Betaalwater Nederland


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-05-2005 22:06

Richard Lodewijks schreef:Eus,

Blijkbaar is lezen je sterkste vak niet want jij concludeert dat ik op btw, s vis terwijl ik toch duidelijk spreek over een hele andere visserij die ik beoefen. Betreft het pronken met dikke vissen, ik gaf aan dat als mensen dat doen het mij een zorg zal zijn, ik vis voor mezelf en als zij daar plezier in hebben so be it.
En dat btw,s alleen maar vette vissen stelen is simpelweg onzin, is gewoon doen wat iedereen doet, elkaar hard na roepen.
Je gaat net zoals velen uiteraard alleen in op dat wat populair is om te roepen, nl dat je tegen btw,s ben bevooroordeeld of niet. Betreft de vele crisusputten in Nederland daar hoor ik je niet over......

Voortaan iets minder snel van de toren blazen vriend.
Richard



Richard,

Dat je zelf een andere visserij beoefen heb ik gelezen, ik hoop voor je dat je het nog lang met plezier mag blijven beoefenen.
Of ik een ander naroep mag jij beoordelen, (misschien is daarom wel echo in het leven geroepen) ik kan alleen oordelen over de gevallen waar ik van hoor/lees.

Iedere vis die uit een openbaar water wordt ontrokken om vervolgens als hoer te dienen om een paar gemakzuchtige "karpervissers" te bedienen is er mij 1 teveel.

Richard, vertel mij eens, waar zijn vissen als den grooten en de recordvis van Nieuwkoop heen denk jij?
Onzin zeg jij?

Wat jij met crisusputten bedoeld weet ik niet, het draaide hier om betaalwateren en daar gaf ik mijn mening over, volwassen of niet volgens jou, sorry dat mijn mening afwijkt van de jouwe, beetje jammer om het meteen als onvolwassen te betitelen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2005 22:23

Diefstal moet je wel aantonen als je iemand beschuldigen wil. Trouwens, dit gaat onder het kopje betaalwater in Nederland, terwijl de discussie zich concentreert rond betaalwater in meer algemene zin en met name de traditionele Franse betaalwateren. In Nederland zijn er gelukkig geen 500 en niet waarschijnlijk dat het er de komende 10 jaar zoveel worden.

Op overbezet verenigingswater had ik toch commentaar gegeven, Richard? Als je denkt dat er bij de AHV geen kritiek geuit is over het uitzetbeleid op de Bosbaan, dan heb je het mis. Er is beterschap beloofd, afwachten dus. Het zijn wel altijd dezelfde die wat dat betreft de kastanjes uit het vuur halen. Maar het gebeurt wel.

De Bosbaan laat trouwens zien wat er aan schort op veel betaalwater. Op de Bosbaan is overbezetting. Het is daardoor ondanks de drukke bevissing niet moeilijk een karpertje te vangen. Het gemiddelde gewicht van de karper is echter navenant laag.

Op een groot deel van de betaalwateren vang je even makkelijk karper als op de Bosbaan terwijl het zo mogelijk nog intensiever bevist wordt. Het gemiddelde gewicht is echter dik boven de 20 pond met relatief veel 30 ponders en frequent uitschieters van over de 40 pond. Let wel, ik zeg niet alle! Maar ik ben nog geen betaalwater tegengekomen dat actief een beleid voert tegen het uitzetten van grote karpers en een bestand opbouwt door uitzet van alleen aantoonbaar gezonde 3-zomerige karpers van een kweker.

Putjes waar een oorspronkelijk bestand van grote karpers aanwezig is hebben altijd een laag bestand. Veel en groot gaan namelijk niet samen. Moet ik dan in sprookjes gaan geloven als het water toevallig een privé-water is?

Groet, Kees
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

07-05-2005 18:53

Weer eens betaalwater.

Heb het eens helemaal doorgelezen..en ook ik wijk weer af van de topic zelf.
Want ik heb ervaren op een water dat je een Main lake en een backlake had.
En dit nog wel bij een franse eigenaar.
De Backlake is er voor op kleine karper op te laten groeien naar groter en dan over te zetten naar de mainlake.

Dat vind ik een top gedachte.
Maar ook daar is er teveel vis in het water.
Dus als er een beetje strenge winter is dan sterft er karper wegens overbezetting.

De man was erg open trouwens in wat er gebeurde daar.
En deze verklaarde ook dat ie dit verlies opving met karpers uit een vingdage...
Hij liet deze karpers wel controleren op ziekte,s omdat ze bestand hem ook meer waard is.
Mja ziektes kunnen men vrij simpel vinden...maar de oorzaak van de voorjaarssterfte is men ook nog niet uit.

