Karperstarter; verkeerde start???


Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

09-03-2005 12:24

Heren,

Onze gehele visserij is in meer of mindere mate van invloed op de gezondheid van onze grote vriend. Ze zijn natuurlijk beter af als ze niet gevangen worden, geen stress, geen stuk staal door de lip (of ergens anders) etc etc.
Dus zullen we onze verantwoordelijkheid moeten nemen als we dus wel een vis op de kant hebben liggen. Dat betekent dus de vis met grote zorg behandelen (goede onthaakmat, nat houden en ga zo maar door).

Volgens mij word de druk van de vis over een groter oppervlak verdeeld als die op zijn zij ligt. Op zijn buik liggende heeft een karper naar mijn idee een minder groter drukvlak, en daarbij in acht genomen dat het vetgedeelte (vooral dus grote vissen als op de voorpagina van dat boek) voor het grootste percentage onder de vis hangt zal dit bij het op de buik in elkaar gedrukt worden waardoor de mogelijkheid bestaat dat het hart in het gedrang komt. Let wel dit is natuurlijk mijn visie. Op zijn zij zal een karper er volgens mij 'minder' last van hebben. Maar elke vangst heeft natuurlijk zijn weerslag op een vis.

Zoals eerder gezegt is de foto ongelukkig gekozen, maar gedane zaken nemen geen keer. Iedereen maakt fouten en leert hiervan.

Als een ieder in de spiegel kijkt en relativeert binnnen zijn eigen visserij dan zijn we al een heel stuk verder.
Ik ga ondanks de foto het boek zeker lezen.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2005 12:51

Bertil een goede vraag, binnenkort gaan we op bezoek naar de universiteit Wageningen. Zal de vraag doorspelen kom als die vraag nog niet beantwoord is er zeker op terug. Volgens de OVB is er tot nog toe weinig of geen onderzoek gedaan naar mogelijke gevolgen voor de karper. Kan me voorstellen dat een slanke karper minder last zal hebben van mogelijke gevolgen dan een karper met een hangbuik. Verder kan het volgens mij ook nog meespelen dat de ene karper de andere niet is. Is er geen dokter in de zaal?? of het tijdelijk afklemmen, druk verschillen op organen van invloed is op het leven van mens en dier? Of is die vergelijking niet te maken?

Beste Piotr,

Weet niet wie verantwoordelijk is voor de cover van het boek. Ga er van uit dat als de foto van Stef is hij ook niet gelukkig is met deze wel of niet terechte opmerkingen. Ook ik doe wel eens dingen waar je achteraf vraagtekens bij zet.
Wat je aanhaalt kan en mag niet, opmerkingen moet kunnen die krijg ik ook regelmatig al dan niet terecht op mijn bordje. Zal dat moeten accepteren als je reageert op zaken of publiceert.
Vernielen van bezittingen van personen die zich inspannen voor een goede zaak, kan en mag niet.
Daarom is het des te jammer dat hij nu weer bereid is zich in te spannen voor een ongetwijfeld goed boek dit over zich heen krijgt.
Wat ik aanhaalde over de glorie en zaligheid moet je zien in algemene zin, en slaat zeker niet op Stef daar ik niets van hem weet.
Als vereniging mens die ik ben vind ik het jammer dat zaken wel eens escaleren, door aan de ene kant veel goeds te doen en aan de andere zaken laat liggen ontstaat dit nu eenmaal zo.
Het boek wens ik veel oplage toe, spreek de wens uit indien mogelijk bij een volgende druk de cover aanpast wordt.

MVG,
Peter
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

09-03-2005 13:07

Peter,

ik wilde alleen maar reageren op je post i.v.m. die zaligheid en glorie. Vaak vind ik dat sommige personen dit helemaal niet krijgen maar het tegendeel ervan. Dat ze worden veroordeeld met leugens en noem maar op.

Verder begrijp ik je mening volkomen en heb ik er ook niets op aan te merken.

Over die cover gesproken. Als ik het goed heb opgevangen zijn ze er over bezig. Dit durf ik wel niet met volle zekerheid te vertellen.

Groetjes
Piotr
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

09-03-2005 13:20

Er wordt inderdaad over gesproken. Het probleem is dat de cover en opzit :) en zoals dat wel vaker gaat met covers kan je ze dr zomaar niet afscheuren.

Laat 't duidelijk zijn dat het een ongelukkige keuze is, maar bij het schrijven en samenstellen van een boek wordt er al eens iets over het hoofd gezien... Daar is niemand rechtstreeks schuldig aan.

Groeten, Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-03-2005 13:28

Kijk Peter jij hebt de vraagtekens in iedergeval gezien in mijn posting :D

Goede zaak.. doe er eens navraag na.. ben zeer benieuwd.. ik ben er zelf zeer huiverig voor en doe het ook nooit bewust in elk geval.

Echte "feiten" zouden wel nuttig zijn in deze discussie.. of het echt kwaad kan.. daarom mijn vragen.. niet dat ik iets of iemand verdedig want ik ken de betrokken zelf niet dus.

Piotr:
Zou heel mooi zijn als wat jij vaag hebt gehoord waar blijkt te zijn!!

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2005 14:35

Piotr, Mark.

Dank voor de toelichting, goed te horen dat pogingen in het werk gesteld worden om in dien mogelijk de cover te veranderen. Jammer dat deze discussie hier op KWO moest gebeuren en niet op jullie eigen site, Bertil denkt er ongetwijfeld anders over :lol: Uit reacties maak ik op dat vele Vlamingen de berichtgeving op KWO toch volgen. Voor de jongens die er van verstoten zijn is er misschien mogelijkheid een goed bedoelde reactie kwijt te kunnen op http://www.carp.be dan is alles weer tot zijn normale proposjes terug gebracht :wink:

Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-03-2005 14:58

Waarom zou ik er anders over denken Peter? Vind het juist zeer nuttig!
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2005 15:26

Bertil, jonge rakker. Je hebt de discussie toch liever hier dan op carp.be of maakt het je niets uit. :P


PS. Zal nog eens aan klantenbinding doen. :wink:
Arjen Lans

09-03-2005 15:38

Ik heb enigzins in een grot geleefd want ik was me neit bewust van de discussie op het belgische board. Blijkbaar houdt het de gemoederen al een tijdje bezig en ben ik niet de enige die zich er aan stoort.

Los van de vraag of het wel of niet werkelijk schade toebrengt, blijft het een feit dat het "op de buik zetten" van zware karpers een zeer aannemelijk gevaar voor deze vissen is. En dat blijft staan. Ik herinner me de discussie over de "cassien tableaus" van de broeders Ten Hove, eind jaren 80. Hetzelfde speelt nu anno 2005 nog steeds; we weten het niet zeker maar het zou heel goed kunnen. En daarom vind ik het op zijn minst een slecht gekozen foto.

Bekijk het eens van deze kant: Een beginnende karpervisser koopt het boek weet niets van de "mogelijke gevaren" maar is wel onder de indruk van de cover van het boek. Hij gaat naar de Zwaan, vangt Het Schilderij, zet hem op zijn buik, een rib breekt af en perforeert de zwemblaas. Over en uit. Het hoeft niet, maar het KAN. Als uitgever van een boek voor beginnende karpervissers zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben

Arjen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2005 16:14

Soms kan een foto een discussie uitlokken, die zoden aan de dijk zet. Als we er samen iets van opsteken is dat toch geweldig?

Ik wens de mannen veul suc6 met hun boek. Weet dat het verdomd niet meevalt. Het gemakkelijkste is niets doen, doe je zeker niets verkeerd. Kop op he.

MVG

Klaas
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

09-03-2005 16:27

Ben ook erg benieuwd naar een eventueel onderzoek of het daadwerkelijk schade geeft aan de vis? Heb er zelf nooit bewijzen van gezien?

Proficiat met het jubileumboek!
Sander Laridon
Berichten: 42
Lid geworden op: 14-02-2005 10:17
Locatie: Gent / Harelbeke
Contacteer:

09-03-2005 17:04

Peter Otte schreef:Piotr, Mark.

Jammer dat deze discussie hier op KWO moest gebeuren en niet op jullie eigen site


De discussie is wel degelijk op onze eigen site gebeurd, zij het een paar weken geleden. Het is dus belange niet "dankzij KWO" dat er over gediscussieerd wordt. Alleen hebben wij als moderators en admins van carp.be/vbk-forum de topic gesloten omdat er niks nieuws meer bijkwam. Er kon geen meerwaarde meer geleverd worden aan de topic. Een topic van vijf blz waarvan er drie hetzelfde zeggen in andere woorden is nu ook niet echt interessant me dunkt. Geen struisvogelpolitiek dus, laten we het daarover eens zijn.
Kritiek mag, nee moet er zijn. Het bestaan van onafhankelijke kritische instellingen is een fundament van de democratie. Wanneer deze ophouden te bestaan, komt een democratische instelling in gevaar.
Ik zie alvast uit naar een interessantere discussie: de inhoud. Hier twijfel ik niet over dat hij uitstekend zal zijn. Ik schaf me in elk geval een exemplaar aan in Genk.
Sapientiam numquam sui paenitet.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-04-2005 18:27

Mannen,

Had belooft hier op terug te komen.
Heb de vraag voorgelegd aan Sietze Leenstra hoofd van het broedhuis van de universiteit Wageningen waar men al vele jaren onderzoek doet op het gebied van o.a. vissterfte, en het kweken van spiegelkarpers. Hij stelde dat de wanden van de organen zo stevig zijn dat zij de druk van het rechtop zetten aankunnen. Als de karper vol met kuit zit neemt hij op een bepaald moment veel water op tussen het kuit. Bij het recht opzetten worden organen en kuit naar buiten weg gedrukt. In het algemeen kan er dus gesteld worden dat het niet direct kwaad kan. Moet er wel gelijk aan toevoegen dat het voorkomen van mogelijke risico’s beter ten alletijden vermeden kan worden. Wat de cover aangaat kom ik terug op mijn eerdere uitspraken.
De zaak (voor zover het een zaak was) is voor mij hier mee afgedaan.

Met vriendelijke groet zeker ook de karpervissers in België,

Peter Otte
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

06-04-2005 19:02

Ik denk dat het BS is... Die karper kan er best last van hebben, maar dan heeft hij dat ook als hij op zijn zij ligt denk ik.... De druk is gewoon groter dan normaal!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-04-2005 19:25

Peter, bedankt voor de info. Weer wat erbij in de bovenkamer.

Ik lig ook wel eens met een volle(bier,patat) pens op mijn buik maar ondervind daar nou niet direct hinder van, ondanks dat er natuurlijk wel wat meer druk op staat.
Dus als het niet te lang duurt dan zal er geen direct gevaar bestaan.

gr Harnold
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 18:07

Hai
Laten we eerlijk zijn...wat is gebeurt is gebeurt en daar blijft het bij. OK een slechte fotokeuze. Maar zeg nu zelf (wat ik nu ga zeggen is al eens gezegd geweest op een andere topic) over een jaar of 10 was bijna niemand in het bezit van een onthaakmat, foto's van 2 of drie vissen tegelijkertijd was geen uitzondering (1op de buik op de grond, de 2de op de kniën en de 3de in de handen...een dergelijke foto staat in het grote karperboek ...een foto van bram en 2 beren van het KK), nu die vissen van foto's op de buik zijn dus meerdere keren aan bod geweest zoals bijvoorbeeld Dave Lane en de Conningbrookspiegel...ook zo een foto. Wel als wij in osn heel karpervissersleven geen enkele vis bezeren door op de buik te leggen, of uit je handen te laten glijden (dan mag de vis nog op de onthaakmat vallen, pijn zal hij hebben),....wel in dat geval alvast een dikke proficiat toegewenst voor ons allemaal.

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...