Alleen scheppen van een vis.


Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2006 17:26

Hoi Remko,

niet om je onderuit te halen, maar ik vind het van groot belang dat je een vis in elke situatie veilig kan landen. Dus zeker als je alleen vist. Je komt, zeker als je grotere wateren gaat bevissen, in allerlei situaties terecht waar het gewoon van wezenlijk belang is dat je je kan redden. Verspelen voor het net is dus losschieten, oftewel een uitgescheurde vis. Je zult toch echt aan de slag moeten gaan om dit zelf scheppen onder de knie te krijgen, ook als je vriendin of vismaat erbij is.

Een visser moet in mijn ogen gewoon zelf een vis kunnen landen.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

02-07-2006 17:48

Zoiets kun je alleen maar leren door ervaring.
Ik wil wel eens zien hoe jullie zijn begonnen????????

En of dat nou op groot water of een stadsvijver is maakt geen drol uit, want bijde keren heb je er een karper aan.

Groeten Joris
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-07-2006 19:12

lexus,

ik ben daarom ook dit topic gestart om wat handigheden of tips te krijgen om dit in de toekomst te voorkomen.. want ik wil het ook gewoon zelf kunnen.. ik heb het ook wel zelf gekunt. maar laatste 5-6 jaar vis ik bijna nooit meer alleen omdat me vriendin bijna altijd mee ging en gemak dient de mens. dus koos laatste jaren de makkelijkste manier en dat was vaak me vriendin of anders een vismaat...

maar iedereen bedankt voor de tips.. heb al 10x meer vertrouwen erin dat het de volgende keren wel goed zal gaan..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 21:02

Remko :

Nog n rare opmerking : Hoe kan jij nu weten hoe mijn visserij mij afgaat ??

Ik vond verder dat ik me nog aardig ingehouden had.

Eigenlijk moest je je schamen om deze topic.


gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 21:05

Ps;

Heb ooit 2 man ontmoet die dit ook niet zelf konden.

Zaten alleen beide in n rolstoel dus dat zag ik door de vingers , had eerlijk gezegt respekt voor hun visserij.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-07-2006 21:35

Schamen voor dit topic?
Hij kan beter gewoon het probleem uitleggen en hulp vragen (zoals hij in dit topic doet) dan verder aanmodderenen nog meer vis onnodig verspelen lijkt me.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-07-2006 21:52

Daaf Wolters schreef:Schamen voor dit topic?
Hij kan beter gewoon het probleem uitleggen en hulp vragen (zoals hij in dit topic doet) dan verder aanmodderenen nog meer vis onnodig verspelen lijkt me.


QFT :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Pascal Agterberg
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-06-2006 16:47
Locatie: Groenekan

02-07-2006 22:08

sorry dat ik het zeg maar als je niet eens in je eentje een vis kan scheppen kun je beter stoppen :roll:
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

02-07-2006 22:15

Zo dat is gelijk de laatste keer dat hij advies vraagt.

Flame on...
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

02-07-2006 22:16

Haha 'stoppen, triest enz', wat een onzin allemaal! Hij moet zich niet schamen, eerder jullie met deze reacties! Iemand vraagt hier gewoon om advies, daar zijn we toch voor?!

Een vis alleen scheppen kan best lastig zijn als je het niet goed door hebt. Heb je het eenmaal door dan is het eigenlijk best eenvoudig. Het gaat vooral om de lengte van je lijn, zodat je je hengel recht omhoog kan houden en de vis op die manier bijna recht onder de hengel gaat komen (dus heel dichtbij de kant) je zorgt dus voor die juist lengte (kwestie van oefenen) en trekt dan de hengeltop langzaam omhoog waardoor je de vis automatisch naar je toe trekt en dan over het net heen, net omhoog en klaar. Wat ik vaak nog doe (ook makkelijk omdat ik weerhaakloos vis) is de vis eerst van de haak ontdoen in het net zodat je niet hengel en net (met vis) tegelijk hoeft te verplaatsen.

Ohja een goede tip is misschien om als het nog steeds niet lukt eerst met meerdere mensen te gaan vissen, maar als je dan beet hebt wel proberen het alleen te doen, zelfs als het niet al te makkelijk gaat, zo heb ik het vroeger ook vooral geleerd. Wat je natuurlijk zeker niet moet doen is stoppen... :)

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

02-07-2006 22:16

Pascal Agterberg schreef:sorry dat ik het zeg maar als je niet eens in je eentje een vis kan scheppen kun je beter stoppen :roll:


waar slaat dat dan weer op snotaapje.
Jij doet zekers wel alles meteen goed en verspild nooit een vis.
Als er iemand ergens moeite mee heeft, dan hoor je hem te helpen en niet zo af te zeiken wat er in dit topic gebeurt.
Ik vind het gewoon belachelijk!!!!!!!!!!!!!!!

groeten Joris
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

02-07-2006 22:31

Gewoon veel oefenen en de vis NIET geforceerd binnen trekken.
Als je met zijn tweeen bent ben je al gauw geneigd meer druk te zetten.

Gewoon rustig uitdrillen tot bij aan de oppervlakte ligt, en dan scheppen.
Als je de hengel niet onder controle kunt houden met 1 hand, moet je of een lichtere hengel en/of molen kopen,
of minder druk zetten op de vis
of wat meer gaan sporten.

Een net met grotere mazen wil nog wel eens helpen, maar dit heeft m.i. weinig nut

Verder kun je beter het schepnet op de helft vasthouden zodat het beter in balans is zodat je het ook makkelijker omhoog krijgt
Hierbij is een netfloat handig, je duwt het net onder water en het komt als het ware vanzelf al naar boven.