Dit heeft tot hede toe nog niet tot sterfte daar geleid (zegt men).
Vorig jaar was trouwens het eerste jaar dat ie eigen opbouw vissen uit de backlake naar de mainlake heeft gezet.

Al met al in mijn ogen goede ontwikkeling daar.

De man heeft trouwens wel toegegeven dat 1 van de 3 60 ponds vissen daar 7 jaar geleden uit de rivier is gekomen op 53 ponds gewicht.

Dan nog is het verhaal helemaal waar wat de man zegt.
Wat duidelijk was is dat de man zeker wel weet wat er allemaal speelt.

Voor men mij gaat afbranden hier.

Jah ik ben wezen vissen op betaalwater.
En wel daarom omdat ik altijd zelf me conclussie wil trekken voor ik ergens wegblijf.
En in dit geval zal ik zeker nog wel een keertje terug keren naar dat water om te kijken hoe het er dan is.

Ps 2 keer gevist daar...2 keer geblanked.
Dus niets aan vangsgarantie.

Maar ik heb er wel zalig een week onbezorgt in een hele andere omgeving zitten vissen als ik de rest van het jaar met veel plezier hier in nederland doe.

Gegroet Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-05-2005 19:53

Vorig jaar koste elke! vis in Nederland me ook rond de 125 euro, heb ik het voer nog eens niet meegeteld! :o

Iedereen moet doen waar hij BEHOEFTE aan heeft, je moet alleen een ding in het achterhoofd knopen, dikke vissen en vangstgarantie zijn nu eenmaal niet te koop, hoeveel flappen je ook schokt.

Het is trouwens maar goed dat ik niet al te veel vang op een seizoen :wink: :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-05-2005 20:58

Dure liefhebberij Bart, het getuigd wel van toewijding aan je hobby, of moet ik zeggen verslaving?

In mijn geval kan ik op een water vissen wat voor mij nog geen 15km rijden is waar vissen zwemmen tot 23kilo, toch kies ik ervoor om iedere keer 135km heen en 135km terug te rijden om de befaamde KK karpers achter de schubben aan te zitten. (wie zei daar vangstgarantie? :lol: )

Deze vissen zijn puur op dit water groot gegroeid en zijn hier dus echt "thuis" in tegenstelling tot het water hier in de buurt.

De vis wordt duur betaald....maar betaalwateren, nee dank je.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
laurens v emmerik

08-05-2005 02:53

en hoe meer mensen er heen gaan hoe meer er zullen komen,als t lekker druk is op de blauwehoef is het wachten op het volgende betaalwater hier,en dat zal niet ophouden zolang er veel animo voor is!

en dat is zeker een slegte ontwikkeling,want er blijven gasten kloten met karpers,ook al roepen ze zo hard van niet...

als we ze de handen maar boven het hooft houden slaan we ons zelf over een paar jaar voor ons kop!!!!

mvg laurens
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

08-05-2005 08:54

waar ik zelf bang voor ben is dat er in de toekomst hier in holland gericht op de groote vis wordt gevist om ze later te koop aantebieden en als dat gebeurt en je zelf achter zoon vis aanzit en hij er niet meer zwemt en dan later in een advertentie te staan voor een nieuw betaalwater dan vindt ik dat zwaar kloten :cry: :cry: :cry:

dus waar gaat dat heen met de karper visserij in de toekomst

met vriendelijke karpergroet remon van dusschoten
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-05-2005 11:50

Als dadelijk al die verenigingbestuurders te oud worden om de verenigingen draaiende te houden, en zoals het er nu naar uitziet dat er geen opvolging is, dan zullen we nog wat meemaken. Als de vaste stok generatie uitgestorven is, is het zo goed als gedaan met het vrije vissen wat we nu op het moment kennen! Klinkt misschien stom, maar in mijn ogen wel realiteit. Het verenigingsleven zoals dat er vroeger was, bestaat niet meer. Voor een ander doen we niets meer, als we maar een papiertje hebben, daarmee mogen we namelijk vissen. Maar ook niet meer dan dat. De individualistische cultuur in de visserij en huidige maatschappij zorgt ervoor dat we het ontstaan van betaalwateren zelf in de hand werken.

