Ik ben benieuwd naar de manier waarop iemand zijn mening ...


Mijn mening over betaalwater is gebaseerd op:

eigen ervaringen gaan kijken zonder te vissen
11
12%
eigen ervaring omdat ik er gevist heb
26
29%
geen mening
25
28%
omdat de meeste hier op het board tegen zijn
13
15%
omdat er bepaalde mensen tegen zijn
0
Geen stemmen
ik ben voor betaalwater
14
16%
 
Totaal aantal stemmen: 89
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-12-2005 21:08

Ruud,

Je redenen om naar een betaalwater te gaan zijn mij duidelijk. IK denk dat heel veel mensen dezelfde redenen zullen hebben om naar een dergelijk water te gaan. Die enkele weekjes vakantie die je per jaar ook hebt wil je natuurlijk wel goed benutten en niet bijvoorbeeld ergens heengaan waar je weinig over weet op visgebied.
Het punt dat je aanhaalde over de garde de pêche vind ik vrij zwak. Ik vind het niet meer dan logisch dat je je vergunningen (ook in het buitenland) goed in orde hebt. Wanneer je je verder netjes gedraagt en je aan de regels houdt is er geen enkel probleem. Dat de regels in frankrijk misschien wat lastiger te begrijpen zijn (zeker als je slecht frans spreekt) is dan misschien irritant, maar als je dat goed uitzoekt kom je daar echt wel uit.

Ik kan zelf niet uit ervaring spreken. Ik ben eenmaal naar La Mutche geweest. Dat was in de tijd dat Mario de oude eigenaar er al weg was (hij schijnt veel grote vissen meegenomen te hebben..) We betaalden alleen voor de plek op de camping. Voor zover ik kon zien was het bestand er toen prima in orde. De vissen die gevangen werden zagen er prima uit, en ik had ook absoluut niet het idee dat er teveel vis op zat. (ik en mijn maat 9 vissen in 1 week :oops: ) Misschien zijn wij ook wel prutsers maargoed :-?

Over het algemeen denk ik dat we niet te algemeen moeten praten over BTW. Op BTW met een goed visstandbeheer is niks mis. Een goed alternatief voor de mensen die het niet erg vinden om een week op een vaste stek te vissen met allemaal regeltjes. Maar helaas brengen BTW wel nare bijverschijnselen met zich mee. Omdat het onderscheid zo moeilijk te maken is kan ik ook niet reageren op deze pol. Aangezien ik nog maar 17 ben en verder nog niet in het buitenland heb gevist of naar wateren heb gekeken ben ik dan in principe meningsloos? Mag ik geen uitspraken doen over BTW als ik er niet ben geweest? Lijkt mij niet. Ik denk dat er genoeg leesstof is (beide kanten van de zaak) om een mening te vormen over dit onderwerp.

Mijn mening is dus:

Tegen tenzij het een BTW is met een goed visstandbeheer (geen gejatte vissen etc) Hierbij wil ik niet zeggen dat ik dan naar een dergelijk water zou gaan.. Hokjesvissen is namelijk niet helemaal mijn ding..


Mvg Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2005 21:18

Beste Ruud, de site van Domaine de la Ribière geeft de volgende gegevens (in het Frans!) (ga naar http://www.google.fr en type daar in Domaine de la Ribière):
- nergens wordt een bestand van 500 karpers vermeld
- het ene meertje is 10 ha en het andere 3,5 ha
- volgens hun eigen site zijn er 19 stekken
- in 2002 zijn er als aanvulling op het reeds bestaande bestand uitgezet:
* 28 karpers vanaf 9 tot 11,5 kg (totaal 287 kg)
* 50 karpers vanaf 12 tot 13,5 kg (totaal 637,5 kg)
* 31 karpers vanaf 14 tot 15 kg (totaal 449,5 kg)
* 6 karpers van 16 kg (totaal 96 kg)
* 1 karper van 20 kg (totaal 20 kg)
* 1 karper van 21,2 kg (totaal 21,2 kg)
* 1 karper van 23 kg (totaal 23 kg)
Oftewel in totaal ca. 1500 kg EXTRA uitgezet bovenop het reeds bestaande bestand. Op de totale 13,5 ha is alleen deze extra uitzetting al ca. 110 kg per ha...

