Welzijn van de Karper klinic/ jodium


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2005 15:41

Nee Youri haken verbieden heeft meer effect.
Vissen is een hobby, geen religie!
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

24-09-2005 18:12

Youri Hoogstrate schreef:Moeten we dan ook geen weerhaken gaan verbieden?


Dat heeft geen zin, als je normaal drilt en aanslaat is er niks mis met weerhaken,dat zijn van die fabeltjes uit frankrijk.

Een haak zonder weerhaak scheurt misschien nog sneller uit.

Het probleem zit het in de hengels van tegenwoordig, voornamelijk de beginnende karpervissers laten zich vanalles in de handen duwen, je gaat toch niet met een hengel van 3 lb op een vijver zitten.En dan ook nog gevlochten lijn op de molen.En maar takelen.

Vroeger ving ik nooit een karper met een blauwe en verminkte beken toen had je alleen maar haken met weerhaak en parabolische hengels.

Grts

Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

30-09-2005 19:49

Beste Rudie,

Ik sta helemaal achter jou reactie sommige vissen de bek zijn helemaal volledig verminkt,en na mijn idee gaan ze dan ook snel op huin retour omdat ze niet meer normaal het voedsel naar binnen kunnen krijgen.
En ja dan is een tank klinic niet meer nodig en heeft een onthaakmat ook geen zin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Trouwens ik vis altijd zonder weerhaak die knijp ik altijd plat, ja dan verspeel je wel eens een vis dat is dan pech hebben :-?
Nou is het voor een karper toch al geen pretje wanneer ze gehaakt worden.
Dus kan je het leed verkleinen om tijdens het aanslaan van een run al te beginnen om normaal die vis te drillen en niet proberen om die vis binnen 2 minuten op de kant te trekken.

Willem

vissen moet een sport blijven
Gun een ander ook een fatsoenlijke vis
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

30-09-2005 19:52

Best Douwe,

Hoe moeten we dan gaan vissen hahah :roll:
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

30-09-2005 20:01

Best Rudie,

Volgens mij krijg je wanneer je de weerhaak plat knijpt misschien minder kans op beschadeging omdat je de haak er sneller en makkelijker uit de bek krijgt dan wanneer je met weerhaak vist.
Ik moet je wel gelijk geven op het moment dat je aan het drillen ben dat haak minder goed vastzit zonder weerhaak/ dan met, dus meer kans op uitscheuren.
Dus dan maar doen wat Douwe zegt de haken verbieden, dat is toch ook niet de oplossing geloof ik hoe gaan we dan vissen :o

Groeten Willem,
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

30-09-2005 21:15

Misschien moeten ze hier in nederland ook maar een verplichte cursus laten volgen voordat men een vergunning krijgt.

Hetzelfde als in duitsland! :oops: :oops:

grts Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-10-2005 11:07

Ja, dat doen we, sportvisexamen. Prijskaartje hiervan zal het al die recreanten het vrijwel onmogelijk maken om nu een enkele maal per jaar een visje te willen vangen.

Dan houden we nog misschien nog 250.000 sportvissers over van de 1,5 miljoen die we nu hebben. Prijs van vergunningen met de factor zes vermenigvuldigen dus.

Dat wordt dan te duur en haken er nog eens 150.000 af. Resteerd 100.000 gediplomeerde sportvissers. Prijzen nog meer omhoog ??

Met slechts 100.000 sportvissers zal je ook lekker veel voor elkaar krijgen in Den Haag.

Dat is met 1,5 miljoen al moeilijk genoeg, maar dan telt de macht van het getal tenminste nog enigzins mee.

Lokale hengelsportwinkels die de deuren noodgedwongen moeten sluiten.

HSV-en die geen leden meer hebben en dus opgeheven worden. Waar gaan de visrechten heen?
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-10-2005 17:01

Oke dan,
Wanneer je slaagt krijg je dan een vergunning om het hele jaar te mogen nachtvissen :lol:

Willem
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-10-2005 17:08

Willem,

Ik vis alleen maar overdag, dan mag ik dus gewoon aankloten?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-10-2005 17:49

idd,

goed idee want wat ik vandaag weer hebt gezien :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Volwassen mannen, stonden werkelijk enkele vissen uit het water te takelen!!!!!