Waar gaat het in Nederland naar toe in de toekomst, in mijn ogen zijn er dadelijk nog een tweetal opties, syndicaat wateren wat nu de cirquit wateren zijn en betaalputten. Natuurlijk zullen de grote openbare wateren wel vrij blijven voor de visserij, zoals de kanalen, rivieren en grote meren. Daar kan ook in de toekomst rustig gevist worden. Probleem is alleen dat het gros daar niet wil dan wel durft te vissen!

Dus al die mensen die tegen betaalwateren zijn, er met geen mogelijkheid willen vissen (En dat is het merendeel op dit forum zo te lezen!), als al die mensen dan ook de verantwoordelijkheid zouden nemen om voor een toekomst het "vrije visrecht" wat we momenteel in Nederland kennen te garanderen. Zodat we over tien of twintig jaar niet het gezever krijgen zoals het momenteel op het eilandje aan de overkant gaande is, want ook al hebben we in dit kikkerlandje zoveel water, daar gaat het in de toekomst heen.

Hulde in mijn ogen dus aan de oude garde die het "vrije visrecht" momenteel in stand houdt, voor ons als sportvissers, niks meer terugverwachtend dan dat kleine beetje waardering van de nieuwe generatie....

Oh, Idd leuke hobby Eus, ik heb er ook een handje van om de vissen niet in mijn achtertuin te zoeken, vandaar ook die hoge kosten, auto heb ik meegeteld, want ik zou niet zonder mijn vismobiel kunnen! :wink:

Zoals jouw rijden er bussen vol 'ollanders naar onze zuiderburen, waarom? Gewoon omdat het gezever met regeltjes daar stukken minder is! Je betaald een 50 euro en je mag het hele jaar nachtvissen op zo goed als alle kanalen met een vergunning, het kamperen in een tentje wordt gedoogd en er zit ook nog eens bijna op elk stuk grote karper. Dit zijn gewoon de motivaties voor het gros van de Nederlanders om daar lekker "rustig" en legaal kans te maken op een dikke vis. Dit is iets waar we in Nederland ons als karpervissers in mijn ogen ook hard voor moeten maken, gewoon om die Belgen wat te ontlasten :wink: , want dat wil iedereen toch, geen gezever meer met tien verschillende vergunningen, geen gezeur en bekeuringen meer omdat je toevallig liever in een tent slaapt aan de waterkant dan wakker blijft in een stoeltje onder de paraplu (In Limburg wordt momenteel iedereen die niet zo vist na zonsondergang bekeurd door enkele "uiterst vriendelijke en bekwame, vooral moreel en sociaal denkende" agenten.). Maar ja, dan zal er wel iets tegenover moeten staan. Kijk nu in Belgie. Iedereen rijdt over het jaagpad, tja dan doe ik het ook maar! Er liggen toch al drie vuilniszakken, ach dan maakt die van mij ook niet meer uit. Optonics lekker hard, hoor ik ze goed, ach die omwonenden slapen overdag wel.... Ik vis er nagenoeg niet, maar de mensen die er wel "rustig" en zonder zorgen op het moment kunnen vissen, kan dat over een paar jaar ook nog?
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-05-2005 23:07

Bart, als het inderdaad zo blijft dat ruim 99% van alle karpervissers, naast hun eigen visserij, geen mallemoer willen doen zal het inderdaad die kant op kunnen gaan.
Maar ik ben daarover wat minder somber dan jij.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-05-2005 15:38

Het zou mooi zijn als het meenemen van karper strafbaar wordt gesteld.
in dat geval zullen de eigenaren in Nederland door de mand vallen want zeker de dikke spiegels liggen niet voor het oprapen en zijn terug te herkennen.


Richard
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-05-2005 17:08

Richard, het bij wet strafbaar stellen is geen optie (niet haalbaar), maar iedere HSV kan dit op hun water(en) wel verbieden en b.v. daaraan een sanctie verbinden in de vorm van een royement.
Maar zolang meer dan 99% van alle karpervissers niet de moeite neemt om de ALV van hun vereniging te bezoeken zullen er ook niet veel van die verboden komen...
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

09-05-2005 23:37

Ik heb een visser gesproken in frankrijk die mij kon vertellen dat hij getuige was van het volgende:

Kevin Maddocks ''koopt/huurt'' vissen van behoorlijk formaat van andere vissers om er even mee op de foto te kunnen voor een artikel of een film. En dit wel te verstaan voor belachelijk hoge bedragen. Menig visser zou zijn visje voor 1000 euro wel even laten fotograferen met Mr. Maddocks erop, nietwaar?