In tegenstelling tot wat jij hierboven hebt verteld is de grootste vis daar (in 2005 gevangen) 27 kg.
En aan alle foto's op hun site te zien (de kg per vis staan erbij!) zitten daar heel veel vissen tussen de 18 en 22 kg.
De door Kees gegeven benadering van het aantal kg (en dan alleen maar aan karper) per ha moet dan ook fors naar boven worden bijgesteld. En...bij dit alles nog maar te zwijgen over de andere vissoorten die daar ook 'verzameld' zijn, zoals je zelf in deze topic al schreef.
Op hun site is ook niet aangegeven waar die in 2002 uitgezette karpers vandaan gekomen zijn, als je niets te verbergen hebt vermeld je dat toch, is toch niks geheims aan?
Ik hoef niks te veroordelen daar zorgen de meeste betaalwateren zelf al voor gezien het algemene gepoch over grote vissen en aantallen vissen in hun water op hun sites...
Fatsoenlijk visstandbeheer? Sorry maar daar is bij de meesten geen sprake van...[/u][/b]
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-12-2005 21:29

bart van bezouw schreef:Ruud,

Het punt dat je aanhaalde over de garde de pêche vind ik vrij zwak. Ik vind het niet meer dan logisch dat je je vergunningen (ook in het buitenland) goed in orde hebt. Wanneer je je verder netjes gedraagt en je aan de regels houdt is er geen enkel probleem. Dat de regels in frankrijk misschien wat lastiger te begrijpen zijn (zeker als je slecht frans spreekt) is dan misschien irritant, maar als je dat goed uitzoekt kom je daar echt wel uit.


Die garde de pêche is niet zoals in NL als je een vergunninkje mist pakken ze niet gelijk alles af ! waarna je het 3 jaar later een keer kunt ophalen met een dikke prent :-?
Dus als je dat zwak vind ala interesseert me eigenlijk niks, ik heb niks tegen vergunningen moeten halen, maar die Fransen zijn zo arrogant dat ze je niet eens willen verstaan.
Mijn Frans zijn 3 woordjes te weten wie, le, avec , moet ik daarmee aankomen daaro :roll:
Engels kennen ze ook niet ,aangezien hun vinden dat Frans de wereldtaal is !

Overigens zie in de poll 9 mensen die voor btw stemmen, ben ik dan de enige die zijn POSITIEVE ervaring kwijt wil en durf :-?
Ik heb voor btw gestemd mits het bestand in orde is, niet alleen maar dikke vissen erop dat was in mijn geval ook niet aangezien mijn eerste Franse karper een 5 pond schub was :D
En gestolen vissen ik keur het niet goed als dat gebeurt, maar in de meeste topics gaan alle btw over dezelfde kam en dat klopt denk ik niet helemaal.
Dat de eigenaren er iets aan willen verdienen vind ik niks dan normaal, in NL wil een HSV toch ook centen beuren voor een vergunning en het water dat pachten ze ook van een boer of een gemeente die wil er toch ook centjes aan verdienen.
Het enige verschil is dat de eigenaar er geen gegapte vis opzet, dat doen de vissers zelf wel !!!!!

