Het nut van binnenwateren afvissen......


Danny Mieremet

10-01-2007 19:45

Het zal echt wel goed zijn om alles te controleren, maar toch blijf ik het een naar gezicht vinden. Als je aan het vissen bent en je hebt geen onthaak mat bij je krijg je me daar een potje commentaar en vervolgens zie je de mensen die het commentaar geven meehelpen de boel afvissen zonder enige bescherming voor de vis. Degene die het wel eens gezien hebben zullen met mij eens zijn dat daar vrijwel nooit een onthaakmat of iets dergelijks ligt.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-01-2007 19:47

Klopt, soms is het een kromme wereld. Maar dat wil niet zeggen dat je beter niet een onthaakmat kunt gebruiken omdat er bij zulke werkzaamheden ook geen onthaakmat of wat dan ook gebruikt wordt. Dus ik zie het probleem niet zo. Baadt het niet, dan schaadt het niet.
Danny Mieremet

10-01-2007 19:49

Uiteraard zal ik altijd een mat eronder leggen.
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

10-01-2007 20:31

Ach Rik,beter bezorgde reacties dan andersom toch?Het karperleed valt wel mee.Kijk is wat ze zich eigen aandoen met paaien, later zien ze er toch weer aardig uit zolang ze maar goed gezond zijn.
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-01-2007 20:39

Ja absoluut Dennis. Beter zo'n reactie als iets van: "ooh als ze zo met vissen omspringen dan kunnen wij dat ook wel, barst maar met je onthaakmat! Dus wat dat betreft alleen maar positief dat er enige zorgen ontstaan betreffende de gesteldheid van karpers tijdens afvissingen en dergelijke.
Maar zoals Frank ook al aanhaalt, het inknippen van die staarten mag er dan niet zo lekker uitzien. De vissen ondervinden er geen hinder van en wanneer het niet te diep wordt gedaan groeit het weer aan. Vissen worden ook gewoon vrij snel weer teruggevangen dus dat zit wel snor.
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

10-01-2007 20:51

Jongens, waar het mij om gaat is dat ze hier binnen volgens mij een veel te korte periode, hetzelfde water opnieuw afvissen.
En dan telkens ook nog eens die schubben eruit roppen van dezelfde vis als de vorige keer. (Dit weet ik 100% zeker, omdat er in het water wat ik bedoel een zeer, zeer bijzonder exemplaar zit!
¤¤¤PROOST¤¤¤
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-01-2007 20:55

Ik denk dat diegene die de afvissing uitvoeren (of er verantwoordelijk voor zijn) jouw vragen veel beter kunnen beantwoorden dan wij hier...

Stuur ze een mail of bel ze en leg je verontrusting en vraagtekens bij het nut van het onderzoek voor.
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

10-01-2007 21:00

Nee, met hun kan ik beter niet in discussie gaan..... dat kump nie goed! :evil:
¤¤¤PROOST¤¤¤
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-01-2007 21:04

staat op die site dat er ook een visvijver in wijhe is afgevsit maar weet van niks weet mischien iemand welke vijver?
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

10-01-2007 21:07

Als het mijn viswater betrof zou ik toch maar eens bij de visrechthebbende (de HSV) informeren naar de diepere redenen van dat jaarlijks afvissen. Per slot van rekening is een visserijkundig onderzoek, zeker als daar externe organisaties bij betrokken worden, niet goedkoop voor een HSV.
Overigens is afvisssen (zeker met een zegen) in de winter niet alleen beter voor de vis (minder sterfte), maar ook gemakkelijker vanwege het vrijwel ontbreken van waterplanten.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

10-01-2007 21:25

Mitchel Bruinsma schreef:Nee, met hun kan ik beter niet in discussie gaan..... dat kump nie goed! :evil:


Waarom komt dat niet goed dan? Nooit geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-01-2007 22:01

Mitchel,

Wat wil je hier bereiken?? Probeer de achtergrond van het onderzoek eerst te achterhalen voordat je van alles gaat roepen waar niemand uiteindelijk beter van word.

Als er het onderzoek een doel heeft waarbij jaarlijkse afvissing noodzakelijk is kan het te verantwoorden zijn. Het is normaliter echter niet gebruikelijk om elk jaar de visstand te bemonsteren.

Ik kan me niet voorstellen dat ze elk jaar bij karpers schubben gaan trekken.
beetje bij beetje
Danny Mieremet

10-01-2007 22:50

Ik kan je vertellen dat het wel zo is. Je krijgt als reactie van de betreffende personen: waarschijnlijk hebben we ze vorig jaar niet allemaal gehad. Mij maak je niet wijs dat alle vissen nog niet aan de beurt zijn geweest na vele jaren van afvissen.

Gr Danny
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

10-01-2007 22:59

Danny Mieremet schreef:Ik kan je vertellen dat het wel zo is. Je krijgt als reactie van de betreffende personen: waarschijnlijk hebben we ze vorig jaar niet allemaal gehad. Mij maak je niet wijs dat alle vissen nog niet aan de beurt zijn geweest na vele jaren van afvissen.


Weet niet of je de afvisrapporten zelf wel eens onder ogen hebt gehad, maar over het algemeen worden er zeer weinig karpers "gevangen" met het afvissen! Met name met een zegen. Ga anders in het gebouw van de Hengelsport eens een gesprek aan met Jan Korteweg, die zou het allemaal wel moeten kunnen vertellen hoe en wat!

En Rick, ik zou zeggen bel iemand van jouw visvereniging (Gerrit Dijkslag bijv.). Die weet vast wel hoe het in elkaar zit...
Manus Smit
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-03-2006 18:38
Locatie: Wezep
Contacteer:

11-01-2007 19:38

Hallo Michel.

