Serveren van levende karper in restaurant


Lode Michels
Berichten: 39
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-07-2007 00:15

3 x raden wat half Tjechie en Roemenie en daar rest daar in die hoek met kerst eten....
K. van den Herik

19-07-2007 07:56

lang verhaal heel kort: dit is in nl verboden. overteding wordt bestraft. verlinken geoorloofd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2007 08:59

Is toch een eenzijdig inzicht en niet geheel de werkelijkheid, Douwe.

Een opdrachtgever bepaalt natuurlijk de omvang van de opdracht. De wetenschapper werkt binnen dat kader tot een zo objectief mogelijk resultaat. Dat wordt van hem verwacht en daar heeft hij voor op school gezeten. Het is de opdrachtgever die met de uitleg van de resultaten aan de haal kan gaan. In het geval van het oude NVVS onderzoek hadden de sportvisserij en de dierenbescherming een verschillende uitleg, ondanks de objectieve kanttekeningen die geplaatst werden door de onderzoeker. Wetenschappelijk onderzoek heeft trouwens niet per definitie een opdrachtgever die een bepaald resultaat afdwingt. Ik weet trouwens niets over de opdrachtgevers van Roslin of Wyoming, maar je kunt altijd het rapport nalezen en beoordelen op zijn inhoud.

Karper vertoont alle tekenen van stress behorende bij een pijnprikkel. Dat karper zeer gevoelig is voor prikkels is ook bij ons niet onbekend. Of de karper daarbij hetzelfde ervaart als mensen is de vraag. Daar is werkelijk geen objectief antwoord op mogelijk. Dr. Rose toonde aan dat het deel van de hersenen waarvan gedacht wordt dat dit bij mensen pijnprikkels vertaald in "gevoelens" afwezig is. De uitleg daarbij dat karper derhalve pijnprikkels niet vertaald is ook niet 100% waterdicht. Maar ja, beter dan dat wordt het vrees ik niet.

Dit allemaal terzijde. De karper ligt overigens na het levend koken nog na te happen op het bord. Dit is net als de kip die doorrent nadat zijn kop eraf gehakt is. Het beest weet van zichzelf nog niet dat hij dood is. :roll: Het cruciale moment is als het beest de pan in gaat.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 19-07-2007 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-07-2007 09:05

Kees uiteraard weet ik dat het een eenzijdige kijk is, een advocaat moet zich ook binnen de wet bewegen en hij heeft er ook voor geleerd.
Ik vind de vergelijking niet zo slecht gevonden :D :D :D :D
Zeker niet als dezelfde onderzoeken andere uitslagen, al dan niet ter interpretatie, geven.
Zolang de biologen, die er toch voor hebben geleerd, het niet eens worden/zijn wie zijn wij eenvoudige zielen dan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2007 09:09

Probleem is altijd de interpretatie. Zolang de resultaten niet vervalst worden kun je altijd de interpretatie overdoen. Onderzoekers die resultaten vervalsen vallen doorgaans snel door de mand.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-07-2007 10:04

Kees, stress behorende bij een pijnprikkel is ook een interpretatie.
Je kunt heel goed stress hebben/krijgen zonder pijn.
Schrik is ook maar een reactie en de drang tot zelfbehoud laat je vluchten of vechten.
Punt is ook nog hoeveel geld er is om verder onderzoek te doen.

Ander punt hierin is of de vis schrikt van de - onverwachte - tegenstand of toch van een andere prikkel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2007 10:09

Ik noem het gemakshalve zelf maar even stress. Het gedrag staat omschreven in het rapport.

Er zijn verschillende geldpotjes. Roslin was meen ik een afstudeeropdracht. Dan is de wetenschappelijke inhoud belangrijker. Maar voor mij toont het niet meer aan dan dat wat wij al weten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

19-07-2007 10:45

triest! ik heb er echt geen andere woorden voor :cry:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-07-2007 09:49

ff een paar puntjes.

Gif inspuiten leid tot reactie? Kan mij zo voorstellen dat de reactie door de giftige werking kwam en niet door de pijn van het prikje?

Ik lees allemaal termen als inhumaan, niet menselijk etc maar dat mannen is wat mij betreft een verkeerd referentie kader.

Als de karper het onderdompelen in heet vet als pijn zou ervaren, een knappe kerel die hem dan zo zou kunnen vasthouden. Ik denk dat als de ervaring van pijn hetzelfde zou zijn als bij ons, de frituurmeneer ook helemaal zou verbranden door het gespartel.

Ik keur het getoonde af, omdat ik het ook onnodig vindt btw.

Opmerking van de vrouw uit het filmje dat het dier pijn zou voelen omdat het gewerveld is lijkt mij op zijn zachts gezegd te kort door de bocht.

Dat er karpers door eten terwijl ze haken in hun bek hebben, is uiteraard helemaal geen argument! Het beest MOET eten anders gaat hij dood, jij eet toch ook ondanks dat jij pijn in je mond kan hebben? Opvallend dat zo'n beest "vissers eten" eet? Neuh waarom? Is gewoon eten en waarschijnlijk wordt het intellect van de karpers hier overschat m.b.t. herkennen wat goed eten is en wat niet.

Opmerkingen als "ze" weten niet beter, gaat natuurlijk ook een eigen leven leiden. Wie bepaald hier even wat beter is?