Ik had er nog nooit zo overnagedacht, krankzinnig vind ik het en ik zal zo'n film nu op een heel andere manier bekijken dan voorheen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-05-2005 08:01

ik heb gehoord van een broer van zijn tante de buurman aan de overkant had een zus die samen met haar oom op visite ging bij een man die een vriend had waarvan bekend was dat zijn maat een verhouding had met een vrouw wier broer.....

En daar de neef van
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

10-05-2005 11:41

Het geen elco vertelt is dus niets mis mee,op den duur zijn er niet zo veel grote namen meer uit engeland die er niet vissen of er mee te maken hebben met dit soort wateren. :oops:
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-05-2005 14:34

Klaas, hoe zijn ze er achter gekomen ( toch niet door de vislucht) :lol:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-05-2005 14:44

Grote namen is zo betrekkelijk. Als je zogenaamde grote namen relateert aan het aantal uren wat gevist wordt in vergelijking met een doorsnee karpervisser worden de namen vanzelf weer klein.

MVG,
Peter
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

10-05-2005 15:05

beste lezers,

Woon zeer dichtbij de blauwe hoef, dit water veranderen in een betaalwater is het stomste wat ze hebben kunnen doen. het was een voorrecht aan een paar mensen dat zij hier mochten vissen B.v. Derek. deze mensen hebben uren en uren gestoken in het water en er zeer mooie vissen gevangen,( ik vraag mij af of de vele mensen op het net zoveel tijd in hun vissen steken als diegene die opde blauwe hoef hun tijd gesleten hebben) nu is het verkracht door een op geld beluste organisatie die het water geen recht doet door het commercieel uit te buiten. je moet van goede huizen komen om hier in een weekendje of week een paar vissen te vangen, misschien als ze het dump het water maar weer vol met karpers voor die sukkels die willen betalen principe hanteren wel.

Het is zonde van het water waar HIJ inderdaad groot is geworden.
Een moeilijk water zoals reeds vermeld.

tevens in het begin van het Betaalwater tijdperk heb ik als jonge gast ook een aantal keren mijn tijd besteed aan een betaalwater. Voor jonge lui is het ideaal die willen vissen en toezicht willen hebben . Alleen is het de laatste jaren een beetje geescaleerd met het wegvangen en overzetten naar div. betaalwateren dit is iets wat onacceptabel is, maar let wel, het zijn de vangers die de vis verkopen en overzetten, het is met alles er hangen/zitten altijd een paar rotte appels tussen de grote groep.

verspeel je tijd goed, zint eer ge begint
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-05-2005 15:50

Beste Corne,

Even voor de duidelijkheid, staat niet vast dat er op ‘De Blauwe Hoef’ karper van ander openbaar water (via karpervissers verhandeld) gezet zijn. Wel dat er vissen vanaf ‘De Efteling’ via de (reguliere) handel op zijn gezet. Voor de rest neem je een duidelijk standpunt in wat steeds meer karpervissers met je delen.

MVG,
Peter
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

10-05-2005 16:03

Beste Peter,

Mischien een beetje onhandig geformulierd van mij, echter bedoel ik mijn boodschap tweeledig het verhaal van overzetten/verplaatsen in het algemeen en de moeilijkheid van de blauwehoef.

Ik weet dat er vis is uitgezet vanuit de handel, echter is het zonde dat een water dat mooie doch zeer moeilijk te verschalken vissen bevatte nu is omgedoopt in een te mislukken betaalwater, ( dit gaat zeker ten koste van de kwaliteit van de topvissen die er zwemmen/zwommen.

Mijn standpunt wordt inderdaad door steeds meer vissers gevolgd, maar ontbreekt het de eigenheimers die zich karpervisser noemen aan organisatie ( ben er zelf ook schuldig aan).Ik wil nu niet de voortrekkers tegen het hoofd stoten ben blij dat zij er zijn en de moeite willen nemen het voor iedereen mogelijk te maken te blijven vissen ).

Groetjes
rody gamelkoorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-05-2005 20:04

10-05-2005 20:43

hee die maikel! je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben om een dikke vis te vangen! en dan nog dit: je hebt toch geld zat! :lol: nee geintje dit is echt te belachelijk voor woorden, het blijft maar duurder en duurder worden. waar houd het op? denk dat we gewoon eens goed om ons heen moeten kijken naar wateren. je zult verbaast staan hoe grote vissen daar rond zwemmen! misschien niet zo makkelijk te vangen maar dit maakt het toch alleen maar mooier? heb je die topvis dan eindelijk te pakken, dan is dit pas een vangst waar je echt trots op kan zijn. in tegenstelling van een 40er in frankrijk of op zo'n nieuw water uit nederland waar je er misschien een aantal van in de week vangt puur om karper vissers naar toe te trekken! heb zelf zoiets mee gemaakt in frankrijk waar je op een gegeven moment hoge twintigers of begin dertigers niet eens meer woog en we tegen elkaar zeiden:"ooh het is maar een kleintje" gewoon omdat je ze er met bosjes ving! dit zijn vissen die in mijn geheugen weer gauw verloren zijn gegaan! groeten rody
michael van de boom
Berichten: 112
Lid geworden op: 30-01-2004 19:17
Locatie: Didam
Contacteer:

