Gesprek aan de waterkant ! ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

13-08-2004 20:25

Ik schrijf Donderdag avond 12 Augustus 22.45 uur :

Na een avondje met mn maat achter onze geliefde vriend karper aan te hebben gezeten, terug fietsend over de dijk zie ik beneden aan de dijk een gestalte, een kolk en een kromme hengel staan .
Stil staan, kijken en vragen of het lukt, antwoord was ja hoor.
Vragen of meneer bezwaar heeft als we even een kijkje komen nemen, nee geen bezwaar, dus wij van de dijk naar beneden en even staan kijken hoe er een mooie massieve schub van 22 pond word geland, onthaakt word (wat overigens erg moeilijk ging :-? ) en word terug gezet.

Het gesprek over het (mijn oude thuiswater) komt op gang.

De man : de vissen hier zijn groot geworden
Ik : ja idd er zwemmen mooie vissen.
De man: O je vist hier ook
Ik: tot vorig jaar wel ja nu niet meer:

Het Gesprek gaat verder en verder :

De man: Ja had laatst ook nog een mooie Spiegel hiero ..
Ik: Oja die van +/- 28 Pond
De man: Ja idd, die is al oud hoor !
Ik: oow wat dan ?
De man: Ja die heb ik hier in 1989 uit gezet
Ik : :o :o , uhhm hoe dan, waar kram die vandaan ?
De man: Uit de sloterplas

Het gesprek word wat grimmiger en ik besluit samen met mn maat om maar snel weg te gaan voordat er lelijke woorden vallen

Op de fiets zeg ik tegen mn maat van kenteken noteren, maar besef gelijk dat dit geen nut heeft het is immers 15 jaar gelden daar heb je nu niets meer aan.

Maar het gene wat mij het meeste dwars zit is het feit dat de die vent het mij vol trots stond te vertellen, dat hij die vis heeft uitgezet, omdat ze dikke vissen in het water wouden hebben.

Heren uw reactie

(hier boven dus een stukje van het gesprek opgespreven in stijl van De man : en Ik : Hoop dat dit niet als onprettig word ervaren maar goed)
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

13-08-2004 21:07

uhm wat wil je hiermee bereiken/proberen te zeggen? :-?
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

13-08-2004 21:24

Bart Jaap,

Hier in de buurt is het ook zo dat er op verschillende putten vissen (vaak grotere) zitten die van oorsprong niet van het betreffende water komen. Maar zolang ik al van die putten weet, en er vis hebben deze vissen er gezeten. En dat is toch al een redelijke tijd.
Ik weet dat ze er vroeger op zijn gezet door plaatselijke vissers, maar dit kwam puur door de onwetendheid van toen. Nu zouden ze zoiets nooit meer in hun hoofd halen doordat ze meer verstand van zaken hebben gekregen, en er inmiddels al genoeg bekend is welke gevolgen het overzetten van vis kan hebben.
Maar bij elke zichzelf respecterende karpervisser die anno 2004 nog karpers over gaat zetten is dit in mijn ogen geen onwetendheid meer, maar hebben deze mensen een plank voor hun hoofd, wat zeg ik een hele schutting.

Groetjes,
Arjan

Heb ik nog een vraagje: vertelde die man ook dat hij de vis er op zette zodat er grote vissen op het betreffende water zouden komen? En hoe zwaar was hij toen hij er op werd gezet?
Frans Kooijmans
Berichten: 36
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

13-08-2004 22:26

Dit eigelijk hetzelfde verhaal als met de onthaakmat. Nu is het gewoon een plicht en de normaalste zaak van de wereld dat je die altijd bij je hebt. Maar kijk eens naar 15 jaar geleden..... Toen zag je die matten een stuk minder (misschien wel niet).

Vroeger werd men ook minder attent gemaakt op het overzetten van karper naar een ander water en de evt gevolgen daarvan. Tuurlijk is het raar dat er door de betreffende meneer zo open over wordt gesproken. Anderzijds denk ik dat de desbetreffende karper het aardig goed af gaat in zijn nieuwe water (hij zit er tenslotte al 15 jaar in)

Bij ons in de buurt zijn ook tal van putjes waar karpers vanaf een ander water zijn uitgezet (10 a 15 jaar geleden). Die karper zwemmen er nu gewoon en daar is toch niks meer aan te doen. Nu iedereen weet wat de gevolgen kunnen zijn van overzetten lijkt het me ook niet meer dan normaal dat het niet meer gebeurt.

Frans
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

13-08-2004 22:41

Arjan de man vertelde inderdaad dat hij de vis overzette om grotere vissen op het water te krijgen, hoe zwaar hij toen was een pond of 23 geloof ik.
Inderdaad het gaat de vis goed af in die 15 jaar tijd daar heb je gelijk in.



Jesper kun je mijn TERECHTE opmerking/aanmerking tegen jou bij de topic vlasvechte niet hebben ?!!
Erg jammer jong dat je zo DOM moet reageren, ontwetendheid ?!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2004 00:04

Ík zou het iemand niet kwalijk nemen dat ie 15 jaar geleden een vis heeft overgezet, wat mij aan het denken zet is dat deze man er blijkbaar nog steeds trots op is. Dit zou betekenen dat hij het als het toevallig uitkomt hij in staat is om het zo weer te doen. Hij zou nu toch beter moeten weten...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Etienne Straatman
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00
Locatie: Den Helder

16-08-2004 16:39

Bart, goed dat je dit soort dingen registreerd en dat je er op zich wat mee wil doen. Feit is en blijft, de mensen die dit soort dingen in de praktijk uitvoeren zijn veelal "doof" voor de op- en aanmerkingen. Vaak krijg je alleen maar een antwoord als "Wat een gelul" of iets dergelijks.

Natuurlijk kun je er altijd wat van zeggen maar dat kans is klein dat je er iets mee bereikt. Dat soort mensen zouden zich meer moeten verdiepen in het "wel en wee" van de karper....en dat is vaak erg moeilijk om over te brengen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-08-2004 19:10

bijna alle putten bij mij in de buurt zijn vroeger voorzien van vissen uit andere wateren! je doet er niks aan, toen wist men niet zoveel van ziektes etc. als nu. De mensen die het toen deden stonden er niet zo bij stil! enkele bekende grote vissen komen soms ook uit andere plaatsen als waar ze nu gevangen worden, vervelend maar waar!
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

18-08-2004 12:16

Dat soort gesprekken heb ik ook weleens op mijn water. Laatst nog 1:

Waren 2 mannen aan het vissen en ik ging daar een praatje maken. Toen vertelde ze dat ze ongeveer 50 km reden om op deze plas te vissen. Nu werd ik wel nieuwsgierig, waarvoor ze kwamen. Toen heb ik dat gevraagt en ik kon het lachen niet inhouden. ''We zitten hier voor de 38 ponds spiegel.'' Ik heb ze sterkte gewenst en verteld dat ze er over 10 jaar nog zaten.

De zwaarste van dat water is een 32 ponds schub. Er gaan zoveel rare verhalen rond over dat water, dat ik er een beetje moe van word.
Plaats reactie