hoe dichter bij frankrijk hoe groter de vis ?? Why ....


Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

02-04-2006 17:32

hmmm...

Karpervissers van 14, 16, 17 schijnen tegenwordig op hun fiets en scootertjes, tegenwoordig stad en land af te rijden om te kijken hoe het er overal aan toe gaat. :o

Ik was altijd jaloers op zuiderlingen, maar blijkbaar is het in de randstad minder druk en hebben we een groter wateroppervlakte tot onze beschikking.
Vanavond dan maar ff een hengeltje uitgooien op m'n privemeertje, lekker rustig daar, van niemand last, kan ik rustig voeren.
500gr per keer, meer is ook niet nodig voor een mooie target vis van 20 pond.
Kom anders ff langs een bakkie doen, ik zit aan de zuid-kant van de Sloterplas in Amsterdam... misschien kennen jullie het. :wink:

( En de sloterplas is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar 1 of many.)

mvg,

Paul.
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

02-04-2006 17:59

En die van 15 dan?
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

02-04-2006 18:00

Paul Rustwijk schreef:hmmm...

Karpervissers van 14, 16, 17 schijnen tegenwordig op hun fiets en scootertjes, tegenwoordig stad en land af te rijden om te kijken hoe het er overal aan toe gaat. :o

[/b]
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

02-04-2006 19:28

Paul Rustwijk schreef:Bart,

Ik denk dat je er een beetje naast zit.

1
In Nederland is het (op enkele uitzonderingen daargelaten) richting het zuiden een stuk drukker qua vissers, doordat er veel gevoerd wordt groeit die vis ook.


2
in Frankrijk bijvoorbeeld worden vaak snelgroeiende soorten vis uitgezet


1.In het zuiden voeren ze meer? Ik vind het eigenlijk een beetje grappig om te lezen.

2.Frankrijk en vis uitzetten... hhhmmm?

Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe warmer.
Natuurlijk voedsel gedijd beter in een warme omgeving.
Natuurlijk voedsel vol eiwitten en alles wat goed is voor een karper.
Het type karper wat daar rondzwemt speelt ook een rol, maar op de rivieren en (niet betaal) wateren gaat het toch vaak om natuurlijke aanwas.
Aangezien de jong broed, na de paai, wel kans krijgt om te overleven.
Hier in nl happert de paai nogal met schommelende tempraturen, in het zuiden krijgt de vis de kans om goed af te paaien, vroeg in het jaar en heeft de jonge vis een hele lange zomer om groot te worden en aan te sterken.


paul nummer 2 is waar hoor, in frankrijk zijn de karpers snelgroeiers ( vele) . ze worden daar ook lang niet zo oud als bij ons, maar ze worden wel zwaar
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-04-2006 19:50

Beste Maikel, heel benieuwd hoe je weet dat de Franse vissen lang niet zo oud worden als bij ons?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-04-2006 23:16

Paul,

Ik vind het ten eerste erg jammer dat je je zo denigrerend uitlaat over "de jeugd van tegenwoordig".
Ten tweede: natuurlijk ben ik niet overal wezen kijken om te zien hoe het er aan toe gaat. Of dat ook nodig is betwijfel ik sterk.. Er zijn meer manieren om ergens achter te komen.. Kijken, luisteren en zelf nadenken.. o.a.
Je haalde aan dat het in de randstad ook druk is, dat ontken ik ook zeker niet en ik heb ook nooit beweerd dat het er rustiger is dan in het Zuiden. Niet voor niets heb ik al meerdere malen gezegd dat er altijd uitzonderingen zijn.
Ook hier in Groningen zijn dergelijke wateren te vinden, waar het dag na dag stampensvol zit met vissers, maar bekijk het wat globaler. Want met telkens die enkele voorbeelden eruit te pakken die het geheel tegenspreken bereik je ook niks.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

03-04-2006 10:18

Bart,

Ik ben ook een gemene slechterik, als het op jeugd aankomt.
Zelf voel ik me al 8 jaar, ver boven jullie staan :lol:

Als je mij wilt overtuigen, kom maar met cijfers.
Leden van karpervisverenigingen, m2 oppervlakte viswater etc...
Ik zal dan de laatste zijn die je dan geen gelijk gaat geven.
Onderbouw je mening dat "het in het globale zuiden drukker is" (als noorderling).

