voerboot op de rivier


Plaats reactie
Mark Wilmink
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-11-2006 08:26
Locatie: Borne
Contacteer:

26-09-2007 06:56

Heeft iemand ervaring met een voerboot op de rivier??
Om bijvoorbeeld de bodem rondom een krib uit te peilen is het erg handig om een voerboot te gebruiken.
Is dit sterk af te raden of zijn er mensen die er goede ervaring mee hebben??
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

26-09-2007 08:04

he mark,

Ik denk dat je zelf wel aanvoelt wanneer dit wel en niet kan.
Als veelvuldig gebruiker van dit speelgoed, kan ik alleen maar voor mezelf zeggen dat ik dit alleen zou doen als er een minimale stroming zou staan.

Maar bij kribben heb je juist het punt te pakken waar het meestal toch wat harder stroomt.

Persoonlijk zeg ik dus niet doen, maar proberen staat vrij.
En als je het probeert ben ik zeer benieuwd naar je ervaring.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-09-2007 09:03

Stroming en scheepvaart verschilt per rivier zodanig dat ik er niet veel zinnigs over kan zeggen zo. Als je echt op een rivier als de Waal, de Lek of de Ijssel gaat, dan zou ik dat niet doen. De stroming rond de kop van een krib is vaak erg heftig, vooral als er een schip passeert. Je mooie speelgoed wordt dan waarschijnlijk op het basalt gesmeten en dat zou zonde zijn. Zelf heb ik voor dat werk een kano met visvinder en dat gaat prima. Ik voer er ook mee, vaar er mee uit en steek er met volle bepakking de rivier mee over. En soms dril ik er zelfs in, maar dat is eigenlijk geen aanrader, doe ik alleen in noodgevallen, als de lijn aan de stenen vast zit en vanaf de kant niet meer los te krijgen is.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

26-09-2007 09:15

Niet gelijk opscheppen over je kano Kees :wink:

laterz
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2007 09:42

Mark,
Omschrijf voerboot eerst eens :wink:

Kees, wat voor type kano heb jij?
Mark Wilmink
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-11-2006 08:26
Locatie: Borne
Contacteer:

26-09-2007 10:31

Zelf heb ik een schrijver BT-V. Meestal vis ik op de IJssel ter hoogte van Deventer.

Tussen twee kribben in, stroomt het veel minder. Ik ben dus niet van plan om hem midden in de vaargeul te gebruiken. Misschien is deze omschrijving wat duidelijker...
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-09-2007 11:50

Hallo Marc,
Als ik jou was en je vertrouwt het niet,
kun je het proberen met een lijn vastgeknoopt aan de voerboot,en gewoon met volle bak uitvaren.
als het te zwak is kun je hem aan de lijn terug halen.
Ik zelf zou het echter niet proberen,omdat meestal de schroef te weinig voorstuwing zal opbrengen.
Kijk maar eens als je een goeie wind van de zijkant krijgt dan zie je hem al afdalen.
Vuistregel wat je zou kunnen hanteren, is als de stroomsnelheid van het water meer dan 80 % is, van de topsnelheid van je boot dan kun je het vergeten.
Dus als bijvoorbeeld het water 2m/sec stroomt en je boot kan max 2,2meter/sec dan niet
groet Henk
Laatst gewijzigd door Henk Janssen op 27-09-2007 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-09-2007 13:28

Hans Brinkel schreef:
Kees, wat voor type kano heb jij?


Hans, ik heb een half gesloten tweepersoons kano. Het middendeel is dus open met twee kuipstoeltjes erin. Een canadees is stabieler en beter geschikt, maar die zijn bijna niet te tillen en deze gooi ik zo op de dakdragers.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2007 19:14

Mark Wilmink schreef:Zelf heb ik een schrijver BT-V. Meestal vis ik op de IJssel ter hoogte van Deventer.

Tussen twee kribben in, stroomt het veel minder. Ik ben dus niet van plan om hem midden in de vaargeul te gebruiken. Misschien is deze omschrijving wat duidelijker...

Dacht ik wel... :wink:

Kees, heb je er een foto van?..merk?
mvg
Hans
Mark Wilmink
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-11-2006 08:26
Locatie: Borne
Contacteer:

26-09-2007 20:13

Ga het toch voorzichtig proberen, achter een krib is er minder stroming. Ik zal voor de zekerheid de boot vastmaken aan een stuk lijn en uiteraard een zwembroek meenemen....... :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2007 21:58

Mark Wilmink schreef: en uiteraard een zwembroek meenemen....... :wink:
:o :o :o , dat is dan wel zo'n beetje het stomste wat je kunt doen! :roll:

Mark schreef
Tussen twee kribben in, stroomt het veel minder. Ik ben dus niet van plan om hem midden in de vaargeul te gebruiken. Misschien is deze omschrijving wat duidelijker...


Onlangs nog in de Ijssel gevist,ik zonder succes
Ene Henk ter M. viste tussen twee kribben gewoon onder de eigen kant en vond een kuil en had wel succes...wat zeg ik :o :lol: 8)
Wat ik ermee wil zeggen is dit...De kuilen zul je in de regel onder de kant vinden, waar je aan de stroming kunt zien waar het uitgesleten moet zijn of waar je het ook kunt verwachten (hoeken). (Weet niet hoe ik dit ff 123 beter kan omschrijven 8) )
Dergelijke kuilen kun je het beste en het gemakkelijkst gewoon met een (peil)dobber en een stuk lood vinden...heb je geen voerboot voor nodig.
mvg
HB
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

27-09-2007 17:33

Als je tussen de kribben vist zou ik met een stuk lood 60/100 hoofdlijn gewoon gaan peilen (met of zonder dobber). Je kunt dan vaak je hengeltop als pijldobber gebruiken. Zoek eerst de rand op waar het basalt over gaat naar zand draai dan de lijn strak zodat je hengeltop net het water raakt. Zoek nu naar onregelmatigheden. Ik vis zelf op het basalt (rechte kant) waarop een taludje zit met een piepklein zandstrookje. Ik vis op verschillende dieptes en merk dat de vis erg goed is vast te houden als je over het basalt heen voert. Je voer blijft langer liggen en de vis moet meer moeite doen het voer er tussen uit te krijgen.

Ik zal misschien wel een voerboot gebruiken maar bijvoorbeeld op zwaaikommen, havens, stuwen en aftakkingen.

Voor het vissen tussen de kribben lijkt het mij overdreven en minder functioneel. Als het alleen is om de bodem te onderzoeken met een diepte meter. Wacht dan totdat het een periode erg rustig stroomt. Haal de boot op tijd binnen als een schip nadert anders wordt hij zo de stroming ingezogen.

Verder kijk nog eens naar http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 293#524293

Ik hoop dat er andere rivier vissers zijn die mee willen helpen met dit fantastische project. De IJssel karpers zijn er uiteindelijk ook gekomen. Nu hebben we hulp nodig om van de Rijn een net zo'n leuke karper rivier te maken als de IJssel. Dat IJsselvissers dan komen buurten nemen we maar op de koop toe.
Plaats reactie