Het is gewoon een verschil in cultuur, die kun en MAG jij afkeuren maar niet over oordelen (mijn mening).

Laatste opmerking:

Douwe zijn beschrijving waarom de visjes weg spurten na de haak gepakt te hebben onderschrijf ik volledig.

Groetols M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

20-07-2007 15:10

afgezien van het feit dat het zielig is.
vind ik het nog ranzig ook.

ten eerste al dat vissenslijm en bloed van een levende vis.
hoe kun je dat nu eten.
dan moet je toch eerst ontsmet worden ofzo.

maarja het gebeurt en je doet er tog niets tegen.
of je moet bij greenpeace gaan.
Jeffrey van Buul
Berichten: 43
Lid geworden op: 27-06-2006 15:23

20-07-2007 16:01

Belachelijk en ik ben er zeer tegen. Je kunt je natuurlijk idd de vraag stellen of je dit normaal moet vinden bij een andere cultuur. Ik vind het om nog maar eens te herhalen belachelijk!

natuurlijk we eten bijna allemaal vlees en vis maar het gaat om het idee hoe het gaat. Ik eet bijvoorbeeld geen kalf en dieren die levend gekookt worden ed. Neem scharreleieren en zo maar door te gaan. Ik ben er wel mee bezig maar helemaal kun je het niet uitbannen. Het is schreinend om zo een vis te zien lijden. Ik heb vaker een filmpje als dit gezien met een vis die in leven werd gehouden met ijs en de vis kon zien hoe de eter zijn vlees op at. Erg smerig!

Ook de vraag of de karper pijn voelt, ja ik ben er van overtuigd.
Al met al....ik ben er tegen.

Jeffrey
Iedereen moet het leren!
Jan Peter Teerling

20-07-2007 17:03

Ik word een beetje moe van deze topics.. :(

En toch leveren ze altijd weer zat reacties op..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-07-2007 17:58

Jeffrey jij bent er van overtuigd dat een karper pijn kan voelen, hoe kan jij dan met een gerust geweten blijven vissen.
Met die overtuiging ben je dan een grote dierenbeul en kan je net zo goed kalfsvlees eten en vlees van dieren die levend gekookt worden.
Zie je dat niet in heb je toch echt veel zand in je oren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jeffrey van Buul
Berichten: 43
Lid geworden op: 27-06-2006 15:23

20-07-2007 19:32

In mijn ogen bedoel je? Nee heb ik niet.
Maar ik denk dat sommige mensen die denken dat dieren geen gevoel hebben er niet over na willen denken dat vissen gevoel zouden kunnen hebben.
Dierenbeul is overtrokken denk ik.
Tesamen met antibiotica, weerloze haak kun je het een en ander toch beperken.
Als ik kijk naar wat je schreef als; "Niet te ver nadenken is meestal beter soms is het wel eens gemakkelijk om aan te geven dat overal wel iets aan de hand is met voedsel en bereiding” is wel erg makkelijk. Dat is namelijk vaak het probleem dat mensen niet meer nadenken en zodoende zich er niet zorgen over hoeven te maken tot het te laat is. Ik wil verder niet uitweiden hierover want dan wordt alles uit zn verband gerukt. Je moet toegeven dat het erg is, toch? Ongeacht je denkt dat die vis niks voelt?! Het is op de manier hoe, zoals ik al schreef.

Groet
Iedereen moet het leren!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2007 19:58

Antibiotica? Heb je een recept daarvoor? Alleen een arts mag dat voorschrijven. Is trouwens geen pijnstiller.

Sorry, je zal wel dat goedje klinic bedoelen dat de wond schoon moet maken en in het beste geval enige tijd moet afschermen van vuil. Houdt dat spul absoluut goed bij de kieuwen weg, anders stikt het beest nog. Dus niet in de bek smeren!!! Die haak zonder weerhaak is nog tot daar aan toe. Dat is mogelijk fijn bij lijnbreuk.

Maar beide zijn toch geen pijnstillers, Jeffrey? De strijd van een minuut of 10 op leven of dood moet de karper dan veel pijn in de bek opleveren. Heb je daar dan over nagedacht?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jeffrey van Buul
Berichten: 43
Lid geworden op: 27-06-2006 15:23

21-07-2007 14:34

Jazeker. En nee ik zal dat niet in zijn bek smeren maar bij gewonde vissen kun je ze iig wat helpen. Je kunt zo mogelijk het meeste doen om het een en ander tot het minimum te beperken, anders zou je ook geen onthaakmat hoeven gebruiken, toch?

Ik denk dat dit een zeer lange discussie kan worden maar ik denk dat we dat maar niet moeten doen. De essentie van het verhaal blijft dat het erg is en op de manier hoe. Daar wil ik het bij laten.
Iedereen moet het leren!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-07-2007 17:35

Jeffrey van Buul schreef:Jazeker. En nee ik zal dat niet in zijn bek smeren maar bij gewonde vissen kun je ze iig wat helpen. Je kunt zo mogelijk het meeste doen om het een en ander tot het minimum te beperken, anders zou je ook geen onthaakmat hoeven gebruiken, toch?

Ik denk dat dit een zeer lange discussie kan worden maar ik denk dat we dat maar niet moeten doen. De essentie van het verhaal blijft dat het erg is en op de manier hoe. Daar wil ik het bij laten.


Agree to disagree? Very nice gesture
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)