Voorlopig heb jij enkel een ONonderbouwde meening.

Elk water hier in de randstad zit afgeladen met vissers, op een enkele grote rivier na.
De vraag waarom er in het zuiden relatief meer grotere vissen worden gevangen, vind ik daarom ook een hele goede.
Ik kan alleen al hier rond zoetermeer 4 wateren opnoemen waar de afgelopen 10 jaar hevig wordt gevist en gevoerd.
Er is in geen van die wateren ooit een 40+ pond vis gevangen.

3 wateren die met de bouw van Zoetermeer zijn ontstaan en deze zijn ook relatief nieuw, 1 water is een uitzondering.

1. Een grote zandafgraving, waaruit zand is gewonnen voor de bouw van Zoetermeer. Dient nu als recreatieplas en zit elk weekend afgeladen met karpervissers.
2. Een recreatie gebeid dat gecreëerd is rondom een oude vuilnisbelt, elk weekend afgeladen met karpervissers.
3. Een park gemaakt en bedoelt als recreatiegebeid, elk weekend afgeladen.

Wil je weten hoe druk, zoek op het forum maar naar vissen in Nederland- Zoetermeer.
En ga maar eens na, hoeveel voer er op deze wateren in gaat.

De wateren zijn dus relatief nieuw, de hele historie van deze wateren is bekend en dienen dus als perfecte test cases.
Wel zijn de wateren oud genoeg om theoretisch een 40-pond vis te produceren, bij vissen die uitgezet zijn met een pondje of 5-6 met een verwachte minimale groei van 2 pond per jaar lijkt me dat niet onrealistisch.

Ik kan dan ook maar de volgende redenen verzinnen:

- Het ontbreken van natuurlijk voedsel. ( wateren zijn, naar mijn mening, erg arm aan natuurlijk voedsel als mosselen, kreeftjes etc… tempratuur.)
- Het ras dat is uitgezet op het water, geen snelgroeiers. ( 1 en hetzelfde slag schubkarper, welk ras weet ik niet exact.)
- De leeftijd van het water. ( geen oude rassen.)
- Slecht beheer ( regelmatige uitzetting van nieuwe jonge vis, potentiele kanshebbers "30+ pond", worden verplaatst door officieele instanties. Wat de groei remt.)

Jou opmerking dat er in zuiden meer vissers zijn, meer wordt gevoerd en dat hierdoor de vis groter wordt dan in de rest van het land, gaat bij mij echt niet op.

succes,

Paul.
Laatst gewijzigd door Paul Rustwijk op 03-04-2006 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-04-2006 12:56

Paul,

Jij schetst nu dat ik heb gezegd dat ALLEEN de factor "hoeveeheid vissers en dus hoeveelheid voer" van invloed is op de grootte van de vis.
Ik heb in mijn eerste post genoemd dat er verschillende factoren zijn die de grootte van de karper beïnvloeden. De factor hoeveelheid vissers hoeveelheid voer is daar 1 van. Een niet te onderschatten factor, maar zoals ik reeds aanhaalde ZEKER niet de enige.

De redenen die jij aandraagt waarom er in die wateren bij jou geen 40+ers zwemmen zijn absoluut logisch en ook zeer waarschijnlijk.
Vooral het punt van het gebrek aan natuurlijk voedsel komt mij bekend voor.

Ik meen me te herinneren dat Piet Vogel in zijn lezing vertelde over de Sloterplas en hierin noemde dat de plas zelf erg voedselarm was. Dan kan er nog zoveel gevoerd worden, wij kunnen als vissers nooit voldoen aan de volledige voedselbehoefte van de karper.