Schep mijn vissen nog wel eens zonder handen, maar met de voeten, eerst met de voet onder water houden, en wanneer de vis erboven is de voeten omdraaien en het net lift vanzelf. Maar dit is afhankelijk van de oever.

Maarja, ik schep dan ook 95% van mijn vissen zelf.

Succes



Menno, wat ben je toch ook een ........ukkel
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 22:41

Mag u even uitleggen waarom ???
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-07-2006 23:04

Heren,

Ik flikker mijn net altijd in het schepnet, en ren met 20 km per uur naar achteren. zo trek ik die vis er vanzelf in. Geen gezeik met scheppen.

gr. Frank

PS. Nu serieus: TIP: haal 20 cm van je hengel eraf. schept stukken makkelijker alleen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2006 23:17

Zorg er tenminste voordat de vis niet op zijn rug kantelt. Daar wordt hij toch zó duizelig van. Voor de rest gewoon roepen. Dan komen er meestal wel wat stuurlui op de wal, en die weten het het best. :wink:

Succes ermee, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 23:30

Koekie :

Van bovenkant af he , anders word hij niet korter :P :P :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2006 23:52

Inderdaad Menno,

Maar wat als je de hengel nou eens boven de molenvoet vasthoudt.

Of hoort dat niet en mag dat dan niet? Pfff... :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

03-07-2006 00:28

menno laarmans schreef:Mag u even uitleggen waarom ???



i.v.m dat stomme commentaar denk ik????????

groeten Joris
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-07-2006 08:35

menno laarmans schreef:Remko :

Nog n rare opmerking : Hoe kan jij nu weten hoe mijn visserij mij afgaat ??

Ik vond verder dat ik me nog aardig ingehouden had.

Eigenlijk moest je je schamen om deze topic.


gr :wink:


Hoe kun jij dan weten hoe mijn visserij mij af gaat?
dat weet jij dus ook niet.. hou dan je mond in vervolg ipv onzin uit te kramen.. het is niet dat ik het niet kan. ik heb er alleen moeite mee en dat kost me vis..

maarja tis komkommertijd.. alle eikels zitten weer op het board...

Topic mag dicht!!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-07-2006 09:50

laat die menno maar lullen!
die kan het allemaal zo goed! daar heb je er maar weinig van op deze wereld die alles zo goed kunnen als menno!

en je hoeft je helemaal niet te schamen voor deze topic, het is gewoon iets waar jij moeite mee hebt en waar je wat info voor vraagt!
er staan denk ik genoeg tips hierboven om je te helpen.

wat je kan proberen om eens te oefenen is gewoon een halfvolle fles, of iets anders wat zwaar is en drijft,aan je lijn te knopen en probeer die beweging voor het scheppen eens onder de knie te krijgen!
het ziet er niet uit maar je krijgt het daardoor wel onder de knie! :D

en als dat eenmaal lukt met al die tips hierboven moet het goedkomen!!

mvg joery
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-07-2006 11:30

menno is goed in reacties uitlokken en waarempel het is hem weer gelukt :D :D :D :D

niet alles so serieus nemen mannen :wink:

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

03-07-2006 11:31

[quote="Remko Oude Elferink"] het vissen en alles gaat me net zo goed af als jou!..
[/quote]

Jij komt met deze stelling , dus niet de boel omdraaien he.

Daarbij kom JIJ met deze stomme vraag over n vis scheppen.

IK geef alleen maar antw wat bij dergelijke vragen past.

Zou zeggen oeffen lekker door met je fles aan je hengel.

Gr :wink:
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

03-07-2006 11:44

Volgens mij kan men hier tegenwoordig niks meer normaal vragen? Kom op zeg, Remko steld gewoon een vraag hoe hij zijn schep-techniek kan verbeteren... zijn wij er dan niet gewoon voor om een GOED antwoord te geven? :roll:

Nee wat doen we; een persoon schreeuwt wat rond en een paar anderen hollen er net zo dom achteraan.....

Remko heeft het einde al besloten,

tijd voor een slotje!

Groet,

Patrick
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2006 12:54

je koopt een boek
je koopt een hengel
je koopt een onderlijn
je koopt een boilie
je vist op een btw put
je vaart de handel uit


Gelukkig zijn er nog een paar dingen die je wel moet leren en wel door ervaring. Bijvoorbeeld 1000-en brasems en voorns die in je landingsnet verdwijnen.

Suc6

MVG

Klaas
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

03-07-2006 13:10

Remco, wat voor hengels heb je?
Ik merk zelf dat een stugge (vaak zware hengel) absoluut geen voordeel is bij het alleen scheppen. Een soepele hengel, liefst wat korter dan 12 ft. is voor mij echt een pre. Neemt de vis nog een eindspurt dan vangt je hengel de klappen op, en als je je slip net iets losser hebt gezet dan schiet de vis absoluut niet los.
Wat ik erg handig vindt is een superlicht net. Ik heb zelf een XLNT net van prologic, dat hele geval weegt maar een paar honderd gram. Ideaal als je je snel moet kunnen verplaatsen op de kant als de vis een spurt neemt. Ik steek het net ook pas op het laatste moment onder water. Je zal niet de eerste zijn bij wie de vis onder het in het water liggende net doorploegt en daardoor losschiet. Zie je dat de vis met z'n kop boven komt en weinig kracht meer heeft om weg te knallen, steek dan rustig het net in het water (met een netfloat vind ik handiger, vooral bij grote netten) en trek met je rechterhand de hengel naar achteren. Zodra de vis boven het net is trek je met je linkerhand het net omhoog, en zodra het kat in 't bakkie is laat ik m'n hengel vallen en grijp het net met beide handen beet.
Hoop dat je hier wat aan hebt en succes in de toekomst!

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!