Te triest om te verwoorden, en als het werkt het hadden deze vissen zeker clinic nodig!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-10-2005 17:57

Jordy,

je verwijst nu naar de werking van?

a. Clinic ?

b. Visdiploma algemeen ? of

c. Visdiploma nachtvisserij ?



a. werkt niet, reeds in vorige postings behandeld.

b. werkt niet i.v.m. teveel economische schade zie mijn posting 11.07 uur

c. werkt niet omdat het door aangehaalde voorbeeld overdag plaatsvond.


Misschien dat de vispas in combinatie met opvoeding o.a. via veel meer controles wel werkt.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-10-2005 21:12

uuuhm,

had het over een vispas voor gediplomeerde vissers. Zoals hierboven geopperd. En tevens wat deze heren konden gebruiken door hun slechte drilmethodes!!!! En hebben dan weer ''clinic nodig'''..

8)
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-10-2005 21:42

Beste Michel,

Betreft het gebruik van clinic was ook de opzet van deze topic. :roll:
Zie dit niet als een aanval op jou :wink:
Dat er ook over andere zaken buiten clinic zijn ok,,, wat mij betreft komt het ook weer neer betreffend( welzijn) van de karper is een ruim begrip. Dit is ook enigzins de insteek geweest van mij om fff lekker ouwe koeien uit de sloot te halen.
Dat geld ook voor het naar binnen trekken van de karper en noem de rest maar op............. :cry: , het is triest dat het gebeurd maar volgens mij is dat voor menig karpervisser een doorn in het oog :evil:
Volgens mij zijn er ook wel een selectief groepje die niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan( bedoel ik dus niet de vissers die al een examen gehad hebben hahahahhah) :lol:
OOk al vis je zoals het behoort te gaan en natuurlijk vind die karper het niet prettig als hij gehaakt wordt....... maar dan komt het belangrijkste hoe ga je voor de rest te werk nadat de karper gehaakt is.

Groeten Willem

PS: Jordy EN WAT HEBBEN WE??????????................N............R :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-10-2005 22:18

jordyopthof schreef:idd,

goed idee want wat ik vandaag weer hebt gezien :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Volwassen mannen, stonden werkelijk enkele vissen uit het water te takelen!!!!!

Te triest om te verwoorden, en als het werkt het hadden deze vissen zeker clinic nodig!!




Michel Hollaar schreef:Jordy,

je verwijst nu naar de werking van?

a. Clinic ?

b. Visdiploma algemeen ? of

c. Visdiploma nachtvisserij ?



a. werkt niet, reeds in vorige postings behandeld.

b. werkt niet i.v.m. teveel economische schade zie mijn posting 11.07 uur

c. werkt niet omdat het door aangehaalde voorbeeld overdag plaatsvond.


Misschien dat de vispas in combinatie met opvoeding o.a. via veel meer controles wel werkt.




jordyopthof schreef:uuuhm,

had het over een vispas voor gediplomeerde vissers. Zoals hierboven geopperd. En tevens wat deze heren konden gebruiken door hun slechte drilmethodes!!!! En hebben dan weer ''clinic nodig'''..

8)


Jordy,

Het zou aan mij kunnen liggen,maar "vispas voor gediplomeerde vissers "is uit jouw eerdere posting, absoluut niet af te leiden. Ik heb onze postings voor ons aller gemak maar even teruggehaald.


Willem,

zolang je terzake doende argumenten gebruikt en de fatsoensnormen van een discussie niet doorbreekt voel ik me echt niet aangevallen.

Misschien kan jij ons aan een ander idee helpen hoe we die "sleurders " moeten gaan opvoeden. Diploma's uitreiken zal niet helpen heb ik al uitgelegd.

P.s. Ik heb al gegeten en gedronken.

Welterusten en tot morgen :wink:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-10-2005 22:31

Michel Hollaar schreef:Ja, dat doen we, sportvisexamen. Prijskaartje hiervan zal het al die recreanten het vrijwel onmogelijk maken om nu een enkele maal per jaar een visje te willen vangen.

Dan houden we nog misschien nog 250.000 sportvissers over van de 1,5 miljoen die we nu hebben. Prijs van vergunningen met de factor zes vermenigvuldigen dus.

Dat wordt dan te duur en haken er nog eens 150.000 af. Resteerd 100.000 gediplomeerde sportvissers. Prijzen nog meer omhoog ??

Met slechts 100.000 sportvissers zal je ook lekker veel voor elkaar krijgen in Den Haag.

Dat is met 1,5 miljoen al moeilijk genoeg, maar dan telt de macht van het getal tenminste nog enigzins mee.

Lokale hengelsportwinkels die de deuren noodgedwongen moeten sluiten.

HSV-en die geen leden meer hebben en dus opgeheven worden. Waar gaan de visrechten heen?


Uuhh in antwoord hierop :-? :-?
p.s geld genoeg.....mag van mij best een stuk duurder die vergunning!! :lol:
En niet zodat er minder vissers komen hoor, andere hobby's zijn ook erg duur dus ik vindt het allemaal best meevallen.

p.s kom ook net van tafel...
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-10-2005 23:33

Jordy, is absoluut geen haalbare zaak, zoals Michel ook al schreef.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

01-10-2005 23:58

nou jordy ik wil niet vervelend doen , maar ik vind die vergunningen tog aardig prijzig .
niet perse per stuk maar voor elke water met je weer een andere hebben en zo kom je voor een paar watertjes tog al gauw aan de 60 a 70 euro uit en dan vis ik nog relatief op weinig water ivm het op de fiets gaan naar het water. Jij bent in de 20 dan is het makkelijk te doen allemaal maar voor de jeugdige vissers is het tog wat moeilijker allemaal en daarom zit ik tot mijn spijt ook op sommige wateren gewoon illegaal te vissen, natuurlijk ken ik dan niet op die wateren gaan vissen maar dat vind ik ook weer zonde om heel het jaar op 1 bepaald watertje te gaan zitten (ik zal hier wel op aangevallen worden mja ) .
maar nu weer ontopic :wink:

Gr Wouter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2005 10:17

Jordy je hebt vast geen geld genoeg om de hengelsport-economie te laten draaien.
De argumenten van Michel zijn dan ook veel sterker en doorslaggevend.
Bovendien is het hebben van een diploma absoluut geen garantie voor een juiste handelswijze.
Zou erg veel schelen in de schatkist, geen fraude meer bij geschoolde werknemers/directeuren, geen verkeersovertredingen meer, zo kun je nog heel lang doorgaan.
Weten is niet automatisch er ook naar handelen.

Klinic totale onzin, weidelijke behandeling tussen aanbeet en terugzetten belangrijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

02-10-2005 10:32

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer...

Afbeelding
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-10-2005 13:50

Heren,

Ik geef slechts mijn mening op het geheel. Dat sommigen vergunningen voor heel nederland willen hebben kan ik ook niets aan doen, en dit wordt dan idd duur. Mijn vergunning dekt het gros van de wateren hier in ZH, en hier ben ik nog niet uitgevist. De vergunning zou dus best duurder mogen zijn, zodat er betere controle's zouden kunnen worden uitgevoerd, meer voorzieningen kunnen worden gemaakt voor minder validen, en beter/meer onderzoek zou kunnen worden gedaan naar sterfte's en karperziekten. En clinic is niet verplicht dan ok...zoals ik al veer eerder aangaf niet te gebruiken... :o

Dat een ''zogenaamde vispas'' in dit land geen haalbare kaart is kan best kloppen. Maar schrijven betekend in dit geval dus ook geen moeten!!! zoals verondersteld. Het is slechts een opini, een hoop op betere tijden.
Een manier om vissers het vissen te leren, ondanks dit geen garatie is natuurlijk. En geloof mij, iedere politicus welke ook maar een beetje afgunst heeft mbt het vissen zou huilen bij het zien van sommige acties langs de waterkant, net als ik dan soms wel kan. Maar de economie, en geld spelen een belangrijker rol heb ik net begrepen...
Sorry de wateren waar alle karpers kapotte bekkies hebben worden door de ''echte'' karpervissers gemeden, omdat daar zogenaamde ''circus'' vissen zouden zwemmen Aart ( 2002). Deze vissen krijgen niet meer het respect van ''ons''. Deze willen wij niet vangen toch. Als we nu eens zouden kunnen voorkomen dat het meerendeel van al die uitzetvisjes niet eenzelfde toekomst tegemoet gaan door betere voorlichting e.d zou iedereen hier dan niet mee geholpen zijn....Sommige regels van betaalwateren hier in Nederland best een van wettelijke kracht mogen zijn.

