meer rekening met de sportvisserij gehouden zou gaan worden.
De simpelheid waarmee sommigen denken oplossingen te creëren getuigt niet van enige kennis in deze materie...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-07-2010 08:42

Een ieder die bestuurlijk iets betekend heeft in de hengelsport weet dat het geen optie is. Is net als met voetballen, 17 miljoen hebben er een mening over. Slechts weinige weten hoe de vork in de steel zit.

Er zijn genoeg voorbeelden waarbij karpervissers de koppen bij elkaar gestoken hebben. Een karpercommissie binnen een HSV kan veel bereiken, meer dan het gekwetter wat je hier vaak tegenkomt. Ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen.
Peter Gosselink
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-01-2010 23:59

10-07-2010 10:19

Ik lees hier en daar dat er mensen zijn die misschien controleur zouden willen kunnen worden. Wat let je? Bel vandaag nog de secretaris van je vereniging en vraag naar de mogelijkheden. Dan kan je zelf de folfers (die er zijn in Pools, Duits, Engels, Russisch en zelfs Nederlands) aan betreffende vissers overhandigen.

Wat betreft de term "laffe Nederlanders" : ONGEZIEN een tegel door een voorruit gooien... ja hoor, dan ben je een held.
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

10-07-2010 10:31

pj otte schreef:Een ieder die bestuurlijk iets betekend heeft in de hengelsport weet dat het geen optie is. Is net als met voetballen, 17 miljoen hebben er een mening over. Slechts weinige weten hoe de vork in de steel zit.

Er zijn genoeg voorbeelden waarbij karpervissers de koppen bij elkaar gestoken hebben. Een karpercommissie binnen een HSV kan veel bereiken, meer dan het gekwetter wat je hier vaak tegenkomt. Ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen.


Mijn inziens is het het mooiste dat, zoals je zegt, de koppen bij elkaar worden gestoken. Richt een karpercomissie op binnen de HSV en je kunt mooie dingen doen.

Zelf denk ik dat als je gesloten karperwater onder weet te brengen als parttime-verenigingswater je het beste van beide werelden hebt: een beheerd water met controlemogelijkheden, maar zonder het visrecht volledig dicht te spijkeren.

Met part-time bedoel ik dan dat het in principe vrij (dag)viswater is, met uitzondering van een bepaalde periode voor karpervissers. Karpervissen binnen die periode vereist een karperpas van de HSV. Alleen uit te geven voor die hele periode. Iets hoger tarief voor niet leden. (motivatie om lid te worden=inkomsten=investering in het water)
Nachtvispas enkel voor jaarleden van de HSV. Nachtvissen enkel na reservering op naam: etters pak je hun nachtvispas en/of karperpas, hvs-lidmaatschap af.(=feestje gewoon voorbij) en men weet waar men aan toe is wbt beschikbaarheid stekken.

Hier is er de zomermaanden vaak overlast van vakantiegangers die het in het verleden grondig hebben verknald (overlast, vervuiling, intimidatie, open vuur noem het maar op). Zijn veelal figuren die vissen tijdens het zuipen, ipv andersom en "even" de boel komen verzieken. De drempel verhogen voorkomt al een hoop ben ik van overtuigt.

Serieuze vissers zullen best bereid zijn hiervoor te betalen, en men krijgt er mooie tent en,- vis vriendelijke stekken voor terug, evt. schijthok, wasbakje, prullenbak en een aanspreekpunt (cq beheerder(S) en controleur(S)). Wat mij betreft zelfs verhuur voerboren.

Dus ja, betaalwater. Streven naar het comfort en beheer van "echt" betaalwater, maar zonder winstoogmerk, dus betaalbaar.

Polen behandel je gewoon als normale mensen, met dezelfde rechten en plichten. Briefje opstellen in het Pools met de do's and dont's, afcheck lijst erop (heb jij vergunning?), even een regeltje erbij die je kunt aanwijzen als ze fout zitten (opdonderen, ik bel de pliesie) en instructies om evt. de boel wel voor elkaar te krijgen. Zoiets zou elke HSV eigenlijk standaard op hun site moeten hebben staan zodat leden het kunnen printen en zelf Polen fatsoenlijk te woord kunnen staan. Zoiets doe je maar gewoon als lid denk ik dan uit verantwoordelijkheidsgevoel en anders: je hebt er tenslotte zelf in geïnvesteerd.

Als het visbestand maar enigzins interessant is, de boel netjes geregeld is zal het gewaardeerd worden en wat inkomen genereren voor de onkosten (onderhoud, benzinekosten, bier etc). x aantal vrijwilligers in ploegendienst, beetje doordacht systeem en dan moet het kunnen.

En zo zie ik dus hoe het met karperwater geregeld zou moeten worden. (door mn roze bril).