Cijfers heb ik niet voor je, zo diep wil ik ook helemaal niet gaan. al vind jij dat misschien noodzakelijk. Als dat de enige manier is om jou te overtuigen dan zal ik in deze discussie het onderspit delven. (volgens jou)

Gr Bart
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

03-04-2006 13:34

Bart,

het laatste dat ik wil is dat men het onderspit delft en winnen wil ik helemaal niet.
Ook niet de jeugdigen in dit topic denigreren.
Daarvoor is dit board niet bedoeld, wel kunnen we er allemaal wat van leren.

Hier ben ik het helemaal mee eens:
De factor hoeveelheid vissers hoeveelheid voer is daar 1 van.

Maar wat heeft deze factor te maken met het zuiden… :o ??

Vooral “richting het zuiden een stuk drukker qua vissers” zie ik dan helemaal geen invloed hebben op, waarom vissen daar groter zijn.
En daar gaat dit topic tenslotte over

Ik ben er voor mezelf uit, dat de drukte hier niets mee te maken heeft, door wat zaken op een rijtje te zetten.
Maar de vraag waarom er in het zuiden relatief meer grote vangsten geboekt worden, bestaat voor mij nog.


mvg,

Jean-Paul
Laatst gewijzigd door Paul Rustwijk op 03-04-2006 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

03-04-2006 15:53

Ik weet ook 100 % zeker dat het in het westen drukker is als in het zuiden. Maar zal hier verder niet weer op in gaan omdat dat al duidelijk genoeg is geformuleerd door me voorganger :D .
Ik denk dat er een paar oorzaken zijn waardoor de vis in het zuiden dikker word.:

-meer natuurlijk voedselaanbod, misschien ook een betere waterkwaliteit.

-langere aastijden, dit door vaak warmer weer.

-minder vis op meer water, dit in combinatie met de eerst genoemde oorzaak is volgens mij gewoon een killer.

Op dit moment kan ik geen andere oorzaken bedenke die invloed kunnen hebben op de groei van een karper. Ja misschien dat de vis die op de brabantse en limburgse wateren misschien ouder zijn als de vissen die hier zwemmen.
Maar ik denk niet echt persé dat het alleen aan de Xtreem snelle groei van die beesten in het zuiden ligt maar ook dat de beesten in het westen juist wat minder snel als normaal groeien. In het westen heb je juist weer precies het omgekeerde van wat ik eerder al noemede :

-juist weer Xtreem weinig natuurlijk voedsel (dit geld niet voor alle wateren :wink: ) , dit ook weer in combinatie met een mindere waterkwaliteit.

-korte aastijden, door minder warm weer als normalieter.

-juist weer meer vis op minder water.

Vooral ook dit laatste is hier in de Randstad echt Xtreme vormen aan het aannemen. Al die putjes worden maar volgepropt om karpervissen noord- en zuid-holland tefree te houden.

Ik denk dat het juist een combinatie is van deze in totaal 6 genoemde oorzaken. In het westen werken juist die 3 oorzaken tegen en in het zuiden werken die 3 genoemde oorzaken juist weer mee.
Ik denk dus niet dat ze in het zuiden zo goed groeien maar dat ze in het zuiden net iets boven gemiddeld groeien en in het westen juist weer net onder het gemiddelde. En dat je hierdoor dan zo'n groot verscheel krijgt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ben benieuwd hoe jullie hierover denken !

Groeten...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-04-2006 16:03

Voor de liefhebbers:

Kraal schreef een aardig stukkie in het vorige jubileumboek over de grootte van de vissen. Als voorbeeld werd de sloterplas aangehaald.

Ben benieuwd hoe hij er nu over denkt,

Anders:

Toevallig zwemmen er een paar supervissen op een water gelegen boven de 1000 meter grens. Watertemperatuur is alleen in de volle zomer een beetje aangenaam. op een kleine oeverzone na is het diep, diep als in 50 meter enzo. O ja erzijn ook nog schubs bij ook.

Rara pliessiepet.

