Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-01-2007 20:59

Douwe,

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/

Hier staat het toch allemaal? Wat is nou de commercie waarop je doelt? Wie wordt er rijk van de VISpas? In mijn ogen is jouw toonzetting over winst en commercie in relatie tot de georganiseerde hengelsport helemaal verkeerd. Zo komt het net over alsof er allemaal mensen rijk aan het worden zijn van de VISpas, of van Vis-tv....belangenbehartiging is het

De cursus waar ook jij aan deelnam dit voorjaar/begin zomer, dat bedrag dat (ik neem aan) jouw hsv daarvoor heeft betaald is niet meer dan een percentage van de kosten, ook hier weer mag jij voor mij de commercie aanwijzen, ik zie hem nl niet...
Reageer anders even via pb als je je probleem nog nader wil toelichten.

Ik ga hier op het board niet meer verder op deze discussie in.
Laatst gewijzigd door Robert de Wilt op 25-01-2007 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2007 21:00

Bas, je maakt er heel wat werk van. Maar kwaliteit van het aas is wel het meest beroerde voorbeeld wat gegeven kan worden...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-01-2007 21:09

Aart Lokhorst schreef:Bas, je maakt er heel wat werk van. Maar kwaliteit van het aas is wel het meest beroerde voorbeeld wat gegeven kan worden...


Aart,

De kwaliteit van het aas heeft inderdaad niets met dit topic te maken. Het was even een klein hersenspinsel van me. Ik geloof persoonlijk ook niet dat aas kan leiden tot het slecht omgaan met vissen.

Het gaat mij meer om de keuze waarom iemand aas gaat maken? Doet hij dat omdat hij gewoon goed aas kan maken of om puur geld te verdienen?

Bedrijven zouden een voorbeeld moeten nemen aan PB. Alleen denken veel van deze mensen niet "creatief" genoeg na om daar hun voordeel mee te pakken. Elk bedrijf kan dat doen ook al ga je puur voor het geld verdienen.

Overigens hoort een onderneming de eerste jaren geen winst te maken. Dan kunnen ze mooi investeren in een merk / naam op bouwen met voorlichting e.d.

Excuses voor de verwarring voor de link met goed aas en gevaar voor de karpers.
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

25-01-2007 21:27

iets wat mij erg opvalt is het volgende:

de jeugd enof de beginnende karper visser word niet of nouwelijks geholpen door zijn 'collega' karper vissers hoe vaak zien wij wel niet dat er iemand aan het vissen is en het fout doen of de boel verzieken?
wat doen we der aan meestal helemaal niks.
ik denk als we eens beginnen met elkaar te helpen en dingen uitteleggen tijdens het vissen als jij ziet dat hij iets fout doet wat de karper enof het karper vissen in bedreiging brengt dat we ook al een heel stuk op de goede weg zijn.
ik zal een voorbeeld noemen waarop ik HPE aansprak in deze topic.
ik heb een oldtimer 4 takt brommer deze maakt redelijk veel herrie.
toen ik deze brommer kocht was ik meer aan het rijden als vissen.
mijn hoofd zat gewoon niet meer bij het vissen maar ik ging altijd wel even bij de vijver kijken en ree dan gewoon na mijn vrienden toe.
nou heel veel mensen hielden toch hun mond dicht en ik zag niet in dat ik het voor mij en andere aan het verzieken was tot ik op een dag aangesproken werd en er werd uitgelegd waar ik onderandere deel aan nam.
sins dien rij ik wel na de vijver en na mijn vrienden maar in heel laag toeren tal dat je dat nauwelijks hoort en ik hoor nu geen boze reakties of iets in die trent.
wat ook een bedreiging is voor de karper visser is hang jeugd om de vijver.
op de TBS put waar ik het eerder ook over had heb ik mooi voorbeeld.
als je daar in de zomer savonds vist dan zie je een groep of 20/30 jongeren(meeste buitenland afkomst maar dat ter zijde) en die jongeren maken er een zooitje van komen op scooter naar de bankjes in het park en wie worden daar op aan gekeken als het zo ver is?
juist de karper vissers.
maja het moreel van het verhaal komt er toch op neer help elkaar of wijs iemand er op als hij/zij iets fout doet en doe het op een goede manier

(sorry voor eventueele type fouten)
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-01-2007 21:37

Precies Jaime,

Daarmee wil ik even een geweldig voorbeeld aangeven:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... graskarper
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 22:14

Robert je maakt er meer van dan er staat, loyaliteit is heel goed maar sla niet door.
Dat cursusgeld heb ik zelf allang betaald in de meer dan 40 jaar dat ik visaktes, afdrachten en lidmaatschap voor de HSV heb betaald.
Sportvisserij Nederland lift in voorlichting mee met de commercie is ook niks mis mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

26-01-2007 11:35

[quote="Jaime Bennett-Leaver"]iets wat mij erg opvalt is het volgende:

de jeugd enof de beginnende karper visser word niet of nouwelijks geholpen door zijn 'collega' karper vissers hoe vaak zien wij wel niet dat er iemand aan het vissen is en het fout doen of de boel verzieken?
wat doen we der aan meestal helemaal niks.
ik denk als we eens beginnen met elkaar te helpen en dingen uitteleggen tijdens het vissen als jij ziet dat hij iets fout doet wat de karper enof het karper vissen in bedreiging brengt dat we ook al een heel stuk op de goede weg zijn.
ik zal een voorbeeld noemen waarop ik HPE aansprak in deze topic.
ik heb een oldtimer 4 takt brommer deze maakt redelijk veel herrie.
toen ik deze brommer kocht was ik meer aan het rijden als vissen.
mijn hoofd zat gewoon niet meer bij het vissen maar ik ging altijd wel even bij de vijver kijken en ree dan gewoon na mijn vrienden toe.
nou heel veel mensen hielden toch hun mond dicht en ik zag niet in dat ik het voor mij en andere aan het verzieken was tot ik op een dag aangesproken werd en er werd uitgelegd waar ik onderandere deel aan nam.
sins dien rij ik wel na de vijver en na mijn vrienden maar in heel laag toeren tal dat je dat nauwelijks hoort en ik hoor nu geen boze reakties of iets in die trent.
wat ook een bedreiging is voor de karper visser is hang jeugd om de vijver.
op de TBS put waar ik het eerder ook over had heb ik mooi voorbeeld.
als je daar in de zomer savonds vist dan zie je een groep of 20/30 jongeren(meeste buitenland afkomst maar dat ter zijde) en die jongeren maken er een zooitje van komen op scooter naar de bankjes in het park en wie worden daar op aan gekeken als het zo ver is?
juist de karper vissers.
maja het moreel van het verhaal komt er toch op neer help elkaar of wijs iemand er op als hij/zij iets fout doet en doe het op een goede manier

(sorry voor eventueele type fouten)[/quote]
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

26-01-2007 11:48

Ging niet helemaal goed die quote maar het gaat mij om het bovenste gedeelte.Mijn idee is dat de jeugd daar ook niet echt open voor staat , vooral niet als ze met een groepje zijn, voorbeeld.

Een paar jaar geleden mooie stek waar ik zelf vaak vis en waar je met passen en meten net twee hengels kwijt kan drie man met twee hengels op mijn vraag waarom ze niet verder uit elkaar gingen zitten een antwoord in de trend van waar bemoei je je mee , mijn antwoord was meer kans op een aanbeet en minder kans op verspelen.
Op de stek was het een grote puinhoop op mijn vraag waarom dat zo moest kreeg ik het antwoord dat het wel opgeruimd zou zijn als ze weg gingen want ze hadden vuilniszakken bij zich , ik vroeg waarom gooi je het daar dan niet gelijk in want dan heb je minder last van ratten weer zo`n bijdehand antwoord . :evil:
Nou dan moet je je eigen dus wel effe inhouden ( de jeugd wegwijs nou ik dacht het niet)
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

26-01-2007 12:04

ik ben het wel met je eens Dick.
Het is niet alleen aan de waterkant waar de jeugd dit doet, ook op het forum zijn er jeugdigen die denken de wijsheid in pacht te hebben en dor botte en lompe antwoorden te geven populair worden.

Als ik kijk naar mijn eigen jeugd, die nog niet zo heel erg lang geleden is ( jaartje of 20 als ik uitga van 14 jaar ) , en wij zouden zo reageren of ons op die manier opstellen kregen we gewoon een draai om onze oren.

Ik denk dat het normen en waarde besef een heel stuk lager ligt heden ten dage. Maar wie moeten we daar op aankijken ?
De jeugd zelf, de opvoeders, de school ? We moeten natuurlijk niet iedereen over een kam scheren, want er zitten ook jongelui tussen die WEL iets aannemen en serieus met hun hobby bezig zijn .
Ik wil niet de moraalridder uithangen helemaal niet, want ook ik deed vroeger dingen die niet "mochten" , maar je merkt wel dat er wel degelijk verschil zit in hoe de jeugd met elkaar en met mensen die hun iets willen leren of bijbrengen omgaat.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-01-2007 15:03

Robert de Wilt schreef:Volgens jou zijn vis/jeugdcursussen niet nodig....Heb jij dan 200.000 vrijwilligers klaar staan???


Ik zeg niet dat viscursussen niet nodig zijn. Ik zeg alleen dat we een heel eind de goede richting op kunnen gaan, als iedereen elkaar aanspreekt op zijn of haar gedrag. En als iedereen dat doet, heb je al gauw 200.000 "vrijwiliggers" bij elkaar ;)
En het zit in de kleine dingetjes. Vraag vissers eens waarom ze geen onthaakmat hebben, terwijl ze op een dorre zandvlakte zitten te vissen. 10 tegen 1 dat ze nooit hebben stil gestaan bij et feit dat ze karpers zo kunnen beschadigen. De kans is groot dat ze de volgende keer biet meer dezelfde fout maken. En zo ja, dan zijn deze mensen ook niet te redden met een cursus. Jaime bevestigt eigenlijk mijn betoog: hij werd aangesproken op zijn gedrag en beterde zijn leven. Dat niet iedereen daar voor open staat is duidelijk, maar met de juiste toon kan je een hoop bereiken.
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

26-01-2007 20:00

Robert de Wilt schreef:
Volgens jou zijn vis/jeugdcursussen niet nodig....Heb jij dan 200.000 vrijwilligers klaar staan???


ik denk niet dat je zoveel vrijwillers kan krijgen maar er word ook een hoop geld gebeurt door vergunningen.
je kan het ook zo doen...
als je een vergunning aan vraagt moet je een koste betalen voor zon cursus en als je het bewijsje oftewel de diploma laat zien krijg je pas de vergunning van dat water enof vereniging.
als je dan na andere vereniging gaat en die diploma kan aan tonen en je staat in het data base van sportvisserij nederland met dat je dus egt die diploma hebt dan krijg je gewoon je vergunning.
hierdoor heb je geen vrijwilligers nodig want de gene die wilt gaan vissen betaald nu gewoon een bedrag om die cursus te mogen volgen,
het is maar een ingeving meer niet
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

26-01-2007 22:17

Martijn, zie die sociale aspecten als een aanvulling op de cursussen...
Niet alle facetten van het vissen kun je in een cursus behandelen.

Jaime,

Ik kan jouw verhaal niet helemaal volgen eerlijk gezegd? Wil jij naar een soort prufung zoals ze dat in duitsland ook hebben...?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 22:28

Tip: misschien is het goed om de Duitse variant te laten voor wat hij is en hier door te praten over Jaimes voorstel.

Voor? Tegen? Hoe inrichten?

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 22:42

Cursus of diploma haalt helemaal niets uit, wanneer de vissen op 200 meter onder takken en bomen weg getrokken moeten worden.
Rimboe of niet, onmogelijk om daar een vis te vangen? Men gaat ervoor!

Ik leer dus niemand meer vissen, ben door schade en schande wijzer geworden.

Wat was Weidelijk of Weidelijkheid ook al weer???
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

26-01-2007 22:46

het is geen voorstel het is iets wat mij in mijn gedachte schoot.
en even samen gevat wat ik bedoel.
als je wilt beginnen met vissen dan eerst zo een cursus daar betaal je dan een bedrag voor hierdoor heb je geen vrijwilligers meer nodig.
je staat als je het papiertje haald dan geregistreed bijs sportvisserij NL en je krijgt een diploma die je dan moet kunnen toonen bvb als je lid wilt worden bij een nieuwe vereniging.
hierdoor krijgt iedereen die begint met vissen een juiste basis met uitleg er bij en weet hoe hij/zij de vis het best kan behandelen.

mischien is het nog niet echt duidelijk maar ik doe me best het zo duidelijk mogelijk in woorden neer te zetten wat ik nu aan het denken ben
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-01-2007 22:54

Hallo,

ik ben Bas ik ben 4 jaar.
Leuk het is zomer vakantie, maar voor Bas niet.
Bas heeft een long ontsteking. Daardoor mag Bas mooi de zomervakantie lekker thuis blijven. Leuk!

Nu is het buiten 30 graden dus Bas mag van moeders wel buiten in de tuin spelen. Bas besluit om te gaan vissen. Bas is 4 jaar. Moet bas dan eerst een visbewijs halen?

Dit is overigens hoe ik begonnen ben met vissen ;)
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

26-01-2007 22:58

daar heb je ook een punt.
mischien vanaaf een bepaalde leeftijd net als dat je vanaf 14 een ID kaart altijd bij je moet hebben.
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 23:00

Sorry dat ik het een voorstel noem, Jaime.

Maar ik vind het een leuk aanknopingspunt om de discussie levend te houden. Of ik daar zelf voor of tegen ben, zo'n papiertje, weet ik nog niet eens. En wie dat betaalt zien we wel. Bakker Henk heeft een interessante mening. Maar wat vinden de slagers er van?

Henk: weidelijkheid is een woord dat herintroductie behoeft op alle niveaus en in alle takken van de sportvisserij en met name in de onze. Wellicht vermomd als 'vet cool biggen vangen', maar de boodschap verdient evangelisatie.

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-01-2007 23:04

Een dergelijk bewijs helpt alleen als er ook goed beleid wordt uigevoerd.

Regels worden nu overtreden en dat zal een dergelijk diploma of papiertje niet veranderen.

Daarnaast vergaat de kennis naar verloop van tijd.

Ik rij ook liever zelf auto als ik met oma op stap ga ;)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 23:11

't Laatste wat ik van jou verwacht had, Bas.

Niet dat eeuwige negatieve.
Probeer een weg VOORUIT te vinden.
Dat mag een andere zijn dan Jaimes 'voorstel'.

We moeten geen dingen laten, we moeten iets doen.

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 23:17

Bas Bakker schreef:Een dergelijk bewijs helpt alleen als er ook goed beleid wordt uigevoerd.

Regels worden nu overtreden en dat zal een dergelijk diploma of papiertje niet veranderen.

Daarnaast vergaat de kennis naar verloop van tijd.

Ik rij ook liever zelf auto als ik met oma op stap ga ;)


Tikvouwtje Bas,
Daarnaast vergaart men kennis na verloop van tijd!

Beleid uitvoeren?
Schei a.u.b. uit :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 23:27

OK.

Beleid.

We springen toch al van de hak op de tak (lastig hoor, alle bedreigingen in 1 topic - maar wellicht strategisch een juiste keuze).

Beleid is leuk, maar kan niet zonder communicatie en handhaving.
Iemand ideeen hoe we dat optimaal kunnen neerzetten? Even los van de inhoud van dat beleid?

Of wordt het nou echt te breed en mogen we hier alleen maar klagen?

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-01-2007 23:39

Ik ben sowieso niet een negatief ingericht persoon (gelukkig), maar ik heb voldoende mee gemaakt in me leven om te weten dat regeltjes niet werken. Zeker voor de jeugd.

Je hebt gelijk Bert.

Het wordt allemaal veel te breed.

We gaan van merken, naar beleid, van regels naar jeugd en ga zo maar door.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik kan me ook niet meer herinneren wat ik 2 pagina's geleden heb geplaatst.

Wat is het beste om te doen?
Alles op een rijtje zetten..... of doorgaan met ideeen / klachten spuien.

Ik denk persoonlijk dat we er met ze allen nooit uit zullen komen in dit topic en uiteindelijk iedereen met een negatief gevoel zijn pc uitzet. Waardoor we dus nog een stap verder van huis zijn.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-01-2007 23:48

Als toevoeging.

Van probleem naar probleem springen heeft een voordeel en nadeel.

Voordeel: We zijn creatief bezig en kunnen straks alle problemen noemen die een bedreiging zijn voor de karpers. (of dat de bedoeling is, dat is een tweede)

Nadeel: We kunnen niet lang genoeg nadenken over 1 onderdeel omdat we dan alweer over een andere onderdeel praten.

Het maakt het er niet echt makkelijker op, als we op deze manier blijven discussieren. Dan rijst bij mij ook de vraag of het uberhaupt wel mogelijk is om op zo'n forum deze discussie te voeren.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 23:57

Ik kan je geruststellen, Bas.

In het algemeen dragen jouw teksten positief bij aan de discussie (vind ik).
Hier komen we inderdaad geen steek verder. Misschien moeten we eens navragen hoever men binnen KSN is met het uitsplitsen van deze brede discussie. Ben jij al lid van de enige sekte ter wereld die ik van harte ondersteun?

Groeten van Bert.
ff v==
Plaats reactie