Karperstarter; verkeerde start???


Arjen Lans

08-03-2005 07:42

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een discussie aanzwengelde maar er is toch iets dat knaagt en waar ik jullie mening wel op wil horen.

Het gaat over het nieuwe VBK boek "Karperstarter". Over de inhoud kan ik nog niet oordelen, maar wat me wel dwars zit is die grote spiegel op de cover die op z'n buik wordt neergezet. We weten toch dat dit schade kan toebrengen aan de ingewanden? Het gewicht van een zware vis op het droge werkt nu juist zo tegen, tov de situatie onder water. Een onthaakmat er onder brengt dan echt geen soelaas. Er is hier genoeg over geschreven en gediscussieerd, en dan toch zo'n foto?

Zeker in een periode waarop we zo hameren op de veiligheid van het behandelen van karpers, en dan ook nog in de context van een boek dat bedoeld is voor de beginnende karpervissers. Nogmaals, er wringt iets en ik kijk dan met een dubbel gevoel naar een boek dat er naar verwachting (Alijn) weer schitterend zal uitzien.

Veel lof voor het VBK en het werk van Alijn, maar dit moest ik toch even kwijt.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-03-2005 08:22

Deze discussie is ook gevoerd op de Belgische site, lees hem eens rustig door..............

http://www.carp.be/BBS/viewtopic.php?t=5929
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-03-2005 13:21

Een gemiste kans.

Kijkend op de site van het VBK kwam ik daarop de foto tegen van een nieuw boek
‘De VBK- Karperstarter’. Hierop was een grote karper op zijn buik neergelegd, in de discussie die er op volgden op het Belgisch karper forum kwamen tegenstanders en goedpraters aan het woord. De beheerders zagen zich om voor mij onduidelijke reden genoodzaakt deze discussie met een slotje te beëindigen. Zie dit als een zwakte bod, voor mij de doodsteek van iedere zichzelf respecterende discussie site.

Ga er van uit dat dit hier niet gebeurt.

Peter
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-03-2005 13:43

Heren,

Daar ik die topic in Belgie opende even het volgende:
Ook ik was flink "pissed"over het feit dat ie werd gesloten,en was van mening dat er koppen in het zand werden gestoken.

Zelfs zo pissed dat ik verzocht mijn account te verwijderen !
Maar goed,dat was wellicht een beetje overdreven en na overleg met een van de moderators was dat klaarblijkelijk idd een beetje overdreven :wink:

Ik kreeg onderstaande uitleg mbt het sluiten van de topic en daar kan ik me wel in vinden.
I made my point,end thats that.

"Dennis,

als er 1 ding is dat je moet weten dan is het dat dus echt niet de koppen in het zand gestoken worden omdat het een "bekender" persoon is die bij het vbk hoort. Ik denk dat het voor de "ruimdenkende" karpervisser wel duidelijk is (en ook door alle posts die in die topic al geweest zijn) dat het een ongelukkige foto betreft en het idd zo niet hoort. Maar om er over door te drammen sorry, maar daar wordt niet aan meegedaan (niet persoonlijk op jou bedoeld hé). Wat moet er nu in die topic nog bijgepost worden? 10x "zo hoort het niet!!" ?
Deze topic ging sowieso niks "productiefs" meer bijbrengen vandaar dat ie verwijderd werd, wat dus geen aanval op jou is of wat dan ook.

Vragen opdat je account verwijderd zou worden vind ik echt overdreven ...
Denk er nog eens over na en probeer het ook vanuit de de ogen van de moderators (die het forum interessant moeten houden) even te bekijken"
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

08-03-2005 14:01

Lijkt me niet veel om over te discussieren.

Kan zo'n positie schade toebrengen aan de karper? Ja
Is dit een foute fotokeuze? Ja
Kan er nog iets aan gewijzigd worden? Neen
Zullen ze in de toekomst meer aandacht besteden aan de fotokeuze? Ik denk het wel...

@ Arjen, het boek is niet geschreven door Alijn.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-03-2005 15:36

Een man die zoveel vissen vangt, en gevangen heeft in zijn leven, heeft die nu niet andere foto's? Ik vind het een ongelukkige keuze, dat zeker. Zonder hem aan te vallen hoor, ik weet ook wel wat hij betekend en betekend heeft voor de karpervisserij.

Brecht,
dat jij er niet over wil discussieren maakt me geen zak uit, men mag best laten weten dat die foto niet goed gekozen is, en aangeven dat het slecht voor de vis is. Of er iets mee bereikt wordt? Laten we hopen dat de jeugd weet dat het niet gezond voor de vis is om hem op die manier op de mat te leggen...

Groetjes,
Stefan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-03-2005 15:45

Hoi Dennis,
Goed dat je dit weer geeft, maakt de zaak voor zover het een zaak is een stuk duidelijker.
Is achteraf gekletst, als de verantwoordelijke echter gelijk gereageerd had toen de eerste signalen kwamen dit een hoop ergernis al dan niet terecht voorkomen, dat is wat ik in het verhaal mis.

Brecht, kan ver met je meegaan, als we echter kijken naar het niveau van veel discussies kan je er bij vele vraagtekens zetten aan de hand van je voorbeelden. Dit mag nooit een rede zijn van een slotje, of men moet de reglementen aan zijn laars lappen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2005 16:22

Ik kan mij nog heel goed een foto voor de geest halen van Leon Hoogendijk, die De buldozer van Orient, op precies dezelfde manier neer heeft gelegd, en daar hoor je niets over (NAAR MIJN WETEN !!!!)

Ik praat het zeker niet goed, en is ook absoluut een foute foto keuze geweest, maar mijn vraag is meer, wat voor schade brengt het neerleggen op deze manier met met zich mee ?
En hoe snel zal dit daadwerkelijk gebeuren ??

Denk dat dit namenlijk redelijk relatief is !

Ik zal het horen :wink:
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

08-03-2005 16:43

Stefan, men MOET er inderdaad op wijzen dat deze positie slecht is voor de vis. Dit staat ook nergens ter discussie volgens mij.

Peter, het sluiten van die topic was idd onterecht. Ik veronderstel (en hoop) dat dit niets te maken heeft met het feit dat het om een persoon van het VBK gaat. De uitleg die men aan Dennis verschaft heeft, geeft dit ook weer.

Bart-Jaap, het feit dat het neerleggen van een karper op deze manier schade KAN toebrengen is mijn inziens al voldoende om het niet te doen. Of die kans groot of klein is doet er voor mij niet toe.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2005 16:46

Brecht Gielen schreef:Bart-Jaap, het feit dat het neerleggen van een karper op deze manier schade KAN toebrengen is mijn inziens al voldoende om het niet te doen. Of die kans groot of klein is doet er voor mij niet toe.


100 zoniet 1000 % mee eens




Kijk de kans is aanwezig dat ... ben ik mij absoluut van bewust, maar mijn vraag is zuiver in hoeverre het schade toe brengt ?
Ik praat het toch ook niet goed o.i. ? :roll:
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

08-03-2005 17:07

Wie legt er niet al eens een keer een karper verkeerd op de mat? Dit gebeurt iedereen wel eens.... Zo ook bij Stef. Ik weet dat Stef het beste met de karpers voorheeft en betwijfel ten sterkste of iemand dat durft tegen spreken.

We mogen algemeen besluiten dat het inderdaad een foute fotokeuze is, maar fouten worden nu eenmaal gemaakt. Missen is menselijk. Een andere foto zou beter geweest zijn, maar nu is er jammer genoeg niets meer aan te doen. Het is wel een les voor de volgende keer...

Of door die foto de kwaliteit van het boek naar beneden gehaald word betwijfel ik ook ten sterkste. Ik heb een deel van de proeflezing gekregen en ik was er zeer tevreden over. Het is vast en zeker een zeer informatief boek voor elke karpervisser.

En kom nu niet af dat ik iemand goed probeer te praten. Daar moei ik mij allemaal niet mee. Het is een ongelukkige keuze van de foto... daar zijn we het allemaal wel mee akkoord denk ik.

Groetjes
Piotr
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

08-03-2005 17:23

[quote="Bart-Jaap Koorn"]Ik kan mij nog heel goed een foto voor de geest halen van Leon Hoogendijk, die De buldozer van Orient, op precies dezelfde manier neer heeft gelegd, en daar hoor je niets over (NAAR MIJN WETEN !!!!)quote]

Daar was toendertijd wel aardig wat gehorremor over. Zeker omdat hij zelf vlak daarvoor in een artikel had geschreven dat vissen op hun buik zetten slecht is voor de vis. Er waren toen alleen nog geen fora waar dit soort zaken besproken werden.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2005 17:45

Nee inderdaad, dan is een reactie als deze goed te begrijpen !

Maar toch knaagt er iets, we zijn allemaal zo vredelievend voor de karper toch ??
Maar als we op de foto gaan met onze grote vriend, dan houden we hem stevig vast met de hand tussen/bij de borstvin toch ??
Maar heren waar zit het hart van de karper ? precies daar waar de karper op onze hand rust, en dus komt het volle gewicht van de karper op zn hart komt te 'hangen' zal dit erg goed zijn voor de vis ??
Onze hele visserij, is toch eigenlijk niet goed voor de vis ?

Maar iemand schrijft dit en we gaan er allemaal achteraan, want het is fout !!

Maar zijn we zelf allemaal wel even goed bezig ??

Val niemand aan, en bedoel dit ook niet verkeerd !! maar het zet je wel aan het denken hoop ik !!

Dus niet gaan zeiken nou omdat ik relatieveer :wink: :o
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-03-2005 18:11

en waarom is een karper op zijn zijkant leggen niet evenzeer slecht ? er komt dan ook gewicht op plaatsen waar onder water geen gewicht op hangt.

en is een karper vastnemen voor de foto dan zo goed voor de vis ? gaat zijn ruggengraat (?) dan niet doorhangen door het gewicht van zijn pens ?
Komt er geen druk door de handen op de vis door het vasthouden ?


waarom kan dit allemaal geen kwaad en een vis op zijn buik leggen dan weer wel ?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2005 18:45

Dat zeg ik net 26 minuten eerder :lol: :o
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-03-2005 19:23

hehe ja ik zie het :lol:

ja ik sla jouw postings altijd over , daarmee



:wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2005 19:42

Das Logisch :lol:
roy vanstreels
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2004 12:44
Locatie: Dilsen-Stokkem

08-03-2005 23:49

Nog iets. De vis van na het landen en bij het terugzetten. Meestal wordt de onthakingsmat dichtgeklapt en gedragen. En 9 kansen van de 10 ligt hij dan ook op zijn buik.
Ach ik denk als iedereen verstandig zou omspringen met zijn vissen en visserij zijn we al een heel stuk. Hoeveel mensen vissen niet onverantwoord dicht bij obstakels? Ben zelf ook eens benieuwd naar de inhoud maar daar twijfel ik aan dat het slecht zal zijn :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-03-2005 06:22

Opvallend veel reacties van onze zuiderburen, willen jullie het sluiten van het topic hier goedpraten? Als er bij jullie geen ruimte was over deze discussie, vanwege het niets bijdragen etc., dan zal dat hier toch niet anders zijn neem ik aan.

Wel een hele terechte opmerking van Bart-Jaap overigens m.b.t. het vasthouden voor het kiekje. Maar moeten we dan niet nog veel verder gaan en ons afvragen wat het een karper doet als wij hem een tijdje uit zijn element rukken? Volgens mij is de zuurstofvoorziening op het droge op zijn minst een stuk slechter dan in het water voor onze gevinde vrienden.

Bewaarzakken? Wegen? Allemaal zaken waar de karper niet op zit te wachten.

Maar laten we met zijn allen gewoon ons verstand gaan of blijven gebruiken en het beest z.s.m. weer in zijn eigen elementje terugzetten op een zo "humaan" mogelijke manier. Alle overdreven reacties of lange discussies zal alleen maar voer zijn voor onze groene vrienden als we het weer eens over het nut van vissen gaan hebben.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

09-03-2005 10:33

Mannen,

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is wat de karpervisser in NL en België vind van de coverfoto op dit unieke boek van het VBK. Elke extra opmerking hierover voegt niets meer toe aan deze discussie.

Het boek kopen en gebruiken (op de komende KSN meeting of in Genk komend weekend) of bij andere startende karpervissers aanprijzen (of cadeau doen) voegt wel iets toe.

Vanaf deze plek alvast hulde aan het VBK voor ghet vervaardigen van dit boek!

Gr,

Frank
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2005 10:59

Marc, is het de zaak niet teveel bagatelliseren meen van wel. Een discussie over mogelijke excessen binnen onze hobby monddood maken omdat het ons in een kwaad daglicht zet kunnen we niet maken. Gebeurt het wel meer dat verhalen, foto’s eigenlijk niet gepubliceerd konden worden, fouten maakt uiteindelijk iedereen. Als het om onze hobby gaat vaak uit enthousiasme, siert een redactie dan te komen met een rectificatie. Of dat berichten verwijderd worden prima.

Waar ik me zo aan stoor dat verantwoordelijke op de officiële site de desbetreffende foto laten staan, jammer een gemiste kans. Door ook niet te reageren op opmerkingen dwing je bij mij althans weinig respect af als vereniging die na ik aanneem belangenbehartiging nog steeds in het vaandel heeft staan. Getuigd van een regentschap dat niet meer in deze tijd past. Opmerkingen dat personen in het verleden zoveel goeds gedaan hebben is waar, was vaak wel ter wille van hun eigen glorie en zaligheid.

Ben me er goed van bewust dat deze opmerkingen niet in dank afgenomen wordt door bepaalde personen. Echter moeten we goed bewust zijn van de verantwoording die je als vereniging nu eenmaal draagt. Tegen elke vorm van zaken die krom zijn recht praten, struisvogelpolitiek zal ik me ten alle tijden verzetten.

Peter.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-03-2005 11:32

Peter,

Blijft de vraag van Bart-Jaap onbeantwoord. Kan het wel zoveel kwaad? Is dit onderzocht? Is dit een aangenomen feit omdat iemand het ooit geschreven heeft?
Ik zou ook weleens willen weten hoe het precies zit? Wat de schade is aan de vis?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-03-2005 11:39

Bertil,

Moeten we het dan gewoon maar doen omdat nog niet zeker weten dat er een karper aan dood is gegaan? Conserveringsmiddelen staat ook niet onomstotelijk van vast dat het schadelijk is voor een vis, maar tot dat moment kunnen we toch maar beter voorzichtig zijn in het gebruik ervan?

Waar vermoedens bestaan kun je mijns inziens maar beter geen risico nemen.


Groeten,

Mark
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

09-03-2005 11:41

Marc Schrikkema schreef:Opvallend veel reacties van onze zuiderburen, willen jullie het sluiten van het topic hier goedpraten? Als er bij jullie geen ruimte was over deze discussie, vanwege het niets bijdragen etc., dan zal dat hier toch niet anders zijn neem ik aan.



Marc,

lijkt mij nogal vrij logisch dat er reactie komt van jullie zuiderburen. Wordt het boek niet gepubliceerd ten zuiden van jullie? Of wat is je bedoeling van deze opmerking?


De ene persoon zegt weinig reactie van de vereniging die het boek uitbrengt en de andere persoon zegt dat er zoveel reactie is. Waar willen we nu op aan?

Dat Stef niet reageert lijkt me vrij logisch. Ik weet zelfs niet of hij toegang tot het internet heeft.



Peter,

glorie en zaligheid voor Stef? Wanneer dat dan? Van ellende is ie gestopt met de werking binnen het VBK door zwartmakerij van zijn persoonlijkheid en vandalisme aan zijn bezittingen. Meer haat en jaloezie zou ik dat beginnen noemen...


Groetjes
Piotr
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-03-2005 11:42

Hier een foto van hoe een karper in elkaar steekt.

Ff een klein stukje scrollen(waarschijnlijk).
http://members.rott.chello.nl/tmarapeng ... ologie.htm

Ik weet niet hoe het bij een karper zit maar als een schaap op zijn rug ligt gaat het schaap snel naar de eeuwige graasvelden , op de zij kan geen kwaad, ik weet ook niet of dit een goed vergelijk is, maar uh wie legt er nu een karper op de rug???

Dit soort discussies dragen wel degelijk bij om toch nog beter met de karper om te gaan.
Bagatelliseren is , om maar een understatement te gebruiken, zeer dom.

gr Harnold