11-05-2005 10:56

Beste Maikel

Jah het is te gek voor woorden om zo veel geld uit te geven om een paar visjes te kunnen vangen.
Ik zou liever voor het geld naar het zonnige zuiden gaan voor twee weken
En als ik het geld had om dat te gaan doen, had ik het nog niet gedaan het is een heleboel geld wat de verspeelt, en je moet ook nog maar is zien om wat te vangen.
Je zult maar het pech hebben er ook nog niets te vangen dan heb je het helemaal voor mekaar
Dan maar geen BETAALWATER.

mvg

michael
laat je swingers maar swingen :-))
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

11-05-2005 10:58

Er gaat gewoonweg niets boven de geur, de donkere wolken en de grote vrije natuur van Nederland,

zolang het niet betaald is natuurlijk!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

11-05-2005 13:40

Beste karperaars,

Een goed lopend btw heeft ten alle tijde een slecht visstandbeheer dus veel vis en grote vis waarbij de hoeveelheid dermate hoog is dat een normaal visstandbeheer niet mogelijk is. Daarnaast zijn de stekken genummerd en dient men op een van deze stekken plaats te nemen, dus er is geen bewegingsvrijheid.

Nu werd er gevraagd hoe zien we dan die circuitwateren of andere wateren waar karpers dermate vaak worden gevangen totdat ze door de papegaaienbek niet meer gehaakt kunnen worden. Het laatste vind ik zeer jammerlijk maar meestal gebeurt dit op plaatsen waar vrij jonge vissers vaak vissen en daarbij gebruik maken van te grote of slechte haken en vaak te hard drillen. Circuitwateren zie ik niet in vergelijk met btw aangezien op circuitwateren de vissen van oudsher aanwezig zijn en als er overgeplaatste vissen zitten zal ik dit zeker niet toejuichen maar meestal dragen overgeplaatste vissen geen extra waarde bij, maar draait het om de authentieke vissen. Tevens wordt op circuitwateren zover ik weet geen slecht visstandbeheer gevoerd dus wat dat betreft heeft het vrij weinig raakvlakken.

Ik ga niet op een betaalwater vissen vanwege het doodgewone feit dat het karperbeheer buiten proporties staat ikzelf heb heel dicht bij de enquete van de btw gestaan van de KSN heb alle BTW drie keer zien voorbij komen en elke keer weer werd er gesproken over vissen van 40 tot 60 pond. Weken met 20 vissen geen uitzondering. Dit allemaal te danken aan een grote hoeveelheid aan karper deze hoeveelheden gingen vaker echt alles te buiten wateren die beweren 2 50-ers te hebben op een 5 hectare meer sorry hoor (ik zeg niet dat het niet kan) maar als je al die wateren de informatie site hebt gezien dan wordt het allemaal behoorlijk duidelijk dat het op die manieren niet mogelijk is. En aangezien ik als visser het beste voor heb met de karper weiger ik commerciële btw met het oogpunt dus op winst (en dus een te hoog karper cq. visbestand) te bezoeken.

Ik hoop dat mijn standpunt een beetje duidelijk is en jullie dus ook begrijpen waarom ik er niet heenga en het zie t.o.v. circuitwateren en papegaaienbekviswateren.

Met visvriendelijke groet,
Josse
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-05-2005 14:07

Josse,
er zijn wel degelijk circuitwateren met een te hoge concentratie aan vis en waar dus slecht tot zeer slecht visstandbeheer wordt gevoerd. Ook deze vissen zijn bij lange na niet altijd van oudsher aanwezig maar gewoonweg simpel uitgezet in grote hoeveelheden.

Geen raakvlakken?


Verder qua betaalwateren, oneindige discussie die tot in lengte van dagen zal worden gevoerd. Niet alle betaalwateren hebben genummerde stekken en niet alle btw hebben een slecht visstandbeheer, helaas zijn er ook die het wel heel erg bont maken.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.