Ach ik kan hier lullen als brugman maar ik blijf bij mij mening, heb nog geen conrete overtuigingen gezien.
Zal het eerst zelf mee moeten maken, eer ik er een goeie mening over kan maken.
Ik ben overigens wel van mening dat er slechte btw's zijn weet alleen niet welke :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2005 21:38

Ruud, objectief gezien is en HSV vergunning van pakweg 25 tot 35 Euro, inclusief grote vergunning waar je het hele jaar door mee mag vissen niet te vergelijken met de ca. 250 tot 450 Euro die voor het vissen op één betaalwater voor één week betaald moet worden. Ik vind dat vergelijkingen wel zuiver gehouden moeten worden. Dit ook t.a.v. jouw verhaal t.a.v. de Gardes Pêche, wat jij beschrijft zijn echt uitzonderingen en absoluut geen normale handelwijzen.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-12-2005 21:40

Aart Lokhorst schreef:Beste Ruud, de site van Domaine de la Ribière geeft de volgende gegevens (in het Frans!) (ga naar http://www.google.fr en type daar in Domaine de la Ribière):
- nergens wordt een bestand van 500 karpers vermeld
- het ene meertje is 10 ha en het andere 3,5 ha
- volgens hun eigen site zijn er 19 stekken
- in 2002 zijn er als aanvulling op het reeds bestaande bestand uitgezet:
* 28 karpers vanaf 9 tot 11,5 kg (totaal 287 kg)
* 50 karpers vanaf 12 tot 13,5 kg (totaal 637,5 kg)
* 31 karpers vanaf 14 tot 15 kg (totaal 449,5 kg)
* 6 karpers van 16 kg (totaal 96 kg)
* 1 karper van 20 kg (totaal 20 kg)
* 1 karper van 21,2 kg (totaal 21,2 kg)
* 1 karper van 23 kg (totaal 23 kg)
Oftewel in totaal ca. 1500 kg EXTRA uitgezet bovenop het reeds bestaande bestand. Op de totale 13,5 ha is alleen deze extra uitzetting al ca. 110 kg per ha...

In tegenstelling tot wat jij hierboven hebt verteld is de grootste vis daar (in 2005 gevangen) 27 kg.
En aan alle foto's op hun site te zien (de kg per vis staan erbij!) zitten daar heel veel vissen tussen de 18 en 22 kg.
De door Kees gegeven benadering van het aantal kg (en dan alleen maar aan karper) per ha moet dan ook fors naar boven worden bijgesteld. En...bij dit alles nog maar te zwijgen over de andere vissoorten die daar ook 'verzameld' zijn, zoals je zelf in deze topic al schreef.
Op hun site is ook niet aangegeven waar die in 2002 uitgezette karpers vandaan gekomen zijn, als je niets te verbergen hebt vermeld je dat toch, is toch niks geheims aan?
Ik hoef niks te veroordelen daar zorgen de meeste betaalwateren zelf al voor gezien het algemene gepoch over grote vissen en aantallen vissen in hun water op hun sites...
Fatsoenlijk visstandbeheer? Sorry maar daar is bij de meesten geen sprake van...[/u][/b]


Ik weet dat 2 jaar terug in 2003 het hele meer is leeggehaald, er werd ons een boek overhandigt waar we dit konden zien, dit werd ook door meerdere vissers bevestigd.
Er zal heus wel gesjoemeld worden met gewichten, aangezien wij daar niet die dikke vissen uit het water hebben zien komen.
Als er dan al zoveel KG per HA opzit verbaast het mij dat er zo slecht werd gevangen die week :-?
Die 19 stekken is ook niet meer je kon eerst ook aan de overkant vissen, daar waren stekken en die hebben ze geruimd.
Wat ik wel vond was dat de hengeldruk enorm was, iedereen zat met 4 hengels en reken maar uit als je 10-12 man hebt zit je aan bijna 50 hengels.
Dat vond ik het enige minpuntje.
Aart ik weet je bent niet de eerste de beste, maar overtuig me nu eens echt om niet meer op een btw te gaan zitten ?
Gegapte vis komop mensen dat gebeurt hier in nederland ook, en als er concreet bewijs voor is bijvoorbeeld mensen die op een afgesloten water een bepaalde vis hebben gevangen en hem ergens anders op een btw put weer vangen laat me zoiets eens zien??
Dat zijn overtuigingen niet de horen en zeggen verhalen..........

Mvg Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2005 22:15

Beste Ruud, gegapte vis komt zeker in Nederland ook voor, alleen vind ik de term niet de lading dekken, moet m.i. overgezette vis zijn, maar het verschil is dat die overgezette vis ook weer door iedereen te vangen is en niet alleen door iemand die voor een week vissen in Frankrijk nogal wat betaalt. M.i. geen zuivere vergelijking dus...
Ruud, ik zou je vele voorbeelden van het 'stelen of overzetten' van vissen van openbaar water in Frankrijk naar Franse betaalwateren (meestal naar die wateren die in Engelse handen zijn) kunnen laten zien. Daarbij ook voorbeelden waarin door de UNCM (ongeveer te vergelijken met de Nederlandse KSN) foto's van gevangen grote vissen op openbare wateren naar betaalwateren werden en worden gestuurd vanwege daar dezelfde grote vis gevangen (zodra groot wordt er vrijwel d.m.v. een foto direct op hun site mee 'gepronkt') met de vraag hoe zij aan die vis zijn gekomen. Het antwoord kun je wel raden, dat komt namelijk NOOIT! Maar ik heb er helemaal geen behoefte aan om in details te treden, als jouw Frans goed genoeg was zou je zelf hierover genoeg kunnen lezen op de site van de UNCM en dat zijn (helaas) geen fabeltjes.
Ik wil wel één vrij groot voorbeeld geven en dat betreft de Nash betaalput. Ten eerste was dit voorheen een openbaar water waar iedereen met een gewone jaarvergunning het hele jaar door mocht vissen.
Daarnaast geeft zowel Nash als zijn Nederlandse vertegenwoordiger zelf toe dat zij ca. 100 grote karpers uit openbare wateren hebben weggevist of van 'karpervissers' gekocht en die in zijn betaalwater weer zijn uitgezet.
Daarbij zeggen zij dat dit niet in strijd de Franse wet WAS en dat was nog zo ook. Ook de UNCM kan dit met tientallen foto's en verklaringen van getuigen bevestigen.

Ik heb nog wel een vraag: weet jij waarom deze meertjes (Ribière) leeg gemaakt zijn in 2003? Wegens vissterfte? 'Vervanging' van het bestand? Op zich al heel vreemd dat er in 2002 nog 1500 kg karper daar is bijgezet en in 2003 deze meertjes leeggemaakt worden. Dat doe je toch niet als je het jaar daarvoor nog 1500 kg extra erbij uitzet? Doet mij direct denken aan vissterfte als meest voor de hand liggende reden voor een dergelijke handelwijze, die, zoals hierboven omschreven niet bepaald als zijnde 'normaal' beschouwd kan worden...
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-12-2005 22:33

Aart Lokhorst schreef: Beste Ruud, gegapte vis komt zeker in Nederland ook voor, alleen vind ik de term niet de lading dekken, moet m.i. overgezette vis zijn, maar het verschil is dat die overgezette vis ook weer door iedereen te vangen is en niet alleen door iemand die voor een week vissen in Frankrijk nogal wat betaalt. M.i. geen zuivere vergelijking dus...


Ok hier ben ik het mee eens.

Aart Lokhorst schreef:Ruud, ik zou je vele voorbeelden van het 'stelen of overzetten' van vissen van openbaar water in Frankrijk naar Franse betaalwateren (meestal naar die wateren die in Engelse handen zijn) kunnen laten zien. Daarbij ook voorbeelden waarin door de UNCM (ongeveer te vergelijken met de Nederlandse KSN) foto's van gevangen grote vissen op openbare wateren naar betaalwateren werden en worden gestuurd vanwege daar dezelfde grote vis gevangen (zodra groot wordt er vrijwel d.m.v. een foto direct op hun site mee 'gepronkt') met de vraag hoe zij aan die vis zijn gekomen. Het antwoord kun je wel raden, dat komt namelijk NOOIT! Maar ik heb er helemaal geen behoefte aan om in details te treden, als jouw Frans goed genoeg was zou je zelf hierover genoeg kunnen lezen op de site van de UNCM en dat zijn (helaas) geen fabeltjes.


Mijn Frans is dus zo slecht ik kan er geen reet van lezen.

Aart Lokhorst schreef: Ik wil wel één vrij groot voorbeeld geven en dat betreft de Nash betaalput. Ten eerste was dit voorheen een openbaar water waar iedereen met een gewone jaarvergunning het hele jaar door mocht vissen.
Daarnaast geeft zowel Nash als zijn Nederlandse vertegenwoordiger zelf toe dat zij ca. 100 grote karpers uit openbare wateren hebben weggevist of van 'karpervissers' gekocht en die in zijn betaalwater weer zijn uitgezet.
Daarbij zeggen zij dat dit niet in strijd de Franse wet WAS en dat was nog zo ook. Ook de UNCM kan dit met tientallen foto's en verklaringen van getuigen bevestigen.


Dit keur ik ook zeker af

Aart Lokhorst schreef: Ik heb nog wel een vraag: weet jij waarom deze meertjes (Ribière) leeg gemaakt zijn in 2003? Wegens vissterfte? 'Vervanging' van het bestand? Op zich al heel vreemd dat er in 2002 nog 1500 kg karper daar is bijgezet en in 2003 deze meertjes leeggemaakt worden. Dat doe je toch niet als je het jaar daarvoor nog 1500 kg extra erbij uitzet? Doet mij direct denken aan vissterfte als meest voor de hand liggende reden voor een dergelijke handelwijze, die, zoals hierboven omschreven niet bepaald als zijnde 'normaal' beschouwd kan worden...


Ik weet niet of het in 2002 of 2003 is gebeurt, dat blijf ik je schuldig.
Ik weet dat er een nieuwe eigenaar was ( Fransman )en die wilde precies weten wat er in zijn water zwom.
Ze hebben toen alle vis eruit gehaald en er een goed bestand opgezet, zo werd ons verteld doormiddel van foto's.
Op de foto's was ook goed te zien dat ze verschillende obstakels hadden verwijdert en de put ook dieper hadden gemaakt.
Die kleine put waar je het over hebt is een heel klein watertje daar kweken ze de karper blijkbaar in voor de verkoop.
Vissterfte heb ik niks over gehoord, ook niet over de locals aldaar ( fransen die gebroken engels spraken :D )

Verder om mijn verhaal af te sluiten wil en kan iemand mij dan wat openbare waters per pb doen toekomen, waar ik makkelijk aan de juiste papieren kan komen ?
Wilde dit jaar namelijk weer naar Frankrijk gaan !
Op die Franse sites kom ik er gewoonweg niet mee uit :(

Alvast bedankt en Aart bedankt voor je uitleg :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2005 22:43

Ruud, stuur mij maar even een mailtje dan zal ik in jouw vraag voorzien. Kan, vanwege drukte wel enkele weken duren, maar zeker voor 31-12 (en niet 'iedereen' mailtjes gaan sturen s.v.p. want daar heb ik echt allemaal geen tijd voor).
Blijft toch uitermate vreemd Ruud: alle vis eruit en voorzien van een goed bestand..., niet als 'zwartmakerij' bedoeld maar dit is toch typisch iets voor betaalwateren, heel vaak is de oorzaak hiervan opgetreden vissterfte (vanwege van elders bijgezette vissen of uitzet van pootvissen die niet vooraf op ziekten zijn gecontroleerd).
Trouwens als dat 3,5 ha putje alleen maar voor de kweek wordt gebruikt is het aantal kg per ha aan karper dus nog weer groter omdat die allemaal in het 10 ha putje huizen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2005 23:26