Ik ben dus een van die mannen die op hun vrije zaterdag in weer en wind allerlei wateren afvist met een zegen of eventueel met stroom en ik kan je verzekeren dat er zelden een vis dood gaat en dat de vissen met respect worden behandeld, ook ik ben een fanatiek karpervisser en zou ook kwaad worden als een karper (of wat dan ook voor een vis) slecht werd behandeld en ik kan hier allerlei redenen neerzetten waarom wij het doen maar dat hebben gelukkig wat andere mensen hier al gedaan.

Ik kan je eigenlijk alleen maar uitnodigen om eens te komen kijken op een afvisdag en neem dan gelijk je laarzen en viskleding mee want we kunnen best wat hulp gebruiken en dan zul je zien dat het goed werk is wat wij doen en voor dat balletje gehakt achteraf gaan wij echt onze vrije zaterdagen niet op offeren maar doen dat voor onze mede vissers die graag een goede visstand in hun wateren willen.

P.S van een mooie spiegel trekken we zo wie zo geen schubben michel.
Geniet van het leven, je bent er maar even
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-01-2007 21:05

maar worden er ook foto's gemaakt van alle karpers die gevangen worden?
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

11-01-2007 23:08

@ Manus, kijk dat klinkt al weer een stuk anders! ;)

Al gerustgesteld Mitchel??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-01-2007 23:50

Karper met een zegen vangen wil redelijk in een rechthoekige 'bak water' met een vlak bodemverloop. In een water met nogal wat diepteverschillen wordt er nauwelijks of geen karper gevangen.
Op dergeljke wateren is HVR feitelijk dé manier om inzicht in een karperbestand te krijgen.
Voorbeeld: het onderzoeksbureau Aqua Terra heeft vorig jaar november met 2 boten, 2 zegens en 2 electrovisapparaten 2dagen lang visstandbemonstering gedaan op Bussloo i.o.v. het waterschap Veluwe. Resultaat, van de ca. 400 aanwezige karpers, 0 gevangen!
Zonde van het geld daar er meer dan 2000 vangstgegevens (HVR) voorhanden waren...
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

12-01-2007 10:06

Aart Lokhorst schreef:Karper met een zegen vangen wil redelijk in een rechthoekige 'bak water' met een vlak bodemverloop. In een water met nogal wat diepteverschillen wordt er nauwelijks of geen karper gevangen.
Op dergeljke wateren is HVR feitelijk dé manier om inzicht in een karperbestand te krijgen.
Voorbeeld: het onderzoeksbureau Aqua Terra heeft vorig jaar november met 2 boten, 2 zegens en 2 electrovisapparaten 2dagen lang visstandbemonstering gedaan op Bussloo i.o.v. het waterschap Veluwe. Resultaat, van de ca. 400 aanwezige karpers, 0 gevangen!
Zonde van het geld daar er meer dan 2000 vangstgegevens (HVR) voorhanden waren...


Daar sluit ik me bij aan Aart! Overeenkomstig in elk geval met de afvisploeg hier!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-01-2007 10:42

Kan ik niet anders constateren dat wij het hier in Hoogeveen stukker beter doen, met een groep karpervissers(9) en 4 witvissers.
Na enkele vijvers met bagger en stenen en fietsen en duikers etc etc, reeds meer dan 40 karpers gevangen.

Kosten: €0,-

Oh ja, kopje koffie :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-01-2007 12:43

Hoe diep is bussloo eigenlijk? Hebben ze een beste zegen nodig gehad!

Ik heb met AquaTerra al eens geholpen op de Oude IJssel met een zegen, een heel stuk met 2 boten afgetrokken geen karper gevangen... Terwijl karpervissers hier elk jaar toch een behoorlijk aantal vissen vangen. Later met aanvullend elektrovissen wisten ze er 1 te vangen.

Je moet HVR ook niet de hemel in prijzen, het is een beperkte methode om de visstand in beeld te krijgen. Kleine vissen worden niet gevangen, bepaalde plekken worden niet bevist etc.
Voor karpers is het wel een goed alternatief, gezien de slechte vangbaarheid met netten.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-01-2007 17:02

Het één vult het ander aan. Een compleet beeld van de visstand is zeer moeilijk te krijgen omdat de verschillende soorten verschillende inventarisatiemethoden vereisen. Die karpers bijvoorbeeld die je met een zegen maar moeilijk vangt en op diep water is electrovisserij ook niet mogelijk. Dan is Hengelvangstregistratie inderdaad de meest waardevolle manier.

@ Frank, Prutjes kan ook niet vissen toch! :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-01-2007 23:35

Harnold, je kunt die ondiepe vijvertjes ook absoluut niet vergelijken met een plas als Bussloo van ca. 90 ha, met diepe gaten (tot meer dan 20 meter) en nogal wat richels en zandbanken erin.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-01-2007 00:13

Twas ook meer humoristisch bedoeld Aart.

Idd dat is een behoorlijk verschil.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

13-01-2007 10:23

Jongens, het gaat mij niet om het HOE....,
maar meer om het WAAROM....
En Manus, ik heb wel andere dingen gezien hier...

Bij een nieuw water vindt ik het een goeie aktie, om de groei/voortplanting/bestand te kunnen beoordelen.
Maar bij vijvertjes die meer als 20 jaar oud zijn, hoef je volgens mij niet in te grijpen. Tenzij er een vermoeden van onraad is natuurlijk.

En over vis uitzetten in gezonde wateren met een goed bestand, wil ik het helemaal al niet met ze over hebben.. ( zoek maar eens op "lange kolk")

Ik heb de indruk dat er een boel bij zijn die alleen maar effe een plaatje willen schieten!
¤¤¤PROOST¤¤¤