Daar komt bij dat ik in 2004 gesproken hebt met de minister van landbouw, natuur, en visserijwet omtrent het mogelijke verbod op de sportvisserij. En onder andere, de wijze waarop sommige vissers een vis zouden binnenhalen en op stenen werden gelegd, werd als punt aangedragen. Maar dit zal wat ver gaan in deze topic. Als we ons hier nu eens druk om zouden maken ipv een potje clinic....een vergunningsprijs e.d. Het Duitse systeem is tijdens zogenaamde commisie vergaderingen al reeds geopperd heren. :wink:

De argumenten van michel sterker, tsja. Sorry jongens. Een ik voel dit niet als een wedstrijd van wie het vandaag weer eens beter weet :lol:. Ik zie mijn invulling wel als een verbetering van de kwaliteit van zowel langs de waterkant als daarbuiten. Maar ja....een mening is toch persoonlijk of niet.

Ik respecteer trouwens jullie mening. En ik sta volledig achter die van mijzelf.

p.s ik voel mijzelf als advocaat van de duivel. Ben ik de enige die het dan beter zou willen zien....of heb ik in sommige argumenten toch nog een punt.....opwegende tegen geld en economie.

Zo ik ga nu lekker vissen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

02-10-2005 13:56

Meer regels -> Meer controle -> Minder rust.. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik 's ochtends wakker wordt gemaakt door een controleur die niet de hele nacht vissen heeft staan drillen/uitvaren.. Zoals het hier nu gaat allemaal werkt voor mij perfect.. Ik vis nu op een watertje waar weinig wordt getolereerd en er strenge 'sociale' controle is.. Perfect, wie rustig is, wordt met rust gelaten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2005 16:10

Die minister roept maar wat, over maximaal 2 jaar is die weer verdwenen hopelijk eerder maar dat is een persoonlijke mening.
Er zal nooit een regering komen die een bloeiende industrie in Nederland naar de kloten helpt.
Argumenten als vissen op stenen leggen zijn incidenten die volksmenners graag gebruiken, net als ons peroxidemannetje ook graag op de onderbuik gevoelens pleegt te spelen.

Voorlichting heel goed.
Regels zo die tellen op betaalwater, mbt weerhaakloos en klinic onzin.
Verbod op sportvissen totale onzin, komt er nooit door, kost iedere regering die het erdoor wil drukken de kop.
Duits systeem onhaalbaar, zie argumenten Michel.
Een HSV zou bv voorlichting op scholen kunnen geven, Federatiegelden zouden daarvoor vrij gemaakt moeten worden.

Zodra het geld de behandeling van vis nadelig gaat beïnvloeden heb je idd een punt.

Het is geen wedstrijd gewoon een uiting van persoonlijke meningen, ja echt Jeroen, heeft niks met schapen te maken.

Ik sta ook volledig achter mijn mening en zal die pas wijzigen bij argumenten die ik over het hoofd zie of vastgeroest zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-10-2005 16:43

sportvissen zal gelukkig ook nooit verboden gaan worden!!! Zijn wij allen onze mooie hobby kwijt. :(

Ik ben echter wel van mening dat zoals op de sloterplas met de afstandsregel een goede daad is gesteld, alhoewel dit niet altijdt op prijs kan worden gesteld.
Met 180 meter elastiek tegen in het water liggende bomen aan vissen, is vragen om de eeuwen oude verhangingsmethoden nieuw leven in te roepen. Een goede regel dus!! Maar of de rest van de regels ter verbetering zijn laat ik in het midden, ik ken niet een ieder z'n visserij...

Soms, zou het echt op sommige wateren wel eens goed zijn....
Heren, zolang het welzijn van de karper ''buiten het feit dat we deze vangen'' voorop staat zijn we goed bezig, en daar gaat het toch in deze topic om toch...
En zoals beschreven zou een HSV idd betere voorlichting op scholen kunnen geven. Maar ja dan wordt de vergunning wellicht wel iets duurder....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2005 16:57

Jordy: Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-10-2005 17:00

cola'tje is ook goed :roll: Moet nog rijden..
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...