Voor alle duidelijkheid. Mijn schatting was gebaseerd op de gegevens die Ruud zelf verstrekte. Slechts met het doel te laten zien dat een gering aantal gegevens genoeg zijn om een ruwe schatting te maken van het bestand. De enige “wijsheid” van mijn kant is dat als je opgegeven bestanden uit bijvoorbeeld maar weer eens die enquête interpreteert, je een aardig idee krijgt welk gemiddeld gewicht bij een bepaald type bestand hoort. Ruud vermelde de gewichten van de vangsten van die week. Met de gegevens op de web site kom je dan weer veel verder. Een moeilijkheid is natuurlijk wat je acceptabel vind. In de enquête wordt een richtlijn gegeven die natuurlijk niet echt hard is. Hangt namelijk samen met het type water.

Kortom, het is helemaal niet zo heel moeilijk je een idee te vormen zonder er daadwerkelijk gevist te hebben. De nauwkeurigheid hangt natuurlijk samen met hoeveel je over het water kunt vinden. Veel betaalwateren gebruiken dit soort info echter als marketing op de web site.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-12-2005 23:39

Ruud de gouw schreef:
Die garde de pêche is niet zoals in NL als je een vergunninkje mist pakken ze niet gelijk alles af ! waarna je het 3 jaar later een keer kunt ophalen met een dikke prent :-? Dus als je dat zwak vind ala interesseert me eigenlijk niks, ik heb niks tegen vergunningen moeten halen, maar die Fransen zijn zo arrogant dat ze je niet eens willen verstaan.
Mijn Frans zijn 3 woordjes te weten wie, le, avec , moet ik daarmee aankomen daaro :roll:
Engels kennen ze ook niet ,aangezien hun vinden dat Frans de wereldtaal is !


Beste Ruud,
ten eerste heb jij geen problemen met de garde de peche als jij je aan de regels houdt die ter plekke gelden en je vergunningen voor elkaar hebt, dat ze steviger zijn qua aanpak valt alleen toe te juichen zouden hier ook eens mee moeten gaan starten. Ten 2e ben je gast in hun land en bepalen zij wel in welke taal er wordt gesproken, hieraan kun jij je maar aanpassen. Hierin neem ik nog niet eens de scholingsfactor mee. Ten 3e zijn fransen absoluut niet arrogant, kan het prima met de mensen vinden en voer diverse gesprekken met ze op mijn visvankantie met mijn steenkoolfrans. Dit waarderen ze ten zeerste en tevens zijn ze ook nog eens zeer behulpzaam.

Dus een tip: neem een zakwoordenboekje mee of volg een franstalige les op cd-rom, kun je een stuk beter uit de voeten en het verbreed je horizon ter plekke :wink:

MVG,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2005 00:23

Kees, leidraad qua ca. aantal kg tot aantal kg per ha zijn voor de verschillende watertypen op de OVB site te vinden. Geen wet van 'Meden en Perzen' maar genuanceerd door het van..tot.. Dit is zowel theorie maar ook gestoeld op praktijkervaringen. Natuurlijk zijn er altijd 'betweters' maar hun mening is niet gestoeld uit onderzoek en praktijkervaringen zoals jarenlang (eigenlijk al tientallen jarenlang) wel door de OVB is gebeurd.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

12-12-2005 00:51

Aart ik ga je een pbtje sturen :wink:
Ik zie je reactie daar dan wel op komen voor april ga ik toch niet die kant op.
Ben zeer benieuwd.

@Peter

Je zegt dat wij in hun land zijn en ons moeten aanpassen, dat ben ik met je eens.
Maar dat geld andersom ook, wel eens een Fransman, Duitser, Franstalige belg, of welke europeaan dan ook gezien die in ons kikkerlandje op zijn nederlands de weg vraagt :roll: ( uitzonderingen daargelaten )
En over scholing gesproken welk land leert nu hun leerlingen nog steeds geen engels :-?
Die scholingsfactor ik weet niet wat je daar mee bedoelt, maar als het op mij slaat sla je de plank mis.
Ik heb namelijk een LTS gevolgd en geen Havo of Vwo, ik wilde met mijn handen werken ! en dan mag je blij zijn met engelse les.
Ik kan het ook niet helpen, dat was nu eenmaal de keuze die ik als 13-14 jarige maakte :D
Overigens dat boekje vind ik wel een goed idee die neem ik de volgende keer zeker mee, die Franse les daar ga ik niet aan.

Mvgr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

12-12-2005 00:58

Overigens wil ik een ieder die het nodig acht mij een pb te sturen met niet al te vriendelijke woorden dit te staken !!!!!
Het is nu niet grappig meer, de eerstvolgende pbtjes die nergens op slaan stuur ik door naar een moderator.
Beledigingen uit je maar bij je moeder niet bij mij.

mvg Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-12-2005 06:27

Beste Ruud,

Goed dat je (voorstander) de handschoen hebt opgepakt, je komt er dan ook achter dat er heelveel kennis van zaken bij een aantal personen aanwezig is waar de doorsnee karpervisser geen weet van heeft, we moeten dit zeker koesteren. Deze discussie die nu voornamelijk over Frankrijk gaat, kan als we niet oppassen binnenkort ook voor ons land gelden.

Hinderlijke, beledigende PB pleit zeker niet voor de gene die ze versturen, geeft goed willende voorstanders juist argumenten om de hakken in het zand te zetten. Stuur dit soort berichten met naam door, kan er zeker bekeken worden als dit meer gebeurd of dat aanleiding is om dergelijke personen te verbannen van dit board.

m.vr.gr.
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 11:43

Welnee Ruud gewoon op het forum neer kwakken met naam en toenaam ben je er gelijk vanaf.
Zijn het kerels dan kruisen ze de degens wel in het openbaar.
Ik klap dergelijke PB s en mails wel op het board en ik stuur ze op zeker de eerste keer al door naar de moderaters.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

12-12-2005 13:54

Hallo ruud

Ik ben ook iemand die een keer naar een betaalwater geweest is en ik moet zeggen het is geod bevallen en ik ben het daarom met je eens!!
een goed beheert betaalwater moet kunnen , hier mag dan toch iedereen zijn eigen mening over hebben!!


gr.huub
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 14:04

Huub als je op een BTW gaat vissen vraag je dan eerst hoe het beheer is geregeld of ga je op de folder en de mooie blauwe ogen van de eigenaar af?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

12-12-2005 14:14

Hallo douwe

Ik kijk gewoon waar ik de dikste vissen in zo kort mogelijke tijd op de kant kan sleuren.
Het is moeilijk dat klopt maar info van andere karpervissers kom je en heel eind.
Zal wel weer een reactie krijgen , maar iederen heeft een eigen mening!!
En je hoeft het niet altijd eens te zijn en ik denk dat we over dit omderwerp het nooit eens zullen worden.

gr.huub
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-12-2005 14:40

Ach wat zal ik er nu van zeggen........

Is er ook maar 1 persooon op dit board die de gedachten heeft dat betaalwateren ooit zullen verdwijnen?

Dan zal ik je bij deze dan ook maar direkt uit die droom helpen.... Dat gaat echt niet gebeuren.

Ik ben zelf op een betaal water geweest. Ik had het water van iemand door gekregen toen het nog geen betaalwater was. Lac de moisson in de tijd dat het betaal water was anders lac de lavacourt geloof ik. Inmiddels is het geen BTW meer. Misschien vanwegen een sterfte in het voorjaar van 2005 misschien omdat het een te "moeilijk water is" Wie zal het zeggen. In ieder geval is het zo dat ik hier na de eerste keer nog wel een keer ben terug gekomen. Kostten welliswaar 200 euro per week maar ik had wel een stek kon eventueel switchen was een toilet en douche aanwezig en zat een hek om heen om buitenstaanders buiten te houden.

Ik had geen gezeik met een carte du peche complet of a vacance en of je nu wel of niet mocht nachtvissen. Kreeg ook geen een of andere BOA met volledige uitrusting op bezoek die geen woord engels sprak enz.

Eenmaal op het open water vanaf een camping vissend betaalde ik welliswaar 40 euro voor een vergunning maar had een halve dag nodig om een winkel te vinden die nog niet was uit verkocht. Op de camping aangekomen kregen we mot met de camping eigenaar. Het kosste een uurtje op hem inpraten maar we mochten gelukkig blijven. Uiteindelijk vang ik in 4 nachten.... welgeteld geen enkele vis en ga dus bijzonder teleurgesteld ruim 1200 km retour naar Nederland. Onderweg heb ik nog wel een paar keer gedacht aan die BTW waar ik het eerder over had.

Inmiddels heb ik een stekkie gevonden in Frankrijk, kostte voor een heel jaar zijn net 50 euro. Ik zal niet snel terug keren naar een BTW, maar het is mij wel duidlijk waarom een hele hoop mensen daar wel voor kiezen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-12-2005 15:00

ikzelf heb geen mening ,daar ik er nooit geweest ben.

echter is een collega van mij geweest een keer in frankrijk.

200 euro betaald en 2 brasems gevangen in een week, nou daar doe je het voor toch ? :lol:

het is niet mijn visserij, ik hou het wel lekker dicht bij huis.

misschien is het wel een idee, om door bijv. de KSN of weet ik veel wat voor instantie om een soort keurmerk voor nederlanders te maken,bijv la horre krijgt een 3- en een ander water weer een 8+ ,stel het wordt een keer uitgezocht hoe die 525 waters beheerd worden en als er een keer in de karperwereld zo een puntensysteem in een grafiek wordt toegepast , dan kan karpervissend nederland zelf zien welke wateren goed zijn om een vis vakantie te houden.

t`is maar een idee.

vr gr,

michel
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-12-2005 17:43

Geplaatst: 12-12-2005 14:54 Onderwerp: betaalwater

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo ruud

Ik ben ook iemand die een keer naar een betaalwater geweest is en ik moet zeggen het is geod bevallen en ik ben het daarom met je eens!!
een goed beheert betaalwater moet kunnen , hier mag dan toch iedereen zijn eigen mening over hebben!!


gr.huub




Hallo douwe

Ik kijk gewoon waar ik de dikste vissen in zo kort mogelijke tijd op de kant kan sleuren.
Het is moeilijk dat klopt maar info van andere karpervissers kom je en heel eind.
Zal wel weer een reactie krijgen , maar iederen heeft een eigen mening!!
En je hoeft het niet altijd eens te zijn en ik denk dat we over dit omderwerp het nooit eens zullen worden.

gr.huub


Hier zeg je dus twee dingen die lijnrecht tegenover elkaar staan :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 17:46

Huub als ik het goed begrijp bedoel je dat als er maar dikke vissen zwemmen die je snel de kant op kunt sleuren het beheer wel goed zit?
Tsja het is een uitgangspunt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene de vries

12-12-2005 18:35

Tja een keurmerk Michel.....

In een ander topic heb ik dit ook al eens genoemd....

Wat me in deze discussie opvalt is dat er haast altijd gemeld wordt dat er ook goede wateren zijn..... maar volgens mij houdt een ieder die geheim.... (zeker bang dat het alsnog een slecht water wordt) :wink:

Douwe maakt ook een verwijzing .....

Stel meneer A wil naar water X.... vraagt folder aan kijkt op internet op de pagina..... hoe kan je dan bepalen wat/goed slecht is.....
Ik zou het nooit kunnen zonder dat 1 of andere instantie zijn lcht erover zal laten schijnen
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

12-12-2005 19:16

People are all the same
And we only get judged by what we do
My personality reflects me
And if I'm ugly then so are you
So are you

Ruud
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-12-2005 19:47

Die blonde is lekker he Ruud?!
Als je er maar vertrouwen in hebt.