Voor mij zij de factoren

ras
(over)bezetting
concurentie van bremmen
beetje voeren helpt ook wel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

03-04-2006 18:26

Peter, ik doe er verstandig aan niet op je slappe hap in te gaan, dit zegt niet dat ik het met je(of je voelt je zo oud dat het u moet zijn) geleik geef.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-04-2006 18:54

Pim,
wat heb ik er nu weer mee te maken :D
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

03-04-2006 19:18

Peter,

volgens mij, heeft hij het over mij...

en zo te zien komt hij woorden tekort.

dit zegt niet dat ik het met je(of je voelt je zo oud dat het u moet zijn) geleik geef.


Pim ik zou ten eerste ff relaxen, ik bedoel het allemaal niet zo kwaad.
Lees alles met een vrolijke noot en ik nodig je uit om mijn slappe hap te becommentariseren.
Want met je mond houden schieten we allemaal niets op.

mvg,

JEan-Paul.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-04-2006 19:41

Paulus,
denk al wat heb ik nu weer gezegd :P :P
even off topic, Hoe bevallen de stokken by the way.
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

04-04-2006 17:40

aart, dat heeft iemand die al jarenlang naar frankrijk gaat mij verteld
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-04-2006 22:02

Sorry Maikel, maar dat is dus gewoon onzin...
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

04-04-2006 22:16

ok ik geloof je, maar het werd zo verteld of hij er echt alles van wist.

mijn excuses....
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

05-04-2006 08:38

off topicque...

Monsieur Postema,

je travailler au france avec le cannes dans mai.
tres tres grande carpe dans moi lac, je tester le fox matrix.
Tester Ne pas possible dans Hollande, je pecher dans un petit lac avec mon 2,5 lbs.

Tu comprendre?

Jean-Paul.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-04-2006 08:54

jiu tuurk? of al geweester?
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

05-04-2006 10:43

Laat ik beginnen met een paar vermoedens:

-om echt grote karpers in een water rond te hebben zwemmen moet de karper zelf wel de potentie hiervoor hebben (soort/ras karper). die wildbloed hybrydes halen ook echt wel die 30+ met genoeg levensjaren maar 40, 50, 60 of nog meer?!?!? ik weet het niet...

-er moet ruim voldoende natuurlijk voedsel aanwezig zijn.
Het voer wat vissers voeren is maar tijdelijk. Meestal een paar maanden in het jaar tijdens bijvoorbeeld de nachtvis maanden is dit in "grotere" hoeveelheden aanwezig en zal, uitzonderingen daargelaten, in Nederland zelden genoeg zijn om karpers structureel sneller te laten groeien.
Let op in heb het hier niet over Engelse wateren! daar zal dit vaak wel opgaan met andere nadelinge effecten van dien (vervetten / vroegtijdig sterven van karpers door het type voer en stress etc.).

Een paar randvoorwaarden voor grote karpers kunnen bijvoorbeeld zijn: weinig natuurlijk aanwas van karpers, weinig witvis, veel roofvis, weinig stress etc.

Nu even terug komend op de noord VS zuid discussie;
het moet wel heeeel erg noord zijn, als in Denemarken en scandinavie dat ik idd kan accepteren dat die warmte of in dit geval de kou de groei kan remmen. Toch is dit gegeven ook niet 100% want daar zwemmen nog genoeg bewijzen van rond in diverse alpenmeren waar het water altijd relatief koud is.

Ik geloof er sowieso helemaal niks van dat er relatief gezien meer grote vissen in het zuiden van het land zitten dan in het noorden. Mijn vermoeden is dat het misschien met de cultuur van de streek te maken heeft dat in sommige delen van het land veeeeeeeeeeel meer gepraat wordt over vangsten en dat daarom dit beeld geschetst wordt (zuiderlingen zuipen te veel en lullen hun mond te vaak voorbij?!?! ;-) )

maar laten we ons alsjeblieft niet zo gek maken door al die gewichten, teveel ego's zijn erdoor te groot (en vervelend) geworden. Ga gewoon lekker vissen!!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-04-2006 23:21

Meilleur Paul,
je tu comprends :D
Si il fait bien aussi me savoir après ta défonce en mai.
Le ethos 2.25lb est parfaitement !!

salue,
Pierre
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-04-2006 22:27

Een beetje Koeterwaals :lol: